Χάνουν τα πλοία τους ελληνικές εταιρείες με μικρό στόλο

Η κρίση στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία συνεχίζει να πλήττει και το 2017 τις ναυτιλιακές εταιρείες και ειδικά εκείνες με μικρούς στόλους. Ανάμεσά τους βρίσκονται και εταιρείες ελληνικών συμφερόντων.

Μια από αυτές είναι η Efploia συμφερόντων Γιώργου Λαιμού την οποία ο διεθνής ναυτιλιακός τύπος την χαρακτηρίζει σαν το πιο πρόσφατο θύμα της «αντάρας». Πιο συγκεκριμένα, το τελευταίο πλοίο του στόλου της βγαίνει σε πλειστηριασμό στις 31 Ιανουαρίου σύμφωνα με διεθνείς ναυλομεσιτικούς οίκους.

Πρόκειται για το χωρητικότητας 80.700 τόνων Maverick Genesis ναυπηγήσεως του 2010. Το πλοίο βρίσκεται στη Νότιο Κορέα στο αγκυροβόλιο του Ulsan. Ένα ακόμη πλοίο της βγήκε σε πλειστηριασμό τον περασμένο Νοέμβριο σύμφωνα με τον νόμο της Ναμίμπια στη Νότια Αφρική από την Credit Suisse η οποία είναι η τράπεζα που έχει χορηγήσει τα περισσότερα δάνεια σε ελληνικές εταιρείες συνολικού ύψους 6,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Το πλοίο «έπιασε» 15 εκατομμύρια δολάρια στον πλειστηριασμό εκείνον. Αγοράστηκε από την ελληνικών συμφερόντων Byzantine Maritime.

Η Credit Suisse είχε κατασχέσει και άλλο πλοίο της Efploia στη Σιγκαπούρη στα τέλη του περασμένου καλοκαιριού.

Μία ακόμη ελληνική εταιρεία που έχει θέμα είναι η Pyrsos Shipping, σύμφωνα με τον διεθνή τύπο αλλά και η Marine Managers είναι μία ακόμη εταιρεία που κινδυνεύει να δει τον στόλο της να «εξατμίζεται». Τον περασμένο Μάρτιο πούλησε για παλιοσίδερα ένα από τα πλοία της ενώ τον περασμένο Σεπτέμβριο η Royal Bank Scotland (RBS) της «μπλόκαρε» ένα ακόμη στη Σιγκαπούρη.

Εκείνοι που αντέχουν στην κρίση είναι οι Έλληνες πλοιοκτήτες με μεγάλους στόλους οι οποίοι έχουν καλές σχέσεις με τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.

Το αποτέλεσμα είναι να απειλείται με κατάρρευση η ραχοκοκαλιά της ελληνικής ναυτιλιακής βιομηχανίας την οποία αποτελούν παραδοσιακές οικογενειακές ναυτιλιακές επιχειρήσεις.

«Λόγω της κρίσης στη ναυλαγορά οι συνθήκες χρηματοδότησής τους έχουν αλλάξει δραματικά, με ταυτόχρονη μείωση του ποσοστού δανειοδότησης και αύξησης του περιθωρίου κέρδους δυσχεραίνοντας κάθε επενδυτική προσπάθεια των εταιριών αυτών. Αξίζει να σημειωθεί ότι η αντιμετώπιση της κρίσης από τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα που στηρίζουν τον κλάδο δημιουργεί συνθήκες πιστωτικής ασφυξίας στις μικρές και μεσαίες εταιρείες με αποτέλεσμα τόσο οι εταιρείες να χάνουν τα πλοία τους, άρα και κάθε πιθανότητα ανάκαμψης όσο και οι τράπεζες να αποκτούν στόλους τους οποίους αδυνατούν να διαχειριστούν» επεσήμανε στο newmoney.gr Έλληνας τραπεζίτης.

Λουκέτο σε ναυτιλιακές

Στο μεταξύ, αριθμός των ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακών εταιρειών συνεχίζει να μειώνεται.

Σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση, της Petrofin Research για το 2016 ο αριθμός τους το 2016 έπεσε στις 638 έναντι 648 εταιρειών το 2015 ποσοστό μείωσης 1,5%.

Ο αριθμός των εν ενεργεία ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών είναι ο χαμηλότερος από το 1998 όταν και είχαν καταγραφεί 926. Έως το 2005 μειώθηκαν και άλλο σταδιακά φθάνοντας τις 690. Ακολούθησε μία ανοδική τάση λόγω της χρυσής εποχής των ναύλων μέχρι το 2008.

Το 2009 οι εταιρείες ήταν 773. Στην συνέχεια όμως πήραν την κάτω βόλτα. Τα τελευταία 19 χρόνια, ο συνολικός αριθμός των ελληνικών επιχειρήσεων έχει μειωθεί περισσότερο από 31%.

newmoney.gr