«Λουκέτο» Βαρβιτσιώτη στη ναυτιλιακή του Αναστ. Πάλλη

Την άδεια εγκατάστασης του γραφείου στην Ελλάδα, της ναυτιλιακής εταιρείας του καταζητούμενου εφοπλιστή Αναστ. Πάλλη, ανακάλεσε σήμερα το απόγευμα ο υπουργός Ναυτιλίας.

Συγκεκριμένα ο Μ.Βαρβιτσιώτης υπέγραψε την ανάκληση της Κοινής Υπουργικής Απόφασης (ΚΥΑ) των υπουργών Οικονομίας και Ναυτιλίας του 2004, η οποία αφορούσε την εγκατάσταση στην Ελλάδα του γραφείου της ναυτιλιακής εταιρείας «Ronda Ship Management Inc» που εδρεύει στη Λιβερία, λόγω παράβασης απο το 2004-2010 της κείμενης νομοθεσίας και λόγω αναληθών δηλώσεων κάθε χρόνο της εταιρείας για το αντικείμενο των δραστηριοτήτων του γραφείου της στην Ελλάδα.

efsyn.gr

Η Κίνα ανεβάζει σταθερά τους δείκτες της ναυλαγοράς

Με αργά αλλά σταθερά βήματα συνεχίζεται η ανοδική πορεία του BDI. Σύμφωνα όμως με εκτιμήσεις αναλυτών η θετική πορεία των Capes, ενδεχομένως να συναντήσει κάποια σημάδια αντίστασης μεταξύ 1.700 και 1.800 μονάδων.

Η καλή εικόνα της ναυτιλιακής αγοράς οφείλεται στις αυξημένες εισαγωγές πρώτων υλών και κυρίως Iron Ore από την Κίνα.

Σύμφωνα με την Commodore Research & Consultancy, η θετική πορεία των Capes θα συνεχιστεί τουλάχιστον μέχρι το τέλος του χρόνου, καθώς το πλεονάζων τονάζ από προηγούμενα χρόνια έχει απορροφηθεί και η ζήτηση ταυτόχρονα έχει αρχίσει και αυξάνεται. Να θυμηθούμε ότι τα πρώτα 3 τρίμηνα του 2012 τα ημερήσια έσοδα των Capes κυμαινόντουσαν μεταξύ των 3.000 δολ. – 8.000 δολ.την ημέρα, όρια που δεν επέτρεπαν ούτε την κάλυψη των ημερησίων εξόδων τους.

Η Commodore, επισημαίνει πως τα έσοδα των Panamax, βραχυπρόθεσμα θα ενισχυθούν καθώς θα αυξηθεί η ζήτηση για Coal και Grains.

«Τα φορτία των Grains από τις χώρες τις πρώην Σοβιετικής Ένωσης (FSU) και των ΗΠΑ θα παρουσιάσουν αύξηση ενώ η ζήτηση της Κίνας και της Ινδίας για Coal θα είναι αυξημένη καθώς το τελευταίο διάστημα τα αποθέματα τους παρουσιάζουν πτωτική πορεία» επισημαίνει ο ναυλομεσιτικός οίκος G.Moundreas SA:

«Προς το τέλος του χρόνου, όμως ο κλάδος των Panamax θα δεχθεί και πάλι πιέσεις λόγω υπέρ-προσφοράς χωρητικότητας, καθώς είναι ο πιο επιβαρυμένος κλάδος από θέμα προσφοράς τονάζ, αλλά αργότερα το 2014 σιγά – σιγά θα αρχίσει να εξομαλύνεται και οι ναύλοι θα βελτιωθούν».

Αντίστοιχες είναι και οι προβλέψεις για τα Supramax και τα Handysize, όπου οι αρχικές προβλέψεις για βελτίωση των ναύλων τους από το 2014 συνεχίζουν ακόμη να ισχύουν.
Οι περισσότερες αναλύσεις, αναφέρουν ότι η αγορά θα βελτιωθεί από το 2014 αλλά το καίριο ερώτημα είναι αν η αγορά θα μπορέσει να διατηρηθεί σε υγιή επίπεδα και μετά το 2014.

