Ένα πλοίο υποστήριξης ιχθυοκαλλιεργειών ολοκλήρωσε με επιτυχία αυτό που ονομάστηκε σαν ένα από τα πιο περίπλοκα και σύνθετα αυτόνομα θαλάσσια ταξίδια που έχουν πραγματοποιηθεί ποτέ στα ανοικτά των ακτών της Νορβηγίας, και όχι μόνο.
Η ομάδα τεχνολογίας Kongsberg Maritime ηγήθηκε αυτής της δοκιμής επιδεικνύοντας διάφορες απομακρυσμένες και αυτόνομες τεχνολογίες στο Eidsvaag Pioner, ένα φορτηγό πλοίο κατασκευής 2013 που ανήκει στην Eidsvaag AS και χρησιμοποιείται για την παροχή ιχθυοτροφών σε υπεράκτια ιχθυοτροφεία κατά μήκος της νορβηγικής ακτής.
Η δοκιμή, μέρος του φιλόδοξου πρότζεκτ AUTOSHIP στο πλαίσιο του ερευνητικού προγράμματος Horizon 2020 της ΕΕ, περιελάμβανε ένα ταξίδι 13 ωρών από το Averøy της Νορβηγίας σε μια υπεράκτια ιχθυοκαλλιέργεια και πίσω, καλύπτοντας περίπου 160 ναυτικά μίλια.
Η επίδειξη παρουσίασε έναν συνδυασμό απομακρυσμένων και αυτόνομων λειτουργιών σε όλα τα στάδια του ταξιδιού και, για λόγους ασφαλείας και ρυθμιστικούς λόγους, μέλη του πληρώματος ήταν στο πλοίο κατά τη διάρκεια της δοκιμής.
Το σκάφος έλυσε από τον ντόκο αυτόνομα, κατευθύνθηκε από το λιμάνι στην ανοιχτή θάλασσα, διέσχισε μια διαδρομή μεταξύ των νησιών αποφεύγοντας άλλα σκάφη και έφτασε στην ιχθυοκαλλιέργεια Ocean Farm 1, όπου πραγματοποίησε διάφορους ελιγμούς χρησιμοποιώντας το σύστημα Dynamic Positioning (DP). Στη συνέχεια, το σκάφος πραγματοποίησε αυτόνομα το ταξίδι της επιστροφής του και ολοκλήρωσε τον μη-επανδρωμένο ελλιμενισμό του!
Καθ’ όλη τη διάρκεια της διαδικασίας, ο ένας πλοίαρχος και ένας μηχανικός από την στεριά παρακολουθούσαν και περιστασιακά έλεγχαν το σκάφος εξ αποστάσεως από το Remote Operating Center (ROC) του Kongsberg στη στεριά στο Ålesund.
Οι τεχνολογίες που παρουσιάστηκαν από την Kongsberg περιελάμβαναν Αυτόματο ελλιμενισμό και αυτόματο από-ελλιμενισμό, Σύστημα Επίγνωσης της Κατάστασης, Αυτόνομο Σύστημα Πλοήγησης, Σύστημα Έξυπνων Μηχανημάτων, Σύστημα Συνδεσιμότητας και Ασφάλειας στον Κυβερνοχώρο, Κέντρο Απομακρυσμένων Επιχειρήσεων και χειρισμό Dynamic Positioning.
Χρησιμοποιήθηκαν προηγμένες προσομοιώσεις και συστήματα επικοινωνίας για να εξασφαλιστεί η ασφαλής και βέλτιστη λειτουργία του σκάφους.
Το πρότζεκτ AUTOSHIP, που χρηματοδοτείται από το ερευνητικό πρόγραμμα Horizon 2020 της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στοχεύει στην επιτάχυνση της μετάβασης σε πιο πράσινες και ασφαλέστερες θαλάσσιες μεταφορές δοκιμάζοντας και προωθώντας βασικές τεχνολογίες που σχετίζονται με πλήρως αυτόνομα συστήματα πλοήγησης, ευφυή συστήματα μηχανημάτων, αυτοδιάγνωση, προγνωστικά και προγραμματισμό λειτουργίας και τεχνολογία επικοινωνίας με ισχυρή ασφάλεια στον κυβερνοχώρο.
Σε συνεργασία με την Kongsberg και την Eidsvaag AS, το έργο περιλαμβάνει τεχνογνωσία από τον SINTEF, τον κορυφαίο ερευνητικό οργανισμό της Νορβηγίας, και το Πανεπιστήμιο του Strathclyde στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Η δεύτερη επίδειξη AUTOSHIP έχει προγραμματιστεί για την 1η Ιουνίου και θα περιλαμβάνει μια φορτηγίδα που θα ναυσιπλοΐεί σε ένα τμήμα του δικτύου εσωτερικής ναυσιπλοΐας του Βελγίου στο Wintam.