ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Η κατάσταση των σημαντικότερων ναυτιλιακών αγορών το 2015

invest_in_greece_panel
Η Ετήσια έκθεση “Επενδύστε στην Ελλάδα” της Capital Link στα μέσα Δεκεμβρίου παρείχε μια επισκόπηση της κατάστασης των κύριων ναυτιλιακών αγορών και αυτών που προσδοκούν οι πλοιοκτήτεςγια το 2016.

Το ναυτιλιακό πάνελ, συντόνιζε ο ναυτιλιακός επενδυτής του Citi Christa Volpicelli. Στους συμμετέχοντες βρισκόταν ο Νίκος Τσάκος από την Tsakos Energy Navigation που αφού θρήνησε για την εμπλοκή των ιδιωτικών επενδυτικών κεφαλαίων (Private Equity) στη ναυτιλιακή βιομηχανία, μαλάκωσε την άποψή του και συμφώνησε με τον Τάσο Ασλίδη, από την Euroseas, ο οποίος είπε ότι καλωσορίζει τις ιδιωτικές επενδύσεις στο υπάρχον τονάζ αλλά όχι στα νεότευκτα.

Ο Τσάκος, πρόεδρος σήμερα της Intertanko, εστίασε σε αυτό που αποκάλεσε “ανωμαλία”, όπου “η πετρελαιοβιομηχανία επιφέρει στο σύνολο των υπηρεσιών της”. Αφού έδειξε ένα γράφημα της αύξησης των μισθώσεων τάνκερ που αντιστοιχεί στη μείωση των τιμών του πετρελαίου – με το πετρέλαιο Brent στα 37 δολάρια ανά βαρέλι την ημέρα του συνεδρίου – ο Τσάκος δήλωσε: “… καθώς η τιμή του πετρελαίου πέφτει, το ίδιο κάνουν και οι τιμές των μετοχών των τάνκερ. Με το βλέμμα στραμμένο προς το 2016, εξέφρασε την προσδοκία του για μια από τα ίδια, αλλά προειδοποίησε ότι η άνοδος της τιμής του πετρελαίου, που οφείλεται σε εξωγενείς αιτίες, θα μπορούσε να επηρεάσει αρνητικά τις αγορές τάνκερ.

Η αγορά κοντέινερσιπ έλαβε επίσης μερίδιο προσοχής, μέσω των σχολίων του Γιάννη Κούστα, Διευθύνων Σύμβουλο της Danaos- η οποία διαθέτει μεγάλα πλοία πάνω από 13.100 teu, και του Ασλίδη της Euroseas, με πλοία τροφοδοσίας άνω των 2.600 teu. Ο Κούστας τόνισε σε ένα ακροατήριο που περιλάμβανε κυρίως «επενδυτές» και όχι ανθρώπους της ναυτιλίας ότι η Danasos “έχει ξεπεράσει τις θύελλες”, επειδή τα πλοία της τείνουν να κλείνονται για μακροχρόνιες ναυλώσεις με τα έσοδα να καθορίζονται εκ των προτέρων.

Απαντώντας στις ερωτήσεις του Volpicelli σχετικά με πιθανούς κερδοσκόπους και ενδεχόμενες εκπλήξεις, ο Κούστας τόνισε τη σημασία της καταναλωτικής οικονομίας στις υποκείμενες αγορές για εμπόριο container, προβλέποντας την ανυπαρξία σημαντικών αλλαγών το 2016. Εξέφρασε πάντως μια ανησυχία σχετικά με τα mega-containership που ανέφερε ότι “έχουν κάνει ζημιά στην αγορά”. Στο αντίθετο άκρο της αγοράς, ο Ασλίδης είπε ότι “ψάχνουμε για μια καλύτερη ισορροπία το επόμενο έτος” και “είμαστε αγοραστές σε αυτά τα επίπεδα στην αγορά”, με το οποίο ο Κούστας συμφώνησε.

Το μέλος του πάνελ John Lycouris, από την Dorian LPG παρείχε μια καλή σύνοψη αυτού του μικρού, αλλά σημαντικού κομματιού της συνολικής αγοράς. Συνδυάζοντας το ευρύτερο θέμα της μεταφοράς ενέργειας με τον παράγοντα των ασθενέστερων τιμών ενεργειακών εμπορευμάτων, έδωσε έμφαση σε μια ανώτερη αλλαγή παραδείγματος στην τιμή του πετρελαίου, που επηρεάζει το προπάνιο και το βουτάνιο όπου η τιμολόγηση είναι συνδεδεμένη με το αργό.

Ο τομέας, από τους πιο αγαπημένους της Wall Street πριν από μερικά χρόνια, πλήττεται από ένα υψηλό βιβλίο παραγγελιών που ο Lycouris καθόρισε στο 43% του υπάρχοντος στόλου. Όσον αφορά τις προοπτικές, η συσσώρευση αποθεμάτων υγρού φυσικού αερίου (NGL) στις ΗΠΑ έχει σταθεροποιηθεί, αλλά εξακολουθούν να «υπάρχουν περίσσεια αποθέματα που μπορούν να πωληθούν υπεράκτια … .και θα χρειαστεί περισσότερη χωρητικότητα για τη μεταφορά τους”. Επισήμανε επίσης το Ελ Νίνιο, το καιρικό φαινόμενο που προκαλεί ζεστές θερμοκρασίες στις ΗΠΑ ως ένα προσωρινό παράγοντα λείανσης των προβλημάτων που προκύπτουν από την κατανάλωση ενέργειας.

Το πάνελ δεν θα μπορούσε προφανώς να συγκεντρώσει καλά λόγια για το ξηρό χύδην, εκτός από το να συμφωνήσει ομόφωνα ότι οι συνθήκες είναι κάτι παραπάνω από κατάλληλες για όσους επενδύουν σε περιουσιακά στοιχεία.