Ενημέρωση της σύμβασης MLC από το ILO: Πρωτοποριακές αλλαγές για τους ναυτικούς ή μια ακόμη επικοινωνιακή κοροϊδία; Δείτε τι αλλάζει.
Εφοπλιστές, κυβερνήσεις και εργατικά συνδικάτα συμφώνησαν σε μια σαρωτική σειρά αλλαγών στην Σύμβαση Ναυτιλιακής Εργασίας, η οποία είναι μια παγκόσμια συμφωνία που θεσπίζει τα ελάχιστα πρότυπα για τις συνθήκες εργασίας και διαβίωσης των ναυτικών. Οι ενημερώσεις, οι οποίες ονομάζονται πρωτοποριακές για τον κλάδο, έρχονται καθώς η σύγχρονη MLC ετοιμάζεται να σηματοδοτήσει την 20η επέτειό της μετά την ενοποίηση 37 συμβάσεων στο« MLC το 2006».
Πολλά από τα θέματα που παρουσιάστηκαν κατά τη συνάντηση στη Γενεύη την περασμένη εβδομάδα προέκυψαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας όταν οι ναυτικοί παγιδεύτηκαν στη θάλασσα. Το Διεθνές Επιμελητήριο Ναυτιλίας (ICS) πρωτοστάτησε στην εκπροσώπηση των ναυτικών κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων, αφού προηγουμένως είχε πρωταγωνιστήσει ως συνήγορος κατά τη διάρκεια της πανδημίας για να χαρακτηριστούν οι ναυτικοί ως βασικοί εργαζόμενοι (key workers) ώστε να υπάρξει μεγαλύτερη ελευθερία για άδεια εξόδου στην στεριά, τις αλλαγές πληρωμάτων και ταξίδια.
Υπό την αιγίδα της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας, η Ειδική Τριμερής Επιτροπή της MLC συνέρχεται κάθε τρία χρόνια για να επανεξετάσει την κύρια σύμβαση. Η τριμερής ναυτιλιακή ρυθμιστική δομή της ILO συγκεντρώνει εθνικές κυβερνήσεις, μαζί με μια παγκόσμια ομάδα πλοιοκτητών που συντονίζεται από την ICS και μια παγκόσμια ομάδα ναυτικών που συντονίζεται από την ITF. Επισημαίνεται ότι η ILO είναι η μόνη τριμερής υπηρεσία του ΟΗΕ μέσω της οποίας οι εθνικές κυβερνήσεις μαζί με τους τομεακούς κοινωνικούς εταίρους (εκπρόσωποι εργοδοτών και εργαζομένων) θεσπίζουν πρότυπα και πολιτικές εργασίας, μέσω ανοιχτών συζητήσεων και διαπραγματεύσεων.

«Καταφέραμε να προσφέρουμε σημαντικές βελτιώσεις στα δικαιώματα των ναυτικών σε συνεργασία με την κυβέρνηση και τους κοινωνικούς μας εταίρους», δήλωσε ο Tim Springett, Πρόεδρος της Επιτροπής Εργατικών Υποθέσεων της ICS και εκπρόσωπος της Ομάδας Εφοπλιστών στη συνεδρίαση της ILO. «Τα επιτεύγματα της STC αποδεικνύουν ότι – όποιο κι αν είναι το πρόβλημα που αντιμετωπίζει ο κλάδος μας – όταν ενωθούμε, μπορούμε να το επιλύσουμε».
Μεταξύ των τροπολογιών που συμφωνήθηκαν για τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας και διαβίωσης των ναυτικών στα πλοία ήταν διατάξεις για τον ορισμό των ναυτικών ως βασικών εργαζομένων. Συμφώνησαν επίσης να ενισχύσουν τις απαιτήσεις για την υποστήριξη του επαναπατρισμού των ναυτικών, τα νέα υποχρεωτικά μέτρα για να διασφαλίσουν ότι οι ναυτικοί έχουν πρόσβαση στην άδεια ακτή χωρίς να χρειάζονται βίζα ή ειδική άδεια και ενισχυμένες προστασίες κατά του εκφοβισμού και της παρενόχλησης.
