Ο ελληνικός στόλος έχει φτάσει στο ιστορικό υψηλό όλων των εποχών σε όρους χωρητικότητας και οι πλοιοκτήτες της χώρας αντιπροσωπεύουν το 11% των παραγγελιών νεότευκτων πλοίων.
Φέτος, ο ελεγχόμενος από την Ελλάδα στόλος πλοίων άνω των 1,000 κόρων ολικής χωρητικότητας (gross tonnage) έφτασε στο υψηλότερο επίπεδο όλων των εποχών τόσο σε gt όσο και στους τόνους μεταφορικής ικανότητας (dwt). Στα μέσα του έτους, ο στόλος αντιπροσώπευε το 7,1% του παγκόσμιου στόλου όσον αφορά τα πλοία, το 13,3% όσον αφορά το gt και το 16% του dwt.
Ταυτόχρονα, οι ελληνικές μητρικές εταιρείες αντιπροσώπευαν το 26,5% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων και το 15% του στόλου φορτηγών μεταφοράς σιδηρομεταλλεύματος και χύδην φορτίου και σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (UGS) ο μέσος όρος ηλικίας του ελληνόκτητου στόλου στα 9,54 έτη είναι χαμηλότερη από τη μέση ηλικία του παγκόσμιου στόλου που είναι τα 9,87 ετών.
Ο Ελληνόκτητος στόλος είναι ήδη ο μεγαλύτερος στόλος στον κόσμο, και η ανάπτυξη του στόλου αντικατοπτρίζει τη συνεχή ανανέωσή του, τόσο μέσω της σύναψης παραγγελιών νεότευκτων όσο και στην πώληση και αγοράς όπου Οι Έλληνες πρωταγωνιστούν τόσο ως αγοραστές όσο και ως πωλητές καθώς αντικαθιστούν τα παλαιότερα πλοία με πιο καινούρια.
Ως μονάδες, οι Έλληνες πλοιοκτήτες είναι από τα πιο ενεργά συμβαλλόμενα μέρη στις παραγγελίες νεότευκτων πλοίων τα τελευταία χρόνια. Οι παραγγελίες νεότευκτων για ελληνικά συμφέροντα αντιπροσωπεύουν το 11% της παγκόσμιας χωρητικότητας, καθώς οι Έλληνες επενδύουν σε νέα και ενεργειακά αποδοτικά πλοία, αν και οι εκκρεμότητες των ναυπηγείων επιμηκύνουν την απόδοση τιμολόγησης στις ναυπηγικές εταιρείες.
Ενώ οι παραγγελίες στα ναυπηγεία με σκοπό την παράδοση μεγάλων πλοίων το 2024 είναι πάρα πολλές και οι θέσεις για νέες είναι αρκετά περιορισμένες, με αποτέλεσμα οι τιμές να έχουν αυξηθεί αισθητά. Παρόλα αυτά οι Έλληνες εξακολουθούν να κάνουν νέες παραγγελίες.
Σύμφωνα με έρευνα της Naftiliaki Greek Shipping Review, στα τέλη Σεπτεμβρίου, 44 ελληνικές εταιρείες είχαν κατά παραγγελία 182 πλοία 21,25 εκ. dwt. Πρόκειται για τρεις εταιρείες λιγότερες από ό,τι την ίδια στιγμή το 2020, αλλά 30 πλοία και 2 εκατομμύρια dwt περισσότερα από ό,τι πριν από ένα χρόνο. Τα δεξαμενόπλοια κυριαρχούν στις ελληνικές παραγγελίες όπως συνέβαινε πριν από ένα χρόνο. Αυτή τη φορά υπάρχουν 98 δεξαμενόπλοια με παραγγελία 14,77 m dwt σε σύγκριση με 84 των 13,93 m dwt στα τέλη Σεπτεμβρίου 2020.
Υπάρχουν 21 συμβόλαια για VLCC, τρία αυξημένα σε σχέση με πέρυσι, ενώ κατά τους τελευταίους 12 μήνες έχουν παραδοθεί επτά VLCC. Αυτό σημαίνει ότι έχουν παραγγελθεί 10 VLCC, αν και ο ναυλομεσίτης Simpson Spence Young πιστεύει ότι οι υψηλές τιμές αποτρέπουν τους πλοιοκτήτες από το να παραγγείλουν χωρητικότητα δεξαμενόπλοιων. Η SSY εκτιμά ότι το κόστος ενός νέου VLCC στη Νότια Κορέα ήταν 87,5 εκατομμύρια δολάρια στην αρχή του έτους, αλλά μέχρι τον Ιούλιο αυτό είχε εκτιναχθεί στα 95 εκατομμύρια δολάρια.
Σε μια αγορά όπου παρατηρείται αυξανόμενη ζήτηση φυσικού αερίου, οι εταιρείες παραγγέλνουν νέα πλοία και συνολικά 16 πλοία μεταφοράς LNG και 21 LPG είναι σε παραγγελία. Παραγγέλλονται και πλοία κοντέινερ με 23 παραγγελίες να είναι για Ελληνικά συμφέροντα. Επίσης υπάρχει παραγγελία για 21 πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου 22,37 m dwt.
Από τους 12 μεγαλύτερους εφοπλιστές της Ελλάδας, οι εννέα από αυτούς ανανεώνουν τους στόλους τους μέσω νέων κατασκευών. Εκτός από τις οκτώ μονάδες του ομίλου Αγγελικούση, οι 15 του Navios, 14 του Προκοπίου, 11 του Τσάκου και οι 20 μονάδες της Capital, η Thenamaris, έχει οκτώ πλοία, ο όμιλος Anna Angelicoussi έχει ένα aframax, τέσσερα suezmaxes και δύο φορτηγά μεταφορικής ικανότητας 210.000 dw. . Εν τω μεταξύ, η Minervia Marine παρέλαβε εφτά πλοία φέτος.
Η ανανέωση του στόλου δεν περιορίζεται στα νεότευκτα. Σύμφωνα με την Allied Shipbroking, μέχρι τα μέσα Οκτωβρίου, τα ελληνικά συμφέροντα είχαν αγοράσει 311 πλοία στην αγορά μεταχειρισμένων με κόστος 5,52 δισεκατομμυρίων δολαρίων, εκ των οποίων 197 από αυτά είναι φορτηγά πλοία μεταφοράς χύδην φορτλιου, που αγοράστηκαν για 3,3,38 δισεκατομμύρια δολάρια. Ταυτόχρονα, 201 πλοία είχαν πουληθεί από ελληνικές εταιρείες έναντι 3,04 δισ. δολαρίων για και 29 από τα 1,75 εκατ. dwt, έχουν πάει για διάλυση, 18 από αυτά δεξαμενόπλοια.