ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Σπύρος Λάτσης: »Xτυπά» επιλεκτικά στη ναυτιλία

«Πρόσω ολοταχώς» στις επενδύσεις της ξηράς, «μπουνάτσα» και σε εκείνες της θάλασσας. Το όνομα του Σπύρου Λάτση τα τελευταία χρόνια βρίσκεται στην… πρώτη γραμμή της επικαιρότητας κυρίως για τις εξελίξεις στο private banking με τον όμιλό του EFG, για τα ΕΛ.ΠΕ και για τις επενδύσεις του στο real estate μέσω της Lamda Development.

Πρόσφατα πρωταγωνίστησε στην υπόθεση «Εθνική Τράπεζα» προκειμένου να παραμείνει σε ελληνικά χέρια, ενώ «χτυπά» φιλέτα του Δημοσίου που βγαίνουν στο… σφυρί μέσω διαγωνισμών του ΤΑΙΠΕΔ. Ελληνικό, Αφάντου, Αστέρας Βουλιαγμένης, Παλιούρι Χαλκιδικής, Άγιος Ιωάννης Σιθωνίας, μαρίνες κ.α. αποτελούν μερικούς από τους «στόχους» του.

Είναι ίσως αυτή η έντονη κινητικότητά του στις άλλες δραστηριότητες που έχει οδηγήσει πολλούς στο συμπέρασμα ότι από το 2008 και μετά, στον απόηχο των πωλήσεων πλοίων στις οποίες προχώρησε ο ναυτιλιακός του βραχίονας, Consolidated Marine Management (CMM) πριν την κορύφωση της ναυλαγοράς, η ναυτιλία έχει μπει σε δεύτερο «πλάνο».

Κόντρα σε αυτές τις απόψεις όμως, ο Σπύρος Λάτσης δεν «ξεχνά» ότι είναι εφοπλιστής. Δεν θα μπορούσε, άλλωστε, λόγω της παράδοσης και της ιστορίας που του άφησε παρακαταθήκη ο πατέρας του, ο καπετάν-Γιάννης Λάτσης.

Σταθερά προσανατολισμένος και προς τις business της ναυτιλίας, λοιπόν, ο Έλληνας μεγιστάνας απλώς έχει υιοθετήσει μια πιο συντηρητική πολιτική, όπως περιγράφουν και αναλυτές στη ναυτιλιακή επιθεώρηση Tradewinds. Με στρατηγικές επενδύσεις και στοχευμένες εξαγορές, «βολιδοσκοπεί» την τάση που επικρατεί στις ναυλαγορές, διερευνά τις προοπτικές που υπάρχουν και αναλόγως «τοποθετείται».

ΝΑΥΛΟΣΥΜΦΩΝΑ ΔΙΑΡΚΕΙΑΣ…

Ειδικά ως προς τις ναυλώσεις, ο όμιλος Λάτση συνηθίζει να επιδιώκει μακροχρόνια ναυλοσύμφωνα που εξασφαλίζουν έσοδα για τα πλοία του για μεγάλο διάστημα και κυρίως με επιχειρήσεις- κολοσσούς, οι οποίες εμπιστεύονται το όνομα Λάτση, παρά το γεγονός ότι εδώ και μια πενταετία δείχνει χαμηλού προφίλ δραστηριοποίηση.

Έτσι, και πριν από μερικές μέρες έγινε γνωστό πως η Consolidated Marine Management, η οποία διαχειρίζεται έναν στόλο τριών VLGCs (Very Large Gas Carriers) και μεσαίου βεληνεκούς τάνκερ μεταφοράς επεξεργασμένων πετρελαιοειδών, έκλεισε ένα ακόμη «χρυσό» ναυλοσύμφωνο για ένα από τα VLGCs της.

Σύμφωνα με την Tradewinds, η εταιρία «Clearlake» ναύλωσε το πλοίο «Hellas Nautilus», χωρητικότητας 82.000- cbm και ναυπηγημένο το 2003, για 12 μήνες έναντι 1,175 εκατ. δολ. τον μήνα, δηλ. για 39.200 δολ. την ημέρα. Το συγκεκριμένο πλοίο ήταν ένα από τα δύο που είχε παραγγείλει ο Έλληνας εφοπλιστής με κόστος κατασκευής 63 εκατ. δολ. έκαστο.

