Συνεχίζουν να αυξάνονται οι παραγγελίες πλοίων κολοσσών

12540932_788868391218082_996948513844890108_nΗ φαινομενικά ατέρμονη αναζήτηση των ναυτιλιακών εταιρειών για ακόμα μεγαλύτερα πλοία ήταν ένα σημαντικό κίνητρο για να υπάρξουν 60 παραγγελίες κολοσσών χωρητικότητας 18,000-22,000 Teu, σύμφωνα με τον γαλλικό συμβουλευτικό οίκο Alphaliner.

Οι μεταφορείς ευνοούνται προφανώς από τις αποδυναμωμένες συνθήκες της αγοράς το περασμένο έτος και συνεχίζουν έτσι τις στρατηγικές τους για απόκτηση γιγαντιαίων πλοίων. Είναι χαρακτηριστικό ότι τα υπερμεγεθή πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (ultra-large container vessels ή ULCVs) αντιπροσωπεύουν το 24% του συνολικού βιβλίου παραγγελιών.

Ο αναλυτής προειδοποίησε ότι ο “συνεχής ανταγωνισμός” μεταξύ των ναυτιλιακών κολοσσών να έχουν χαμηλότερα κόστη ανά μονάδα, λόγω της υψηλότερης ονομαστικής χωρητικότητας, θα επιτείνει ακόμα περισσότερο την πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα, λόγω του μεγάλου αριθμού των ULCVs που πρόκειται να παραδοθούν εντός των προσεχών ετών.

Πράγματι, υπάρχουν ήδη ενδείξεις ότι οι μεταφορικές εταιρείες έχουν πάρα πολλά ULCVs – τα οποία, γενικά περιορίζονται για τις διαδρομές μεταξύ Ασίας και Ευρώπης. Για να επιτευχθεί όμως ο πολυπόθητος στόχος του χαμηλότερου κόστους μονάδας, που αντιστοιχεί σε φθηνότερες προσφορές τιμών στην αγορά, οι μεταφορικές εταιρείες πρέπει να επιτυγχάνουν υψηλούς συντελεστές φόρτωσης, ασκώντας έτσι περαιτέρω καθοδική πίεση στις τιμές των ναύλων, καθώς το κυρίαρχο μήνυμα είναι “Γεμίστε το πλοίο με κάθε κόστος”.

Σύμφωνα με τη συμβουλευτική The Loadstar μια μεταφορική εταιρεία ανέφερε πρόσφατα ότι για την εξυπηρέτηση αποτελεσματικά το εμπόριο είναι ιδανικά χρειάζεται ένα συνδυασμό διαφορετικών μεγέθους πλοίων να πλέουν μεταξύ της Ασίας και της Βόρειας Ευρώπης, και όχι έναν μονοδιάστατο στόλο από ULCV.

Επιπλέον, σημειώνει ο Alphaliner, υπήρχαν 52 πλοία χωρητικότητας 10.000-13.300 teu σε παραγγελίες το περασμένο έτος, αν και τα πλοία αυτά θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν στη διευρυμένη διώρυγα του Παναμά, αφού αυτή ανοίξει.

Εν τω μεταξύ, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του Alphaliner, ο συνολικός παγκόσμιος στόλο Containership, είχε από το τέλος του 2015 φτάσει σε συνολική χωρητικότητα τα 19,94 εκατ. teu, αντιπροσωπεύοντας μια αύξηση 8,5% σε σχέση με το προηγούμενο έτος.

Με τον αριθμό ρεκόρ των 214 νέων containerships που εισήλθαν στην αγορά το περασμένο έτος, προστέθηκαν 1,72 εκατ. teu στο στόλο. Ωστόσο, σύμφωνα με τα στοιχεία από το ναυτιλιακό γραφείο Braemar ACM, υπήρχαν μόνο 93 πλοία, ή 213.000 teu που αποσύρθηκαν το περασμένο έτος, καθώς οι τιμές διάλυσης μειώθηκαν ως αποτέλεσμα της παγκόσμιας υπερπροσφοράς χάλυβα.

Η συνέπεια της μειωμένης διάλυσης για τον κλάδο των containership – όπως και για άλλους ναυτιλιακούς τομείς (με την εξαίρεση των τάνκερ που ξεχωρίζουν λόγω των ναυλώσεων για αποθήκευση του πλεονάζοντος πετρελαίου) – είναι ότι οι ναύλοι ξεκίνησαν και πάλι το έτος δεχόμενοι σοβαρές πιέσεις.

Και εν την απουσία ζήτησης, για πολλούς ιδιοκτήτες και εταιρείες φαίνεται να μην υπάρχει άλλη επιλογή παρά να αφήσουν ανεκμετάλλευτα τα δικά τους ή υπό μακροχρόνιες ναυλώσεις πλοία, συνεχίζοντας την τάση του 2015, όπου ο στόλος των containership που δεν χρησιμοποιείται πενταπλασιάστηκε φτάνοντας τα 1,36 εκατ. teu – 6,8% του παγκόσμιου στόλου.

Ο οίκος Alphaliner δεν βλέπει κάποιο “φως στην άκρη του τούνελ” για τη βιομηχανία των container, και σημειώνει ότι μετά την περίοδο διακοπών της Κινέζικης Πρωτοχρονιάς τον Φεβρουάριο υπάρχουν πολλά δρομολόγια που έχουν προγραμματιστεί στα τυθφλά, η οποία είπε ότι θα οδηγούσε να μείνουν ανεκμετάλλευτα πολλά μεγάλα πλοία.

“Μια σημαντική μείωση του στόλου που μένει αδρανής δεν αναμένεται μέχρι τον Απρίλιο”, ανέφερε συγκεκριμένα στις εκτιμήσεις του.