Πειραιάς
34°C

Μαύρο κουτί XPress Pearl: Ο πλοίαρχος αφέθηκε στην τύχη του να διαχειριστεί το χάος

Δημοσιεύθηκε στις

03/07/2025

από

Μαύρο κουτί XPress Pearl: Ο πλοίαρχος του καμένου φορτηγού πλοίου έμεινε αβοήθητος να διαχειριστεί μόνος του το χάος. Νέες αποκαλύψεις από το VDR δείχνουν την απόγνωση του Ρώσου πλοιάρχου και την απουσία καθοδήγησης από την πλοιοκτήτρια εταιρεία, οδηγώντας σε μία από τις χειρότερες οικολογικές καταστροφές στον Ινδικό Ωκεανό.

Κάποιες πολύ συνάντησες αποκαλύψεις ήρθαν στην δημοσιότητα σχετικά με την πυρκαγιά, την βύθιση και την τεράστια οικολογική καταστροφή που προκλήθηκε από το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων XPress Pearl.

Οι συνομιλίες από το VDR δείχνουν ξεκάθαρα ότι ο πλοίαρχο έμεινε αβοήθητος να πρέπει να διαχειριστεί μια πολύ δύσκολη κατάσταση η οποία ήταν έξω από τις δυνατότητες του.

Advertisement

Το BBC World Service εξασφάλισε για πρώτη φορά ένα αντίγραφο του VDR ή του «μαύρου κουτιού» όπως συνηθίζεται να λέγεται, το οποίο αφορά μια σειρά συνομιλιών μεταξύ του πλοιάρχου του καμένου πλοίου μεταφοράς κοντέινερ XPress Pearl και της πλοιοκτήτριας εταιρείας.

Το έγγραφο κατατέθηκε από την κυβέρνηση της Σρι Λάνκα σχετικά με την υπόθεση ενώπιον του Ανωτάτου Δικαστηρίου του Κολόμπο. Η πλοιοκτήτρια εταιρεία αμφισβητεί την αυθεντικότητα και την πληρότητα του εγγράφου.

Το ρεπορτάζ του BBC φαίνεται να επιβεβαιώνει τις αρχικές αναφορές για μια καταστροφή που ήρθε σιγά σιγά και η οποία ξεκίνησε πολύ πριν από το XPress Pearl φτάσει στη Σρι Λάνκα τον Μάιο του 2021.

Παρέχει νέες λεπτομέρειες για τις προσπάθειες του πληρώματος να ανταποκριθεί σε μια διαρροή νιτρικού οξέος από ένα κοντέινερ και την αυξανόμενη απογοήτευση του Ρώσου πλοιάρχου για την έλλειψη κάποιας λύσης.

«Περίπου ένα λίτρο την ώρα [ρυθμός διαρροής από το κοντέινερ]. Παραμένει το ίδιο. Πλένουμε συνεχώς το κατάστρωμα με θαλασσινό νερό χρησιμοποιώντας την αντλία πυρόσβεσης, επειδή το κατάστρωμα έχει υπερβολική διάβρωση… πολύ ισχυρή χημική ουσία, πολύ ισχυρή χημική ουσία», δήλωσε ο Ρώσος πλοίαρχος, Βιτάλι Τιουτκάλο.

Η κακή συσκευασία, η αιτία της διαρροής του νιτρικού οξέος- Δυο λιμάνια αρνήθηκαν να το δεχτούν πριν την Σρι Λάνκα! (video)

«Αν διαβάσετε το email μου, το έστειλα σε όλους, σωστά, η αντλία πυρόσβεσης λειτουργεί ήδη τρεις ημέρες. Αλλά οι διαρροές παραμένουν στο κατάστρωμα και ίσως είναι όλο και μεγαλύτερη η διάβρωση».

Μετά την κλήση με την εταιρεία, παραπονέθηκε σε ένα μέλος του πληρώματος στη γέφυρα ότι «δεν λαμβάνουν καμία δράση, δεν μου δίνουν καμία συμβουλή» και ισχυρίστηκε ότι οι υπάλληλοι της εταιρείας δεν θα αναλάμβαναν την ευθύνη, σύμφωνα με το αντίγραφο του VDR.

Οι λιμενικοί υπάλληλοι στο Χαμάντ του Κατάρ και στη Χαζίρα της Ινδίας αρνήθηκαν να παρέχουν ασφαλές καταφύγιο για την εκφόρτωση των εμπορευματοκιβωτίων που είχαν διαρροή από το Xpress Pearl, οπότε το πλοίο απέπλευσε προς το Κολόμπο της Σρι Λάνκα, ένα ταξίδι περίπου 1.000 ναυτικών μιλίων νοτιοανατολικά από τη Χαζίρα.

Μετά την άφιξή του στα ανοιχτά του Κολόμπο, ένα κοντέινερ στο κατάστρωμα έπιασε φωτιά, αλλά οι τοπικές αρχές αρνήθηκαν στο XPress Pearl να ελλιμενιστεί για να πραγματοποιηθεί επιχείρηση κατάσβεσης της πυρκαγιάς.

Το πλοίο εν τέλει κάηκε ολοσχερώς και βυθίστηκε, απελευθερώνοντας οξέα, καυστική σόδα, 9.700 τόνους εποξειδικής ρητίνης και 1.680 τόνους πλαστικών σφαιριδίων στο νερό (μείον τυχόν ποσότητες που κάηκαν από την πυρκαγιά). Πιστεύεται ότι είναι η μεγαλύτερη διαρροή πλαστικού στην ιστορία.

Ο πλοίαρχος αντιμετωπίζει ποινικές κατηγορίες για αυτή την καταστροφή και παρέμεινε στη Σρι Λάνκα τουλάχιστον μέχρι πέρυσι, ελεύθερος να ζήσει στη χώρα, αλλά χωρίς να του επιτρέπεται να φύγει μέχρι να ολοκληρωθούν οι δικαστικές διαδικασίες.

Είναι πολύ λυπηρό να υπάρχουν τέτοιες περιπτώσεις, στις οποίες ένας Πλοίαρχος καλείται να πληρώσει το «μάρμαρο της ευθύνης» για κάτι που δεν έφταιγε και ήταν πέρα από τις δυνάμεις του να αποτρέψει.

Το e-nautilia.gr στο Google NEWS

Ακολουθήστε το e-nautilia στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ναυτιλιακές ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο.

Διαβάστε επίσης

Πειραιάς
34°C