Οι ερευνητές σχεδιάζουν να επιστρέψουν και πάλι στο στο ναυάγιο του πλοίου MV Estonia, με στόχο να συγκεντρώσουν όσο περισσότερες πληροφορίες και στοιχεία μπορούν, τα οποία θα βοηθήσουν στη εξεύρεση των αιτιών που οδήγησαν σε μια από τις χειρότερες τραγωδίες εν καιρό ειρήνης.
Σχεδόν 30 χρόνια μετά την βύθιση του πλοίου στα νερά της Βαλτικής, που είχε σαν αποτέλεσμα να χαθούν 852 ζωές, οι ερευνητές αποφάσισαν και συμφώνησαν την επανέναρξη της έρευνας. Ο λόγος που τους οδήγησε σε αυτή την απόφαση ήταν τα ερωτήματα που γεννήθηκαν από τις νέες λεπτομέρειες για το ναυάγιο που έγιναν γνωστές απο μια έρευνα του 2020.
Έχοντας δημοσιοποιήσει τα προκαταρκτικά ευρήματα τον Ιανουάριο, τα οποία απέκλειαν μια σύγκρουση ή έκρηξη και επιβεβαιώνοντας ότι το καταστροφικό ναυάγιο προκλήθηκε από την ελαττωματική μπουκαπόρτα στην πλώρη, η οποία άνοιξε όταν το πλοίο έπεσε σε μια σφοδρή κακοκαιρία, οι ερευνητές ελπίζουν σε πιο πειστικές απαντήσεις.
Σχεδιάζουν να διεξαγάγουν μια πιο λεπτομερή έρευνα των σημείων κοντά στην πλώρη, συμπεριλαμβανομένων των ανοιγμάτων, όπως πόρτες, αεραγωγοί και καταπακτές, μεταξύ άλλων.
Το Εσθονικό Γραφείο Ερευνών Ασφαλείας (OJK) ανακοίνωσε ότι ερευνητές της χώρας σε συνεργασία με την Αρχή Διερεύνησης Ατυχημάτων της Σουηδίας (SHK) και με τη διευκόλυνση των φινλανδικών αρχών θα επιστρέψουν στο σημείο του ναυαγίου για να πραγματοποιήσουν ακόμα έναν γύρο ερευνών με επίκεντρο την συγκέντρωση διαφόρων δειγμάτων και πραγματοποιώντας ενδελεχής έρευνα του καταστρώματος των αυτοκινήτων.
Σε αντίθεση με προηγούμενες έρευνες, οι ερευνητές σκοπεύουν επίσης να ανακτήσουν τη ράμπα της πλώρης από τον βυθό της θάλασσας, όπου βρέθηκε αποκολλημένη από το πλοίο και η οποία έχει υποστεί σοβαρές ζημιές.
Το ερευνητικό σκάφος Viking Reach πρόκειται να αναχωρήσει από το σουηδικό λιμάνι Karlskrona στις 18 Ιουλίου και να φτάσει στο σημείο του ναυαγίου την επόμενη μέρα, με την αποστολή να αναμένεται να διαρκέσει 7 έως 8 ημέρες ανάλογα με τις καιρικές συνθήκες.
Εκτός από τις ομάδες των χωρών της Εσθονίας και της Σουηδίας, στις θαλάσσιες έρευνες θα παραστούν και δύο εκπρόσωποι των επιζώντων του δυστυχήματος. Οι υποβρύχιες έρευνες θα πραγματοποιούνται αποκλειστικά με μη επανδρωμένα τηλεχειριζόμενα οχήματα (ROV). Οι αρχές είπαν ότι δεν έχουν καμία πρόθεση να στείλουν δύτες στο ναυάγιο το οποίο βρίσκεται σε βάθος 80 μέτρων.
Η έρευνα στο γκαράζ των αυτοκινήτων εξακολουθεί να έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τους ερευνητές. Η προκαταρκτική έκθεση των αρχών της Εσθονίας, της Σουηδίας και της Φινλανδίας επιβεβαίωσε τη θεωρία ότι το πλοίο βυθίστηκε λόγω του ότι η μπουκαπόρτα της πλώρης δεν είχε ασφαλιστεί. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να ανοίξει στην καταιγίδα και να πλημμυρίσει το γκαράζ και τα καταστρώματα σε μόλις 20 λεπτά!
