Λιγότερες απώλειες πλοίων κάθε χρονιά

ligoteres_apwleies_plown_kathe_xronia_

Αν και πέρυσι είδαμε κάποιες σημαντικές απώλειες πλοίων, μεταξύ των οποίων του MOL Comfort, οι ολικές απώλειες πλοίων (total losses) συνεχίζουν να παρουσιάζουν πτωτική τάση, σύμφωνα με την ετήσια μελέτη για τις ναυτικές ασφαλίσεις που πραγματοποίησε η μεγαλύτερη ασφαλιστική εταιρεία στον κόσμο, η Allianz, η οποία αναλύει καταγεγραμμένες απώλειες πλοίων άνω των 100 gt.

Οι ολικές απώλειες έφτασαν τις 94 παγκοσμίως για το 2013, πέφτοντας στις κάτω από 100 μόλις για δεύτερη φορά μέσα σε 12 χρόνια. Το 2013 οι απώλειες μειώθηκαν κατά 20% σε σχέση με το 2012, οπότε καταγράφτηκαν 117 απώλειες, ενώ σε σχέση με το 2003 οι απώλειες μειώθηκαν 45%.

“Περισσότερο από το 90 τοις εκατό του παγκόσμιου εμπορίου πραγματοποιείται μέσω θάλασσας, σύμφωνα με τις στατιστικές του ΟΟΣΑ. Η ασφάλεια της διεθνούς ναυτιλίας και των διαδρομών της είναι ζωτικής σημασίας για την υγεία της παγκόσμιας οικονομίας”, δήλωσε ο Tim Donney, επικεφαλής της Marine Risk Consulting. «Ενώ η συνεχιζόμενη πτωτική τάση στις απώλειες πλοίων είναι ενθαρρυντική, υπάρχει πολύ δουλειά που πρέπει να γίνει για να βελτιωθεί η συνολική ασφάλεια των πλοίων, του φορτίου, του πληρώματος και των επιβατών τους, ειδικά στα ασιατικά ύδατα”, επισημαίνει.

Περισσότερο από δύο χρόνια μετά την καταστροφή του Costa Concordia, που θα κοστίσει στους ασφαλιστές περί τα 2 δισεκατομμύρια δολάρια, η βελτίωση της ασφάλειας των επιβατηγών πλοίων συνεχίζει να αποτελεί νούμερο ένα προτεραιότητα για τη ναυτιλιακή βιομηχανία, αφού υπάρχει ο φόβος ότι το 2014 θα αποτελέσει κατά πάσα πιθανότητα το έτος που θα συμβεί η 100η απώλεια ενός επιβατικού σκάφους από το 2002.

Ανατολική Ασία και φορτηγά πλοία κρατάνε τα σκήπτρα

Σύμφωνα με την έκθεση, περισσότερες από το ένα τρίτο των περιπτώσεων ολικών απωλειών το 2013 συγκεντρώνεται σε δύο θαλάσσιες περιοχές. Όπως και το 2012, η περιοχή που περικλείεται από τη νότια Κίνα, την Ινδονησία και τις Φιλιππίνες εμφάνισε τις περισσότερες ολικές απώλειες (18), ενώ ακολουθεί η περιοχή γύρω από την Ιαπωνία, την Κορέα και τη Βόρεια Κίνα με 17 απώλειες. Στην τρίτη θέση βρίσκεται η περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου και της Μαύρης Θάλασσας με εννέα αναγγελίες ολικών απωλειών.

Σε όλο τον κόσμο, πάνω από το ένα τρίτο των σκαφών που χάνονται ήταν φορτηγά πλοία και ακολουθούν τα αλιευτικά σκάφη και τα πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου. Η απώλεια δύο πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου στα ασιατικά ύδατα το 2013, του Harita Bauxite και του TTrans Summer, υπογράμμισε τη σημασία της σωστής διακίνησης και τοποθέτησης του φορτίου. Οι εμπειρογνώμονες της Allianz πιστεύουν ότι η υψηλή υγρασία του περιεχομένου που οδηγεί σε αποσταθεροποίηση του φορτίου προκαλεί τα περισσότερα από αυτά τα ατυχημάτα.

