Η ιδέα της κατασκευής ενός μεγάλου ναυτιλιακού καναλιού στο νότο της Ταϊλάνδης χρονολογείται από το 1600. Το πιο πρόσφατο σχέδιο, που συζητήθηκε πριν από περίπου μια δεκαετία, στηρίζεται στη χρηματοδότηση από την Κίνα, και αυτό είναι το σχέδιο που πρόσφατα απασχόλησε τα ταϊλανδέζικα μέσα ενημέρωσης.
Ο Pakdee Tanapura, μέλος της Εθνικής Επιτροπής για τη μελέτη του καναλιού, το οποίο ονομάζεται Kra Canal, περιέγραψε το σχέδιο στην εφημερίδα The Nation. Υποστηρίζει ότι το Πανεπιστήμιο Διεθνών Επιχειρήσεων και Οικονομικών στο Πεκίνο συνεργάζεται με την επιτροπή πάνω σε μια προκαταρκτική μελέτη σκοπιμότητας, και ότι το προτεινόμενο έργο αναμένεται να παρουσιαστεί επίσημα σε ένα ναυτιλιακό σεμινάριο στην Κίνα στις 21 Φεβρουαρίου.
Το κανάλι θα συνδέει την Θάλασσα της Νότιας Κίνας και την Θάλασσα Ανταμάν και θα μπορούσε να μειώσει τη συμφόρηση που αναμένεται να δημιουργηθεί στα Στενά της Μαλάκα τα επόμενα 10 χρόνια, λέει ο Tanapura.
Η κατασκευή της διώρυγας θα παρέχει τη συντομότερη οδό θαλάσσιων μεταφορών μεταξύ του Ειρηνικού και του Ινδικού Ωκεανού. Το αξίας 20 δις δολαρίων έργο θα περιλαμβάνει την κατασκευή ενός βάθους 26 μέτρων και μήκους 100 χιλιομέτρων καναλιού, που θα μειώσει κατά 48 ώρες το ταξίδι μέσα από το Στενό της Μαλάκα.
Το κανάλι και η σχετική οικονομική ζώνη, θα ενισχύσει την οικονομία της Ταϊλάνδης και θα διευκολύνει την ανάπτυξη μιας ναυπηγικής βιομηχανίας. Ωστόσο, αν και το σκεπτικό του καναλιού έχει προταθεί αρκετές φορές στο παρελθόν, οι προηγούμενες κυβερνήσεις ήταν διστακτικές στη διαίρεση της χώρας κατ’ αυτόν τον τρόπο. Το προηγούμενο σχέδιο που περιλάμβανε την Κίνα δεν έχει προχωρήσει τόσο λόγω περιβαλλοντικών ανησυχιών και εσωτερικής αναταραχής στην Ταϊλάνδη.
Ο Κινέζος προέδρος Xi Jinping εισήγαγε το σχέδιο 21st Century Maritime Silk Road το 2013 ως έναν τρόπο για την αναβίωση των ιστορικών εμπορικών δρόμων της Ασίας.
Ο Tanapura εκτιμά ότι η πλήρης μελέτη σκοπιμότητας για το έργο θα χρειαστεί περίπου 12 μήνες για να ολοκληρωθεί.