ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Η «χρυσή» πεντάδα που πρωταγωνιστεί στις ναυπηγήσεις πλοίων LNG

lng_h_xrush-pentada_stis_nauphghseis

Στην «χρυσή εποχή του αερίου» έχει μπει ο πλανήτης σύμφωνα με την Διεθνή Υπηρεσία Ενέργειας και οι Έλληνες εφοπλιστές ετοιμάζονται να «μονοπωλήσουν» τον μεγαλύτερο ανεξάρτητο στόλο μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG).

Σε μια περίοδο που οι ΗΠΑ προστίθενται στη λίστα με τους μεγαλύτερους εξαγωγείς αερίου στον κόσμο μαζί με τους Ρώσους, τους Αυστραλούς και τους Καταριανούς και ταυτόχρονα νέα κοιτάσματα στην Ανατολική Μεσόγειο αναμένεται να μπουν στην παραγωγή την επόμενη πενταετία, πέντε ισχυροί της ελληνικής ναυτιλίας αναδεικνύονται σε πρωταγωνιστές στην διεθνή σκακιέρα των παραγγελιών και των ναυλώσεων πλοίων LNG, ενώ οι προοπτικές για «χρυσά» έσοδα και κέρδη (οι ναυλώσεις τέτοιων πλοίων κυμαίνονται από 90.000- 150.000 δολ. την ημέρα) προσελκύουν και νέους «παίκτες».

Είναι χαρακτηριστικό πως τα δύο στα τρία δεξαμενόπλοια που παραδίδονται φέτος από τα ναυπηγεία είναι ελληνικά και το 50% του υπό ναυπήγηση στόλου διεθνώς έχει επίσης ελληνικό «χρώμα». Δώδεκα νέα ελληνόκτητα πλοία αξίας 2,4 δισ. δολ. θα πέσουν στο νερό φέτος, άλλα 14 του χρόνου και 12 το 2015 (συνολικά 38).

Τα τελευταία δύο χρόνια έχουν επενδυθεί πάνω από 10 δισ. δολ. ελληνικά κεφάλαια στον συγκεκριμένο κλάδο, με τα «σκήπτρα» των νέων ναυπηγήσεων να κρατούν ο Γιάννης Αγγελικούσης, ο Γιώργος Προκοπίου, ο Πήτερ Λιβανός, ο Ντίνος Μαρτίνος και ο Γιώργος Οικονόμου, ρίχνοντας συνολικά σε επενδύσεις πάνω από 8 δισ. δολ.

ΝΑΥΠΗΓΗΣΕΙΣ ΔΙΣΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΩΝ

Ο Γιάννης Αγγελικούσης βρίσκεται στην εμπροσθοφυλακή μιας ομάδας εφοπλιστών που με επενδύσεις δισεκατομμυρίων έχουν στραφεί στα πλοία LNG την τελευταία διετία. Η Maran Gas, η οποία ελέγχει ήδη έναν στόλο επτά «σκαριών» τέτοιου τύπου, ναυπηγεί άλλα 17 στα πλαίσια ενός επενδυτικού προγράμματος, ύψους 3,4 δισ. δολ. Πριν από μερικούς μήνες μάλιστα, ο Αγγελικούσης προχώρησε σε διεύρυνση των σχέσεων της εταιρίας του με τη Nakilat (από τους μεγαλύτερους ομίλους πλοίων LNG διεθνώς), η οποία εξυπηρετεί τις εξαγωγές του Κατάρ. Ο εφοπλιστής στην κοινοπραξία που έχει συστήσει με την Nakilat έχει εισφέρει ήδη 6 πλοία.

Επτά υπό ναυπήγηση πλοία στα κορεάτικα ναυπηγεία της Hyundai έχει η Dynagas του Γιώργου Προκοπίου. Ο Έλληνας πλοιοκτήτης με «όχημα» την Dynagas LNG Partners στοχεύει να «σηκώσει» από την WS 300 εκατ. δολ. για να χρηματοδοτήσει νέες επενδύσεις. Η Dynagas LNG έχει 3 LNG carriers στον στόλο της και αναμένεται να αποκτήσει άλλα επτά από την Dynagas (5 εκ των οποίων είναι ήδη υπό κατασκευή).

Στα 2 δισ. δολ. ανέρχεται το ναυπηγικό πρόγραμμα της Gaslog του Πήτερ Λιβανού, η οποία ελέγχει έναν στόλο από 7 ιδιόκτητα πλοία LNG και άλλα 12 υπό διαχείριση. Ο εφοπλιστής έχει «βάλει» στο orderbook παραγγελίες για 10 πλοία συν 4 option, ενώ δύο εξ αυτών θα απασχολούνται από τον γίγαντα της ενέργειας BG Group με 10ετή ναύλωση, όταν παραδοθούν το 2016.

