«Tο Β. Αιγαίο θα αποκτήσει καλύτερες Ακτοπλοϊκές Συνδέσεις από αυτές που έχει»

yna_varvitsiotis_

Σημεία Συνέντευξης του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη, στο Ρ/Σ του Πειραιά «Κανάλι 1», και τους δημοσιογράφους Νίκο Μπαρδούνια και Πέτρο Κασσιμάτη.

Αναφορικά με το δυναμικό χειρισμό του ζητήματος της ΝΕΛ στην Ακτοπλοΐα

ΥΝΑ, Μ. Βαρβιτσιώτης: Εμείς κάναμε αυτό το οποίο έπρεπε, όπως ορίζει ο νόμος. Όταν κάποιος δεν εξυπηρετεί τη σύμβαση την οποία έχει αναλάβει θα πρέπει να τον κηρύσσουμε έκπτωτο και να μη καλυπτόμαστε πίσω από τις διάφορες φωνές, οι οποίες ακόμα και σήμερα λένε ότι πρέπει να διατηρήσουμε μια κακή σύμβαση μόνο και μόνο για να διατηρήσουμε κάποιες θέσεις εργασίας. Σήμερα συνεδριάζει το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών και θα έρθει με τις προτάσεις για το πώς θα αναμορφωθούν οι γραμμές του Βορείου Αιγαίου , εφόσον κανένας δεν ενδιαφέρεται να υποκαταστήσει τη ΝΕΛ στις συμβάσεις τις οποίες είχε. Και αυτές, όπως δίνεται η δυνατότητα από το νόμο στον Υπουργό, θα ανατεθούν σε μια εταιρεία για το διάστημα μέχρι να προκηρυχθεί και να κατοκυρωθεί η Σύμβαση Δημόσιας Υπηρεσίας μέσα από τη διαγωνιστική διαδικασία η οποία θα ξεκινήσει άμεσα. Στόχος μας είναι να αναβαθμίσουμε τη συγκοινωνία του Βορείου Αιγαίου το οποίο έχει ταλαιπωρηθεί τα τελευταία χρόνια από μια εταιρεία η οποία εκπληρούσε πλημμελώς τις συνδέσεις τις οποίες της είχαν ανατεθεί.

Σχετικά με το αν εκτιμά ο Υπουργός ότι θα βρεθεί λύση τελικά.

ΥΝΑ, Μ. Βαρβιτσιώτης: Είμαι βέβαιος ότι θα βρεθεί λύση και το Βόρειο Αιγαίο θα αποκτήσει καλύτερες Ακτοπλοϊκές Συνδέσεις από αυτές που έχει.

Αναφορικά με τα δημοσιεύματα που λένε ότι η ΝΕΛ προτίθεται να προσφύγει κατά του Υπουργείου στη Δικαιοσύνη.

YNA, M. Βαρβιτσιώτης: Ας το κάνει, δεν έχουμε κανένα θέμα. Για αυτό η Δικαιοσύνη είναι κυρίαρχη. Πάντως σε ό,τι όσον αφορά στη ΝΕΛ θέλω να ξεκαθαρίσω το εξής. Επειδή διαβάζω και εγώ περί οφειλών του Υπουργείου θα σας πω ότι για το διάστημα στο οποίο, τουλάχιστον, εγώ είμαι Υπουργός δεν υπάρχει καμία οφειλή σε εκκρεμότητα προς τη ΝΕΛ, πλην των δρομολογίων του Αυγούστου για τα οποία μας κατέθεσε τα αντίστοιχα τιμολόγια μόλις την περασμένη Δευτέρα. Δε χρωστάμε λεφτά. Γι αυτό το λόγο, άλλωστε, δε διαμαρτύρεται και καμία άλλη εταιρεία η οποία έχει συμβάσεις μαζί μας. Γιατί δεν είναι μόνο η ΝΕΛ που έχει συμβάσεις με το Υπουργείο Ναυτιλίας. Είναι και άλλες Ναυτιλιακές εταιρείες και από καμία δεν έχουμε ακούσει την ελάχιστη διαμαρτυρία για μη καταβολή δεδουλευμένων ή για μη τήρηση των συμβατικών υποχρεώσεων ή για υπέρμετρες καθυστερήσεις στην καταβολή των τιμημάτων.

Σχετικά με την αναμονή της απόφασης του Ελεγκτικού Συνεδρίου σε δεύτερο επίπεδο για το Φιλικό Διακανονισμό μεταξύ ΟΛΠ και COSCO.

