Πιο κοντά στην κατοχύρωση διεθνούς σύμβασης για το υδάτινο έρμα

ballast_water_thalassio_erma_

Η Επιτροπή Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (Marine Environment Protection Committee-MEPC) του ΙΜΟ, θέσπισε μέτρα προς την κατεύθυνση της επιτάχυνσης της έναρξης ισχύος και της εφαρμογής της βασικής διεθνής σύμβασης που συντάχθηκε για την εξάλειψη της παγκόσμιας εξάπλωσης των επιβλαβών οργανισμών στο νερό έρματος των πλοίων κατά την 67η σύνοδό της (13-17 Οκτωβρίου 2014).

“Οι κυβερνήσεις που παρακολούθησαν την MEPC του ΙΜΟ αυτή την εβδομάδα σημείωσαν πραγματική πρόοδο ως προς το να συμφωνήσουν σε σημαντικά θέματα που έχουν προηγουμένως παρεμποδίσει την επικύρωση της Σύμβασης Διαχείρισης Υδάτων Έρματος του IMO, λέει το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (International Chamber of Shipping-ICS), η παγκόσμια εμπορική ένωση για τους θαλάσσιους μεταφορείς.

Μιλώντας στην έδρα του ΙΜΟ, ο Γενικός Γραμματέας του ICS, Peter Hinchliffe, σημείωσε: “Είμαστε πολύ ικανοποιημένοι που τα κράτη μέλη του IMO έχουν αναγνωρίσει πλήρως τις ανησυχίες του ναυτιλιακού κλάδου, συμφωνώντας να αρχίσουν άμεσα τις εργασίες για την αναθεώρηση των κατευθυντήριων γραμμών της τυπικής έγκρισης G8, έτσι ώστε να καταστήσει τη διαδικασία για την έγκριση του εξοπλισμού επεξεργασίας νερού έρματος πιο ισχυρή”.

Πρόσθεσε ότι έχει επίσης συμφωνηθεί κατ’ αρχήν, κάθε πλοιοκτήτης που έχει επενδύσει σε αντίστοιχο εξοπλισμό, εγκεκριμένο σύμφωνα με τις ισχύουσες κατευθυντήριες γραμμές της G8, δεν θα πρέπει να τιμωρούνται, υπό την προϋπόθεση ότι ο εξοπλισμός λειτουργεί και συντηρείται σωστά. “Η υιοθέτηση από τον ΙΜΟ των νέων κατευθυντήριων γραμμών Λιμενικού Κρατικού Ελέγχου που αντικατοπτρίζει μια δίκαιη και ρεαλιστική προσέγγιση για τις επιθεωρήσεις είναι επίσης ένα σημαντικό επιπλέον βήμα”, καταλήγει.

Η Διεθνής Σύμβαση για των Έλεγχο και τη Διαχείριση των πλοίων έρματος και των ιζημάτων, του 2004 (Σύμβαση BWM), ασχολείται με το πρόβλημα των υδρόβιων οργανισμών και παθογόνων παραγόντων που απελευθερώνονται σε μη φυσικό περιβάλλον, αφού μεταφέρονται σε όλο τον κόσμο στα έρματα των πλοίων. Τέτοιοι οργανισμοί μπορούν να επιβιώσουν και να παραγκωνίσουν τα αυτόχθονα είδη, γινόμενα επεμβατικά και προκαλώντας μεγάλη ζημία στο τοπικό οικοσύστημα.

Η Σύμβαση BWM απαιτεί την επεξεργασία και τη διαχείριση του υδάτινου έρματος, προκειμένου να εξοντώσει τέτοιους μικροοργανισμούς ή είδη. Τα ψηφίσματα που εγκρίθηκαν από την MEPC την τελευταία εβδομάδα καθορίζει θέματα που αφορούν την τυπική έγκριση των συστημάτων BWM και καθοδηγεί τις λιμενικές κρατικές επιθεωρήσεις.

Η IMO εξήγησε ότι το εγκριθέν ψήφισμα στοχεύει τις ανησυχίες ότι τα σύστημα ελέγχου για την έγκριση των συστημάτων BWM πρέπει να είναι επαρκώς ισχυρό και συνεπές έτσι ώστε τυχόν συστήματα που έχουν εγκριθεί θα συμβαδίζουν με τα πρότυπα που ορίζονται στη συνθήκη BWM.

Η MEPC συμφώνησε, επίσης, συμφώνησε στην εκπόνηση μιας προτεινόμενης μελέτης για την εφαρμογή του προτύπου απόδοσης έρματος που περιγράφεται στον κανονισμό D-2 της σύμβασης BWM. Αυτό καθορίζει την ποιότητα του νερού για απαλλαγή, σε σχέση με συγκεκριμένες μέγιστες συγκεντρώσεις ζωντανών οργανισμών.

Η μελέτη αυτή θα περιλαμβάνει έρευνες των ενδιαφερομένων και τη συλλογή δεδομένων σχετικά με τις ομοιότητες και τις διαφορές στις υπάρχουσες πρακτικές σχετικά με την τυπική έγκριση και τη δοκιμή των συστημάτων και πρακτικών BWM, που έχουν σχέση με την ανάλυση της απόδοσης των συστημάτων BWM μετά την εγκατάσταση στα πλοία. Η τελική έκθεση της μελέτης πρόκειται να υποβληθεί στην MEPC 69, που έχει προγραμματιστεί για τις αρχές του 2016.

Η Σύμβαση BWM θα τεθεί σε ισχύ 12 μήνες αφού πρώτα επικυρωθεί από 30 κράτη που αντιπροσωπεύουν συλλογικά το 35% της χωρητικότητας της παγκόσμιας εμπορικής ναυτιλίας. Σύμφωνα με τον ΙΜΟ, οι πρόσφατες προσχωρήσεις από Τουρκία και Ιαπωνία έφεραν αυτό το ενδεχόμενο εξαιρετικά κοντά., ενώ “μια σειρά από κράτη μέλη έχουν δηλώσει ότι έχουν προβεί σε ρυθμίσεις για να καταθέσουν τις πράξεις προσχώρησής τους πολύ σύντομα”.