Γιάννης Αγγελικούσης: Ο κυρίαρχος των ωκεανών

Ο ισχυρότερος πλοιοκτήτης στον κόσμο είναι Έλληνας. Ο Γιάννης Αγγελικούσης, σε ηλικία 68 χρονών, συνεχίζει να κάνει «πρωταθλητισμό» στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία και να φιγουράρει στην κορυφή της λίστας με τις ισχυρότερες προσωπικότητες του κλάδου. Αν και θαλασσινός τύπος του ταιριάζει το αγγλοσαξωνικό μότο «sky is the limit»- ο ουρανός είναι το όριο. Βρίσκεται σε μόνιμο ανταγωνισμό με ένα άλλο μεγάλο όνομα της ναυτιλίας, τον Νορβηγό, John Fredriksen.

Για μία ακόμη χρονιά βρέθηκε ψηλά στον χρυσό κατάλογο με τα κορυφαία 100 ονόματα της παγκόσμιας ναυτιλίας και πιο συγκεκριμένα στην 7η θέση της ετήσιας ειδικής έκδοσης της Lloyd’s List. Αυτή τη φορά πίσω από τον Νορβηγό που ήταν στην 6η θέση.

Όμως οι δύο τους κάνουν το «ένα-δύο», ως ιδιώτες επιχειρηματίες, αφού στις πιο πάνω από αυτούς θέσεις υπάρχουν μόνο εταιρείες-ναυτιλιακοί κολοσσοί οι οποίες δεν ανήκουν σε έναν πλοιοκτήτη. Το 2014 ήταν 4ος και το 2015 βρέθηκε στην 5η θέση, συνεχίζοντας να ανταγωνίζεται τεράστια διεθνή εταιρικά σχήματα κάποια εκ των οποίων έχουν και κρατική στήριξη.

Είναι επικεφαλής τριών εταιρειών, Anangel Maritime Services Inc., Maran Tankers Management Inc. και Maran Gas Maritime Inc. και διαχειρίζεται στόλο από 113 πλοία ενώ έχει σε εξέλιξη ένα τεράστιο ναυπηγικό πρόγραμμα που προβλέπει την κατασκευή 21 πλοίων διαφόρων τύπων.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Marine Information Services, η Anangel Maritime Services Inc έχει 51 φορτηγά πλοία, η Maran Tankers Management Inc 39 δεξαμενόπλοια και 11 υπό κατασκευή και η Maran Gas 23 LNG –πλοία μεταφοράς υγροποιημένου αερίου και άλλα 10 υπό ναυπήγηση με δικαίωμα για άλλα δύο.

«Είναι ένας τομέας πιο φιλικός προς το περιβάλλον, που προσελκύει υψηλότερης ποιότητας ναυλωτές. Είναι ένας τομέας όπου, λόγω της τιμής, είναι δύσκολο για πολλούς να μπουν» δηλώνει για το φυσικό αέριο.

Ο Γιάννης Αγγελικούσης ζει μεγάλο χρονικό διάστημα στο εξωτερικό. Είναι ακριβοθώρητος και αποφεύγει την μη αναγκαία έκθεση στα ΜΜΕ εκτός αν το επιτάσσει η… δουλειά.

Πρόσφατα μιλώντας στη Νέα Υόρκη, στο Marine Money Ship Finance Forum, ξεκαθάρισε ότι θέλει να συνεχίσει την επέκταση της ναυτιλιακής του αυτοκρατορία ενώ υπογράμμισε ότι δεν του αρέσει η στασιμότητα. Στρατηγική του είναι η ανανέωση και επέκτασή του στόλου με νεότευκτα πλοία και όχι με μεταχειρισμένα αφού με αυτόν τον τρόπο τηρούν τις αυστηρές προδιαγραφές που βάζει ο Όμιλος Αγγελικούση.