«Η δραστηριότητα των νέων παραγγελιών φέτος, μέχρι στιγμής ήτανε αρκετά υψηλή λόγω και των χαμηλών τιμών των νεότευκτων πλοίων οι οποίες τους τελευταίους 2 μήνες παρουσιάζουν ανοδικές τάσεις. Τα περισσότερα από τα παραγγελθέντα πλοία αναμένεται να πέσουν στο νερό από το 2ο εξάμηνο του 2015 και μετά και αν η όρεξη για παραγγελίες συνεχιστεί με τον ίδιο ρυθμό, το 2016 θα επιβαρυνθεί και αυτό με καινούρια πλοία που θα πέσουν στο νερό οπότε ενδεχομένως από τα μέσα του 2015 η αγορά να ξαναδεχθεί πιέσεις που θα οφείλονται σε υπέρ – προσφορά χωρητικότητας» επισημαίνει ο G.Moundreas SA.

newmoney.gr

Αθωώθηκαν από το Τριμελές Πλημμελειοδικείο Πειραιά οι δύο συνδικαλιστές της ΠΕΝΕΝ

Αθωώθηκαν από το Τριμελές Πλημμελειοδικείο Πειραιά ο Γενικός Γραμματέας της ΠΕΝΕΝ Νίκος Κροκίδης και ο Ταμίας της ΠΕΝΕΝ Απόστολος Μπανάσιος, που είχαν συλληφθεί στην διάρκεια κινητοποίησης στην Ραφήνα με την κατηγορία της παρακώλυσης συγκοινωνιών στο επιβατηγό «ΠΗΝΕΛΟΠΗ Α».

Η σύλληψή τους και η παραπομπή τους στο Αυτόφωρο έγινε στις 7/6/2013 στο λιμάνι της Ραφήνας αλλά τελικά η δίκη έγινε την Τρίτη 18/6.

Η Ένωση Ναυτών σε ανακοίνωσή της σημειώνει τα εξής:

«Κατά την ακροαματική διαδικασία στην δίκη των στελεχών της ΠΕΝΕΝ η διάτρητη και κατασκευασμένη κατηγορία της παρακώλυσης συγκοινωνιών κατέπεσε δικαστικά και τα στελέχη της ΠΕΝΕΝ αθωώθηκαν.

Ακόμη και ο μάρτυρας κατηγορίας, ο οποίος είναι Λιμενικός και υπηρετεί στην Ραφήνα, δεν μπόρεσε να υπερασπιστεί την κατηγορία της παρακώλυσης συγκοινωνιών επειδή πολύ απλά το πλοίο παρέμεινε στο λιμάνι της Ραφήνας λόγω επίσχεσης εργασίας των μελών του πληρώματος καταστρώματος διεκδικώντας τις δεδουλευμένες αποδοχές τους ενώ τα αυτοκίνητα και οι επιβάτες του «ΠΗΝΕΛΟΠΗ Α» πήγαν στον προορισμό τους με πλοίο άλλης εταιρίας την ίδια μέρα το πρωί.

Επίσης η επίσχεση εργασίας των μελών του πληρώματος καταστρώματος σταμάτησε την Πέμπτη 13/6/2013 αφού προηγουμένως η εταιρεία κατέβαλε ένα σημαντικό ποσό από τις καθυστερούμενες δεδουλευμένες αποδοχές τους και συμφωνήθηκε η εξόφληση του υπόλοιπου ποσού να γίνει σε σύντομο χρονικό διάστημα.

Η προσπάθεια της τρικομματικής, μνημονιακής κυβέρνησης με την προσωπική παρέμβαση του ίδιου του Πρωθυπουργού κ. Σαμαρά σαν βασικό στόχο έχει το χτύπημα των αγώνων και των δίκαιων διεκδικήσεων των Ναυτεργατών, την ποινικοποίηση των κινητοποιήσεων και την νομιμοποίηση της απλήρωτης επί μήνες ναυτικής εργασίας.

Αυτό δεν πρόκειται να περάσει γιατί η Διοίκηση της ΠΕΝΕΝ και όλα τα στελέχη της θα είναι πάντα στην πρώτη γραμμή των αγώνων για την καταβολή των δεδουλευμένων αποδοχών των Ναυτεργατών και για την ανατροπή της μνημονιακής κυβερνητικής πολιτικής που υπηρετεί τα συμφέροντα του μεγάλου κεφαλαίου και των εφοπλιστών.

Επίσης η Διοίκηση της ΠΕΝΕΝ ευχαριστεί αυτούς που συμπαραστάθηκαν με οποιοδήποτε τρόπο μετά την σύλληψη των στελεχών της και την παραπομπή τους σε δίκη με την αυτόφωρη διαδικασία.
Σημειώνουμε ότι μάρτυρες υπεράσπισης των στελεχών της ΠΕΝΕΝ ήταν δεκάδες μέλη του πληρώματος του Ε/Γ-Ο/Γ «ΠΗΝΕΛΟΠΗ Α» καθώς επίσης και ο Πλοίαρχος του ανωτέρω πλοίου.

