Στο σφυρί βγάζει ο ΟΛΠ τα εγκαταλελειμμένα πλοία

Σε νέα προκήρυξη, για εκποίηση 18 ανενεργών και εγκαταλελειμμένων πλοίων που βρίσκονται στις περιοχές του Περάματος και του Όρμου Αμπελακίων, προχωρά το Συμβούλιο Διεύθυνσης του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς.

Η εκποίηση των πλοίων αυτών θα γίνει με ανοιχτή πλειοδοτική διαγωνιστική διαδικασία, βάσει του τιμήματος που έχει καθορισθεί από την έκθεση επιθεώρησης που εκδόθηκε από την εκτιμητική εταιρεία.

Οι εκποιήσεις εντάσσονται στο πλαίσιο των φιλοπεριβαλλοντικών πολιτικών που ασκεί ο ΟΛΠ ΑΕ στην ευρύτερη λιμενική ζώνη του Πειραιά, με παράλληλο στόχο την παραχώρηση μέρους των χώρων στην αυτοδιοίκηση ή σε ιδιώτες κατασκευαστές.

Τα σχετικά στοιχεία για κάθε πλοίο χωριστά θα αναρτηθούν στο διαδίκτυο.

e-Nautilia.gr

Μ. Βαρβιτσιώτης: Ικανοποίηση από την εικόνα της ακτοπλοΐας το καλοκαίρι

Ικανοποιημένος από την εικόνα της ακτοπλοΐας κατά τους θερινούς μήνες, δήλωσε ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης σε συνάντηση που είχε σήμερα με δημοσιογράφους.

Ο κ. Βαρβιτσιώτης υπογράμμισε ότι το τελευταίο διάστημα κάποια πράγματα έγιναν και κάποια δεν έγιναν. Αναφέρθηκε στη δραστηριότητα του Λιμενικού Σώματος για την αντιμετώπιση της λαθρομετανάστευσης, για την οποία, όπως τόνισε, έχουμε δεχτεί συγχαρητήρια από πολλές χώρες και πρόσφατα από τον Πρόεδρο των ΗΠΑ, Μπαράκ Ομπάμα.

Αναφορικά με την ακτοπλοΐα, σημείωσε ότι τα πήγε καλά κατά την καλοκαιρινή περίοδο και, παρά τα οικονομικά προβλήματα, πραγματοποιεί συναντήσεις, προκειμένου να πάει καλά και τη χειμερινή περίοδο.

Για τη συμφωνία του ΟΛΠ με την COSCO, δήλωσε ότι μπαίνει στην τελική διαπραγμάτευση και με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία όπως προέβλεψε «θα είναι δύσκολη». Σε ό,τι αφορά το νομοσχέδιο για τον θαλάσσιο τουρισμό, επισήμανε ότι δεν προχώρησε. «Το έχουμε στείλει στο υπουργείο Οικονομικών από τον Δεκαπενταύγουστο και δεν έχουμε απάντηση» είπε χαρακτηριστικά.

Τέλος, ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου ανέφερε ότι φέτος υπάρχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον από νέους να σπουδάσουν στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού.

Απαντώντας σε ερώτηση για τη φημολογία, η οποία αναπαράγεται και στο εξωτερικό, ότι η Χρυσή Αυγή χρηματοδοτείται από εφοπλιστικούς κύκλους, ο κ. Βαρβιτσιώτης είπε ότι γνωρίζει αυτήν τη φημολογία και στις συναντήσεις που έχει με εφοπλιστές τους ενημερώνει σχετικά. Σχολίασε δε, ότι η ενίσχυση της Χρυσής Αυγής μάς απομονώνει διεθνώς, μας θέτει στο περιθώριο του επενδυτικού ενδιαφέροντος και μας προκαλεί τεράστια προβλήματα με τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.

ΑΠΕ – ΜΠΕ

Παραδίδουν στους εφοπλιστές τεράστιο μέρος της ναυτικής εκπαίδευσης

– Κύριος στόχος η εξασφάλιση ακόμα πιο φθηνού ναυτεργατικού δυναμικού για λογαριασμό των εφοπλιστών.

