Στη μείωση ταχυτήτων οδηγεί τις ναυτιλιακές η υπερπροσφορά πετρελαίου

iperprosfora_petr
Οι μεγαλύτερες πετρελαϊκές εταιρείες στον κόσμο ζητούν από τις εταιρείες δεξαμενόπλοιων να επιβραδύνουν την παράδοση αργού πετρελαίου εν μέσω της συνεχόμενης υπερπροσφοράς που επικρατεί στην ξηρά, ανέφερε ο μεγαλύτερος ιδιοκτήτης σούπερ τάνκερς της Ευρώπης.

Σύμφωνα με τον Paddy Rodgers, διευθύνοντα σύμβουλου της με κεντρικά γραφεία στο Βέλγιο Euronav NV, τα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν φορτία 2 εκατομμυρίων βαρελιών τα παραδίδουν σε ταχύτητες περίπου 13 κόμβων, όταν το μέγιστο όριο είναι το 15. Οι χαμηλότερες ταχύτητες ενδέχεται να οδηγήσουν σε ένα ταξίδι που ενώ κανονικά θα διαρκούσε 40 ημέρες να κρατάει 48. Οι προμήθειες στη στεριά μεγεθύνονται τόσο πολύ που πιθανότατα να αυξηθεί η ανάγκη αποθήκευσης στη θάλασσα.

Η αγορά βρίσκεται αντιμέτωπη με μια υπερπροσφορά πετρελαίου που δεν λέει να υποχωρήσει, καθώς ο OPEC επιμένει ότι δεν δημιούργησε το πρόβλημα και δεν μπορεί να το αντιμετωπίσει μόνος του. Οι χώρες-μέλη του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης έχουν τον σχεδόν αριθμό ρεκόρ των 3 δις βαρελιών πετρελαίου αποθηκευμένων, εκτιμά ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας.

«Δεν έχω ξαναδεί την αγορά έτσι από την άποψη της παραγωγής πετρελαίου”, δήλωσε ο Rodgers, ένας δικηγόρος ο οποίος εντάχθηκε στην Euronav πριν από δύο δεκαετίες και έχει γραφεία στο Λονδίνο, σε μια συνέντευξη του στο Bloomberg Television. Τα VLCCs της εταιρείας του κέρδισαν 55.000 δολάρια την ημέρα πέρυσι, διπλάσιο ποσό από το 2014, εν μέρει χάρη στις τιμές των καυσίμων που βυθίστηκαν μαζί με το αργό πετρέλαιο, ανέφερε.

Οι μετοχές της Euronav αυξήθηκαν κατά 3,5% 10,74 ευρώ στις Βρυξέλλες. Έχουν πέσει 15% αυτό το έτος, με αποτέλεσμα η χρηματιστηριακή κεφαλαιοποίηση της εταιρείας να φτάνει τα 1,71 δις ευρώ (1,86 δις δολάρια).

Ο κύριος λόγος που οδηγεί σε πιο αργές ταχύτητες είναι επειδή η προσφορά πετρελαίου είναι τόσο μεγάλη, που τα logistics περιορίζονται στα σημεία όπου παραδόθηκαν τα φορτία, δήλωσε ο Rodgers. Στην Κίνα, ο μέσος χρόνος αναμονής είναι περίπου μία εβδομάδα, όταν κανονικά δεν θα υπήρχε καμία καθυστέρηση, ανέφερε. Τα πλοία στη Μέση Ανατολή πρέπει να περιμένουν επίσης, το οποίο δεν είναι ούτε αυτό συνηθισένο.

Η τρέχουσα ανάγκη για πιο αργές ταχύτητες είναι το αντίθετο από ότι θα συνέβαινε κανονικά αν οι τιμές ήταν χαμηλές και το κόστος των καυσίμων υψηλό. Σε αυτήν την περίπτωση, μια ναυτιλιακή εταιρεία θα ήταν αυτή που θα κοιτούσε να μειώσει την ταχύτητα όταν τα πλοία της θα επέστρεφαν στα λιμάνια για να φορτώσουν. Αντίθετα τώρα, τα πλοία της Euronav επιστρέφουν πίσω στα λιμάνια φόρτωσης όσο το δυνατόν πιο γρήγορα.

Ενώ η ζήτηση θα αυξηθεί γρηγορότερα από ότι κάποιοι προβλέπουν φέτος λόγω των χαμηλών τιμών του πετρελαίου, η αύξηση μπορεί να μην είναι αρκετή για να αποτρέψει την αποθήκευση πετρελαίου στη θάλασσα. Η Euronav θα χρεώσει περίπου 75 σεντς ανά βαρέλι κάθε μήνα για αποθήκευση, σύμφωνα με το Διευθύνοντα Σύμβουλο. Το μπρεντ τον Απρίλιο κόστιζε περίπου 80 λεπτά περισσότερο από ότι τον Μάρτιο, σύμφωνα με τα δεδομένα από την ICE Futures Europe. Οι έμποροι επιβαρύνονται με επιπλέον έξοδα πέρα από τις εμπορευματικές μεταφορές.

Το κίνητρο για την αποθήκευση στη θάλασσα γίνεται όλο και μεγαλύτερο. Το χάσμα μεταξύ των συμβολαίων μελλοντικής εκπλήρωσης Μαρτίου και Ιουνίου -επί του παρόντος περίπου 2,50 δολάρια – θα χρειαστεί να διευρυνθεί περίπου 20 λεπτά περισσότερο για να καλύψει το κόστος της διατήρησης βαρελιών στη θάλασσα, σύμφωνα με αναλυτές όπως ο Jonathan Staubo της νορβηγικής Fearnley Securities. Η Glencore Plc λέγεται ότι αποθήκευσε τουλάχιστον 4 εκατομμύρια βαρέλια σε πλοία στα ανοικτά της Σιγκαπούρης και της Μαλαισίας, σύμφωνα με ανθρώπους που γνωρίζουν καλά το ζήτημα.

Δεδομένης του μεγέθους της πτώσης των τιμών του πετρελαίου, δεν υπάρχει περιθώριο για πιο κάτω, αναφέρει ο Rodgers στη συνέντευξη του. Η καθίζηση μπορεί να σημαίνει ότι οι προβλέψεις του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας για αύξηση της ζήτησης δεν θα επιβεβαιωθούν πρόσθεσε.

Οι αποστολές από τη Μέση Ανατολή προς τις ΗΠΑ φαίνεται επίσης να αυξάνονται με την άρση των απαγορεύσεων εξαγωγών φέτος. Το μέτρο αυτό έκανε την τιμή του West Texas Intermediate να αυξηθεί σε σχέση με τα διεθνή επίπεδα, δημιουργώντας ένα μεγαλύτερο κίνητρο στην αγορά για απόκτηση βαρελιών από τον Περσικό Κόλπο, κατέληξε.