Την Δευτέρα η Διεθνής Ένωση Ναυτασφάλισης (IUMI) δημοσίευσε νέα έκθεσή της σχετικά με την αυξανόμενη συχνότητα σημαντικών ατυχημάτων σε πλοία, μια εξέλιξη που προβληματίζει ολόκληρη τη ναυτιλιακή κοινότητα και αποτελεί πρόκληση για τις ασφαλιστικές εταιρίες.
Σύμφωνα με την IUMI, τα ναυτιλιακά ατυχήματα αυξήθηκαν κατά το 2016 για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά έπειτα από μια δεκαετία καθοδικής πορείας. Οι συνολικές ζημίες λόγω πυρκαγιών και εκρήξεων έχουν παραμείνει στα ίδια επίπεδα, αλλά οι απώλειες που σχετίζονται με προσαράξεις και μηχανικές βλάβες έχουν καταγράψει σημαντική αύξηση. Η IUMI εκτιμάει ότι η πτώση της αξίας των πλοίων ενδέχεται να έχει συνεισφέρει στην αύξηση των κατασκευαστικών-μηχανολογικών ζημιών, καθώς το κόστος επισκευής συχνά μπορεί να ξεπερνάει την αξία του πλοίου.
Όσον αφορά τα φορτία, οι ασφαλιστές παραμένουν προβληματισμένοι σχετικά με την πιθανότητα αύξησης των απωλειών. Η έκρηξη στο Tianjin το 2015 έδειξε ότι οι ασφαλιστικές ευθύνες μπορούν να φτάσουν σε δυσθεώρητα ύψη στα μεγάλα λιμάνια όπου συγκεντρώνονται φορτία, πλοία και εγκαταστάσεις συνολικής αξίας δεκάδων δις δολαρίων. Οι ασφαλιστικές αξιώσεις μετά την καταστροφή στο Tianjin ενδέχεται να την αναδείξουν στη μεγαλύτερη ναυτασφαλιστική ζημιά όλων των εποχών, αγγίζοντας συνολικά τα 6 δις δολάρια. Η IUMI αναφέρει ότι την ημέρα της έκρηξης 750 πλοία βρίσκονταν στο λιμάνι, μεταφέροντας φορτία συνολικής αξίας 53 δις δολαρίων – κάτι που δείχνει ότι η ζημιά θα μπορούσε να είναι πολύ μεγαλύτερη.
“Η καταστροφή στο λιμάνι του Tianjin το 2015 αποτελεί μια υπενθύμιση ότι η ναυτασφάλιση έχει όλο και μεγαλύτερο ρίσκο, κάτι το οποίο θα ενταθεί κατά τα επόμενα χρόνια”, προειδοποίησε ο πρόεδρος της ειδικής επιτροπής Στοιχείων και Αριθμών της IUMI, Donald Harrell.
Επιπλέον, τα πιο σύγχρονα πλοία τύπου ULCV μεταφέρουν πάνω από 20.000 teu, με την συνολική αξία φορτίου ανά πλοίο να προσεγγίζει το 1 δις δολάρια – δέκα φορές περισσότερο από την αξία του φορτίου του MSC Flaminia, το οποίο καταστράφηκε ολοσχερώς μαζί με το 70% των εμπορευματοκιβωτίων που μετέφερε.
Όσον αφορά τον οικονομικά ταλαιπωρημένο offshore πετρελαϊκό τομέα, η IUMI αναφέρει ότι η μειωμένη δραστηριότητα έχει οδηγήσει τα ασφάλιστρα σε μείωση έως και 66%. Η πτώση των κερδών για τις ασφαλιστικές εταιρίες έχει εν μέρει αντισταθμιστεί από τον μικρότερο αριθμό ασφαλιστικών αξιώσεων. Παρ’ όλα αυτά, η IUMI εξέφρασε την ανησυχία της ότι η μείωση των εργασιών συντήρησης και των εξόδων HSE (υγείας, ασφάλειας και περιβάλλοντος) σε offshore πετρελαϊκές εγκαταστάσεις αποτελεί αρνητικό οιωνό για το μέλλον.
“Ο offshore τομέας συνεχίζει να αντιμετωπίζει προκλήσεις που αναμένεται να χειροτερεύσουν στο μέλλον. Οι ενεργειακοί κίνδυνοι παραμένουν στα ίδια επίπεδα, αλλά τα ασφάλιστρα έχουν μειωθεί δραματικά”, τόνισε ο Harrell.
Διαβάστε επίσης: IUMI: Πρέπει να μελετηθούν οι φωτιές σε πλοία container