Όπως τονίζει ο ναυλομεσιτικός οίκος με έδρα το Λονδίνο, Clarksons, η ετήσια συμφωνία της Consolidated Marine Management είναι επικερδής για τον όμιλο Λάτση, καθώς η μέση τιμή για ένα VLGC αυτή την στιγμή ανέρχεται στα 35.300 δολ. ημερησίως.

Μάλιστα, πολλοί αναλυτές προσθέτουν ότι επειδή κάθε κίνηση της Consolidated Marine Management αποτελεί «πυξίδα» και για άλλα ανάλογα deals που θα ακολουθήσουν, είναι πιθανό το ετήσιο συμβόλαιό της με το συγκεκριμένο τίμημα να συνιστά και ένα θετικό «σημάδι» για την περαιτέρω ανάκαμψη της ναυλαγοράς. Και πως το πρόσφατα «τίναγμά» της προς τα πάνω να μην οφείλεται σε παροδικούς, εποχικούς παράγοντες, αλλά να είναι μια τάση που θα διαρκέσει για τα μεγαλύτερα πλοία LPG.

Δεν είναι η πρώτη φορά που ο όμιλος Λάτσης ακολουθεί την ίδια πολιτική, των ναυλοσύμφωνων… μακράς διάρκειας. Τον περασμένο Αύγουστο έκλεισε συμφωνία με τον αμερικανικό κολοσσό Cargill, μία από τις μεγαλύτερες βιομηχανικές παραγωγούς και εμπόρους τροφίμων στον πλανήτη, για τη ναύλωση δύο πλοίων του.

Το deal είχε χρονικό ορίζοντα τριετίας (μέχρι και το 2015), με ναυλοσύμφωνα που προβλέπουν την καταβολή 16.500 δολ. την ημέρα για το καθένα. Τίμημα σημαντικά υψηλότερο από τα 12.300 δολ., στα οποία είχε κλείσει την ίδια περίοδο, παρόμοιων προδιαγραφών ποντοπόρο, συμφερόντων του Σταμάτη Μόλαρη με την Shell, όπως τόνιζαν τότε ναυλομεσιτικοί οίκοι.

Όλα αυτά αποδεικνύουν πως μπορεί ο όμιλος Λάτση στη ναυτιλία να «χτυπά» λίγες φορές, αλλά στοχεύει στην αγορά των πολύ μεγάλων ναυλωτών και με σημαντικές συμφωνίες, καθώς σε μια περίοδο οικονομικής ρευστότητας και στον ναυτιλιακό κλάδο, αυτές αποτελούν ζητούμενο για την χρηματοδότηση των επενδυτικών προγραμμάτων των εφοπλιστών.

ΟΙ ΝΑΥΠΗΓΗΣΕΙΣ

Στοχευμένα «χτυπά» ο όμιλος Λάτση όμως, και ως προς τις ναυπηγήσεις νέων πλοίων. Αυτή την στιγμή, έχει υπό παραγγελία τρία δεξαμενόπλοια, τύπου aframax, μια επένδυση συνολικού ύψους 145 εκατ. δολ.

Τον περασμένο Νοέμβριο παρέλαβε από τα ναυπηγεία Hyundai Mipo Dockyard το «King Gregory», ένα Medium- Range τάνκερ, που ήταν το πρώτο από τα δύο που είχε παραγγείλει, ενώ το δεύτερο είναι θέμα χρόνου να παραδοθεί στην Consolidated Marine Management.

Αλλαγή… πλεύσης προς τα product tankers

Τα τελευταία δύο χρόνια, ο όμιλος Λάτση έχει αλλάξει… πλεύση προς τα product tankers, καθώς έχει διαπιστώσει πως υπάρχουν καλύτερες προοπτικές στα συγκεκριμένα πλοία από εκείνα της μεταφοράς ξηρού φορτίου.

