«Από τον ερχόμενο χειμώνα και μετά ο Γιώργος Προκοπίου σκοπεύει να κάνει τη Γερμανία πιο ανεξάρτητη από τις ρωσικές προμήθειες φυσικού αερίου», αναφέρει η Handelsblatt σε ένα εκτενές αφιέρωμά του στον Έλληνα εφοπλιστή Γιώργος Προκοπίου, ιδρυτή και πρόεδρο των Dynacom Tankers, Sea Traders και Dynagas.
Και αυτό καθώς όπως εξηγεί η γερμανική εφημερίδα, ο 76χρονος πλοιοκτήτης συμφώνησε με την γερμανική κυβέρνηση τη ναύλωση δύο Πλωτών Μονάδων Αποθήκευσης και Εναναεριοποίσης (FSRU), τα οποία θα προμηθεύουν τη Γερμανία με LNG, συνδράμοντας στην προσπάθειά της για απεξάρτηση από τις ρωσικές εισαγωγές φυσικού αερίου.
«Πρόκειται για το LNG carrier – FSRU «Transgas Power», που βρίσκεται αυτή τη στιγμή στον Ειρηνικό, κατευθυνόμενο από το Σεντάι της Ιαπωνίας προς το Φρίπορτ στην πολιτεία του Τέξας, στις Ηνωμένες Πολιτείες. Και το αδελφό πλοίο “Transgas Force” , που πλέει από το Τρινιντάντ και Τομπάγκο με κατεύθυνση τον Βόρειο Ατλαντικό. Τα πλοία ανήκουν στην ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία «Dynagas», του Έλληνα πλοιοκτήτη Γιώργου Προκοπίου. Το δεύτερο εξάμηνο του έτους ,θα χαράξουν πορεία για τη Γερμανία, αναφέρει η Handelsblatt.
«Είμαστε πολύ χαρούμενοι που αυτά τα FSRU θα εγκατασταθούν στη Γερμανία και θα παρέχουν στη χώρα φυσικό αέριο, το οποίο τελικά θα επιτρέψει επίσης τη μετάβαση σε ένα μέλλον με χαμηλότερες εκπομπές άνθρακα», τονίζει από την πλευρά του ο Γιώργος Προκοπίου.
Ο Γιώργος Προκοπίου αφηγείται στη Handelsblatt την ιστορία του και την αγάπη του για τη θάλασσα. Όπως το πώς σε ηλικία έξι ετών, έφτιαξε μια σχεδία από παλιές σανίδες στην παραλία της Γλυφάδας, και την οδήγησε στον Σαρωνικό.
«Όταν ένιωσα τα κύματα, ήξερα τι ήθελα να γίνω», θυμάται ο Προκοπίου.
Αγόρασε το πρώτο του πραγματικό πλοίο το 1972: με δύο συνεργάτες, αγόρασε το δεξαμενόπλοιο 55.000 τόνων «Pennsylvania» από την Getty Oil.
Σήμερα, ο Προκοπίου, μέσω των εταιρειών του, διοικεί έναν στόλο με περισσότερα από 120 πλοία αξίας περίπου 2 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Όταν το 2016, ο Ελληνας εφοπλιστής παρήγγειλε τα δύο πλοία από το κινεζικό κρατικό ναυπηγείο Hudong-Zhonghua, ουδείς είχε σκεφτεί ότι θα μπορούσε να ξεσπάσει πόλεμος στην Ουκρανία έξι χρόνια μετά. Ούτε τέτοιας έκτασης, ενεργειακή κρίση.
Η παράδοση των δύο πλοίων το φθινόπωρο του 2021 έδειξε ότι ο Έλληνας είχε τη σωστή “μύτη” και γνώριζε το καλό timing: Με τις τιμές του φυσικού αερίου να απογειώνονται, αυξήθηκαν και οι ναύλοι των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς LNG. Μέσα σε λίγους μήνες, οι ημερήσιες τιμές στην αγορά spot αυξήθηκαν από 50.000 σε περισσότερα από 300.000 δολάρια.
Αυτά τα δύο πλοία, σαν τα οποία υπάρχουν μόνο 48 στον κόσμο, κοστίζουν περίπου 300 εκατομμύρια δολάρια. Σύμφωνα με εκτιμήσεις από κύκλους του κλάδου, οι τιμές ναύλωσης είναι περίπου 200.000 δολάρια την ημέρα.
Μαζί με άλλες δύο πλωτές μονάδες FSRU που η Γερμανία μισθώνει από τη νορβηγική ναυτιλιακή εταιρεία Höegh LNG, τα πλοία του Προκοπίου μπορούν να τροφοδοτούν κάθε χρόνο έως και 30 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου στο γερμανικό δίκτυο. Αυτό ισοδυναμεί με σχεδόν τα δύο τρίτα της ποσότητας που εισήγαγε πέρυσι η Γερμανία από τη Ρωσία.
Η ελληνική κυριαρχία στο LNG
Η γερμανική εφημερίδα αναφέρεται στην κυριαρχία των Ελλήνων πλοιοκτητών στον χώρο της μεταφοράς LNG.
Οι Έλληνες πλοιοκτήτες κατάλαβαν πολύ νωρίτερα από τους ανταγωνιστές τους από άλλες χώρες, την αυξανόμενη σημασία του LNG στην αγορά φυσικού αερίου. Από τα 640 δεξαμενόπλοια LNG που πλέουν αυτή τη στιγμή στις θάλασσες του κόσμου, τα 135 ανήκουν σε Έλληνες πλοιοκτήτες. Ο Προκοπίου ελέγχει 17 από αυτά, ενώ άλλα εννιά ,έχουν ήδη παραγγελθεί στα ναυπηγεία της Κορέας.
Ο Γιώργος Προκοπίου θεωρείται ένας από τους πιο καινοτόμους Έλληνες εφοπλιστές. Κατέχει έναν από τους μεγαλύτερους στόλους πλοίων μεταφοράς LNG κατηγορίας 1A στον κόσμο. Μπορούν να σπάσουν πάγο πάχους έως και 80 εκατοστών.
Σύμφωνα με δημοσιεύματα, ο Γιώργος Προκοπίου κατέχει περισσότερα από 2.000 ακίνητα στη Μεσόγειο, τις ΗΠΑ και τη Μεγάλη Βρετανία. Ένα από τα «μαργαριτάρια» του, είναι η Βίλα Χριστίνα, στο Πορτοφίνο.
Ωστόσο, ο Έλληνας εφοπλιστής προτιμά να ζει στη θάλασσα: στη θαλαμηγό του μήκους 106 μέτρων «Dream», που είναι συνήθως αγκυροβολημένη στις ακτές της Γλυφάδας. Στον όμιλο εργάζονται οι τέσσερις κόρες του Ιωάννα, Μαριλένα, Μαρίνα και Μαρία-Ελένη.