Η πιο κοινή αιτία απώλειας είναι σίγουρα η βύθιση, συχνά λόγω κακών καιρικών συνθηκών. Από τις 1.673 συνολικές περιπτώσεις ολικών απώλειων το διάστημα 2002-2013 οι 745 οφείλονται σε βύθιση του πλοίου, με δεύτερη αιτία την προσάραξη (312) και τρίτη τη φωτιά (199).

Το 2013 οι πειρατικές επιθέσεις μειώθηκαν κατά 11% με 264 καταγεγραμμένα περιστατικά, 106 εκ των οποίων συνέβησαν στην Ινδονησία, η οποία παρουσιάζει αύξηση 700% από το 2009. Ένα άλλο “καυτό σημείο” που συσπειρώνει το οργανωμένο έγκλημα είναι ο Κόλπος της Γουινέας στη Δυτική Αφρική με 48 περιστατικά το 2013 (ποσοστό 18% επί του συνόλου). Οι πειρατικές επιθέσεις στη Σομαλία έχουν μειωθεί δραματικά με μόνο επτά περιστατικά το 2013 σε σύγκριση με 160 επιθέσεις το 2011.

Οι αναδυόμενοι κίνδυνοι για το 2014

Η τάση για συνεχή αύξηση του μεγέθους των πλοίων, θεωρείται ο πιο σημαντικός αναδυόμενος κίνδυνος για το 2014. Ειδικά στα containerships κατασκευάζονται πλοία μήκους άνω των 400 μέτρων μεταφορικής ικανότητας 18.000 teu, ενώ από το 2018 θα υπάρχουν και πλοία 24.000 teu., αφού η Allianz εκτιμά ότι η χωρητικότητα αυξάνεται κατά περίπου 30% ανά πενταετία.. Αυτά τα “μέγα-πλοία” θέτουν πρωτοφανείς κίνδυνους και προκλήσεις σε θέματα ασφάλειας και διάσωσης.

Η άνοδος των κινούμενων με LNG πλοίων, δημιουργεί επίσης ένα σωρό καινούρια ζητήματα. Με την χρήση υγροποιημένου φυσικού αερίου ως καυσίμου να αναμένεται να αυξηθεί δραματικά μέχρι το 2020, απαιτείται περαιτέρω εκπαίδευση του προσωπικού σε θέματα ασφαλείας, ενώ δημιουργούνται ανησυχίες και για τα λιμάνια, δεν έχουν ποτέ προηγουμένως χειριστεί σταθμούς ανεφοδιασμού καυσίμων στις αποβάθρες.

Το πέρασμα από το βόρειο αρκτικό κύκλο είναι ακόμη μία πρόκληση για τους ασφαλιστές, αφού υπάρχει-μια δεκαπλάσια αύξηση στον αριθμό των σκαφών που χρησιμοποιούν τη διαδρομή της Βόρειας Θάλασσας τα τελευταία χρόνια. Οι απώλειες πλοίων στον Αρκτικό Κύκλο αυξήθηκαν με ετήσιο ρυθμό 45 % το διάστημα 2009-2013, ενώ το 2002-2007 ο ρυθμός αύξησης ήταν 7%. Οι μηχανικές βλάβες προκάλεσαν το ένα τρίτο αυτών των περιστατικών, λόγω των σκληρών περιβαλλοντικών συνθηκών.

Τέλος, οι λιμένες καταφυγής αποτελούν ακόμη έναν πονοκέφαλο για τις ασφαλιστικές εταιρείες, αφού οι χώρες -παρότι υποχρεούνται- δεν διαθέτουν σε όλες τις περιπτώσεις λιμάνια, στα οποία να βρίσκουν ασφαλές καταφύγιο τα υπό κίνδυνο πλοία.