ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Μυτιλήνη – Πειραιάς όπως το 1950…!

Στη Μυτιλήνη, λίγο πριν τον πόλεμο. Και τότε τρία καράβια τη βδομάδα είχε

Στη Μυτιλήνη, λίγο πριν τον πόλεμο. Και τότε τρία καράβια τη βδομάδα είχε

To ενδεικτικό γενικό δίκτυο ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών που θα ισχύσει από την 1η Νοεμβρίου τού 2015, καθορίστηκε με απόφαση του υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη.

Τα δύο ουσιαστικά στοιχεία που προκύπτουν από τη συγκεκριμένη απόφαση, είναι πρώτον ότι μέχρι τον Οκτώβριο του 2016 δεν αλλάζει τίποτα στον ακτοπλοϊκό χάρτη της χώρας και οι αλλαγές όλα δείχνουν πως παραπέμπονται για το απώτερο μέλλον.

Κατά συνέπεια, οι δηλώσεις περί αλλαγής του ακτοπλοϊκού χάρτη που συχνά γίνονται από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου, δεν είναι τίποτα περισσότερο από ευχολόγια.

Φυσικά κανείς δεν απαγορεύει στο Υπουργείο να προχωρήσει στην έκδοση απόφασης που θα αλλάζει τα πράγματα, μετά από δύο ή τρεις μήνες. Όμως η έκδοση της υπουργικής απόφασης είναι μια σαφέστατη έκφραση της πολιτικής βούλησής του.

Στο Άρθρο 3 της Υπουργικής Απόφασης, αναφέρονται δρομολόγια που πρέπει να πραγματοποιούνται για να καλύπτονται οι ανάγκες των νησιών.

Έτσι, τα λιμάνια που ανήκουν στις πρωτεύουσες των νησιωτικών νομών, θα πρέπει να συνδέονται τουλάχιστον τρεις φορές την εβδομάδα με τα ηπειρωτικά λιμάνια καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, με μία τουλάχιστον κύρια γραμμή. Αυτό πρακτικά σημαίνει πως μονιμοποιείται η παύση της καθημερινής σύνδεσης με τον Πειραιά που είχαν η Μυτιλήνη, η Χίος, η Σύρος και η Ρόδος.

Τα νησιά που δε φιλοξενούν πρωτεύουσες νομών (π.χ. Λήμνος, Άι-Στράτης) συνδέονται τουλάχιστον τρεις φορές την εβδομάδα απ’ ευθείας ή με ανταπόκριση με την πρωτεύουσα του νομού όπου υπάγονται διοικητικά, καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Τα νησιά που ανήκουν στα διοικητικά όρια μιας περιφέρειας (π.χ. το Βόρειο Αιγαίο), συνδέονται τουλάχιστον μια φορά την εβδομάδα απ’ ευθείας ή με ανταπόκριση με την έδρα της περιφέρειας.

Τα παραπάνω σημαίνουν πως η Λήμνος και ο Άι-Στράτης θα πρέπει να συνδέονται τρεις φορές την εβδομάδα με τη Λέσβο.

Ωστόσο, με απόφαση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ) αυτό το όριο μπορεί να διαφοροποιηθεί, και μάλιστα προς τα κάτω. Παρελθόν αποτελεί η πύκνωση των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών για την ενδοπεριφερειακή σύνδεση των νησιών, λοιπόν.

Μέχρι το καλοκαίρι, η ανάγκη αυτή καλυπτόταν (με προβληματικό τρόπο) με τρία δρομολόγια, τα δύο από τα οποία είχαν αφετηρία το λιμάνι της Καβάλας και το ένα το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Τώρα καλύπτεται με δύο δρομολόγια, που έχουν αφετηρία το λιμάνι της Καβάλας αμφότερα.

Η Υπουργική Απόφαση, όμως, ανοίγει το δρόμο ώστε η γραμμή Καβάλα – Λήμνος – Μυτιλήνη – Χίος – Βαθύ Σάμου – Ικαρία να εξυπηρετείται μόλις μια φορά την εβδομάδα.

Το ενδεικτικό γενικό δίκτυο ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών αποτελείται από τις δηλώσεις των ενδιαφερόμενων εταιρειών για δρομολόγηση πλοίων για κάθε δρομολογιακή περίοδο. Αυτό σημαίνει πως η διαμόρφωση του δικτύου δε γίνεται από το Υπουργείο, αλλά από τις εταιρείες, ανάλογα με τις δικές τους εκτιμήσεις για το ποια δρομολόγια είναι αποδοτικά και ποια όχι.

Εκτός Πειραιά τα οχηματαγωγά

Στην ίδια Υπουργική Απόφαση τονίζεται πως οχηματαγωγά πλοία (τύπου Ro-Ro) δε θα προσεγγίζουν το λιμάνι του Πειραιά, αλλά το λιμάνι της Ελευσίνας, και σε περίπτωση που δεν υπάρχει η δυνατότητα εξυπηρέτησής τους από το συγκεκριμένο λιμάνι, θα προσεγγίζουν οποιοδήποτε άλλο στην ευρύτερη ζώνη της περιοχής Πειραιά (εκτός του κεντρικού επιβατικού λιμανιού).

Η πρόβλεψη αυτή στην ουσία μειώνει δραστικά τη δυνατότητα των πλοίων της συγκεκριμένης κατηγορίας να μεταφέρουν Ι.Χ. οχήματα από τον Πειραιά προς τα νησιά και αντίστροφα.

Εδώ και χρόνια βρίσκεται σε εξέλιξη μεγάλη διαμάχη μεταξύ των πλοιοκτητών πλοίων Ro-Ro και πλοιοκτητών επιβατηγών/οχηματαγωγών πλοίων για τη συγκεκριμένη αγορά.

kathorismos_aktoploikon_sugkoinonion kathorismos_aktoploikon_sugkoinonion_ kathorismos__aktoploikon_sugkoinonion

emprosnet.gr