ΥΝΑ, Μ. Βαρβιτσιώτη: Το κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου έκανε ορισμένες παρατηρήσεις πάνω στη Σύμβαση, τις οποίες θα εξετάσει το τμήμα μετά από προσφυγή του ΣΕΠ, δηλαδή της COSCO. Τώρα θα αναμένουμε να δούμε ποια είναι η απόφαση αυτή. Δε θα ολοκληρωθεί το ζήτημα, όμως, ακόμα και σε περίπτωση που δε δεχθεί την αίτηση ανάκλησης του ΣΕΠ. Η νομική επεξεργασία ενώπιον του Ελεγκτικού Συνεδρίου αυτής της υπόθεσης δε θα τελειώσει , γιατί ο νόμος δίνει τη δυνατότητα και στον ΟΛΠ να κάνει την αντίστοιχη αίτηση ανάκλησης της οποιασδήποτε απόφασης. Πάντως, να σας πω την αλήθεια, η υπόθεση έχει συζητηθεί πάρα πολύ σε νομικό επίπεδο. Έχει συζητηθεί με τα όργανα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Μάλιστα, στην αρχή και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ήταν αρνητική στη συνέχεια, όμως, με τη Νομική επιχειρηματολογία την οποία παρουσιάσαμε έκανε δεκτή τη Σύμβαση αυτή ως μια Σύμβαση η οποία πληρεί τις προϋποθέσεις που θέτει το Ευρωπαϊκό Δίκαιο για την κατακύρωση μεγάλων συμβάσεων με απευθείας ανάθεση.

Αναφορικά με το ζήτημα της μη αύξησης των μισθών στις συλλογικές συμβάσεις εργασίας πληρωμάτων πορθμείων.

Μ. Βαρβιτσιώτης: Καταρχάς, εγώ κύρωσα αυτή την εβδομάδα τη συλλογική σύμβαση που υπεγράφη μεταξύ των δυο μερών. Όμως, δεν είναι δικιά μου απόφαση η αύξηση ή η μείωση, είναι θέμα της συλλογικής σύμβασης που καταρτίστηκε μεταξύ των δύο μερών. Αφορά το Υπουργείο γιατί εγώ εγκρίνω τις συλλογικές συμβάσεις, αλλά να διευκρινίσω ότι η σύμβαση είναι προϊόν μιας διαπραγμάτευσης μεταξύ των εργαζομένων και των εργοδοτών σε κάθε κλάδο της οικονομίας. Έτσι και στα Πορθμεία καταλήξαν σε μια συλλογική σύμβαση, εργαζόμενοι και εργοδότες, που κύρωσα. Εγώ δε συμμετέχω στις διαπραγματεύσεις.

Αναφορικά με την ανάληψη του χαρτοφυλακίου της μετανάστευσης από την Ελλάδα αλλά και την εκφρασμένη άποψη ότι η Ευρώπη δεν έχει βοηθήσει τόσο πολύ την Ελλάδα στο κομμάτι αντιμετώπισης των αυξανόμενων παράνομων μεταναστευτικών ροών.

Μ. Βαρβιτσιώτης: Θα σας έλεγα ότι η Ευρώπη συνολικά εθελοτυφλεί απέναντι στο πρόβλημα. Εστιάζει πάρα πολύ στο θέμα των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων των μεταναστών. Δεν εστιάζει, όμως, καθόλου στο θέμα της Φύλαξης των Συνόρων. Αυτή είναι μια διαφορετική προσέγγιση από αυτή που έχουμε εμείς. Και όχι μόνο εμείς, αλλά και όλες οι χώρες του Νότου. Πιστεύω, λοιπόν, ότι καταρχάς έγινε ένα πολύ μεγάλο βήμα με την ανάθεση σε κάποιον από το Νότο της ευθύνης για το θέμα της Μετανάστευσης. Μέχρι τώρα είχαμε ανθρώπους οι οποίοι προέρχονταν από χώρες που δεν είχαν την εμπειρία και δεν αντιμετώπιζαν όλα αυτά τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε εμείς. Νομίζω ότι ο Δημήτρης Αβραμόπουλος είναι γνώστης του προβλήματος και του θέματος και χαίρει της εμπιστοσύνης όλων των κρατών της Νότιας Ευρώπης. Θα σας πω ότι μόλις προχτές συνομιλούσα με τον Πρέσβη της Ιταλίας στην Αθήνα – ο οποίος μου εξέφρασε ότι επίσης χαιρέτησαν την επιλογή του Δ. Αβραμόπουλου σε αυτή τη θέση- και θα είναι πολύ ψηλά στην ατζέντα του το θέμα της αναθεώρησης της Ευρωπαϊκής Πολιτικής για την αντιμετώπισή της. Εμείς έχουμε καταθέσει ένα αίτημα για έκτακτη χρηματοδότηση και ελπίζουμε ότι με τον Δ. Αβραμόπουλο θα έχουμε ένα σύμμαχο στις Βρυξέλλες για να αντιμετωπίζουμε τις ζωντανές ανάγκες που σήμερα υπάρχουν.

