Ελαφρώς πιο θετικό κλίμα για τις προοπτικές της ναυτιλίας το 2013 καταγράφει έρευνα της διεθνούς εταιρείας συμβούλων Moore Stephens.
Τα συνολικά επίπεδα εμπιστοσύνης ανέκαμψαν στα τέλη Νοεμβρίου από τα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων τεσσάρων ετών, που κατεγράφησαν την προηγούμενη έρευνα της εταιρείας τον Αύγουστο του τρέχοντος έτους.
Η μικρή άνοδος της εμπιστοσύνης προς τη ναυτιλία, που δεν σημαίνει βέβαια και συνολική αλλαγή ρότας για την πορεία του κλάδου, οφείλεται, σύμφωνα με τους αναλυτές της Moore Stephens, στην αύξηση της χωρητικότητας που οδηγήθηκε σε διάλυση στη διάρκεια του 2012 από την μία πλευρά και τη μείωση της υπερπροσφοράς tonnage από την άλλη. Η βελτίωση της εμπιστοσύνης εκφράζεται, ως ένα βαθμό, και από μία αύξηση που παρατηρείται στις σχεδιαζόμενες επενδύσεις για το επόμενο έτος.
Επίπεδο εμπιστοσύνης
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας της Moore Stephens, το μέσο επίπεδο εμπιστοσύνης στον κλάδο ήταν, το Νοέμβριο του 2012, στο 5,6, σε μία κλίμακα από το 1 (το πιο χαμηλό επίπεδο) μέχρι το 10 (το πιο υψηλό), σε σύγκριση με το 5,3 που είχε καταγραφεί τον προηγούμενο Αύγουστο.
Επισημαίνεται ότι, το Μάιο του 2008, που ξεκίνησε για πρώτη φορά η έρευνα, το επίπεδο εμπιστοσύνης ήταν στο 6,8. Σε ό,τι αφορά τις νέες επενδύσεις, ο δείκτης από 5,3, ανέβηκε ελαφρώς στο 5,4.
Οι ναυλωτές είναι οι μόνοι από όλες τις κατηγορίες που ρωτήθηκαν και εμφανίζονται πιο απαισιόδοξοι σε σύγκριση με το προηγούμενο τρίμηνο, σε αντίθεση με τον προηγούμενο Αύγουστο, που ήταν τότε οι μόνοι αισιόδοξοι.
Αντιθέτως, οι πλοιοκτήτες εμφανίζονται περισσότερο αισιόδοξοι για την πορεία του κλάδου της ναυτιλίας, καθώς ο βαθμός εμπιστοσύνης αυξήθηκε στο 5,5 από 5,1. Στην ίδια ρότα και οι διαχειριστές (στο 6,0 από 5,9) και οι ναυλομεσίτες (5,3 από 5,0).
Με γεωγραφικούς όρους, πιο αισιόδοξοι είναι στην Ασία που ο δείκτης εμπιστοσύνης σκαρφάλωσε στο 6,0, από 5,4 τον προηγούμενο Αύγουστο, που ήταν στο χαμηλότερο σημείο του από την έναρξη της έρευνας.
Αισιοδοξία επικρατεί και στην Ευρώπη (5,3 από 5,2) και στη Βόρεια Αμερική (6,6 από 5,6).
Οι αγορές θα παραμείνουν χαμηλά για τους επόμενους οκτώ μήνες, αλλά υπάρχουν σημάδια ανάκαμψης τα οποία βασίζονται σε μια σημαντική μείωση του αριθμού των πλοίων, που αναμένεται να παραδοθούν από τα ναυπηγεία το επόμενο διάστημα, εκτιμούν οι συμμετέχοντες στην έρευνα.
Ωστόσο, δεν λείπουν και οι λιγότερο αισιόδοξοι, οι οποίοι εκτιμούν ότι, όσο και να αυξάνεται ο αριθμός των πλοίων που οδηγείται σε διάλυση, εν τούτοις η υπερπροσφορά νεότευκτων εξακολουθεί να πιέζει τη ναυλαγορά.
Συνολικά, πάντως, ο αριθμός των ερωτηθέντων που εξέφρασαν την άποψη ότι οι ναύλοι θα αυξηθούν το επόμενο δωδεκάμηνο ήταν χαμηλότερος σε σύγκριση με την προηγούμενη έρευνα. Γεωγραφικά, οι προσδοκίες για τη βελτίωση των ναύλων αυξήθηκαν στην Ασία (από 30% στο 36%), αλλά μειώθηκαν στην Ευρώπη (από 34% στο22%) και στη Βόρεια Αμερική, (από 41% στο 39%).
Κατά κλάδο, στα δεξαμενόπλοια, όσοι περιμένουν αύξηση των ναύλων, μειώθηκαν από το 34% στο 31%, όπως και στο ξηρό φορτίο, ενώ στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων η πτώση ήταν πέντε μονάδες στο 27%.
Ενθαρρυντικό σημάδι
Σχολιάζοντας τα αποτελέσματα της έρευνας, το στέλεχος της Moore Stephens Shipping, Richard Greiner, σημείωσε, μεταξύ άλλων, ότι είναι ενθαρρυντικό σημάδι η διάθεση για νέες επενδύσεις που καταγράφεται στον κλάδο, ενώ άξιο επισήμανσης είναι και το υψηλό επίπεδο ενδιαφέροντος που παρατηρείται για την Κίνα, με ένα σημαντικό αριθμό των ερωτηθέντων να δηλώνει ότι η συγκεκριμένη χώρα μπορεί να συμβάλει στην αποκατάσταση της σταθερότητας στην αγορά.
Ανοδικά τα κόστη
Σύμφωνα με τη Moore Stephens, τα κόστη θα συνεχίσουν να αυξάνονται και με δεδομένο ότι οι ναύλοι θα συνεχίσουν να κινούνται σε χαμηλά επίπεδα, το αναπόφευκτο συμπέρασμα είναι ότι οι εταιρείες που θα αναδειχθούν άθικτες από τη δύσκολη αυτή περίοδο, θα είναι από τις πιο «αδύνατες» που έχει δει ποτέ η ναυτιλία.