Η Ινδία εξετάζει το ενδεχόμενο να χρησιμοποιήσει το λιμάνι του Πειραιά για την επέκταση των ευρωπαϊκών εξαγωγών της

Η Ινδία φέρεται να εξετάζει το ενδεχόμενο να χρησιμοποιήσει το λιμάνι του Πειραιά για τις ευρωπαϊκές της εξαγωγές. Σύμφωνα με δημοσιεύματα των τοπικών ΜΜΕ, ο Ινδός πρωθυπουργός Ναρέντρα Μόντι έχει προγραμματιστεί να επισκεφθεί την Ελλάδα έως το τέλος αυτού του μήνα, με τις συζητήσεις για την αξιοποίηση του λιμανιού του Πειραιά να βρίσκονται στην κορυφή της ατζέντας.

Προηγουμένως, η Ινδία σχεδίαζε να χρησιμοποιήσει το λιμάνι Chabahar του Ιράν ως πύλη για τις εξαγωγές της στην Ευρώπη, στο πλαίσιο του διαδρόμου Αραβομεσογείου (Arab-Med) της Ινδίας. Ωστόσο, η συνεχιζόμενη σύγκρουση μεταξύ Αρμενίας και Αζερμπαϊτζάν, όπου διέρχεται αυτή η εμπορική διαδρομη, εξακολουθεί να αποτελεί εμπόδιο στην ανάπτυξη του σχεδίου.

Η δημιουργία του ομίλου I2U2 το 2021 που περιλαμβάνει την Ινδία, το Ισραήλ, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και τις ΗΠΑ, ωστόσο έχει ενισχύσει τη συνεργασία της Ινδίας με τις μεσογειακές χώρες. Ένας από τους στόχους του ομίλου I2U2 είναι να ενθαρρύνει τις κοινές επενδύσεις μεταξύ των κρατών μελών σε έξι τομείς, συμπεριλαμβανομένων αυτών της ενέργειας, της επισιτιστικής ασφάλειας, της υγείας, του διαστήματος, των μεταφορών και του νερού.

Αξιοποιώντας τον όμιλο I2U2, η Ινδία αναμένει ότι θα μπορούσε να έχει εύκολη πρόσβαση στις ευρωπαϊκές αγορές μέσω του λιμανιού διαμετακόμισης του Πειραιά, είτε μέσω των λιμένων των ΗΑΕ είτε μέσω του λιμανιού της Χάιφα που ανήκει.

Την τελευταία δεκαετία, η Ινδία ενίσχυσε τις σχέσεις της με την Ελλάδα καθώς τα συμφέροντά της επεκτείνονται από τον Ινδικό Ωκεανό στην Ανατολική Μεσόγειο.

Πράγματι, η οικονομική ασφάλεια της Ινδίας συνδέεται με τον έλεγχο των θαλάσσιων οδών που συνδέουν την Ευρώπη με την Ινδία. Από πέρυσι, το διμερές εμπόριο μεταξύ της ΕΕ και της Ινδίας ήταν σε ιστορικά υψηλά, με την αξία των εμπορευμάτων να φτάνουν τα 130 δισεκατομμύρια δολάρια. Η ανάπτυξη αυτού του τμήματος πιστεύεται ότι βρίσκεται πίσω από τη δέσμευση της Ινδίας να λειτουργήσει ο αραβομεσολαβητικός διάδρομος προς την Ευρώπη το συντομότερο δυνατό.

«Ο αναδυόμενος πολυτροπικός, εμπορικός διάδρομος μεταξύ Ινδίας και Ελλάδας θα μπορούσε να αναδιαμορφώσει ριζικά τα εμπορικά πρότυπα μεταξύ της περιοχής του Ινδικού Ωκεανού, της Μέσης Ανατολής και της Ευρώπης. Δημιουργεί ένα τόξο εμπορικής συνδεσιμότητας που εκτείνεται στο νότιο χείλος της Ευρασίας από την ακτή της Αραβικής Θάλασσας της Ινδίας έως τις ακτές της ανατολικής Μεσογείου της Ελλάδας», έγραψε ο καθηγητής Michael Tanchum σε μια ερευνητική εργασία για το Εθνικό Πανεπιστήμιο της Σιγκαπούρης.

«Για την Ινδία, αυτή η νέα συνδεσιμότητα αποτελεί μια στρατηγική αλλαγή με τεράστιες γεωπολιτικές συνέπειες που θα μπορούσε να αναδιαμορφώσει τον ρόλο της στην ευρασιατική οικονομική τάξη», πρόσθεσε ο Tanchum.

Εν τω μεταξύ, αν ευδοκιμήσει η χρήση του λιμανιού του Πειραιά από την Ινδία, θα πρέπει να γίνει μέσω ελεγχόμενης από την COSCO εγκατάστασης.

Η κινεζική COSCO Shipping είναι ο πλειοψηφικός ιδιοκτήτης του λιμανιού του Πειραιά, με μερίδιο 67 τοις εκατό του μετοχικού κεφαλαίου.

Διαβάστε ακόμα