Προσάραξη Stellar Banner: Ο πλοίαρχος παρέκκλινε από την πορεία πριν την προσάραξη (Video)

Η ναυτιλιακή αρχή των νήσων Μάρσαλ εξέδωσε την έκθεση σχετικά με την προσάραξη του χωρητικότητας 300,000 τόνων VLOC MV Stellar Banner στα ανοικτά των ακτών της Βραζιλίας, αποκαλύπτοντας ότι ο πλοίαρχος παρέκκλινε της πορείας του πλάνου ταξιδίου πριν το συμβάν.

Το Stellar Banner που είναι με σημαία νήσων Μάρσαλ, το οποίο βρισκόταν υπό την διαχείριση από την Polaris Shipping, ακούμπησε στον βυθό μετά την αναχώρησή του από την Πόντα ντα Μαδέρα της Βραζιλίας στις 25 Φεβρουαρίου 2020, φορτωμένο με σχεδόν 295.000 μετρικούς τόνους σιδηρομεταλλεύματος με προορισμό την Κίνα.

Το πλοίο αμέσως αγκυροβόλησε με τα μέλη του πληρώματος να κάνουν εκτίμηση της ζημιάς και να προσπαθούν να θέσουν υπό έλεγχο την εισροή υδάτων στους κενούς χώρους (void spaces) και τις δεξαμενές έρματος. Ωστόσο, μετά από αρκετές ώρες, η ποσότητα των υδάτων που έμπαινε στο πλοίο ήταν μεγαλύτερη από όση μπορούσε να αντληθεί, έχοντας σαν αποτέλεσμα να αποφασίσει ο πλοίαρχος να μετακινήσει το πλοίο σε πιο ρηχά νερά και να το προσαράξει.

Κατά τη διάρκεια των επόμενων εβδομάδων, αντλήθηκαν 3.500 μετρικοί τόνοι καυσίμου fuel και 140 μετρικοί τόνοι καυσίμου ντίζελ ενώ ξεφορτώθηκε και φορτίο. Μέχρι τα τέλη Μαΐου, περίπου 145.000 μετρικοί τόνοι φορτίου είχαν ξεφορτωθεί και το πλοίο κατάφερε να επαναπλέυσει. Στη συνέχεια ρυμουλκήθηκε αμέσως και αγκυροβόλησε εκ νέου σε βαθύτερα νερά, όπου έγινε έλεγχος και εκτίμηση. Μετά την αξιολόγηση της κατάστασης τελικά διαπιστώθηκε η ολική απώλεια του πλοίου.

Στις 12 Ιουνίου 2020, το Stellar Banner βυθίστηκε τεχνητώς με το υπόλοιπο φορτίο του σε βάθος περισσότερο από 2.700 μέτρα περίπου 55 με 60 ναυτικά μίλια βορειοανατολικά της εισόδου του καναλιού προσέγγισης Baía de São Marcos.

Η έκθεση του κράτους σημαίας ανέφερε ότι ήταν απόφαση του πλοιάρχου να παρεκκλίνει από την προγραμματισμένη πορεία του κατά τη διάρκεια της διέλευσης του και να περάσει σε απόσταση ενός μιλίου από μια περιοχή που είχε βάθος 20 μέτρων και η οποία είχε περιορισμένες υδρογραφικές πληροφορίες και οι οποίες συνέβαλαν και αυτές στο συμβάν. Επισήμανε επίσης την αναποτελεσματική αξιολόγηση και αντιμετώπιση της ομάδας της γέφυρας, όπως και τις διαδικασίες ναυσιπλοΐας της εταιρείας.

«Με βάση τη δήλωση του πλοιάρχου, είχε αποφασίσει να εγκαταλείψει το κανάλι καθώς ήταν αμέσως μετά την παλίρροια και υπήρχε μεγαλύτερο βάθος έξω από το κανάλι. Τα διαγραμμένα βάθη έξω από το κανάλι ήταν όλα μεγαλύτερα από 20 m (βλ. Εικόνα 3). Με βάση όσα κατέγραψε το VDR, ο πλοίαρχος δεν είπε στον αξιωματικό γέφυρας γιατί αποφάσισε να φύγει από το κανάλι, ούτε όμως ο αξιωματικός ρώτησε τον πλοίαρχο γιατί αποφάσισε να μην ακολουθήσει την προγραμματισμένη πορεία», ανέφερε η έκθεση.

Η έκθεση έκανε τρεις συστάσεις. Μια προς την Polaris Shipping, την Diretoria de Hidrografia e Navegação της Βραζιλίας και το Υδρογραφικό Γραφείο του Ηνωμένου Βασιλείου.

Διαβάστε ακόμα