Οι ερευνητές πιστεύουν ότι ο τρέχων γύρος των ερευνών θα μπορούσε να βοηθήσει στην εύρεση νέων στοιχείων. Ο στόχος της έρευνας του γκαράζ των αυτοκινήτων είναι να βρεθούν στοιχεία και πληροφορίες σχετικά με την κατάσταση του φορτίου. Θα αντλήσουν πληροφορίες εξετάζοντας τον εξοπλισμό πρόσδεσης και ασφάλισης και την κατάσταση διαφόρων ανοιγμάτων, όπως πόρτες, αεραγωγοί και καταπακτές.
Χρησιμοποιώντας κάμερες υψηλής τεχνολογίας και ROV από την Reach Subsea, οι ερευνητές ελπίζουν να δημιουργήσουν τρισδιάστατα μοντέλα του γκαράζ αυτοκινήτων που θα παρέχουν μια σαφή εικόνα, μεταξύ άλλων, της θέσης του φορτίου και των ενδιάμεσων θυρών που άνοιξαν ή έκλεισαν με απώτερο στόχο να βρεθεί η αιτία που είχε προκαλέσει την αποκόλληση της μπουκαπόρτας της πλώρης.
Μετά την ολοκλήρωση της επιχείρησης στην περιοχή του ναυαγίου, η ομάδα θα την μεταφέρει στο Paldiski South Harbor στην Εσθονία για περαιτέρω έρευνα. Η ράμπα της της πλώρης εντοπίστηκε αποσπασμένη από το ναυάγιο τον Ιούλιο του 2021 κατά τη διάρκεια προηγούμενων ερευνών, γεγονός που καθιστά ευκολότερη την ανύψωσή της και τη μεταφορά της στο ερευνητικό πλοίο Viking Reach, το οποίο κατασκευάστηκε το 2009 και πλέει υπό τη σημαία της Νορβηγίας.
Όταν η ράμπα πλώρης φτάσει στην Εσθονία, οι αρχές σκοπεύουν να πραγματοποιήσουν ενδελεχής έρευνα, συμπεριλαμβανομένης της ανάλυσης των μετάλλων, της σάρωσης με λέιζερ και της χημικής ανάλυσης, μέρος της οποίας θα συμβάλει στο να καταλήξουν στο οριστικό συμπέρασμα και να επιβεβαιωθεί η αρχική έρευνα, ότι δηλαδή η καταστροφή της ράμπας δεν ήταν αποτέλεσμα κάποιας σύγκρουσης ή έκρηξης.
Οι αρχές ελπίζουν ότι αυτή η αποστολή θα τους βοηθήσει να κλείσουν την έρευνα για τη βύθιση του πλοίου που διεξάγεται εδώ και τρεις δεκαετίες. Πέρυσι, πραγματοποιήθηκε ακόμη μια έρευνα στην οποία ένα υποβρύχιο ρομπότ τράβηξε περισσότερες από 40.000 φωτογραμμετρικές εικόνες του ναυαγίου και του καταστρώματος των αυτοκινήτων του πλοίου.
Παρά την επίσημη απόφαση για την αιτία της καταστροφής, οι συγγενείς των θυμάτων εξακολουθούν να έχουν αντίθετες απόψεις.
Συνέχισαν να πιστεύουν ότι η πιθανότητα έκρηξης ή σύγκρουσης με υποβρύχιο ήταν η κύρια αιτία της καταστροφής. Έχουν οργανώσει ακόμη και ιδιωτικές αποστολές στο ναυάγιο για να προσπαθήσουν να βρουν απαντήσεις.
Διαβάστε ακόμα:
Νέα δεδομένα για τα αίτια του ναυαγίου του Estonia που στοίχισε την ζωή σε 852 ανθρώπους!
Δύο Σουηδοί κινηματογραφιστές κρίθηκαν ένοχοι για διατάραξη του ναυαγίου του MS Estonia- Βρήκαν ύποπτα στοιχεία σχετικά με το ναυάγιο
Το ναυάγιο του «MS Estonia»: Οι 852 νεκροί, τα αίτια και το μάθημα (Video)