Με τις κλήσεις και τα μηνύματα στις 24ωρες γραμμές βοήθειας που τριπλασιάστηκαν πέρυσι ως άμεσο αποτέλεσμα της πανδημίας COVID-19, το Διεθνές Δίκτυο Πρόνοιας και Βοήθειας Ναυτικών (ISWAN) είχε μια μοναδική εικόνα για τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι ναυτικοί σε όλο τον κόσμο.
Η ομάδα της γραμμής βοήθειας του ISWAN χειρίστηκε πάνω από 20.000 κλήσεις και μηνύματα από ναυτικούς και τις οικογένειές τους που ζητούσαν βοήθεια και υποστήριξη μεταξύ Απριλίου 2020 και Μαρτίου 2021. Η Ετήσια Ανασκόπηση 2020-21 του οργανισμού που κυκλοφόρησε, επισημαίνει μερικά από τα βασικά ζητήματα που αντιμετώπισαν οι ναυτικοί και πώς μπόρεσε το ISWAN να βοηθήσει.
Σχεδόν το ένα τέταρτο των υποθέσεων που χειρίστηκε το ISWAN κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου αφορούσαν οικονομικά ή προβλήματα χρέους, καθώς οι ναυτικοί σε όλο τον κόσμο δε μπορούσαν να εξασφαλίσουν εργασία στη θάλασσα, και οι οικογένειες δυσκολεύονταν να τα βγάλουν πέρα. Ως απάντηση σε αυτήν την κρίση, μέσω κονδυλίων αρωγής που διαχειρίζεται το ISWAN, χορηγήθηκαν επιχορηγήσεις άνω των 272.000 δολαρίων ΗΠΑ σε όσους είχαν απελπιστική ανάγκη.
Ένα άλλο ιδιαίτερα συχνό ζήτημα ήταν ο επαναπατρισμός, καθώς πολλοί ναυτικοί και φοιτητές ναυτιλιακών βρέθηκαν αποκλεισμένοι στο εξωτερικό λόγω των ταξιδιωτικών περιορισμών. Με τη βοήθεια της ομάδας του ISWAN στην Ινδία, περισσότεροι από 1.800 ναυτικοί επέστρεψαν με ασφάλεια στα σπίτια τους. Στις Φιλιππίνες, περίπου 2.000 μέλη πληρωμάτων έμειναν εγκλωβισμένα στη Μανίλα, μη μπορώντας να επιστρέψουν στο σπίτι λόγω του εθνικού lockdown, και λάμβαναν σε καθημερινή βάση τρόφιμα από την περιφερειακή ομάδα του ISWAN.
Οι γραμμές βοήθειας του ISWAN, που περιλαμβάνουν το SeafarerHelp και το Yacht Crew Help, έλαβαν διπλάσιο αριθμό κλήσεων και μηνυμάτων σχετικά με αυτοκτονίες ή σκέψεις αυτοκτονίας το 2020-21, υπογραμμίζοντας το σημαντικό ψυχικό στρες που έχουν υποστεί οι ναυτικοί και την ανάγκη για αυξημένη υποστήριξη ψυχικής υγείας στην βιομηχανία.
Στο ευρύτερο έργο του, το ISWAN έχει πραγματοποιήσει 75 συνεδρίες Εκπαίδευσης Ναυτιλιακής Ευαισθητοποίησης για την Ψυχική Υγεία σε ανώτερους αξιωματικούς και πληρώματα του εμπορικού ναυτικού, σε προσωπικό στην στεριά και σε όσους ενδιαφέρονται να ισχυροποιήσουν την Ψυχική τους υγεία. Η εκπαίδευση επιδιώκει να εξοπλίσει τους συμμετέχοντες με τις απαραίτητες δεξιότητες και αυτοπεποίθηση ώστε να αναγνωρίζουν τα πρώιμα σημάδια προβλημάτων ψυχικής υγείας και να ανταποκρίνονται αρχικά σε ανησυχίες που προκύπτουν επί του πλοίου. Το ISWAN δοκιμάζει επίσης πρωτοβουλίες κοινωνικής δέσμευσης με διάφορες ναυτιλιακές εταιρείες ως μέρος του έργου της Social Interaction Matters (SIM), το οποίο πρόκειται να εισέλθει σύντομα στην τρίτη φάση του.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της ISWAN, Simon Grainge, δήλωσε: «Σε μια χρονιά που κυριαρχούσε η πανδημία, το ISWAN προσαρμόστηκε καλά στο νέο εργασιακό περιβάλλον και ανταποκρίθηκε με ενθουσιασμό στις αυξημένες απαιτήσεις για τις υπηρεσίες της από τους ναυτικούς, καθώς αγωνίζονταν με τις δικές τους προκλήσεις.
«Ωστόσο, τίποτα από αυτά δεν έχει επιτευχθεί μόνο του. Το ISWAN είναι εξαιρετικά ευγνώμων για τη διαρκή δέσμευση των χρηματοδοτών της που επέτρεψαν τη συνέχιση του έργου μας, και των συναδέλφων μας στις άλλες οργανώσεις ναυτιλιακής πρόνοιας που έχουν τόσο αποτελεσματικά συνεργαστεί μαζί μας. Η πανδημία δεν έχει προχωρήσει ακόμη και οι ναυτικοί εξακολουθούν να καλούνται να υπερβούν τα όρια του καθήκοντος, οπότε το ISWAN θα κάνει το ίδιο – υποστηρίζοντας τους με τον καλύτερο τρόπο».