Ήδη πριν από λίγο καιρό είχε «ξαφνιάσει» την αγορά, όταν αποφάσισε να παραγγείλει δύο kamsarmax χωρητικότητας 82.000 dwt, καθώς η Consolidated Marine Management μέχρι τότε διαχειριζόταν πλοία μεταφοράς υγραερίου και δεξαμενόπλοια και «απέφευγε» τα πλοία ξηρού φορτίου.

Τελικά, μετά από δεύτερες σκέψεις και βλέποντας την πτώση των τιμών στα ναύλα του ξηρού φορτίου, ανακοίνωσε πως μετέτρεψε τα συμβόλαια κατασκευής των δύο kamsarmax σε oil chemical tankers μεταφορικής ικανότητας 52.000 dwt το καθένα, αφού οι προβλέψεις και για τις ναυλαγορές στην συγκεκριμένη κατηγορία, ήταν καλύτερες. Σημειώνεται πως τα συγκεκριμένα δύο πλοία φέρουν την ελληνική σημαία, ως «ψήφο εμπιστοσύνης» στην ελληνική ναυτιλία και οικονομία.

dealnews.gr

«Xρυσές δουλειές» για τα ναυπηγεία της Κίνας στο ταξίδι Σαμαρά

Της Αγγελικής Καλλή

«Χρυσές δουλειές» έκαναν στην κυριολεξία τα ναυπηγεία της Κίνας στη διάρκεια της επίσκεψης του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά στο Πεκίνο. Εκτός από την υπογραφή δανείων άνω των 263,4 εκατ. δολαρίων μεταξύ των Ελλήνων εφοπλιστών και των κινεζικών τραπεζών Εxim και China Development, με τα οποία διασφαλίζεται η συνέχεια εννέα ναυπηγικών συμβολαίων, εξασφάλισαν και 14 νέες παραγγελίες των οποίων η συνολική αξία δεν έχει ακόμα αποτιμηθεί καθώς οι ναυπηγικές τιμές βρίσκονται σε πτώση.

Υπολογίζεται ότι σήμερα στην Κίνα εκτελούνται 184 παραγγελίες πλοίων από Έλληνες εφοπλιστές, ενώ η XRTC -που ενεργεί ως σύμβουλος της China Development στην Ελλάδα- εκτιμά ότι τα τελευταία επτά χρόνια τα κινεζικά ναυπηγεία δέχθηκαν συμβόλαια ύψους 17 δισ. δολαρίων από την ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα. Οι νέες παραγγελίες αφορούν τους ομίλους Λασκαρίδη, Μαρινάκη και Γκιόχα.

Ομιλος Λασκαρίδη

Ο όμιλος Λασκαρίδη συνδέεται από την αγορά με την παραγγελία περισσότερων από δέκα πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου στα ναυπηγεία Penglai Zhongbai Jinlgu Ship Industry. Ο Θ. Λασκαρίδης, που βρέθηκε στην Κίνα με τον πρωθυπουργό, φέρεται να υπέγραψε με τα Jinglu συμφωνία που περιλαμβάνει κατ’ αρχήν την άσκηση option για την κατασκευή δύο πλοίων ξηρού φορτίου, χωρητικότητας 64.000 τόνων το καθένα, και νέο συμβόλαιο για την ναυπήγηση τεσσάρων πλοίων του ίδιου τύπου.

Επίσης υπέγραψε συμβόλαια για την κατασκευή δύο kamsarmax μαζί με option για άλλα δύο πλοία, ενώ φέρεται ότι συμφώνησε με τα Jinglu την αγορά δύο panamax από resale. Αυτό το ναυπηγικό πρόγραμμα μέσα στα επόμενα τρία χρόνια θα αυξήσει το στόλο του ομίλου Λασκαρίδη, σε πλοία ξηρού φορτίου, στα 30 πλοία.