Νέο άνοιγμα

Όμως ο Έλληνας πλοιοκτήτης συνεχίζει να αναζητά καινούργιες αγορές και να κάνει νέα ανοίγματα. Την ώρα που το όνομά του ανακοινώθηκε στους κορυφαίους της ναυτιλίας εκείνος υπέγραφε συμβόλαιο σε κορεατικό ναυπηγείο για τη ναυπήγηση πλωτής τερματικής μονάδας αποθήκευσης και αεριοποίησης, γνωστής στην αγορά αυτή ως Floating Storage & Regasification Unit, ή FSRU, 173.400 κυβικών μέτρων, για λογαριασμό της Maran Tankers Management που γίνεται η πρώτη ελληνικών συμφερόντων εταιρεία που εισέρχεται σε αυτόν τον ειδικού τύπου πλοίων. Η παράδοσή του αναμένεται το 2020. Επίσης, έχει option για την κατασκευή δύο ακόμη τέτοιου είδους πλοίων.

Ο Έλληνας πλοιοκτήτης βλέπει μπροστά αφού τα εξειδικευμένα αυτά πλοία θεωρούνται από τους διεθνείς οικονομικούς αναλυτές ως το πιο περιζήτητο περιουσιακό στοιχείο της εποχής. Την περασμένη 10ετία υπήρχε μόλις ένα τέτοιου τύπου πλοίο ανά τον κόσμο. Σήμερα ο αριθμός τους έχει ξεπεράσει τα 20 και μέχρι το τέλος της δεύτερης δεκαετίας του 21ου αιώνα θα φθάσει τα 55-60 κομμάτια. Το κόστος ναυπήγησης αγγίζει τα 300 εκατομμύρια δολάρια. Με ένα τέτοιο πλοίο μπορεί να δοθούν οικονομικές λύσεις σε κράτη που χρειάζονται άμεσα ενεργειακούς πόρους ενώ είναι φιλικό με το περιβάλλον. Χρειάζεται τον μισό χρόνο για να κατασκευαστεί από ό,τι ένας επίγειος τερματικός σταθμός. Πρόκειται για το πρώτο πλοίο αυτού του τύπου που παραγγέλνει ο Ιωάννης Αγγελικούσης. Στο συμβόλαιο υπάρχει option για τη ναυπήγηση δύο συμβατικών πλοίων LNG.

Οι προβλέψεις για τον Τράμπ

Με 51 φορτηγά στον στόλο του ο Γιάννης Αγγελικούσης θα έπρεπε να ανησυχεί λόγω της κακής ναυλαγοράς ξηρού φορτίου των τελευταίων χρόνων. Εκείνος όμως «ποντάρει» στον Ντόναλντ Τραμπ. Πρόσφατα δήλωσε σε ξένα ΜΜΕ: «Αν κανείς πιστέψει τον νέο πρόεδρο, θα είναι πολύ φιλικά διακείμενος προς τα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου. Χρειάζεται πολλές εισαγωγές για να διορθώσει τα προβλήματα υποδομών των ΗΠΑ του».

Οικογενειακή παράδοση

Ο Γιάννης Αγγελικούσης συνεχίζει μία οικογενειακή παράδοση γεμάτη διακρίσεις και ιδιαίτερη αγάπη για την πατρίδα. Ο πατέρας του και ιδρυτής της ναυτιλιακής αυτοκρατορίας, ο αείμνηστος Αντώνης Αγγελικούσης, ξέχωρα από επιτυχημένος εφοπλιστής, υπήρξε ήρωας του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και παρασημοφορήθηκε δύο φορές από την ελληνική και άλλες δύο από την αγγλική κυβέρνηση για τη δράση και την αυταπάρνηση που έδειξε στη διάρκεια του Μεγάλου Πολέμου.

Αναφέρεται πάντοτε σε εκείνο: «Ξεκίνησα με τη γνώση και τις εμπειρίες του πατέρα μου. Κάθε ημέρα που περνούσε στη δουλειά ένιωθα ότι μάθαινα όλο και περισσότερα» θυμίζει σε ιδιωτικές συζητήσεις. Ο πατέρας του έφυγε από τη ζωή τον Ιούνιο του 1989 και η μητέρα του, η Μαρία Παπαλιού, το 2008.

Δεν ξεχνά την στήριξη που είχε στις δύσκολες στιγμές, στα «up and down», όπως συνηθίζει να λέει, από την σύζυγό του Λίζα, η οποία κατάγεται από το Χιούστον του Τέξας.

