ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Σε ότι αφορά στο ναυάγιο του SEA DIAMOND, η Ελλάδα δεν είναι στην Ευρωπαϊκή Ένωση;

sea_diamond_

Διάλεξε μέσα από χιλιάδες προϊόντα μόνο με ένα κλικ!

Όπως πρόσφατα αποδείχθηκε, μέσω ερώτησης του κ. Παπαδημούλη (Eυρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ) με αίτημα γραπτής απάντησης προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η Ελλάδα δεν έχει ανάγκη τη βοήθεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) για τη διαχείριση του ναυαγίου του SEA DIAMOND και ως εκ τούτου ποτέ δεν προσέφυγε στον Ευρωπαϊκό Οργανισμό για την Ασφάλεια στη Θάλασσα!

O Ευρωπαϊκός Οργανισμός για την Ασφάλεια στη Θάλασσα (EMSA) εξασφαλίζει υψηλό, ενιαίο και αποτελεσματικό επίπεδο ασφάλειας της ναυσιπλοΐας, πρόληψης και αντιμετώπισης της ρύπανσης που προκαλείται από τα πλοία στην ΕΕ. Μεταξύ άλλων, παρέχει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τις χώρες της ΕΕ αντικειμενικές, αξιόπιστες και συγκρίσιμες πληροφορίες, ενώ παράλληλα εκπονεί κοινή μεθοδολογία για τη διερεύνηση των θαλασσίων ατυχημάτων.

Κατά τη διάρκεια των οχτώ ετών που έχουν μεσολαβήσει από το ναυάγιο και ενώ αμφισβητείται ενώπιον της Ελληνικής δικαιοσύνης η επάρκεια και η καταλληλότητα των μέτρων που έχουν ληφθεί έως σήμερα για την αντιμετώπιση του ναυαγίου και συγκεκριμένα της υφιστάμενης και/ ή ενδεχόμενης ρύπανσης του θαλάσσιου περιβάλλοντος, η χώρα μας δεν αξιοποίησε τη βοήθεια που δικαιούται ως κράτος μέλος της ΕΕ. Για ποιόν λόγο; Μήπως οι αρμόδιες αρχές θεωρούν ότι οι έως τώρα δράσεις τους είναι επαρκείς και αποτελεσματικές; Μήπως οι αρμόδιες αρχές θεωρούν ότι η ΕΕ δεν έχει να προσφέρει τίποτα ουσιώδες επί του θέματος; Ή μήπως οι αρμόδιες αρχές θεωρούν ότι όσο λιγότεροι και μη ειδικοί ασχολούνται με το θέμα, τόσο πιο εύκολα μπορούν να «διεξάγουν το έργο τους»;

Οι κάτοικοι της Σαντορίνης θεωρήθηκαν υπερβολικοί όταν φώναζαν για την επικινδυνότητα του ναυαγίου του SEA DIAMOND για το περιβάλλον του νησιού τους. Το Πολυτεχνείο Κρήτης αμφισβητήθηκε όταν παρουσίασε και συνεχίζει να παρουσιάζει επιστημονικές αποδείξεις για την επικινδυνότητα του ναυαγίου για το θαλάσσιο περιβάλλον της ευρύτερης περιοχής. Τι θα συνέβαινε άραγε αν η ΕΕ επιβεβαίωνε την επικινδυνότητα του ναυαγίου και υποχρέωνε τις αρμόδιες αρχές να λάβουν συγκεκριμένα μέτρα προστασίας του περιβάλλοντος, όπως γα παράδειγμα την ανέλκυση του κουφαριού του SEA DIAMOND; Τότε δεν θα υπήρχαν περιθώρια, ούτε αγνόησης, ούτε απαξίωσης κι αυτό προφανώς δεν το ήθελαν οι αρμόδιες αρχές.

Ας περιμένουμε την ολοκλήρωση του έργου της Ελληνικής δικαιοσύνης επί του θέματος και φυσικά τις υποσχέσεις της πρώην Αντιπολίτευσης και σημερινής νέας Κυβέρνησης, για να δούμε ποιες θα είναι οι επόμενες κινήσεις ή η ακινησία των αρμόδιων αρχών. Η ΕΕ, αλλά και πολλά κράτη διεθνώς, έχουν τα εργαλεία, τις μεθοδολογίες και τις λύσεις για τέτοιου είδους προβλήματα. Το θέμα είναι αν η Ελλάδα θέλει να τα αξιοποιήσει ή θέλει να ζει σε έναν δικό της απομονωμένο κόσμο, όπου ο τροχός θα πρέπει να ανακαλυφθεί από την αρχή ή απλά είναι περιττός.

Ευάγγελος Γιδαράκος
Καθηγητής Πολυτεχνείου Κρήτης