ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Με επενδυτικό ταμείο επιστρέφει η οικογένεια Αλεξανδράτου

bulk_carrier

Η οικογένεια του Αλεξανδράτου ετοιμάζει την επιστροφή της στη ναυτιλιακή βιομηχανία μέσω της Bluewater Maritime, με 27 εκατ. δολάρια χρηματοδότησης να βρίσκονται στη θέση του και το πρώτο πλοίο τους ήδη αγορασμένο.

Μια παραδοσιακή ελληνική ναυτιλιακή οικογένεια που έμεινε έξω από την αγορά για πολλά χρόνια λόγω της κρίσης, έχει επιστρέψει ως βασικός επενδυτής σε μια νέα ναυτιλιακή επενδυτική εταιρεία που στοχεύει την αγορά ξηρού φορτίου.

Τον Σεπτέμβρη έγινε γνωστό ότι, μετά από τέσσερα χρόνια απουσίας από την αγορά, ο Γιώργος Αλεξανδράτος αγόραζε το χωρητικότητας 76.600-dwt Bulker Golden Kiji (κατασκευάστηκε το 2007) για λίγο κάτω από 20 εκατομμύρια δολάρια. Τώρα προκύπτει ότι το ακατσκευασμένο στο Imabariο πλοίο -που πρόκειται να παραδοθεί στους νέους ιδιοκτήτες της την επόμενη εβδομάδα- θα λειτουργήσει κάτω από το όνομα Blue Chip και θα γίνει το πρώτο σκάφος σε ένα ταμείο επενδύσεων κλειστού τύπου στο οποίο ο Αλεξανδράτος και η αδελφή του, Κατερίνα, σήμερα συμμετέχουν με ποσοστό 30%.

Η Bluewater Maritime είναι ένα επενδυτικό ταμείο με έδρα στα Cayman Islands που έχει συσταθεί υπό την καθοδήγηση της Euroxx, τη μεγαλύτερη ανεξάρτητη εταιρεία παροχής χρηματοοικονομικών υπηρεσιών στην Ελλάδα και το δεύτερη πίσω από την Eurobank Securities σε όρους μεριδίου αγοράς στο Χρηματιστήριο Αξιών Αθηνών.

Ο Guiseppe Giano, πρόεδρος της Euroxx, λέει ότι η εταιρεία του, από την πλευρά της, θα προσφέρει στο οικονομικό και διαχειριστικό υπόβαθρο, ενώ τα αδέλφια Αλεξανδράτος θα αξιοποιήσουν την εμπειρογνωμοσύνη τους στα ναυτιλιακά ζητήματα.

Η ιδέα της δημιουργίας ενός οικονομικού σχήματος που θα επενδύσει στην αγορά ξηρού χύδην ήρθε περίπου πριν από 18 μήνες, εξηγεί ο Giano. Μια τυχαία συνάντηση λόγω της φιλίας της συζύγου του με την Κατερίνα Αλεξανδράτου οδήγησε στην συμφωνία.

Ένα ταμείο ιδιωτικού μετοχικού κεφαλαίου ιδρύθηκε “στο οποίο χρησιμοποιήσαμε όλα τα κορυφαίου επιπέδου ονόματα που θα μπορούσαμε”, λέει ο Giano.

Η Ernst & Young έχει θέση ελεγκτή στο ταμείο, η Reed Smith στο Λονδίνο ενεργεί ως δικηγόρος του, και το ευρισκόμενο στα νησιά Κέιμαν, διεθνές δικηγορικό γραφείο Maples και Calder έχε αναλάβει τη διαχείριση του ταμείου.

Μέχρι σήμερα, η Bluewater έχει αυξήσει κατά 27 εκατομμύρια το μετοχικό της κεφάλαιο και ο Giano λέει ότι ο στόχος είναι τα 100 εκατομμύρια δολάρια.

“Έχουμε εξασφαλίσει τραπεζική διευκόλυνση περίπου 55% έως 60% σε σύγκριση με το μετοχικό κεφάλαιο,” δήλωσε ο Giano.

Η διάρκεια ζωής του ταμείου ορίζεται σε πέντε συν δύο έτη και οι συμμετέχοντες είναι σίγουροι ότι μέσα σε αυτό το χρονικό διάστημα θα είναι σε θέση να παράγουν κέρδη για τους μετόχους της.

“Δεν είμαστε μάγοι”, σχολίασε ο Αλεξανδράτος, προσθέτοντας ότι πριν από την πώληση του τελευταίου πλοίου της το 2010, η οικογενειακή επιχείρηση, Apollonia Lines, είχε πέντε πλοία. Τρία είχαν αγοραστεί το 2002 και η εταιρεία άρχισε να πουλά το 2008.

“Όταν βγήκαμε από την αγορά, ο BDI (δείκτης Baltic Dry Index) κινιόταν σε υψηλά επίπεδα, στις 5.000 μονάδες, και ξαναμπήκαμε με το ναυτιλιακό ταμείο, όταν η αγορά ήταν σε χαμηλά επίπεδα, στις 1.000 μονάδες», δήλωσε.

Η Bluewater θα επικεντρωθεί στις κατηγορίες των handysize και kamsarmax, δίνοντας βάρος περισσότερο στα μεγαλύτερα μεγέθη, ενώ θέλει να χτίσει ένα στόλο με μέσο όρο ηλικίας έξι ως οχτώ χρόνια. Δεν έχει πάντως αναφερθεί ο ιδανικός αριθμός πλοίων.

Το ταμείο θα κοιτάξει επίσης για μεταχειρισμένα πλοία, σύμφωνα με τα λεγόμενα του Αλεξανδράτου.

“Στόχος μας είναι να δώσουμε το υψηλότερο δυνατό IRR (εσωτερικό βαθμό απόδοσης) στο συντομότερο χρονικό διάστημα”, είπε, σημειώνοντας ότι η αγορά των νεότευκτων σημαίνει ότι θα πρέπει να το έχουν στα χέρια σας για περισσότερο από 10 έως 15 ετών, ενώ ο ορίζοντας του ταμείου είναι τα επόμενα επτά χρόνια.

Παρά το γεγονός ότι επέλεξε ένα ιαπωνικής κατασκευής πλοίο για την πρώτη της εξαγορά, η Bluewater εξετάζει επίσης τα κορυφαίου επιπέδου κινεζικά ναυπηγεία.

Η Κατερίνα Αλεξανδράτου ανέφερε ότι η εταιρεία διαχείρισης έχει μια λίστα πλοίων που σκοπεύει να εξετάσει.

Ενώ η ίδια δεν επιθυμεί να αποκαλύψει λεπτομέρειες, ο Αλεξανδράτος λέει ότι η εταιρεία θα εξετάσει ένα panamax φορτηγό πλοίο παρόμοια με το Blue Chip στις αρχές Δεκεμβρίου.

Το ερώτημα που τίθεται για ένα ταμείο εκκίνησης με ορισμένη διάρκεια είναι πως οι επενδυτές θα πραγματοποιήσουν την έξοδο.

Ο Giano λέει ότι μόλις η αγορά ανακάμψει, είναι στη λίστα των όσων πρέπει να γίνουν η εισαγωγή, στη Νέα Υόρκη πιθανότατα ή το Όσλο. Σε αντίθετη περίπτωση, ο απλούστερος τρόπος για να διαλύσει το ταμείο θα είναι να πουλήσει τα περιουσιακά στοιχεία, προσθέτει.