«Το επιχειρηματικό μου δημιούργημα δεν είναι μόνο δικό μου αποτέλεσμα. Είναι αποτέλεσμα αφοσιωμένων στελεχών και των ναυτικών που ταξιδεύουν με τα πλοία των εταιρειών μας» συμπληρώνει για τους ανθρώπους που δουλεύουν στο πλευρό του.

Η ελληνική σημαία

Ο Γιάννης Αγγελικούσης αποδεικνύει στην πράξη πόσο αγαπάει την ελληνική σημαία, την ελληνική ναυτιλία και κατά συνέπεια την πατρίδα του.

Στην πλειονότητα των πλοίων του στόλου του είναι υψωμένη η γαλανόλευκη αν και το λειτουργικό κόστος είναι μεγαλύτερο από ό,τι θα ήταν εάν ο όμιλος τα είχε σε ξένα νηολόγια. Σε όλα τα πλοία υπηρετούν Έλληνες αξιωματικοί.

Είναι από τους λίγους Έλληνες εφοπλιστές που δίνει αγώνα συστηματικό για να μην χαθεί ο Έλληνας αξιωματικός και μαζί του η τεχνογνωσία που έκανε τη ελληνική ναυτιλία παγκόσμια δύναμη.

Ενδεικτικό του χαρακτήρα του και της αγάπης του για την πατρίδα είναι το περιστατικό που έλαβε χώρα τον Μάιο του 2006. Έστειλε μήνυμα προς τον τότε υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας κ. Μανώλη Κεφαλογιάννη, ότι «αν δεν λάβει η κυβέρνηση μέτρα υποστήριξης της ελληνικής σημαίας, τότε θα σηκώσει άλλες σημαίες στα πλοία του».

Την ίδια ώρα ύψωνε την σημαία Μάλτας στο νεότευκτο capesize πλοίο του «Anangel Sailor». Η κίνησή του αυτή προκάλεσε αίσθηση στα ξένα ΜΜΕ τα οποία έκαναν λόγο για «τελεσίγραφο Αγγελικούση προς την κυβέρνηση. Μάλιστα ο ξένος τύπος χαρακτήρισε την κίνηση Aγγελικούση «ευθεία προειδοποιητική βολή» του προς τις ελληνικές αρχές.

Ο Ιωάννης Αγγελικούσης γεννήθηκε το 1948 στον Πειραιά και σπούδασε στο Πανεπιστήμιο Harvard, Business Administration. Μοιράζεται τον χρόνο του μεταξύ του Λονδίνου, της Νέας Υόρκης και της Ελλάδας. Θεωρείται από τους συνεργάτες του εργασιομανής. Είναι μοναχογιός όχι όμως και μοναχοπαίδι. Έχει μία αδελφή, την Άννα με την οποία διοίκησαν από κοινού τη ναυτιλιακή εταιρεία μετά τον θάνατο του πατέρα τους το 1989. Το 2000 ο Γιάννης και η Άννα αποφάσισαν να ακολουθήσουν χωριστή πορεία. Η αδελφή του ίδρυσε μαζί με τον τότε σύζυγό της, Χρήστο Κανελλάκη, την εταιρεία Alpha Tankers & Freighters.

Η μεγάλη του αγάπη είναι η μοναχοκόρη του Μαρία, η οποία σπούδασε γιατρός και άσκησε το επάγγελμα επί οκτώ χρόνια, στην Μεγάλη Βρετανία, πριν αποφασίσει να ασχοληθεί με τον Όμιλο και τη ναυτιλία πριν από επτά χρόνια. Για το πώς από την ιατρική βρέθηκε στη ναυτιλία πριν από πέντε περίπου χρόνια, το εξηγεί η ίδια σε παλαιότερη συνέντευξή της: «Η συναναστροφή ως γιατρός με πολύ κόσμο και η ικανότητα που αποκτάς να «διαβάζεις» τους ανθρώπους είναι και αυτό κλειδί για την ενασχόλησή μου με τη ναυτιλία». Στον πατέρα της αναγνωρίζει το γεγονός ότι εκτός από τις συμβουλές που της έδωσε αρχικά, την άφησε ελεύθερη να χαράξει τη δική της ρότα.

newmoney.gr