Την παράδοση της ναυτικής εκπαίδευσης, μετεκπαίδευσης και επαγγελματικής κατάρτισης στα χέρια των εφοπλιστών ετοιμάζει η κυβέρνηση, καθώς βρίσκεται στα σκαριά Προεδρικό Διάταγμα, το οποίο θα αναγνωρίζει ως αποδεικτικό ναυτικής ικανότητας και τα πιστοποιητικά από ιδιωτικές ναυτικές σχολές.

Στο υπουργείο Ναυτιλίας και το Συμβούλιο Ναυτικής Εκπαίδευσης έχει ήδη ξεκινήσει διάλογος με θέμα «Απόψεις – σχόλια στο ΠΔ, Προϋποθέσεις απόκτησης αποδεικτικών ναυτικής ικανότητας και δικαίωμα υπηρεσίας στα πλοία».

Η υλοποίηση της απαίτησης των Ελλήνων εφοπλιστών για περαιτέρω μείωση του εργατικού κόστους έχει ξεκινήσει από το Φεβρουάριο και τον πρώην υπουργό Ναυτιλίας Κ. Μουσουρούλη. Ο κ. Μουσουρούλης, με δύο υπουργικές αποφάσεις και ένα Προεδρικό Διάταγμα, ενεργοποίησε παλιότερο νόμο του ΠΑΣΟΚ (3153/2003) και έναν μεταγενέστερο συμπληρωματικό της Νέας Δημοκρατίας (3450/2006) για τη «ναυτική επαγγελματική εκπαίδευση, κατάρτιση και επιμόρφωση». Αυτοί προέβλεπαν τη δημιουργία ιδιωτικών σχολών Ναυτικής Επαγγελματικής Κατάρτισης και Επιμόρφωσης (ΝΕΚΕ) και είχαν ξεσηκώσει σπουδαστές και ναυτεργάτες, καθώς, όπως κατηγορούνταν, στόχος τους ήταν η έκδοση πτυχίων με το «κιλό» και η εξασφάλιση φθηνού, εγκλωβισμένου ναυτεργατικού δυναμικού για λογαριασμό των εφοπλιστών.

Τώρα το ΣΝΕ έχοντας έτοιμο το νομικό πλαίσιο έρχεται να δώσει τη χαριστική βολή. Αξίζει να σημειωθεί ότι, αφού η προηγούμενη κυβέρνηση πέρασε νομοθετική ρύθμιση σύμφωνα με την οποία οι σπουδαστές των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού μπορούν να κάνουν εκπαιδευτικά ταξίδια και σε πλοία με κοινοτικές σημαίες ή σημαίες τρίτων χωρών, ήρθε την 20η Ιουνίου υπουργική απόφαση, που καθορίζει ότι σπουδαστές που μπαρκάρουν σε αυτά τα πλοία θα πρέπει να εξαγοράσουν την υπηρεσία τους στο ΝΑΤ, για να αναγνωριστεί ως συντάξιμη. Δηλαδή οι δόκιμοι ταξιδεύουν για 110 ευρώ το μήνα, αφού από το μισθό των 880 ευρώ, πρέπει να καταβάλλουν στο ΝΑΤ τα 770 για αναγνώριση υπηρεσίας!

Η Πανελλήνια Ένωση Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΜΕΝ) προειδοποιεί με ανακοίνωσή της: «Είμαστε κάθετα αντίθετοι στην ιδιωτική εκπαίδευση που προωθείται για την ικανοποίηση των αξιώσεων των εφοπλιστών για την παραγωγή φτηνότερου εργατικού δυναμικού χωρίς εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα που θα προστεθούν στη στρατιά των ανέργων».

Η δε εθελοντική συνεισφορά, που παρουσιάστηκε ως συγκινητική, πατριωτική κίνηση, φαίνεται, όπως λένε όσοι ασκούν δριμεία κριτική, πως έκρυβε πίσω της σειρά δεσμεύσεων προς όφελος των Ελλήνων εφοπλιστών. Και η υλοποίησή τους ξεκινά άμεσα.

newsbomb.gr

Παραγγελία νέου στόλου από τον Μαρινάκη

Ο Βαγγέλης Μαρινάκης προχώρησε στην παραγγελία νέου στόλου με το κόστος της παραγγελίας να φτάνει το μισό δισεκατομμύριο δολάρια και τον ιδιοκτήτη του Ολυμπιακού να γίνεται πρωτοσέλιδο στην γνωστή ναυτιλιακή εφημερίδα TradeWinds.

