Του Ηλία Γ. Μπέλλου
Με αλματώδεις ρυθμούς αυξάνονται τα ημερήσια έσοδα των ποντοπόρων πλοίων στις ναυλαγορές τις τελευταίες εβδομάδες κάνοντας πολλούς να πιστεύουν πως ξεκίνησε επιτελούς η ανάκαμψη μετά την μεγαλύτερη κρίση στην πρόσφατη ιστορία της ναυτιλίας.
Και αν και η εν λόγω αγορά είναι διαβόητη ιστορικά για τις εντονότατες διακυμάνσεις της, αυτή τη φορά υπάρχει βάσιμη ελπίδα ότι κάτι έχει αλλάξει στα θεμελιώδη μεγέθη της τουλάχιστον από πλευράς ζήτησης.
Την Παρασκευή ο δείκτης-βαρόμετρο των ναυλαγορών, Baltic Dry Ιndex (BDI) έκλεισε στις 1.904 μονάδες το υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων δυο ετών (+152,19% στο 12μηνο) όταν μια εβδομάδα μόλις νωρίτερα βρισκόταν στα επίπεδα των 1.600 μονάδων και στις 12 Αυγούστου στις 1.000 μονάδες.
Η ανοδική πορεία του BDI το τελευταίο δίμηνο συνεχίζεται με εντονότατους ρυθμούς και αρκετοί αναλυτές εκτιμούν πως η θετική πορεία του δείκτη θα συνεχιστεί, στηριζόμενη κυρίως από την πορεία των μεγάλων φορτηγών (Capesize) οι ναύλοι των οποίων έχουν ενισχυθεί κατά 144% από τις αρχές Σεπτεμβρίου.
Η ανάκαμψη της παγκόσμιας οικονομίας δημιουργεί προσδοκίες για αυξημένες μεταφορικές ανάγκες ειδικά πρώτων υλών σε αυτή την πρόωρη φάση της που μετουσιώνονται όμως και σε πραγματικά υψηλότερα ναύλα. Δεν πρόκειται δηλαδή απλώς για ένα προεξοφλητικό μηχανισμό των χρηματαγορών, αλλά για τα πραγματικά κόστη των διεθνών μεταφορών.
Και επειδή η ναυτιλία αποτελεί πρόδρομο δείκτη του παγκόσμιου εμπορίου και της παγκόσμιας οικονομίας η ναυτιλία αυτή τη φορά “δείχνει” επιτάχυνση της ανάκαμψης σε αρμονία με τις προβλέψεις των μεγάλων οίκων για ενίσχυση της ευρωπαϊκής και αμερικανικής οικονομίας και διατήρηση της δυναμικής της Ασίας.
Στην Κίνα, τα στοιχεία για την βιομηχανική παραγωγή και τις λιανικές πωλήσεις του Αυγούστου, ξεπέρασαν τις προσδοκίες με την βιομηχανική παραγωγή να ενισχύεται στο 10,4% σε ετήσια βάση έναντι προσδοκιών για αύξηση κατά 9,9% και οι λιανικές πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 13,4% έναντι εκτίμησης 13,2%.
Σύμφωνα με Κινέζους αναλυτές, έχει αρχίσει και βελτιώνεται το κλίμα αναφορικά με την οικονομία και αναμένεται η ανάπτυξη του τρίτου τριμήνου να είναι μεγαλύτερη από το 7,5%.
Το ράλι διαρκείας αυτού του φθινοπώρου αποδίδεται σχεδόν αποκλειστικά στα Capes τα οποία με τη σειρά τους οφείλουν την άνοδο των ναύλων τους στις αυξημένες εισαγωγές πρώτων υλών και κυρίως σιδηρομεταλλεύματος από την Κίνα.
Σύμφωνα με την Commodore Research & Consultancy, η θετική πορεία των Capes θα συνεχιστεί τουλάχιστον μέχρι το τέλος του χρόνου, καθώς το πλεονάζων τονάζ από προηγούμενα χρόνια έχει απορροφηθεί και η ζήτηση ταυτόχρονα έχει αρχίσει και αυξάνεται.
Τα πρώτα 3 τρίμηνα του 2012 τα ημερήσια έσοδα των Capes κυμαινόντουσαν μεταξύ των $3,000 – $8,000 επίπεδα δηλαδή που δεν επέτρεπαν ούτε την κάλυψη των ημερησίων εξόδων τους. Τώρα πια η άνοδος αυτή των capes διαχέεται και στα μικρόμετρα μεγέθη φορτηγών.
Η Commodore Research & Consultancy, επισημαίνει πως τα έσοδα των Panamax, βραχυπρόθεσμα θα ενισχυθούν καθώς θα αυξηθεί η ζήτηση για μεταφορές άνθρακα και σιτηρών. Τα φορτία των σιτηρών από τις χώρες τις πρώην Σοβιετικής Ένωσης (FSU) και των ΗΠΑ αναμένεται να παρουσιάσουν αύξηση ενώ η ζήτηση της Κίνας και της Ινδίας για άνθρακα αναμένεται αυξημένη καθώς το τελευταίο διάστημα τα αποθέματά τους παρουσιάζουν πτωτική πορεία.
Προς το τέλος του χρόνου ο κλάδος των Panamax ενδέχεται να δεχθεί και πάλι πιέσεις λόγω υπέρ-προσφοράς χωρητικότητας, καθώς είναι ο πιο επιβαρυμένος κλάδος από θέμα προσφοράς τονάζ, αλλά αργότερα το 2014 σιγά-σιγά θα αρχίσει να εξομαλύνεται και οι ναύλοι θα βελτιωθούν, εκτιμά ο ναυλομεσιτικός οίκος George Moundreas & Co S.A.
Αντίστοιχες είναι και οι προβλέψεις για τα Supramax και τα Handysize, όπου οι αρχικές προβλέψεις για διατηρήσιμη βελτίωση των ναύλων τους από το 2014 συνεχίζουν ακόμη να ισχύουν.
Είναι γεγονός πως όλες οι αναλύσεις, τουλάχιστον οι περισσότερες, συνηγορούν στο ότι η αγορά θα βελτιωθεί από το 2014 αλλά το καίριο ερώτημα είναι αν η αγορά θα μπορέσει να διατηρηθεί σε υγιή επίπεδα, με τις οποιαδήποτε φυσικά «αναμενόμενες» διακυμάνσεις και μετά το 2014, επισημαίνει ο George Moundreas & Co S.A.
«Η δραστηριότητα των νέων παραγγελιών φέτος, μέχρι στιγμής ήταν αρκετά υψηλή όπως έχουμε προαναφέρει, λόγω και των χαμηλών τιμών των νεότευκτων πλοίων οι οποίες τους τελευταίους 2 μήνες παρουσιάζουν ανοδικές τάσεις» σχολιάζει.
Τα περισσότερα από τα παραγγελθέντα πλοία αναμένεται να πέσουν στο νερό από το 2ο εξάμηνο του 2015 και μετά και, αν η όρεξη για παραγγελίες συνεχιστεί με τον ίδιο ρυθμό, το 2016 θα επιβαρυνθεί και αυτό με καινούρια πλοία που θα πέσουν στο νερό οπότε ενδεχομένως από τα μέσα του 2015 η αγορά να ξαναδεχθεί πιέσεις που θα οφείλονται σε υπερπροσφορά χωρητικότητας εκτιμούν οι αναλυτές.
capital.gr