Σύμφωνα με στοιχεία της Golden Destiny η Capital Ship Management του ομίλου Μαρινάκη, υπέγραψε με τα ναυπηγεία Guanzhou συμφωνία η οποία αφορά την κατασκευή δύο product τάνκερ και περιλαμβάνει option για άλλα δύο πλοία ίδιου τύπου.

Επίσης η εταιρεία Navarone (Γκιάχος) συμφώνησε με τα ναυπηγεία Yangfan την κατασκευή πλοίων 36.000 τόνων το καθένα.

Μνημόνιο 5 δισ.

Στο πλαίσιο του Ελληνοκινεζικού Ναυτιλιακού Χρηματοδοτικού Σχήματος ύψους 5 δισ. δολαρίων, η εταιρία Paragon Shipping του Μιχάλη Βοδούρογλου, υπέγραψε δανειακή σύμβαση ύψους 69 εκατομμυρίων δολαρίων η οποία αφορά την εν μέρει χρηματοδότηση κατασκευής δύο πλοίων μεταφοράς κοντέινερ.

Τα πλοία κατασκευάζονται στα ναυπηγεία Zhejiang Ouhua και θα παραδοθούν το 2014. Το δάνειο θα χορηγηθεί από την China Development Bank, ενώ ως σύμβουλος της συμφωνίας ενήργησε η XTRC του Γ. Ξηραδάκη σε συνεργασία με το δικηγορικό γραφείο Norton Rose.

imerisia.gr

Xρειάζεται περισσότερους ναυτικούς η Ελληνική Ναυτιλία

– Χαιρετισμός Λεωνίδα Δημητριάδη-Ευγενίδη
στην παρουσίαση της «Έρευνας της κατάστασης των ΑΕΝ της Ελλάδας, με βάση τις απόψεις των σπουδαστών το 2012»

Για πρώτη φορά καταγράφηκε η «φωνή των σπουδαστών», των βασικών και τελικών δηλαδή αποδεκτών της όλης εκπαιδευτικής διαδικασίας και προσπάθειας για τη βελτίωση της ναυτικής εκπαίδευσης.

Μέσα από 37 ερωτήσεις κλειστού τύπου οι σπουδαστές κλήθηκαν να εκφράσουν τη γνώμη τους για το πρόγραμμα σπουδών, τους καθηγητές τους, τα εκπαιδευτικά εγχειρίδια, τις κτηριακές και τεχνολογικές υποδομές, τα εκπαιδευτικά ταξίδια, την ιδιωτική ναυτική εκπαίδευση. Επιπλέον, μέσω μίας ερώτησης ανοικτού τύπου, διατύπωσαν ελεύθερα τις απόψεις τους για όποια προβλήματα αντιμετωπίζουν κατά τη φοίτησή τους στις ΑΕΝ.

Αποτέλεσμα όλης αυτής της προσπάθειας είναι η μελέτη που παρουσιάζεται σήμερα και η οποία παρέχει μία κατά το δυνατόν πλήρη εικόνα, όπως αυτή διαμορφώθηκε από τους ίδιους τους σπουδαστές, της Ναυτικής Εκπαίδευσης της Ελλάδας σήμερα.

Η έρευνα αυτή αποτελεί συνέχεια της πρώτης έρευνας που είχε διενεργήσει το 2010 το Ίδρυμα Ευγενίδου σε μαθητές Λυκείων, και πάλι σε συνεργασία με το Τμήμα Στατιστικής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και τον Καθηγητή κ. Επαμεινώνδα Πανά. Θέμα της η προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα.

Και οι δύο έρευνες καταδεικνύουν ότι βασικός συντελεστής για την προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα είναι η ενημέρωση «από στόμα σε στόμα» (το λεγόμενο “word of mouth”), η εικόνα δηλαδή που έχουν οι ίδιοι οι σπουδαστές των ΑΕΝ για τις σχολές τους και για τις σπουδές τους και ο τρόπος με τον οποίο η εικόνα αυτή μεταφέρεται προς τα έξω.

