Κάποιες εταιρείες δεν θα βγούν κερδισμένες από την διεύρυνση της διώρυγας του Παναμά

panama_canal_general
Η πρόσφατα εγκαινιασμένη διώρυγα του Παναμά ίσως να μην είναι και τόσο ωφέλιμη για μεταφορικές εταιρείες container, σύμφωνα με το Xeneta, μια πλατφόρμα ναυτιλιακής πληροφόρησης και αξιολόγησης για την αγορά container.

Αν και η νέα σειρά πόρτων και τα πιο βαθειά και πλατιά κανάλια, δίνοντας για πρώτη φορά πρόσβαση σε neo-panamax πλοία, μπορεί δυνητικά να διπλασιάσουν την κίνηση των πλοίων και να αποτλέσουν πόλο έλξης για επιχειρηματίες και τουρίστες, μπορούν επίσης στην πραγματικότητα να υπονομεύσουν τους δείκτες τιμών, βαθαίνοντας την κρίση ενός πεδίου επιχειρηματικής δραστηριότητας που ήδη υποφέρει από την πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα και τον ανηλεή ανταγωνισμό.

Η πλατφόρμα Xeneta έχει εντοπίσει μια εντυπωσιακή πτώση στους δείκτες των πλοίων μεταφοράς container κατά τα τελευταία δύο χρόνια. Για παράδειγμα, η μέση τιμή στην αγορά spot για τη μεταφορά ενός εμπορευματοκιβωτίου 12 μέτρων από την Σανγκάη προς το Ρότερνταμ έχει μειωθεί πάνω από 60% από το καλοκαίρι του 2014 (με την τωρινή τιμή να βρίσκεται στα 941$).

Η διεύρυνση της διώρυγας του Παναμά, που εγκαινιάστηκε στις 26 Ιουνίου με την διέλευση του Cosco Shipping Panama, επρόκειτο να αποτελέσει ευλογία για τους μεταφορείς, δίνοντας στα πλοία των περίπου 13,000 TEU μεγαλύτερη θαλάσσια πρόσβαση από την Ασία προς τα σημαντικά λιμάνια της ανατολικής ακτής των ΗΠΑ και τις χερσαίες αγορές. Αλλά σύμφωνα με τον διευθυντή της Xeneta, Patrik Berglund, αυτή η εξέλιξη μπορεί να κοστίζει πολύ ακριβά στην πραγματικότητα.

“Εκ πρώτης απόψης, το έργο βελτιώνει τους χρόνους μεταφοράς και η κυκλοφορία δύο κατευθύνσεων προσφέρει μεγάλα οφέλη στα container πλοία”, δήλωσε ο Berglund, “διευκολύνοντας την μεγαλύτερη μεταφορά προς την ανατολική ακτή των ΗΠΑ και τα λιμάνια της Καραϊβικής γρηγορότερα και φθηνότερα. Παρόλα αυτά, διαφαίνονται σημαντικά προβλήματα στον ορίζοντα”.

“Καταρχήν, τα πλοία neo-panamax πρέπει να προσελκύσουν εμπορική δραστηριότητα σ’ αυτήν την καινούρια διαδρομή, κι αυτό μπορεί να τα αναγκάσει αρχικά να κρατήσουν χαμηλά τις τιμές – κάτι που είναι το τελευταίο πράγμα που χρειάζεται ο κλάδος αυτήν τη στιγμή. Έπειτα έχουμε το γεγονός ότι θα μεγαλώσει ανταγωνισμός στην ανατολική ακτή, ρίχνοντας τις τιμές ακόμα χαμηλότερα”, πρόσθεσε ο Berglund.

“Αυτό θα επιδεινωθεί μάλλον από τους νέους στόλους των μεγα-πλοίων 18-20,000 TEU (η MSC έχει 4 αυτή τη στιγμή), προκαλώντας μια καταρρακτώση πτώση των υπαρχόντων μεταφορών στις δημοφιλείς διαδρομές, όπως αυτήν της ανατολικής ακτής. Θα μπορούσαμε να έχουμε μπροστά μας μια επικείμενη οικονομική καταστροφή για ένα κομμάτι του κλάδου που αυτήν την στιγμή χαρακτηρίζεται από αναδιάρθρωση, δημιουργία νέων συμμαχιών και συνεχιζόμενη αβεβαιότητα”.

Με την ανάλυση του Berglund συμφωνεί επίσης ο καθηγητής του Πανεπιστημίου του Rosemont, Andrew Lubin, ο οποίος ειδικεύεται στον τομέα των μεταφορών container και των logistics. Σημειώνει ότι αυτήν τη στιγμή το 68% της μεταφορικής κίνησης από την Ασία προς την ανατολική ακτή των ΗΠΑ πραγματοποιείται μέσω της δυτικής ακτής, αλλά εκτιμάει ότι περίπου το 10-14% αυτής της κίνησης θα στραφεί προς τον Κόλπο των ΗΠΑ και τα λιμάνια της ανατολικής ακτής εντός του χρόνου.

“Οι ταχύτεροι χρόνοι και το γεγονός οι μεταφορείς που πηγαίνουν προς την ανατολική ακτής θα μπορούν πλέον να αποφύγουν τα συνδικάτα των λιμανιών της δυτικής ακτής να αυξήσει τον αριθμό των πλοίων κι επομένως τον ανταγωνισμό”, δήλωσε ο Lubin. “Ο αυξημένος ανταγωνισμός έχει μια εμφανή συνέπεια στην αγορά – χαμηλότερες τιμές”.

Ο Berglund καταλήγει ότι αυτή δεν είναι παρά η τελευταία εξέλιξη σε έναν κλάδο που αυτή στιγμή βρίσκεται σε μια κατάσταση διαρκούς ρευστότητας.

“Οι τιμές στα περισσότερα από 60,000 ζέυγη λιμανιών που καλύπτουμε αλλάζουν διαρκώς”, πρόσθεσε. “Για να μπορέσουν οι μεταφορείς να ακολουθήσουν τις νέες εξελίξεις και να έχουν τις κατάλληλες τιμές για το φορτίο τους, πρέπει να χρησιμοποιήσουν λογισμικό σαν το δικό μας ώστε να εκμεταλλευτούν τις πραγματικές δυνατότητες των μεγάλων δεδομένων (big data). Η πληροφορία είναι γνώση και, ειδικά σε μια αγορά σαν τη σημερινή, πρέπει να είναι στο επίκεντρο κάθε επιχειρηματικής απόφασης.”

Όλες οι ειδήσεις για την Διώρυγα του Παναμά εδώ