Ο Νορβηγός αξιωματικός του πολεμικού Ναυτικού της Νορβηγίας που βρισκόταν στη γέφυρα αρνήθηκε τη Δευτέρα τις κατηγορίες για αμέλεια, που οδήγησε στη σύγκρουση του 2018 μεταξύ ενός πολεμικού πλοίου και ενός Ελληνικού δεξαμενόπλοιου.
Το αποτέλεσμα της σύγκρουσης ήταν να βυθιστεί το πολεμικό πλοίο των 1,3 δις δολαρίων!
Το κόστος αντικατάστασης της φρεγάτας Helge Ingstad θα μπορούσε να κοστίσει έως και 1,3 δισεκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με εκτιμήσεις των ενόπλων δυνάμεων σε έκθεση του 2019.
Η σύγκρουση που έγινε νωρίς το πρωί μεταξύ του πολεμικού πλοίου Helge Ingstad και του πλήρως φορτωμένου δεξαμενόπλοιου Sola TS κοντά σε ένα σημαντικό τερματικό σταθμό πετρελαίου στη Βόρεια Θάλασσα προκάλεσε επίσης την διακοπή λειτουργίας τμημάτων της παραγωγής πετρελαίου της Νορβηγίας. Δεν υπήρξε διαρροή από το δεξαμενόπλοιο.
Τα 137 μέλη του πληρώματος του Ingstad είχαν περιγράψει ότι ξύπνησαν στη μέση της νύχτας καθώς υπήρξε εισροή υδάτων στις καμπίνες τους.
Ο κατηγορούμενος ήταν ο υπεύθυνος αξιωματικός στη γέφυρα του Ingstad εκείνη την στιγμή.
«Η ενέργεια του ήταν αντίθετη με την κοινή ναυτική πρακτική», είπε η εισαγγελέας Benedikte Hoegseth στην εναρκτήρια δήλωσή της στο περιφερειακό δικαστήριο Hordaland.
Ο αξιωματικός δήλωσε αθώος στις κατηγορίες. Πιστεύει ότι κατηγορήθηκε άδικα, είπε ο δικηγόρος του Κρίστιαν Λούντιν.
«Ανυπομονεί να ξεκινήσει η υπόθεση και να δώσει την εκδοχή του για το τι συνέβη», είπε ο Λούντιν στο πρακτορείο ειδήσεων NTB. Οι ηχογραφήσεις της επικοινωνίας μεταξύ των δύο πλοίων έδειξαν ότι ο το Sola πολλές φορές ζητούσε από το ταχύτερο Ingstad να αλλάξει την πορεία του για να αποφευχθεί η σύγκρουση, αλλά το αίτημα απορρίφθηκε από το πλοίο του πολεμικού ναυτικού, το οποίο φοβόταν να πλησιάσει πολύ την ακτή.
Μια επιτροπή που διερεύνησε τη σύγκρουση αργότερα είπε ότι το έντονα φωτισμένο τάνκερ Sola TS μπορεί να ήταν δύσκολο να διακριθεί από τον κοντινό τερματικό σταθμό από όπου είχε αποπλεύσει, μπερδεύοντας το πλήρωμα του Ingstad, το οποίο δεν αναγνώρισε ότι αυτό ήταν πλοίο.
Ένα βίντεο που καταγράφηκε από το δεξαμενόπλοιο έδειξε την δημιουργία σπινθήρων καθώς τα δύο πλοία συγκρούστηκαν, προκαλώντας σοβαρές ζημιές στο πολεμικό πλοίο, το οποίο αργότερα πήγε για παλιοσίδερα. Το δεξαμενόπλοιο υπέστη μόνο μικρές ζημιές.
Η σύγκρουση αποκάλυψε κενά ασφαλείας στο νορβηγικό ναυτικό, συμπεριλαμβανομένων των ανεπαρκών συστημάτων εκπαίδευσης και αξιολόγησης κινδύνου.
Το υπουργείο Άμυνας πλήρωσε αργότερα πρόστιμο 10 εκατομμυρίων κορωνών.
Η δίκη έχει προγραμματιστεί να διαρκέσει έως τις 10 Μαρτίου.
Το χρονικό της σύγκρουσης
Το Helge Ingstad συγκρούστηκε με το δεξαμενόπλοιο Sola TS στα ανοιχτά του τερματικού σταθμού πετρελαίου του Sture στο Hjeltefjord της Νορβηγίας στις 8 Νοεμβρίου 2018. Παρά τις απέλπιδες προσπάθειες που έγιναν για να μην βυθιστεί το πλοίο, αυτό βυθίστηκε σταδιακά σε έναν βραχώδη, επικλινές βυθό κοντά στον τερματικό σταθμό. Από τη σύγκρουση τραυματίστηκαν επτά μέλη του πληρώματος, αλλά όλα εγκατέλειψαν το πλοίο με ασφάλεια και δεν υπήρξαν θύματα.
Στα τέλη Φεβρουαρίου 2019, μετά από μεγάλες καθυστερήσεις λόγω καιρού, το Helge Ingstad ανυψώθηκε και μεταφέρθηκε σε μια προβλήτα στο Hanøytangen για αξιολόγηση των ζημιών. Μετά την αξιολόγηση διαπιστώθηκε ότι το κόστος επισκευής που θα χρειαζόταν θα έφτανε ταο 1,4 δισεκατομμυρίων δολάρια, τρεις φορές το κόστος που χρειάστηκε για να κατασκευαστεί το πλοίο! Το Βασιλικό Ναυτικό της Νορβηγίας δήλωσε το πλοίο ως οιλική απώλεια. Στις αρχές του 2021, η υπηρεσία αμυντικών προμηθειών της Νορβηγίας υπέγραψε συμβόλαιο με ένα τοπικό ναυπηγείο ανακύκλωσης πλοίων την διάλυση της φρεγάτας με κόστος 7,1 εκατομμυρίων δολάρια, ξοδεύοντας και έξτρα ποσό για να διασφαλίσει ότι οποιαδήποτε τεχνολογία στο σκάφος θα παραμείνει στη χώρα.
Διαβάστε περισσότερα για την σύγκρουση του πολεμικού πλοίου με το Ελληνικό δεξαμενόπλοιο