Την νομική υπεράσπιση των στελεχών της ΠΕΝΕΝ ανέλαβαν οι δικηγόροι Πειραιώς Βρούστης Χρήστος και Κοντοσέας Γεώργιος».

pireas2day.gr

Καπετάνιος συνελήφθη στην Κρήτη λόγω υπεράριθμων επιβατών

Συνελήφθη χθες το μεσημέρι στο λιμάνι του Αγίου Νικολάου ο 42χρονος κυβερνήτης του Ε/Γ-Τ/Ρ σκάφους «ΙΝΤΙΓΚΟ» Ν.Χαλκίδας 466, καθώς μετά από την καταμέτρηση των επιβατών που έκαναν Λιμενικοί, βρέθηκαν 9 υπεράριθμοι.

Συγκεκριμένα, ενώ το Πρωτόκολλο Γενικής Επιθεώρησης του σκάφους προέβλεπε τη μεταφορά 41 επιβατών, η καταμέτρηση έδειξε… 50.

Προανάκριση κατά την αυτόφωρη διαδικασία διενεργείται από τη Λιμενική Αρχή Αγίου Νικολάου.

cretalive.gr

Γύθειο: Έφθασε το πρώτο κρουαζιερόπλοιο της χρονιάς

Έφθασε στο Γύθειο το πρώτο κρουαζιερόπλοιο με 760 γάλλους επιβάτες, εγκαινιάζοντας και επίσημα την θερινή τουριστική περίοδο στην περιοχή. Πρόκειται για το κρουαζιερόπλοιο COSTAVOYAGER το οποίο πραγματοποιεί το δρομολόγιο Γύθειο, Άγιος Νικόλαος Κρήτης, Μύκονο, Μυτιλήνη και Ρόδο.

Στον πρώτο του λοιπόν σταθμό η δημοτική αρχή της Ανατολικής Μάνης και η Περιφερειακή Ενότητα Λακωνίας υποδέχθηκαν τους τουρίστες, δίνοντας έτσι μια πρώτη γεύση της ελληνικής φιλοξενίας, προσφέροντάς τους συμβολικά ένα λαλάγγι (δείγμα της μανιάτικης κουζίνας) και έναν φυσικό χυμό πορτοκάλι. Παράλληλα η Φιλαρμονική Ανατολικής Μάνης υποδεχόταν τους επισκέπτες με ελληνικά ακούσματα, τα οποία τελικά είναι τόσο γνωστά σε όλα τα μήκη του κόσμου.

Πολύτιμη ήταν όμως και η βοήθεια του Λιμενικού Σώματος Γυθείου, οι άνδρες και οι γυναίκες του οποίου, διεκπεραίωσαν άριστα όλα τα θέματα αρμοδιότητάς τους.

Οι επισκέπτες κατευθύνθηκαν στο Μυστρά και στα Σπήλαια του Δυρού, ενώ αρκετοί προτίμησαν να παραμείνουν στο Γύθειο.

Στην υποδοχή παρευρέθησαν η αντιπεριφερειάρχης Αδαμαντία Τζανετέα, η αντιδήμαρχος Ανατολικής Μάνης Γεωργία Λυροφώνη, ο αντιδήμαρχος Ανατολικής Μάνης Μιχαήλ Κατσιβέλης, η πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Σοφία Ροζάκη, οι Δ.Σ. Ελένη Δρακουλάκου, Θεόδωρος Χριστοδουλάκος, Νικόλαος Λιγνός, ο περιφερειακός σύμβουλος Ηλίας Στρατηγάκος και το μέλος του Δ.Σ. του Επιμελητηρίου Λακωνίας Βίκυ Σταματίου καθώς επίσης και επαγγελματίες οι οποίοι βοήθησαν στην όλη προσπάθεια.

Οι επίσημοι ξεναγήθηκαν στο κρουαζιερόπλοιο όπου και αντηλλάγησαν αναμνηστικά δώρα.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι και οι υγειονομικές αρχές του τόπου ήσαν σε ετοιμότητα αφού στο Κ.Υ. Γυθείου, μεταφέρθηκε ένας επιβάτης ο οποίος αντιμετώπισε πρόβλημα υγείας.

Από το Γραφείο Τύπου του Δήμου Ανατολικής Μάνης

Πτώση οχήματος με νεκρό στον Ωρωπό

Ενημερώθηκε, μεταμεσονύκτιες ώρες εχθές, η Λιμενική Αρχή Ωρωπού για πτώση οχήματος στον δυτικό προβλήτα Σκάλας Ωρωπού και κοντά στη ράμπα προσγιαλώσεως Ferry Boat Ερέτριας – Ωρωπού.

Άμεσα στην περιοχή μετέβη προσωπικό Λ.Σ. – ΕΛ.ΑΚΤ. της Λιμενικής Αρχής Ωρωπού αποκλείοντας την περιοχή, ενώ ειδοποιήθηκαν για παροχή συνδρομής ένας ιδιώτης δύτης και ασθενοφόρο όχημα του ΕΚΑΒ.