Η ICS λέει ότι αναγνωρίζει ότι οι ναυτικοί είναι από τους πιο απομονωμένους ανθρώπους στη γη όσον αφορά την ιατρική περίθαλψη, με τον ILO να εγκρίνει νέες διατάξεις MLC που συνιστούν τη μεταφορά του Διεθνούς Ιατρικού Οδηγού ICS για Ναυτικούς και Ψαράδες σε πλοία. Η πρώτη έκδοση του Διεθνούς Ιατρικού Οδηγού για Ναυτικούς και Ψαράδες δημοσιεύθηκε τον Μάρτιο του 2023 και έχει σχεδιαστεί ειδικά για χρήση από τους υπεύθυνους για την ιατρική περίθαλψη στα πλοία και όχι από επαγγελματίες στην στεριά. Ο οδηγός αναπτύχθηκε μέσα από μια συλλογική προσπάθεια υπό την ηγεσία του ICS, με την υποστήριξη της Διεθνούς Ομοσπονδίας Εργαζομένων στις Μεταφορές (ITF) και της Διεθνούς Ένωσης Ναυτιλιακής Υγείας (IMHA).
Στην συνάντηση συμφωνήθηκε επίσης μια δέσμη συμπληρωματικών ψηφισμάτων, ένα από τα οποία δημιούργησε ένα πλαίσιο για μια μελλοντική κοινή συνάντηση μεταξύ των τριμερών εταίρων της ILO και των κρατών μελών του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO), για την επανεξέταση και πιθανή ευθυγράμμιση των ωρών εργασίας και ανάπαυσης των ναυτικών, εντός των αρμοδιοτήτων των συμβάσεων που επιβλέπονται και από τους δύο οργανισμούς.
Τα νέα μέτρα που εγκρίθηκαν από τον ILO αναμένεται να επισημανθούν στη Γενεύη, κατά τη διάρκεια της 113ης Συνόδου της Διεθνούς Διάσκεψης Εργασίας του ILO τον Ιούνιο. Στη συνέχεια αναμένεται να τεθούν σε ισχύ δύο χρόνια αργότερα, τον Δεκέμβριο του 2027.
Το κείμενο των τροπολογιών του MLC όπως εγκρίθηκε είναι προσβάσιμο στο διαδίκτυο. Η επόμενη συνεδρίαση της STC έχει οριστεί να πραγματοποιηθεί τον Απρίλιο του 2028.
Το σχόλιο του e-Nautilia
Βέβαια όλα αυτά τα ψηφίσματα και τα μεγάλα λόγια μας αφήνουν να αναρωτιόμαστε τι στο καλό άλλαξε και γιατί όλο αυτό το παρουσιάζουν σαν νίκη ή σαν κάτι που θα βελτιώσει την ζωή του ναυτικού.
Όσο αναφορά το ότι ο ναυτικός χαρακτηρίστηκε σαν «Key Worker», μόνο γέλιο και ταυτόχρονα θλίψη προκαλεί, ειδικά εάν γυρίσουμε το χρόνο πίσω και θυμηθούμε πως συμπεριφέρθηκαν στον ναυτικό κατά την διάρκεια της πανδημίας.
Μην ξεχνάμε ότι ήταν η εποχή που έκαναν το μαύρο άσπρο για τους ναυτικούς και μάθαμε καινούρια πράγματα…
Υποθέτουμε ότι όλοι αυτοί με τα κουστούμια που μαζεύτηκαν για αυτό το «meeting», όχι απλά δεν γνωρίζουν τίποτα από το ναυτικό επάγγελμα, αλλά συνεχίζουν να αποφασίζουν για αυτό και τις ζωές των ναυτικών.