Μειώθηκε την τελευταία τριετία ο αριθμός των κοντέινερ που χάνονται στην θάλασσα

To MVC Rena η βύθιση του οποίου το 2011 προκάλεσε και την απώλεια 900 περίπου κοντέινερ

Κατά μέσο όρο 1.390 εμπορευματοκιβώτια χάνονται στη θάλασσα κάθε χρόνο τα τελευταία τρία χρόνια, σύμφωνα με νέα έρευνα από το Παγκόσμιο Ναυτιλιακό Συμβούλιο (WSC).

Ο αριθμός των χαμένων εμπορευματοκιβωτίων σε ετήσια βάση σημείωσε μείωση κατά 48% σε σύγκριση με την προηγούμενη τριετή περίοδο. Ο αριθμός περιλαμβάνει containers που χάθηκαν κατά τη διάρκεια σοβαρών ατυχημάτων, όπου δηλ. Μπορεί να χάνονται πάνω από 50 κοντέινερ κατά τη διάρκεια ενός μόνο περιστατικού. Εξαιρουμένων τέτοιων ατυχημάτων, ο μέσος αριθμός των εμπορευματοκιβωτίων που χάνονται κάθε χρόνο ήταν 612, δηλαδή περίπου 16% λιγότερο από τον μέσο όρο των 733 κοντέινερ που χάθηκαν σε ετήσια βάση το 2011, το 2012 και το 2013.

Τα νέα στοιχεία γνωστοποιήθηκαν τη Δευτέρα σε μια νέα έρευνα του Παγκόσμιου Ναυτιλιακού Συμβουλίου, τα μέλη του οποίου εκπροσωπούν περίπου το 80% του παγκόσμιου στόλου κοντέινερσιπ από άποψη χωρητικότητας.

Διάγραμμα του WSC για τον αριθμό των κοντέινερ που χάνονται κάθε χρόνο

Το WSC πραγματοποίησε την πρώτη έρευνα με στοιχεία από τις εταιρείες-μέλη της το 2011 για να παρέχει μια ακριβέστερη εκτίμηση του αριθμού των κοντέινερ που χάνονται στη θάλασσα κάθε χρόνο και να αντιπαρατεθεί με τις “χοντρές ανακρίβειες” των ισχυρισμών που θέλουν την ναυτιλιακή βιομηχανία να χάνει μέχρι και 10.000 κοντέινερ στις θάλασσες κάθε χρόνο. Το WSC διενήργησε νέες έρευνες το 2014 και το 2017, με τα πιο πρόσφατα συγκεντρωτικά στοιχεία για τα έτη 2014, 2015 και 2016.

Η έρευνα του WSC θεωρείται ως η καλύτερη πηγή για ακριβείς πληροφορίες σχετικά με τα κοντέινερ που έχουν χαθεί στη θάλασσα.

Βάσει των πιο πρόσφατων αποτελεσμάτων της έρευνας, το WSC εκτιμά ότι συγκεντρωτικά για την εννεαετή περίοδο από το 2008 έως το 2016, κατά μέσο όρο, χάθηκαν 568 κοντέινερ σε ετήσια βάση χωρίς να ληφθούν υπόψη σοβαρά ατυχήματα, οπότε και ο αριθμός φτάνει τα1.582 κοντέινερ. Κατά μέσο όρο, το 64% των κοντέινερ που χάθηκαν κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου αποδόθηκαν σε σοβαρά ατυχήματα.

Παρόλο που ο ετήσιος μέσος όρος των 1.390 μπορεί να φαίνεται ακόμα υψηλός, έχει σημασία να λάβουμε υπόψιν ότι σύμφωνα με την έρευνα του WSC, η διεθνής ναυτιλιακή βιομηχανία το 2016 μετέφερε περίπου 130 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια γεμάτα φορτίο, με εκτιμώμενη αξία άνω των 4 τρισεκατομμυρίων δολαρίων.

“Η τελευταία έκθεση δείχνει ότι ο μέσος αριθμός των εμπορευματοκιβωτίων που εκτιμάται ότι χάνονται κάθε χρόνο είναι κάτω από τις εκτιμήσεις που υπήρξαν το 2014. Αυτό είναι ένα ενθαρρυντικό σημάδι”, δήλωσε ο John Butler, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του WSC.

Βάσει των αποτελεσμάτων της έρευνας του 2011, το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ναυτιλίας εκτιμά ότι, κατά μέσο όρο, κατά τη διάρκεια της περιόδου 2008-2010 χάθηκαν περίπου 350 εμπορευματοκιβώτια στη θάλασσα, χωρίς να υπολογίζονται σοβαρά ατυχήματα, οπότε κι ο αριθμός ανεβαίνει στα 675 κοντέινερ. Αντίστοιχα στην έρευνα του 2014, το WSC κατέγραψε περίπου 733 κοντέινερ σε ετήσια βάση, ενώ μαζί με τα σοβαρά ατυχήματα ο αριθμός φτάνει τα 2.683 κοντέινερ.

Αυτός ο μεγαλύτερος αριθμός για το 2014 οφείλεται κατά κύριο λόγο στην ολική βύθιση του κατασκευής 2013 MOL Comfort στον Ινδικό Ωκεανό μαζί με τα 4.293 κοντέινερ που μετέφερε – που παραμένει η μεγαλύτερη απώλεια κοντέινερ στην ιστορία. Αντίχτοιχα, το 2011, η προσάραξη και η βύθιση του M/V Rena στη Νέα Ζηλανδία είχε σαν αποτέλεσμα και την απώλεια πάνω από 900 κοντέινερ.

Το 2015, η τραγική βύθιση του αμερικανικού φορτηγού πλοίου El Faro, που μετέφερε 391 εμπορευματοκιβώτια, αντιπροσώπευε σχεδόν το 43% των συνολικών κοντέινερ που χάθηκαν κατά τη διάρκεια του έτους.