Από την έρευνα του δύτη ανασύρθηκε η 47χρονη οδηγός του οχήματος χωρίς τις αισθήσεις της, η οποία διεκομίσθη με ασθενοφόρο όχημα του ΕΚΑΒ στο Νοσοκομείο Κ.Α.Τ. Αθηνών, όπου διαπιστώθηκε ο θάνατος της. Η σορός της πρόκειται να μεταφερθεί στο Νεκροτομείο του Πανεπιστημίου Αθηνών για τη διενέργεια νεκροψίας – νεκροτομής.

Προανάκριση διενεργείται από το Α΄ Λιμενικό Τμήμα Ωρωπού.

hcg.gr

Σε λογικά επίπεδα οι αγοραπωλησίες τόσο στα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου όσο και στα δεξαμενόπλοια

Σε λογικά πλαίσια κινήθηκε ο τομέας των αγοραπωλησιών, τόσο στα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου όσο και στα δεξαμενόπλοια.

Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:

✏ Στα Capes, το ‘CRYSTAL STAR’ 178.632 DWT (1998 – Daewoo) με S/S και D/D να εκκρεμούν
άμεσα πουλήθηκε στα $ 11,8 εκ.

✏ Στα Panamax, το ‘CROWN STAR’ 76.662 DWT (2002 – Imabari) αγοράστηκε από την Bulkseas
στα $ 12,2 εκ.

✏ Στα Supramax, το ‘JASMINE HALO’ 56.035 DWT (2005 – Mitsui) πουλήθηκε σε Έλληνες στα $
15,5 εκ. περίπου.

✏ Στα Handysize, το ‘GLOBAL PRESTIGE’ 24.132 DWT (1998 – Mitsubishi) πουλήθηκε στα $ 5.5 εκ. και το ‘DINA’ 28.469 DWT (1992 – Imabari) αγοράστηκε από Τούρκους στα $ 4,1 εκ.

Στον τομέα των tankers γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:

✏ Στα Aframax, το ‘FORWARD PIONEER’ 170.081 DWT (2005 – Koyo Dock) αγοράστηκε από
την Bakri Navigation πάνω από τα $ 20 εκ.

✏Στα Chemicals, το ‘SYNNOVE KNUTSEN’ 17.071 DWT (1992 – A.E.S.A) και το ‘ELLEN
KNUTSEN’ 17.071 DWT (1991 – A.E.S.A) πουλήθηκαν en-bloc στα $ 16 εκ.

✏ Στα Products, το ‘CLIPPER TRINIDAD’ 8.823 DWT (1998 – Hitachi Mukaish) πουλήθηκε στα
χαμηλά $ 5 εκ. με παράδοση Korea.

G.Moundreas SA

Η Ελλάδα στο Χάρτη των »Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών»

Μετά από ένα χρόνο εντατικών διαβουλεύσεων το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε σήμερα με μεγάλη πλειοψηφία τον Κανονισμό για την Αναθεώρηση των Κατευθυντήριων Γραμμών των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφοράς που εισηγήθηκε ο ευρωβουλευτής ΝΔ Γιώργος Κουμουτσάκος, σε συνεργασία με τον Γερμανό ευρωβουλευτή της Σοσιαλιστικής ομάδας Ισμαήλ Ερτούγκ.

Το αποτέλεσμα της ψηφοφορίας επιβεβαιώνει ότι η Ελλάδα αποτελεί αναπόσπαστο λειτουργικό μέρος του μεγαλόπνοου αυτού αναπτυξιακού σχεδίου της Ευρώπης και ότι μπορεί να έχει πολλαπλά οφέλη από τις δυνατότητες χρηματοδότησης που προσφέρει το νέο χρηματοδοτικό εργαλείο «Συνδέοντας την Ευρώπη».

Βασική επιδίωξη και στόχος των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφοράς είναι η διαμόρφωση ενός στρατηγικού σχεδιασμού που να ενσωματώνει ισοδύναμα όλες τις περιοχές της ΕΕ, ενισχύοντας την εδαφική, οικονομική και κοινωνική συνοχή τους, και ανταποκρίνεται ικανοποιητικά στις ανάγκες των μεταφορών για την αποτελεσματικότερη λειτουργία της Ενιαίας Αγοράς.

«Στη δύσκολη οικονομική συγκυρία που βρίσκεται σήμερα η Ευρώπη, και βιώνει με εξαιρετικά επώδυνο τρόπο η Ελλάδα, κάθε ευκαιρία επενδύσεων στον στρατηγικό τομέα των μεταφορών και της ενέργειας συμβάλλει στις προσπάθειες για οικονομική ανάκαμψη και ενίσχυση της γεωπολιτικής θέσης της χώρας.

