Το νέο κανάλι που σχεδιάζεται για τη διευκόλυνση των μεταφορών στον Βόσπορο

Την Δευτέρα η Τουρκία ανακοίνωσε την διαδρομή που θα ακολουθεί το κανάλι που θα μειώσει την συμφόρηση στο στενό του Βοσπόρου, και θα μετατρέψει το Ευρωπαϊκό μισό της Κωνσταντινούπολης σε νησί.

Σύμφωνα με τον Υπουργό Μεταφορών Ahmet Arslan, οι εργασίες για το μήκους 45 χιλιομέτρων “Kanal Istanbul” θα ξεκινήσουν εντός του τρέχοντος έτους. Όπως πρόσθεσε ο Υπουργός, το κανάλι που θα ενώνει την Μαύρη Θάλασσα με την Θάλασσα του Μαρμαρά είναι μέρος του πιο ακριβού κατασκευαστικού σχεδίου της Τουρκίας.

Ο Βόσπορος είναι ένα από τα θαλάσσια περάσματα με την μεγαλύτερη κίνηση στον κόσμο, με 42.000 πλοία να έχουν περάσει το 2016, νούμερο εντυπωσιακό αν συγκριθεί με το αντίστοιχο του Καναλιού του Σουέζ που είναι 16.800 για την ίδια χρονιά. Είναι η μοναδική θαλάσσια δίοδος στους ωκεανού για την Βουλγαρία, τη Ρουμανία, την Ουκρανία και την Γεωργία, καθώς και για τα λιμάνια της Ρωσικής Μαύρης Θάλασσας.

Χωρίς να προσδιορίζει το ακριβές κόστος του μεγαλεπήβολου εγχειρήματος, ο Arslan δήλωσε πως το έργο θα χρηματοδοτηθεί από συνεργασία του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα. Επίσης διευκρίνισε πως το κανάλι δεν θα υπόκειται στην Συνθήκη του Μοντρέ ή Συνθήκη για το καθεστώς των στενών που εγγυάται δωρεάν πέρασμα σε πολιτικά πλοία εν καιρώ ειρήνης, πράγμα που σημαίνει πως θα μπορεί να υπάρχει χρέωση για το πέρασμα από το κανάλι.

Θα διατρέχει από το Durusu που βρίσκεται στην Μαύρη Θάλασσα στην λίμνη Kucukcekmece στην Θάλασσα του Μαρμαρά. Σύμφωνα με έγγραφα του τουρκικού Υπουργείου Περιβάλλοντος, το βάθος του καναλιού θα είναι 25 μέτρα και το πλάτος του θα κυμαίνεται από 250 έως και 1000 μέτρα.

Το Kanal Istanbul θα βρίσκεται κοντά σε μια σειρά από κατασκευαστικά σχέδια στην βόρεια Κωνσταντινούπολη που έχουν ανακοινωθεί από την Τουρκική κυβέρνηση, μεταξύ των οποίων η τρίτη γέφυρα του Βοσπόρου που άνοιξε ήδη το 2016, και το τρίτο αεροδρόμιο της πόλης που βρίσκεται ακόμα υπό κατασκευή.

Το έδαφος που θα αφαιρεθεί για να γίνει το κανάλι θα χρησιμοποιηθεί σύμφωνα με τον Arslan για την γεωργία και για τεχνητά νησιά και λιμάνια που θα χτιστούν στην Θάλασσα του Μαρμαρά.

Το σχέδιο έχει ήδη πολλούς επικριτές και ο ίδιος ο Ερντογάν το αποκάλεσε “τρελό” όταν το πρωτοανέφερε το 2011. Μια από τις κριτικές που απευθύνονται στο εγχείρημα είναι πως θα δημιουργήσει προϋποθέσεις για περαιτέρω ανάπτυξη στα βόρεια της Κωνσταντινούπολης, αυξάνοντας την περιβαλλοντική καταστροφή στα εκεί δάση. Το Υπουργείο Περιβάλλοντος συντάσσει μελέτη σχετική με τις περιβαλλοντικές συνέπειες με σκοπό αυτή να ολοκληρωθεί πριν αρχίσει το έργο.

Ήδη το Επιμελητήριο Γεωλόγων Μηχανικών ισχυρίζεται πως η αρχική μελέτη δεν έχει λάβει υπόψιν διάφορους παράγοντες που καθιστούν το έργο μη βιώσιμο. Κάποιοι από αυτούς τους παράγοντες είναι πως πιθανότατα το έργο θα έχει επίδραση στο κλίμα και στην ισορροπία μεταλλευμάτων και θρεπτικών ουσιών στην Μαύρη Θάλασσα και θα ελαττώσει τα επίπεδα οξυγόνου στην Θάλασσα του Μαρμαρά.

Οι κατασκευές έχουν αποτελέσει μέχρι τώρα βασικό πυλώνα της οικονομικής πολιτικής του AKP. Οι επικριτές της κυβέρνησης λένε πως συχνά αλλάζει το νομικό πλαίσιο που αφορά τον κατασκευαστικό τομέα και δημιουργούνται παραθυράκια που χρησιμοποιούνται από τις κατασκευαστικές εταιρίες με σκοπό το κέρδος.