Τι φέρνει στη Ναυτιλία ο τυφώνας Χάρβεϊ

Παρότι δεν έχει γίνει ακόμα αποτίμηση των καταστροφών που προκάλεσε στο Τέξας ο τυφώνας Χάρβεϊ εκτιμάται πως οι επιπτώσεις του θα φανούν σύντομα και στη Ναυτιλία αν και ακόμα δεν μπορεί να υπολογιστεί το μέγεθός τους.

Ωστόσο, η προσοχή όλων στρέφεται στον χώρο των δεξαμενοπλοίων, όπου όπως είναι γνωστό δραστηριοποιούνται μεγάλοι «παίκτες» του ελληνικού εφοπλισμού, καθώς το Τέξας είναι μια από τις μεγαλύτερες πετρελαιοπαραγωγές πολιτείες των ΗΠΑ.

Έτσι, καθώς πολλά διυλιστήρια μειώνουν δραματικά την παραγωγή τους ή ακόμα προχωράνε και σε προσωρινό κλείσιμο η πρώτη επίπτωση για τις ΗΠΑ θα είναι η άνοδος της τιμής της βενζίνης και ενδεχομένως και άλλων προϊόντων, παράγωγων του πετρελαίου.

Παράλληλα, όμως, εκτιμάται ότι αποτέλεσμα των προβλημάτων στη διύλιση θα είναι ο περιορισμός στην παραγωγή αργού πετρελαίου. Εάν δεν υπάρξει, τελικά, μείωση στην παραγωγή του αργού πετρελαίου είναι πιθανό να υπάρξει περαιτέρω μείωση στη τιμή του.

Πάντως, ήδη, το 10% της ημερήσιας παραγωγής πετρελαίου από τον αμερικανικό κόλπο του Μεξικού έχει μειωθεί από την ενεργό λειτουργία (περίπου 150.000 βαρέλια την ημέρα) μαζί με ορισμένους παραγωγούς εσωτερικού αργού πετρελαίου (περίπου 1,4 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως από τη λεκάνη σχιστόλιθου του Eagle Ford) και το κλείσιμο των λιμανιών κατά μήκος της ακτής του Τέξας.

Όπως σημειώνεται σε ανάλυση του ναυλομεσιτικού οίκου Allied Shipbroking, που δημοσιεύεται στην εβδομαδιαία επισκόπηση της ναυτιλιακής αγοράς της εταιρείας χρηματοοικονομικών συμβούλων και προβολής Capital Link Shipping αρκετές ημέρες πριν ο τυφώνας πλήξει τις ακτές των ΗΠΑ υπήρξε πρόβλεψη για περαιτέρω μείωση των τιμών του αργού πετρελαίου.

Σε αυτό συνέτεινε το κλείσιμο 10 βασικών διυλιστηρίων στον Περσικό Κόλπο, με δυνατότητα επεξεργασίας περίπου 2 εκατομμυρίων βαρελιών πετρελαίου ημερησίως, ποσότητα που αντιπροσωπεύει το 11% της συνολικής ικανότητας επεξεργασίας των ΗΠΑ.

Μέχρι στιγμής τα μεγαλύτερα κέρδη έχουν σημειωθεί στις αγορές πετρελαϊκών προϊόντων, με τις σημαντικές περικοπές στην παραγωγή να οδηγούν σε μεγαλύτερη ζήτηση για εμπορεύματα, όπως η βενζίνη καθώς η μείωση της προσφοράς έχει οδηγήσει πολλούς να αγωνίζονται να βρουν νέες πηγές τροφοδοσίας.

Αυτό έχει ήδη αρχίσει να προκαλεί στην ηπειρωτική Ευρώπη μια αύξηση της ζήτησης και να δημιουργεί αντίστοιχη αύξηση των ναύλων στην περιοχή.

Τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων έχουν ήδη αρχίσει να βλέπουν μια σημαντική ενίσχυση και δεδομένου ότι οι αναταραχές αυτές είναι πιθανό να ωθήσουν για μακρύτερα δρομολόγια (μεταφοράς παραγώγων πετρελαίου) για να υπάρξει ουσιαστική ανάκαμψη θα πρέπει να ενισχύσουν τη συνολική ισορροπία προσφοράς/ ζήτησης (πλοίων).

Επίσης θετική εικόνα είχαν τα μεσαίου μεγέθους δεξαμενόπλοια (aframax) αν και αυτή αποδίδεται κυρίως στις χαμηλές «πτήσεις» των ναύλων του τελευταίου διαστήματος.

Είναι ενδεικτικό το παράδειγμα της γραμμής Βόρεια Θάλασσα- Ηπειρωτική Ευρώπη (NSEA- CONT), η οποία μέσα σε μια εβδομάδα (18 έως 25/8) «είδε» να αυξάνονται οι ναύλοι κατά 4.075%. Θετικό; Ίσως αλλά όχι ελπιδοφόρο καθώς οι ναύλοι είχαν πέσει στα 32 δολάρια την ημέρα, δηλαδή κάτι λιγότερο από 30 ευρώ (!) και έφτασαν στα 1.336 δολάρια την ημέρα.

Αντίθετα, η Καραϊβική δείχνει καλύτερες επιδόσεις. Στο ίδιο διάστημα για τα ίδιας κατηγορίας πλοία στην «τοπική» γραμμή Καραϊβική- Λιμάνια ΗΠΑ στον κόλπο του Μεξικού (CARIBS-USG), οι ναύλοι αυξήθηκαν από 1.695 δολάρια την ημέρα στα 11.194 δολάρια την ημέρα (αύξηση 560%)!

Τα πράγματα δεν ήταν τόσο θετικά στο εμπόριο του αργού πετρελαίου, καθώς το κλείσιμο των διυλιστηρίων στις ΗΠΑ είχε αποτέλεσμα τη μείωση της ζήτησης για αποστολές αργού πετρελαίου.

Τα ελαφρά θετικά οφέλη που έχουν σημειωθεί όσον αφορά τις τιμές του αργού πετρελαίου μπορούν να αποδοθούν κυρίως στην περικοπή της παραγωγής, αν και για να φανεί ο αντίκτυπος στις ναυτιλιακές αγορές θα υπάρξει πιθανώς η μορφή του βελτιωμένου θαλάσσιου εμπορίου στο τέλος του χρόνου καθώς οι ΗΠΑ θα προσπαθούν να αποκαταστήσουν τα στρατηγικά αποθέματα που θα αποφασίσουν να χρησιμοποιήσουν κατά τη διάρκεια των επόμενων δύο εβδομάδων.

Προς το παρόν, φαίνεται ότι το πρόγραμμα του Σεπτεμβρίου για τις περισσότερες κύριες περιοχές εξαγωγής παρέμεινε σταθερό και δεν έδειξε τάση για αλλαγή, αφήνοντας τα δεξαμενόπλοια αργού πετρελαίου να εξακολουθούν να αγωνίζονται με τους σχετικά χαμηλούς ρυθμούς που παρατηρούνται στην αγορά τώρα.

pireas2day.gr