Σχεδόν ένα στα πέντε VLCC άνω των 20 ετών πλέει σήμερα στους ωκεανούς, φέρνοντας προκλήσεις στην αγορά πετρελαίου και εκτοξεύοντας τα ναύλα στα ύψη. Το ζήτημα της γήρανσης του στόλου επηρεάζει άμεσα τη δυναμική της ναυτιλίας και τη διαθεσιμότητα νέων πλοίων.
Σήμερα, υπάρχουν περίπου 130 δεξαμενόπλοια VLCC άνω των 20 ετών που εξακολουθούν να μεταφέρουν πετρέλαιο, ενώ πριν από 5 χρόνια υπήρχαν λιγότερα από 20, σύμφωνα με στοιχεία της Tankers International, η οποία σημειώνει ότι περίπου τα δύο τρίτα αυτών των παλαιών μεγάλων δεξαμενόπλοιων ασχολούνται με τη μεταφορά πετρελαίου που υπόκειται σε κυρώσεις.
Κατά τα επόμενα τέσσερα χρόνια, ο αριθμός των πλοίων που υπερβαίνουν τα 20 χρόνια προβλέπεται από την Tankers International να διπλασιαστεί, αντιπροσωπεύοντας το 21% του στόλου.
Ο πολύ μικρός αριθμός παραγγελιών για δεξαμενόπλοια VLCC υποδηλώνει ένα συνεχιζόμενο έλλειμμα όσον αφορά την αντικατάσταση του στόλου αυτού του τύπου πλοίων. Μόλις ένα VLCC παραδόθηκε πέρυσι και μόνο πέντε έχουν προγραμματιστεί να παραδοθούν το 2025!

Το παράδοξο με τα δεξαμενόπλοια VLCC
Γράφοντας για το Splash τον περασμένο μήνα, η Mette Frederiksen, επικεφαλής έρευνας και διορατικότητας στην Tankers International, σημείωσε: «Το τρέχον τοπίο παρουσιάζει ένα παράδοξο: ενώ ο στόλος αυξάνεται σε αριθμό, η πραγματική προσφορά παραμένει στάσιμη ή σε φθίνουσα πορεία. Με την αναποφασιστικότητα των πλοιοκτητών και τα σημεία συμφόρησης στα ναυπηγεία να καθυστερούν το επόμενο κύμα νεότευκτων πλοίων, και τα παλαιότερα πλοία να αντιμετωπίζουν απώλειες απόδοσης, η αγορά για δεξαμενόπλοια VLCC αντιμετωπίζει μια παρατεταμένη περίοδο στενότητας εφοδιασμού».
Αυτή η στενότητα εφοδιασμού όσον αφορά τα βιώσιμα VLCC που μπορούν να μεταφέρουν πετρέλαιο παγκοσμίως έχει οδηγήσει τις τιμές να αυξηθούν αυτόν τον μήνα.
Η διαδρομή TD3C από τη Μέση Ανατολή προς την Ασία αυξήθηκε κατά 2.100 δολάρια την ημέρα στα 55.000 δολάρια την ημέρα χθες.
«Μια συρρικνούμενη λίστα διαθέσιμων πλοίων αναγκάζει τους ναυλωτές να αναλάβουν άμεση δράση για να αποφύγουν να μείνουν πίσω σε αυτήν την ενισχυόμενη αγορά», σημείωσε μια έκθεση ναυτιλίας της SEB, μιας σουηδικής τράπεζας. «Οι σταδιακές αυξήσεις των τιμών, σε αντίθεση με τις προηγούμενες απότομες αυξήσεις, τροφοδοτούν την αισιοδοξία των πλοιοκτητών ότι θα διατηρηθούν τα υψηλότερα ναύλα, μια αίσθηση που υπάρχει από την περιορισμένη προσφορά πλοίων», πρόσθεσε η SEB.
Βέβαια οι Έλληνες εφοπλιστές «πόνταραν» εδώ και αρκετά χρόνια πριν στην συγκεκριμένη αγορά, κάτι που δείχνει ότι πάντα είναι οι πρώτοι που τρέχουν να προλάβουν τις εξελίξεις.
