Ιταλική υπόθεση η διάλυση του «Costa Concordia»

Costa Concordia

Οι τοπικές αρχές της Τοσκάνης προσπαθούν να πιέσουν η αξίας 275 εκατομμυρίων δολαρίων σύμβαση κατεδάφισης να εκτελεστεί στην Ιταλία, ενόψει της καθοριστικής συνεδρίασης στη Ρώμη την επόμενη εβδομάδα, βάζοντας όμως σε κίνδυνο τη συμφωνία των 30 εκατ. δολαρίων με την Boskalis για τη χρήση του ημι-υποβρύχιου πλοίου μεταφοράς βαρέων φορτίων Dockwise Vanguard.

Ο πρόεδρος της Τοσκάνης, Enrico Rossi, δήλωσε ότι θα απαγορεύσει στο Dockwise Vanguard να προσεγγίσει το νησί της Giglio, θέλοντας να δείξει την αποφασιστικότητα του για τη διάλυση του Costa Concordia στην Ιταλία.

Ο Enrico Rossi λέει ότι είναι έτοιμος να αποτρέψει με φυσικά μέσα το σκάφος της Boskalis –το μεγαλύτερο του είδους του στον κόσμο με μεταφορική ικανότητα 117.000 τόνων– από την είσοδο στην περιοχή για την ανύψωση και τη μεταφορά του ναυαγίου, λόγω των ενδεχόμενων περιβαλλοντικών κινδύνων. Η πιο σοβαρή απειλή είναι η διασπορά χιλιάδων τόνων μολυσμένου νερού από τα λύματα του πλοίου και άλλες ρυπαντικές ουσίες.

Ο Rossi έχει σχεδιάσει να “αναπτύξει μια μικρή αλυσίδα σκαφών γύρω από το ναυάγιο ώστε να το προστατεύσει” από το Dockwise Vanguard. Ουσιαστικά, σκοπός είναι να αποτραπεί η μεταφορά του ναυαγίου σε διαλυτήρια στο Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γαλλία ή την Τουρκία που έχουν εκδηλώσει το ενδιαφέρον τους για το έργο.

Τη συγκεκριμένη εργασία ενδιαφέρονται να την αναλάβουν και τα λιμάνια της Γένοβας ή του Piombino, προφανώς για οικονομικούς λόγους, και έχοντας το πλεονέκτημα της μικρότερης απόστασης. Μια τοπική πηγή που συνδέεται στενά με το έργο προέβλεψε ότι “δεν θα φύγει από την Ιταλία”.

Η τεράστια πίεση για να κρατηθεί η δουλειά στην Ιταλία έχει ήδη προκαλέσει την απογοήτευση των αλλοδαπών υποψηφίων, οι οποίοι αναφέρουν ότι έχουν μείνει στο σκοτάδι τις τελευταίες εβδομάδες και έχουν ελάχιστη επικοινωνία με την ομάδα του έργου.

Ένας υπάλληλος της ομάδας διάσωσης θεωρεί πάντως ότι τα σχόλια του προέδρου της Τοσκάνης , δεν θα είναι ο αποφασιστικός παράγοντας. “Μια τεχνική επιτροπή αξιολογεί τις διάφορες επιλογές και θα αποφασίσει σχετικά με τη μέθοδο μεταφοράς . Εάν αποφασίσει ότι δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει το Vanguard τότε μικρά ρυμουλκά μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη μεταφορά του Costa Concordia σε κάποιο ιταλικό λιμάνι”, εξήγησε.

Ωστόσο, προσθέτει ότι η απόφαση για το πού θα διαλυθεί, θα πρέπει να περάσει πάλι από την τεχνική επιτροπή, η οποία περιλαμβάνει την London Offshore Consultants, που θα αξιολογήσει περιβαλλοντικά, τεχνικά και συνολικά τις προσφορές των διαλυτηρίων.

Απορρίπτει επίσης την υπόθεση ότι η δήλωση του Rossi θα βάλει σε κίνδυνο τη συμφωνία μεταξύ της ομάδας απομάκρυνσης του ναυαγίου και της Boskalis. Κι αυτό επειδή η αξίας 30 εκατομμυρίων δολαρίων σύμβαση συμφωνήθηκε επί τη βάσει ότι “θα αποτελέσει μια επιλογή “ για την κατεδάφιση του Costa Concordia κι όχι μια ρητή δέσμευση για την παραλαβή του πλοίου.

Η ιταλική κυβέρνηση, ο φορέας Costa Crociere, η τεχνική επιτροπή και οι ανάδοχοι θα συναντηθούν στη Ρώμη την επόμενη εβδομάδα για να αποφασίσουν σχετικά με τις προσφορές.

Ένα τελευταίο σημείο προβληματισμού σε σχέση με την απόφαση, συνιστούν οι πρόσφατα συμφωνημένοι κανονισμοί ανακύκλωσης πλοίων της Ε.Ε, που ορίζουν ότι η διάλυση πραγματοποιείται είτε σε μόνιμες δεξαμενές ή χρησιμοποιώντας ένα αδιαπέραστο δάπεδο.

Είναι σχεδόν βέβαιο ότι κάτι τέτοιο αποκλείεται σε περίπτωση διάλυσης του γιγάντιου κρουαζιερόπλοιου στην Ιταλία, ενώ σε άλλα ευρωπαϊκά ναυπηγεία, όπως του AbleUK, υπάρχουν δεξαμενές για τη διάλυση πλοίων σύμφωνα με τα περιβαλλοντικά πρότυπα.