Σε ένα αρκετά πολύπλοκο περιβάλλον, καταφέραμε να διατηρήσουμε και, όπου ήταν δυνατό να ενισχύσουμε, τη στρατηγική θέση των θαλάσσιων μεταφορών και κατ’ επέκταση των λιμανιών και των ηλεκτρονικών υπηρεσιών που συνδέονται με αυτά.

Οι ευκαιρίες για χρηματοδότηση είναι σαφώς ενισχυμένες σε σχέση με την αρχική Πρόταση της Ε. Επιτροπής και τη θέση του Συμβουλίου. Ελπίζω, στο άκρως ανταγωνιστικό περιβάλλον των ευρωπαϊκών μεταφορών, η Ελλάδα να μπορέσει να απορροφήσει αποτελεσματικά το μέρος που της αναλογεί».

Σημεία ιδιαίτερου ενδιαφέροντος για την Ελλάδα

• Ένταξη του λιμανιού του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης στο Διάδρομο 4 που συνδέει την περιφέρεια με το κέντρο της Ευρώπης (Corridor 4 – Hamburg – Rostock – Burgas – Piraeus – Lefkosia).

• Ένταξη του αεροδρομίου και λιμανιού του Ηρακλείου της Κρήτης στο Κεντρικό Δίκτυο με τη συμπερίληψη των αστικών κόμβων στα κύρια ευρωπαϊκά νησιά.

• Ενίσχυση της κοινωνικής, οικονομικής και εδαφικής συνοχής και της χωρίς κοινωνικούς αποκλεισμούς οικονομικής μεγέθυνσης όλων των περιοχών της Ε.Ε., συμπεριλαμβανομένων των νησιωτικών, ορεινών και άκρως απομακρυσμένων περιοχών με την προώθηση της προσβασιμότητας και συνδεσιμότητάς τους στο δίκτυο μεταφορών.

• Προώθηση της θαλάσσιας διάστασης του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών με την ανάδειξη του κομβικού ρόλου των λιμανιών και την ενίσχυση των Θαλάσσιων Αρτηριών –Motorways of the Sea.
Ως προς αυτό, οι δύο εισηγητές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου έκριναν απαραίτητο τον ορισμό ειδικού Συντονιστή για τους «Motorways of the Sea», επιβεβαιώνοντας την ιδιαίτερη σημασία που έχουν οι θαλάσσιες μεταφορές στην Ευρώπη.

• Συμπερίληψη των σχετικών θαλάσσιων υποδομών, εγκαταστάσεων και εξοπλισμού, καθώς και των εμπορευματικών κέντρων που βρίσκονται εκτός των χώρων των λιμενικών εγκαταστάσεων που όμως συνδέονται με τη λειτουργία τους στις Θαλάσσιες Αρτηρίες.

• Απαίτηση για υψηλής ποιότητας μεταφορές επιβατών, οικονομικά προσιτές και προσβάσιμες σε όλους τους πολίτες, συμπεριλαμβανομένων των ηλικιωμένων, των ατόμων με μειωμένη κινητικότητα και των επιβατών με αναπηρία.

• Προαγωγή βιώσιμων, ενεργειακά αποδοτικών μεταφορών χαμηλών εκπομπών άνθρακα με στόχο τη μείωση των εκπομπών CO2 από τον τομέα των μεταφορών της Ένωσης.
Μετά τις ψηφοφορίες, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο διοργάνωσε συνέντευξη τύπου των εισηγητών με αντικείμενο τα νέα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών και τη χρηματοδότησή τους.

ΠΗΓΗ

»Κοινοπρακτικό σχήμα» στα Ναυπηγεία

Στην «κόψη του ξυραφιού» βρίσκεται, αυτή τη περίοδο, η ναυπηγική βιομηχανία της χώρας, με τις διαπραγματεύσεις σε όλα τα επίπεδα να είναι στο κρισιμότερο σημείο. Την ώρα που ο ειδικός σύμβουλος του πρωθυπουργού, Νίκος Αναστασόπουλος, δηλώνει ότι έχει ανοικτή επικοινωνία με τις Βρυξέλλες και με τις διοικήσεις των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά και του Ομίλου Νεώριον, ο πρόεδρος του τελευταίου, Νίκος Ταβουλάρης, καταθέτει στη «Ν» μια συγκεκριμένη πρόταση προς την κυβέρνηση.