Τρία πλοία LNG έχει στις γιάρδες της Samsung η Thenamaris της οικογένειας Μαρτίνου, η οποία έχει χαράξει «ρότα» τα τελευταία δύο χρόνια προς την αγορά του φυσικού αερίου, ενώ η Cardiff Marine του Γιώργου Οικονόμου έχει τέσσερα πλοία υπό κατασκευή στα ναυπηγεία της Daewoo και διαθέτει option για δύο ακόμη, σε ένα πρόγραμμα επενδύσεων της τάξεως των 1,2 εκ. δολ. περίπου.

ΔΕΛΕΑΡ Ή ΡΙΣΚΟ;

«Καμπανάκια» για τα ναύλα λόγω υπερπροσφοράς

Με «όπλο» σημαντικά κεφάλαια και χρηματοδοτήσεις από τράπεζες και κεφαλαιαγορές και μοχλό συμβόλαια για την απασχόληση των πλοίων από κολοσσούς, όπως οι Shell και BG, οι Έλληνες εφοπλιστές συνεχίζουν να αυξάνουν το στοίχημά τους στην αγορά του LNG. Είναι όμως, το LNG δρόμος πρώτης επιλογής ή θα «ξεφουσκώσει»;

Μπορεί ο άνεμος να είναι… ούριος, με δεδομένο ότι μόνο οι ασιατικές χώρες θα χρειαστούν επιπλέον 8 εκατ. τόνους LNG για να καλύψουν το ενεργειακό τους ισοζύγιο και ότι η πρόσφατη συμφωνία ανάμεσα σε Gazprom και την ισραηλινή Levant που δίνει το αποκλειστικό δικαίωμα στην πρώτη να αγοράζει από το Ισραήλ και να πουλά στις αγορές το LNG σημαίνει πως θα αυξηθούν οι ανάγκες της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας.

Όμως, αναλυτές επισημαίνουν πως υπάρχει ο κίνδυνος η υπερπροσφορά πλοίων LNG να είναι δυσανάλογη της ζήτησης μελλοντικά και να πιεστούν τα ναύλα, τα οποία τώρα κυμαίνονται από 90.000- 150.000 δολ.

ΤA ORDERBOOKS ΤΩΝ Ν. ΤΣΑΚΟΥ – ΧΡ. ΚΑΝΕΛΛΑΚΗ – Κ. ΦΩΣΤΗΡΟΠΟΥΛΟΥ

Τρεις ακόμη εφοπλιστές άνοιξαν «πανιά» στον κλάδο

Εκτός από την «χρυσή» πεντάδα που πρωταγωνιστεί στις ναυπηγήσεις πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, υπάρχουν και άλλοι «Greeks» της ναυτιλίας που έχουν μπει στο… κυνήγι θησαυρού του LNG, διεκδικώντας μερίδιο από την… πίτα των εσόδων.

Μεταξύ αυτών είναι ο Νίκος Τσάκος της TEN, ο Χρήστος Κανελλάκης της Alpha Tankers & Freighters και ο Κωστής Φωστηρόπουλος του ομώνυμου ομίλου. Ο γιος του καπετάν- Παναγιώτη Τσάκου από το 2012 είχε ανακοινώσει τα σχέδιά του για να ανοίξει «πανιά» στην αγορά του LNG και μάλιστα τον Ιούνιο της ίδιας χρονιάς υπέγραψε το πρώτο ναυπηγικό του συμβόλαιο για το πρώτο πλοίο αυτής της κατηγορίας. Το συγκεκριμένο πλοίο αναμένεται να παραδοθεί στην TEN το 2016, ενώ στόχος του εφοπλιστή είναι ο στόλος του να αποτελείται μέσα στα επόμενα εννέα χρόνια από 10 πλοία LNG.

Η Alpha Tankers του Χρ. Κανελλάκη πρόκειται να παραλάβει δύο πλοία μεταφοράς υγροποιημένου αερίου το 2015, ενώ έχει δικαίωμα ναυπήγησης ενός επιπλέον. Στροφή προς το φυσικό αέριο έκανε πρόσφατα και ο Κώστας Φωστηρόπουλος. Ο εφοπλιστής, ο οποίος προέρχεται από την επιχειρηματική δυναστεία που ίδρυσε και λειτουργούσε την αυτοκινητοβιομηχανία ΒΙΑΜΑΞ, φέρεται να έχει παραγγείλει ήδη δύο πλοία LNG στη Νότιο Κορέα τον Μάιο του 2012, ενώ οι πληροφορίες τον θέλουν να έχει βάλει στο orderbook και άλλα οκτώ πλοία. Για τα δύο πρώτα δε, φαίνεται πως έχει κλείσει ναυλοσύμφωνα. Έντονο ενδιαφέρον έχει εκδηλώσει και ο Χάρης Βαφειάς για ανάλογα «σκαριά».

 

dealnews.gr