Σχετικά με τις αιχμές για «πανηγυρισμούς» που αφήνουν κάποιοι όσον αφορά τις καθημερινές διασώσεις παράνομων μεταναστών στα θαλάσσια σύνορα

Μ.Βαρβιτσιώτης: Καταρχάς πανηγυρίζουμε για τις διασώσεις γιατί όντος έχουμε ένα πολύ μεγάλο αριθμό διασώσεων ανθρώπινων ζωών στη θάλασσα. Πανηγυρίζουμε, όμως, και ένα ακόμα νούμερο. Αυτό των αποτροπών. Γιατί αποτρέπουμε πολλές χιλιάδες ανθρώπους από το να εισέλθουν μέσα στα χωρικά μας ύδατα και να αναγκαστούμε να τους φιλοξενήσουμε. Η Ελλάδα δεν μπορεί να δεχθεί στο διηνεκές αυτή τη μεγάλη πίεση. Ούτε οικονομικά μπορεί να την αντέξει. Από την άλλη η Ελλάδα οφείλει, ως ιδιαίτερα θαλασσινή χώρα, να προχωράει στη διάσωση κάθε ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα, έτσι όπως είναι όχι μόνο η ιστορική μας κληρονομιά μας, αλλά και ουσιαστικά το εθνικό μας συμφέρον. Θα σας έλεγα δε, ότι ένα πολύ μεγάλο κομμάτι όσων διασώζουμε στη θάλασσα -και είναι πρόσφυγες προερχόμενοι από τη Συρία- δεν είναι από αυτούς που καταθέτουν Αίτηση Ασύλου στη χώρα μας. Αντιθέτως , με διαφόρους τρόπους βρίσκουν διέξοδο προς άλλες χώρες του Βορρά στις οποίες και τελικά καταθέτουν αυτό το Αίτημα για Άσυλο.

Αναφορικά με το ζήτημα της μείωσης του Φ.Π.Α. που θέτουν οι Ακτοπλόοι.

Μ.Βαρβιτσιώτης: Αυτό που θέτουν βασικά οι Ακτοπλόοι είναι ότι το εισιτήριο το ακτοπλοϊκό σε σχέση με τα φορτηγά θα πρέπει να είναι εναρμονισμένο με το Φ.Π.Α των εισιτηρίων των επιβατών. Είναι ένα δίκαιο αίτημα. Το έχουμε θέσει τόσο στον Πρωθυπουργό όσο και στο Οικονομικό Επιτελείο. Είναι ανάμεσα στις προτεραιότητες μας και θα προτάξουμε αυτό το ζήτημα, γιατί ο Φ.Π.Α ουσιαστικά έχει μειωθεί μόνο σε μία κατηγορία και αυτό ήταν πέρυσι στα καταστήματα εστίασης.

Σχετικά με τον ισχυρισμό ορισμένων στο ότι αν μειωθεί ο ΦΠΑ ίσως έτσι να έχουμε μείωση στους ναύλους.

Μ.Βαρβιτσιώτης: Έτσι όπως το θέτουν οι Ακτοπλόοι δε θα σας έλεγα ότι προμηνύει τη μείωση των ναύλων. Μάλλον προμηνύει ότι οι ναύλοι θα παραμείνουν ίδιοι, αλλά θα είναι μεγαλύτερα τα έσοδα για τις Ακτοπλοϊκές εταιρείες. Πάντως, η ουσία είναι ότι δεν αρνούμαστε το ότι υπάρχει βάση σε αυτό το αίτημα για τον εναρμονισμό του Φ.Π.Α ανάμεσα στα Ι.Χ αυτοκίνητα και τα φορτηγά, πράγμα το οποίο θα διευκολύνει και το εσωτερικό εμπόριο.