Με αφορμή τις δηλώσεις του κ. Αναστασόπουλου στη «Ν», ότι «η κατάσταση είναι τέτοια σήμερα που δεν επιτρέπει τη διατήρηση του συνόλου της ναυπηγικής βιομηχανίας της χώρας», ο κ. Ταβουλάρης προτρέπει την κυβέρνηση να προχωρήσει σε κεντρικές πολιτικές αποφάσεις και να σταθεί αρωγός στη δημιουργία ενός ενιαίου φορέα στη ναυπηγική βιομηχανία της χώρας, μέσω ενός κοινοπρακτικού σχήματος, στο οποίο θα συμμετέχει και το Δημόσιο. Ενα σχήμα που θα δώσει τη δυνατότητα, πάντα εντός των ορίων της κοινοτικών κανόνων, να ξεπεραστούν ορισμένες από τις απαγορεύσεις που έχουν επιβληθεί, ύστερα από προτάσεις των ελληνικών Αρχών, στο Σκαραμαγκά (απαγόρευση εμπορικών εργασιών και κατασκευές πλοίων για πολεμικά ναυτικά τρίτων χωρών) μέχρι το 2025 (στρατιωτική συμφωνία του 2010). «Αυτό είναι αποτέλεσμα προτάσεων του Δημοσίου προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Προτάσεων που έχουν ελληνική υπογραφή», υπογραμμίζει χαρακτηριστικά.

Στο σημείο αυτό, δεν παραλείπει να επικρίνει την έλλειψη συνέχειας στην ανάπτυξη πολιτικών στη χώρα μας. Οπως σημειώνει, ο Ομιλος Νεώριον, εδώ και χρόνια, υποστηρίζει ότι η λύση για τη ναυπηγική βιομηχανία είναι η δημιουργία ενός ενιαίου φορέα. «Οι προτάσεις μας αποσκοπούσαν πάντοτε στο να πείσουν την εκάστοτε κυβέρνηση ότι έπρεπε να συμβάλει προς αυτή την κατεύθυνση. Βεβαίως, αυτό θα ήταν εφικτό, στο πλαίσιο μιας μεσοπρόθεσμης ή μακροπρόθεσμης κυβερνητικής πολιτικής για το ναυπηγικό τομέα. Ομως τέτοια πολιτική δεν υπήρξε». Και η διαπίστωση αυτή οδήγησε τον πρωθυπουργό στο να ορίσει συντονιστή, για να οργανωθεί επιτέλους μία εθνική πολιτική για τον κλάδο.

Σήμερα, το ουσιαστικό διακύβευμα είναι η επιβίωση της ναυπηγικής βιομηχανίας, υπογραμμίζει στη «Ν» ο κ. Ταβουλάρης. Και η σοβαρότητα του προβλήματος δεν επιτρέπει αναφορές στα λάθη και αστοχίες του παρελθόντος και μικροπολιτικές αναστολές. Χρειάζονται αποφάσεις και χρειάζονται τώρα.

«Η κατάσταση στη ναυπηγική βιομηχανία της χώρας είναι πάρα πολύ άσχημη. Αυτό οφείλεται σε σειρά λόγων, με κυριότερο την έλλειψη συνολικής πολιτικής, έλλειψη συνέχειας της λειτουργίας του κράτους», σημειώνει και προσθέτει: «Το κράτος μας δεν μπόρεσε να προβλέψει το 2005 ή και από το 2007 την επερχόμενη δημοσιονομική καταιγίδα, άρα και να την αντιμετωπίσει έγκαιρα. Είναι επόμενο ότι και οι υπουργοί και οι υπηρεσίες δεν μπορούν να κατηγορηθούν ότι δεν έκαναν αξιόπιστο μεσοπρόθεσμο και μακροχρόνιο σχεδιασμό».

«Αλλά και σήμερα δεν νομίζω ότι υπάρχει επιχειρηματίας ή εργαζόμενος που να γνωρίζει έστω και κατά προσέγγιση τη φορολογική του επιβάρυνση για τις δραστηριότητές του το 2012 και την προοπτική των εισοδημάτων του για τα επόμενα 2-3 χρόνια.

Ταυτόχρονα, στη χώρα μας υπηρεσίες και θεσμοί, π.χ. νομικά συμβούλια, δικαστήρια και όλο το σύστημα, λειτουργούν κατά κανόνα αγνοώντας τη αποδιοργάνωση της ελληνικής οικονομίας. Καμία πρόβλεψη δεν είναι ασφαλής. Καμία υποχρέωση δεν είναι αντικειμενικά αξιόπιστη, αφού η έλλειψη ρευστότητας διαχέεται από την κορυφή μέχρι τον τελευταίο πολίτη που βομβαρδίζεται και από αλλεπάλληλες ρυθμίσεις, εξαγγελίες και εκτιμήσεις.