Κατά συνέπεια, πέρα από την προφανή οικονομική κρίση που μαστίζει τη χώρα μας και την ανεργία, η οποία οδηγεί όλο και περισσότερους νέους στο ναυτικό επάγγελμα, δεν θα πρέπει να παραβλέπεται και η σημασία της γνώμης των σπουδαστών στις ΑΕΝ και η επιρροή που αυτή ασκεί.

Στο σημείο αυτό, και με δεδομένο ότι η παρούσα μελέτη διερεύνησε ως έναν βαθμό τις αιτίες διαρροής σπουδαστών από τις ΑΕΝ (η διαρροή αγγίζει μέχρι και το 15%), θα ήθελα να ανακοινώσω την πρόθεσή μας για τη διεξαγωγή τρίτης μελέτης, η οποία θα εστιάζεται αποκλειστικά στο μέγιστο θέμα της διαρροής σπουδαστών από τις ΑΕΝ και από το ναυτικό επάγγελμα γενικότερα.

Είναι προφανές ότι η Ελληνική Ναυτιλία χρειάζεται περισσότερους ναυτικούς και είναι επιθυμία μας να συμβάλουμε και εμείς σε αυτό, διερευνώντας το ακριβές ποσοστό διαρροής, τα αίτια αυτής κ.λπ..
Αποτελεί, άλλωστε, πάγια θέση μας ότι η Ελληνική Ναυτιλία μπορεί και πρέπει να κρατηθεί στην κορυφή, όχι μόνο από πλευράς εφοπλισμού, αλλά και από πλευράς ναυτικής εκπαίδευσης.

Οι απόφοιτοι των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού θα πρέπει να είναι άριστα καταρτισμένοι, ούτως ώστε να συνεισφέρουν τα μέγιστα όχι μόνο στην Ελληνική ποντοπόρο Ναυτιλία και Ακτοπλοΐα, αλλά και στην παγκόσμια Ναυτιλία.

Στην προσπάθεια που ήδη καταβάλλει το Υπουργείο Ναυτιλίας επιθυμούμε να σταθούμε αρωγοί, πιστεύοντας ακράδαντα στην αξία της δημόσιας ναυτικής εκπαίδευσης, την οποία το Ίδρυμα Ευγενίδου στηρίζει αδιαλείπτως μισό και πλέον αιώνα, με τη συγγραφή και έκδοση διδακτικών εγχειριδίων για τους μαθητές και τους σπουδαστές των τεχνικών και επαγγελματικών σχολών του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα και παρακολουθεί τη λειτουργία και τα προγράμματα σπουδών τους. Βιβλία μας όμως χρησιμοποιούν και οι μαθητές των ΕΠΑΛ.

Κατά τη γνώμη μας εκεί υπάρχει πρόβλημα, δεδομένου ότι για τις ΑΕΝ συγγράφονται νέα σύγχρονα βιβλία, ενώ με τα ΕΠΑΛ συμβαίνει το ίδιο. Έτσι, βρισκόμαστε σε ορισμένες περιπτώσεις προ του φαινομένου να χρησιμοποιούν τα ίδια με τις ΑΕΝ βιβλία.

Στο πλαίσιο της όλης συνεισφοράς μας θα ήθελα να ανακοινώσω σήμερα ότι το Ίδρυμα Ευγενίδου σκοπεύει να θεσπίσει υποτροφίες για αριστούχους σπουδαστές των ΑΕΝ και προσκαλεί εκπροσώπους από το Υπουργείο Ναυτιλίας, τις ΑΕΝ και την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών σε συζήτηση για τον προσφορότερο τρόπο χορήγησης των υποτροφιών αυτών.

Τελειώνοντας, σας ενημερώνω ότι στις 28 Μαΐου συνδιοργανώνουμε ημερίδα για τη ναυτική εκπαίδευση με το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου, κατά την οποία θα έχουμε την ευκαιρία να συζητήσουμε για όλα τα θέματα που σχετίζονται με τη ναυτική εκπαίδευση και απασχολούν τόσο εμάς όσο και όλους τους εμπλεκομένους σε αυτήν φορείς.»

marinews.gr