ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Εντυπωσιακή άνοδο στις παραγγελίες δεξαμενοπλοίων Suezmax

paraggelies-ploiwn-suezmax

Αρκετοί ιδιοκτήτες δεξαμενοπλοίων πρόσφατα προχώρησαν σε παραγγελίες για δεξαμενόπλοια Suezmax και οι ειδήμονες της αγοράς έχουν ανοίξει μια κουβέντα σχετικά με τα πλεονεκτήματα ή, σε ορισμένες περιπτώσεις, τις πιθανές παγίδες από το ανανεωμένο ενδιαφέρον για αυτό το τμήμα της αγοράς των δεξαμενόπλοιων, αναφέρει η Poten & Partners στο πρόσφατο τεύχος “Tanker Opinions”.

Η Poten ισχυρίζεται ότι η τελευταία φορά που ο τομέας των Suezmax γνώρισε ένα σημαντικό αριθμό από παραγγελίες ήταν περίπου πριν από πέντε χρόνια. Ο σημερινός στόλος περιλαμβάνει 52 πλοία (που αντιπροσωπεύουν το 12% του συνόλου) που είχαν παραγγελθεί την περίοδο μεταξύ Δεκεμβρίου 2009 και Ιουνίου 2010 Εκ των υστέρων, το χρονοδιάγραμμα αυτών των παραγγελιών δεν θεωρείται και το ιδανικό. Η Poten & Partners διερωτάται αν η κατάσταση είναι διαφορετική σήμερα.

Όπως συμβαίνει συνήθως, υπάρχουν μια σειρά από διαφορετικοί παράγοντες προς εξέτάση, σύμφωνα πάντα με την Poten. Ανάμεσα στους πιο σημαντικούς: 1 Ποιες είναι οι προοπτικές για αυτόν τον τομέα; 2 Πού βρίσκονται οι τιμές των νεότευκτων Suezmax από ιστορική άποψη και σε σχέση με τις τιμές των μεταχειρισμένων;

Παρά την πρόσφατη νευρικότητα στην αγορές πετρελαίου και μια κάποια ανησυχία για την οικονομική ανάπτυξη στην Κίνα και την Ευρώπη, η γενική εικόνα σχετικά με τις προοπτικές για την αγορά δεξαμενόπλοιων παραμένει συγκρατημένα αισιόδοξη, ισχυρίζεται η Poten.

Σύμφωνα με το “Tanker Opinions” της Poten, ο κλάδος των Suezmax έχει προσαρμοστεί καλά στις αλλαγές στις παγκόσμιες εμπορικές ροές ως αποτέλεσμα της έκρηξης του πετρελαίου από σχιστόλιθο στις Ηνωμένες Πολιτείες. Ενώ οι συναλλαγές από τη Δυτική Αφρική στις αμερικάνικες ακτές του Ατλαντικού έχουν πέσει απότομα τα τελευταία χρόνια, η κίνηση προς την Βορειοδυτική Ευρώπη, τη Μεσόγειο και την Ινδία έχει αυξηθεί.

Η μεγαλύτερη ώθηση για τα Suezmax υπήρξε η αύξηση της κίνησης από τον Περσικό Κόλπο. Με βάση την δραστηριότητα μέχρι σήμερα, οι καταγεγραμμένες συναλλαγές με Suezmax από τον Περσικό Κόλπο θα μπορούσαν να φτάσουν τις 600 το 2014, σε σύγκριση με 333 που αναφέρθηκαν το 2012 και 215 το 2010.

Άλλο ένα αισιόδοξο σημείο για τα Suezmaxes υπήρξε η αύξηση των μεγάλων αποστάσεων στις μεταφορές καυσίμων από τον Ατλαντικό έως τον Ειρηνικό. Ο αριθμός των αναφερθέντων συναλλαγών πετρελαίου καυσίμου Suezmax έχει τριπλασιαστεί από το 2010 Παρά τη κατάρρευση της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου, η απασχόληση των Suezmax θα παραμείνει αρκετά ανθηρή κατά τα επόμενα έτη, προβλέπει η Poten.

Το τρέχον Suezmax βιβλίο παραγγελιών ανέρχεται σε 60 σκάφη ή 14% του υπάρχοντος στόλου, παρόμοιο με το βιβλίο παραγγελιών VLCC, αλλά πολύ χαμηλότερο από ό, τι το ανεκτέλεστο υπόλοιπο για MR.

Ένας άλλος καθησυχαστικός παράγοντας για την Poten είναι οι ίδιοι οι ενεργοί εντολείς από μόνοι τους. Οι περισσότερες από τις πρόσφατες συμβάσεις έκλεισαν από έμπειρους ιδιοκτήτες Suezmax με αποδεδειγμένη επιχειρησιακή και εμπορική πλατφόρμα και ιστορικό. Δεν υπάρχει καμία ένδειξη ότι κερδοσκοπικά κεφάλαια τροφοδοτούν την πρόσφατη άνοδο των παραγγελιών.

Ως τελευταίο, αλλά σίγουρα όχι λιγότερο σημαντικό, αναφέρεται το οικονομικό. Οι τιμές των σύγχρονων πλοίων μεταχειρισμένων έχουν πάρει την ανηφόρα απ’ όταν η αγορά άρχισε να ανακάμπτει στα τέλη του 2013. Πριν από ένα χρόνο, η Poten εκτιμούσε την αξία ενός παλιού Suezmax 5ετίας να φτάνει τα 38 εκατομμύρια δολάρια. Η σημερινή εκτίμηση για το ίδιο σκάφος είναι 55 εκατομμύρια δολάρια, μια αύξηση 45%! Αυτή η αύξηση της τιμής θα μπορούσε να είναι μια αντανάκλαση των θετικών προοπτικών της αγοράς, καθώς και μιας πολύ σφιχτής αγοράς μεταχειρισμένων, καθώς υπάρχουν πολύ λίγα σύγχρονα Suezmaxes από ποιοτικά ναυπηγεία προς πώληση.

Η εκτίμηση της Poten για την τιμή ενός νεότευκτου ECO Suezmax είναι 68 εκατομμύρια δολάρια σήμερα, μόνο 4% υψηλότερη από την τιμή πριν από ένα χρόνο, με ορισμένες πρόσφατες παραγγελίες να φέρονται να γίνονται σε τιμές που είναι ακόμη και 5 με 10 εκατ. δολάρια χαμηλότερα.

Με βάση αυτές τις τιμές, όπου το σημείο ισορροπίας της 20ετίας για ένα νεότευκτο ECO κυμαίνεται από 20 ως 22.000 δολάρια ανά ημέρα, ενώ με χρόνο ναύλωσης 5 ετών για σύγχρονα πλοία φτάνει τα 28.000 δολάρια ανά ημέρα., η Poten ισχυρίζεται ότι τα νεότευκτα φαίνονται ως μια αρκετά ελκυστική επένδυση.