Σύμφωνα με τον κ. Ταβουλάρη, σε μια περίοδο κρίσης σαν και την παρούσα, είναι αναγκαία η κατανόηση από την κοινωνία και τις επιχειρήσεις των αντικειμενικών δυσχερειών και των περίπλοκων προβλημάτων που αντιμετωπίζει η διακυβέρνηση. Εξίσου όμως είναι αναγκαία και η κατανόηση, από την κυβέρνηση, των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν επιχειρήσεις και κοινωνία.

Χωρίς αυτή την αμοιβαία κατανόηση, ο διάλογος ουσίας απουσιάζει και γίνεται προσχηματικός και η αναγκαία αλληλοϋποστήριξη δεν υλοποιείται. Και η έξοδος από την κρίση θα είναι πλέον οδυνηρή και σχεδόν αδύνατη.

Αλυτα προβλήματα

Η απουσία μεσοπρόθεσμης ή μακροπρόθεσμης κυβερνητικής πολιτικής για το ναυπηγικό τομέα, ορισμένες πρακτικές των ναυπηγείων, αλλά και συνδικάτων, οδήγησαν, μαθηματικά, στη συρρίκνωση της ναυπηγικής βιομηχανίας της χώρας. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Ομίλου Νεώριον, «υπήρξαν υπουργοί που θεώρησαν ότι το πρόβλημα του κλάδου θα λυνόταν με προσκλήσεις προς τον ελληνικό εφοπλισμό να προτιμήσουν τα εγχώρια ναυπηγεία. Είναι φανερό ότι η ενημέρωσή τους ως προς τα αίτια της κρίσης και στη χώρα και στα ναυπηγεία ήταν ελλιπής. Δεν γίνεται, μεταξύ άλλων, το τραπεζικό σύστημα να μη λειτουργεί από τη μία και από την άλλη να απευθύνεις πρόσκληση προς τους εφοπλιστές να τοποθετήσουν παραγγελίες στα ναυπηγεία».

Οπως σημειώνει χαρακτηριστικά, το ισχυρότερο χτύπημα η ναυπηγική βιομηχανία το δέχθηκε το 1997, με τις ατυχείς, όπως τις χαρακτηρίζει, λύσεις που δόθηκαν για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά.

«Οι τελευταίες μεταβιβάσεις του συνόλου των μετοχών τους ήταν της τάξεως του ενός ευρώ. Συνοδευόμενες και με νέα εξοπλιστικά προγράμματα εκατοντάδων εκατ. Χωρίς δε να διασωθούν θέσεις εργασίας. Ελευσίνα και Νεώριον υπέστησαν τις συνέπειες αυτής της άνισης μεταχείρισης. Κύριος λόγος είναι ότι ο Σκαραμαγκάς απορροφούσε το μεγαλύτερο μέρος των διαθεσίμων για τους ναυτικούς εξοπλισμούς».

Χρειάζονται κεντρικές πολιτικές αποφάσεις

Για την ελληνική ναυπηγική βιομηχανία, ήρθε η ώρα να ληφθούν κεντρικές πολιτικές αποφάσεις. Το ζήτημα που τίθεται είναι εάν η χώρα χρειάζεται ή όχι ναυπηγεία, αναφέρει ο κ. Ταβουλάρης.

Και προσθέτει: «Βεβαίως, εάν συνεχίζεται ως κεντρική αναπτυξιακή πολιτική η υιοθέτηση μοντέλου ‘‘χώρας υπηρεσιών’’, τότε η χώρα δεν χρειάζεται ούτε ναυπηγεία ούτε βιομηχανία. Το πού μας οδήγησε αυτή η επιπόλαια επιλογή, φαίνεται σήμερα, που καταντήσαμε να εισάγουμε τα πάντα».

«Τελευταία, παρουσιάζεται ως συμπέρασμα το ότι το Δημόσιο δεν μπορεί να συντηρήσει τρεις μεγάλες ναυπηγικές μονάδες. Στην άκρη αυτού του επιχειρήματος, τροφοδοτείται η άποψη ότι τα ναυπηγεία είναι κρατικοδίαιτες επιχειρήσεις. Η εντύπωση αυτή είναι απόλυτα εσφαλμένη. Ο όμιλός μας λειτούργησε από το 1994 και μέχρι την έναρξη της κρίσεως με εμπορική δραστηριότητα μεγαλύτερη του 60% του εργασιών του. Το ότι το Πολεμικό Ναυτικό (Π.Ν.) παραγγέλνει στα εγχώρια ναυπηγεία προγράμματά του είναι μια τεχνολογική και λειτουργική επιτυχία των ναυπηγείων. Η κατάργηση των ναυπηγείων οδηγεί το Π.Ν. να αναθέτει τις παραγγελίες του σε ναυπηγεία του εξωτερικού. Και τονίζω ότι δεν υπάρχει χώρα με Πολεμικό Ναυτικό χωρίς να έχει και ναυπηγεία. Και αυτό για πολλούς και ευνόητους λόγους».

