Η Νορβηγία αποφάσισε την πλήρη χρηματοδότηση ενός έργου που φιλοδοξεί στην κατασκευή της πρώτης σήραγγας διέλευσης μεγάλων πλοίων παγκοσμίως, που θα παρακάμπτει μια από τις πιο επικίνδυνες περιοχές για πλοία κατά μήκος των νορβηγικών ακτών.
Η Σήραγγα Ναυσιπλοίας Stad (Stad Ship Tunnel) θα διανοιχτεί μέσω της ανατίναξης 1,7 χιλιόμετρων από βράχους στο στενότερο σημείο της χερσονήσου Stad, επιτρέποντας στα πλοία του μέγεθους των παράκτιων ατμόπλοιων Hurtigruten να μπορούν να την περιηγηθούν.
Αυτό που προκαλεί εντύπωση είναι ότι η σήραγγα δεν αναμένεται να εξασφαλίσει περισσότερο χρόνο σε σχέση με την κανονική διαδρομή, αλλά κυρίως να επιτρέψει στα πλοία να περιηγηθούν με μεγαλύτερη ασφάλεια μέσω της Stadhavet Sea, όπου συναντιούνται η Βόρεια και η Νορβηγική Θάλασσα. Η Stadhavet Sea θεωρείται μια από τις πιο εκτεθειμένες και επικίνδυνες περιοχές για πλοία κατά μήκος της Νορβηγικής ακτής, στην οποία καταγράφονται μέχρι και 100 θυελλώδεις ημέρες ανά έτος, που χαρακτηρίζονται από έναν επικίνδυνο συνδυασμό ανέμου, ρευμάτων και υψηλών κυμάτων.
Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, 33 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους στην περιοχή μετά το τέλος του Β ‘Παγκοσμίου Πολέμου.
Ο νορβηγικός ραδιοτηλεοπτικός οργανισμός NRK αναφέρει ότι η νορβηγική κυβέρνηση ενέκρινε στις 2 Μαρτίου το πλήρες ποσό των 2,7 δισεκατομμυρίων NOK σε κεφάλαια που απαιτούνται για το έργο. Η χρηματοδότηση θα παρέχεται σε δύο φάσεις, ξεκινώντας από το 2018 φτάνοντας μέχρι το 2029, σύμφωνα με το NRK.
Η Νορβηγική Αρχή Ακτών η οποία είναι υπεύθυνη για το έργο, λέει ότι η κατασκευή θα περιλαμβάνει συμβατικές μορφές ανατίναξης με τη χρήση υπόγειων εξεδρών γεώτρησης και pallet rigs, που θα χρησιμοποιηθούν για την απομάκρυνση περίπου 3 εκατομμύρια κυβικών μέτρων από συμπαγείς βράχους της βουνοπλαγιάς.
Η ιδέα για μια παρακαμπτήρια διαδρομή μέσω της Stad επεξεργάζεται στη Νορβηγία εδώ και δεκαετίες, αλλά μόλις τα τελευταία χρόνια φαίνεται να παίρνει σάρκα κι οστά μετά από μελέτες που εντόπίζαν την καλύτερη διαδρομή. Το 2013, το νορβηγικό Κοινοβούλιο διέθεσε 1 δισ ΝΟΚ για το έργο στην τελική φάση του Εθνικού Προγράμματος Μεταφορών 2014-2023.
Μόλις ολοκληρωθεί, η Σήραγγα Ναυσιπλοίας Stad θα έχει μήκος 1,7 χιλιομέτρων, 37 μέτρα ύψος και 26,5 μέτρα πλάτος. Ο χρόνος κατασκευής εκτιμάται ότι θα είναι περίπου 3-4 χρόνια, αλλά συνολικά το έργο θα μπορούσε να διαρκέσει πάνω από μια δεκαετία από την πιθανή ημερομηνία έναρξης του λίγο μετά το 2018.
Εκτός από την παροχή μιας ασφαλέστερης διαδρομής για τους ναυτικούς, η σήραγγα αναμένεται επίσης να χρησιμεύσει ως ένα δημοφιλές τουριστικό αξιοθέατο με τη δυνατότητα κατασκευής μιας εναέριας γέφυρας που θα είναι ανοικτή για το κοινό.