Στο πλαίσιο της προσπάθειας που έχει αναλάβει να συντονίσει ο κ. Αναστασόπουλος και που ο πρόεδρος του Νεωρίου θεωρεί ότι είναι και η τελευταία, χρειάζεται η ενεργητική συμβολή του Δημοσίου στη δημιουργία ενιαίου φορέα. «Ενός φορέα στην κατεύθυνση κοινοπρακτικού σχήματος. Εφόσον επιτευχθεί ο στόχος αυτός, θα έχουμε καταφέρει να ξεπεράσουμε, νόμιμα, ορισμένες από τις απαγορεύσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής», επισημαίνει.

Τέλος, σε ό,τι αφορά το εμπορικό κομμάτι, ο κ. Ταβουλάρης υποστηρίζει ότι μεγάλη ώθηση θα δώσει η επίλυση του προβλήματος των άγονων γραμμών, με χρησιμοποίηση του ΕΣΠΑ για τη ναυπήγηση στη χώρα μας νέων επιβατηγών – οχηματαγωγών, που θα καλύπτουν τις ανάγκες για συγκοινωνία της νησιωτικής χώρας με νεότευκτα πλοία.

Πλοία τα οποία, όπως πρόσφατα ανακοίνωσε και η επίτροπος κα Δαμανάκη, στην Αθήνα, είναι δυνατόν να χρηματοδοτηθούν από τα ευρωπαϊκά ταμεία. Η κυβέρνηση Παπαδήμου, με πρωτοβουλία του τότε υπουργού Ανάπτυξης, είχε προχωρήσει στην εξέταση του θέματος με τις υπηρεσίες της Κοινότητας και το θέμα χρειάζεται άμεση και δυναμική παρέμβαση, ώστε να μην μείνει η προσπάθεια στη μέση.

ΠΗΓΗ

Κλείνει η σχολή της Ύδρας;

Κυκλοφορεί η φήμη οτι η ακαδημία εμπορικού ναυτικού της Ύδρας θα κλείσει. Απο ότι μαθαίνουμε κανείς αρμόδιος δεν ξεκαθαρίζει τι ακριβώς θα συμβεί. Απο συζητήσεις με συνάδελφους Πλοιάρχους αλλα ακόμα και με Μηχανικούς καταλαβαίνουμε οτι όλη η ναυτική οικογένεια είναι κάθετα αντίθετη με το ενδεχόμενο αυτό.
Η ακαδημία της Ύδρας είναι η παλαιότερη εν ενεργεία ναυτική σχολή της Ευρώπης, και η υπήρξε το λίκνο που ανέδειξε τα ικανότερα στελέχη της Ναυτιλίας μας, αυτούς που ήταν και είναι οι κύριοι συντελεστές του θαύματος της σύγχρονης Ελληνικής Ναυτιλίας. Μιας Ναυτιλίας που επάξια, ακόμα και σε αυτές τις δύσκολες εποχές που περνάει η Ελλάδα, κρατάει την Ελληνική σημαία ψηλότερα απο όλες της άλλες. Θα πρέπει λοιπόν οι αρμόδιοι να σεβαστούν, όχι μόνο την σχολή της Ύδρας αλλα και ολόκληρη την Ναυτιλία μας.
Επειδή ακούμε διάφορα για λευτά που δεν υπάρχουν να θυμήσουμε στους »κύριους» υπεύθυνους οτι η ναυτιλία αυτη τη στιγμή- αν οχι σίγουρα- ίσως είναι ο μοναδικός κλάδος σε όλη την Ελλάδα που »φέρνει» τόσα χρήματα στα ταμία του κράτους. Οι ναυτίκοι μας πληρώνουν κάθε μήνα τις κρατήσεις που πρέπει, και μην ξεχνάμε οτι πολλές φορές είναι και άδικες…όπως οι τελευταίες που ισχύουν απο 01/01/2012, αλλά γιαυτό θα μιλήσουμε άλλη ώρα.
Λεφτά λοιπόν όλο και κάπου θα υπάρχουν και για την Ναυτιλία μας…Είναι κρίμα μια απο της ιστορικότερες σχολές να κλείσει. Ελπίζουμε όλοι μας να βασιλέψει η λογική σε όλους τους αρμόδιους για το θέμα, και η σχολή της Ύδρας να παραμείνει ανοιχτή.