Το πρωτοσέλιδο γράφει «Marinakis makes giant order splash» και στο δημοσίευμα σημειώνεται το εξής: «Ο Μαρινάκης εκμεταλλεύεται την κατάλληλη στιγμή τις χαμηλές τιμές στην κατασκευή νέων μεταφορικών πλοίων προκειμένου να προχωρήσει σε μια απόλυτα κερδοφόρα αγορά».

Ο Μαρινάκης, σύμφωνα με την TradeWinds, παρήγγειλε μεταφορικά πλοία στην Ρουμανία και τέσσερα τάνκερ στην Κίνα.

zougla.gr

ΠΕΝΕΝ: Στηρίζει τους ναυτεργάτες της Καβάλας

Η Πανελλήνια Ένωση Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού(ΠΕΝΕΝ) εξέδωσε την ακόλουθη ανακοίνωση:

Η Διοίκηση της ΠΕΝΕΝ συμπαραστέκεται και στηρίζει την Διοίκηση του Ενιαίου Συνδικάτου Ναυτεργατών Καβάλας που μετά από μήνυση Ναυτιλιακής εταιρείας δικάζονται για δήθεν παρακώλυση συγκοινωνιών.

Θεωρούμε απαράδεκτη την τακτική της εταιρείας να προβεί σε μήνυση κατά των Ναυτεργατών που είχαν εξαγγείλει 4ωρη στάση εργασίας για την επαναπρόσληψη συναδέλφου τους.

Η ΠΕΝΕΝ καταδικάζει τέτοιου είδους αυταρχικές ενέργειες από πλοιοκτήτες και Λιμενικές αρχές και ζητά από τις υπηρεσίες του Υπουργείου να σταματήσουν την αντεργατική επίθεση κατά των Ναυτεργατών.

Το δικαίωμα της απεργίας κατακτήθηκε με αγώνες των εργαζομένων και δεν υπονομεύεται με ποινικές διώξεις και κάθε είδους τρομοκρατία.

Έλληνας καπετάνιος στα χέρια Νιγηριανών ενόπλων

Στα χέρια Νιγηριανών ενόπλων βρίσκεται εδώ και τρεις εβδομάδες ο Έλληνας καπετάνιος του μικρού δεξαμενοπλοίου «Tulip».Το πλοίο ανήκε στην Aegean Oil, η οποία ως γνωστόν σταματά τις δραστηριότητες της στην Γκάνα.

Το πλοίο μεταβιβάστηκε σε τοπικά συμφέροντα. Στο πρώτο του ταξίδι στην Νιγηρία, δέχθηκε την επίθεση ενόπλων και ο Έλληνας καπετάνιος του βρέθηκε στα χέρια της ένοπλης συμμορίας. Οι ένοπλοι ζητούν λύτρα, ωστόσο σύμφωνα με πληροφορίες το πλοίο είναι ανασφάλιστο και η τύχη του καπετάνιου βρίσκεται στα χέρια των ενόπλων.

Την υπόθεση παρακολουθεί από κοντά και ο επίτιμος Πρόξενος της Ελλάδας στην Γκάνα ο οποίος σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες έχει ήδη ενημερώσει τις ελληνικές αρχές για το συμβάν. Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν πως ο Επίτιμος Έλληνας Πρόξενος παρέμεινε operator του πλοίου.

Υπενθυμίζεται ότι πριν τρεις περίπου εβδομάδες, είχε εκτελεστεί άλλος Έλληνας όμηρος που είχε πιαστεί πριν τρεις εβδομάδες στη Νιγηρία μαζί με άλλους έξι ξένους εργαζόμενους (όλοι εργαζόμενοι της κατασκευαστικής εταιρείας Setraco που δραστηριοποιείται στην χώρα).

dailypress24.blogspot.gr

Μετά τη μαρίνα της Λέσβου πουλάνε και τις νησίδες Τοκμάκια, μεταξύ Λέσβου και Τουρκίας

Ακούγεται σαν ανέκδοτο αλλά πρόκειται για πραγματική είδηση με σημαντικές επιπτώσεις στην προάσπιση των κυριαρχικών μας δικαιωμάτων απέναντι στην Τουρκία: Με σχετική αγγελία πώλησης που δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα privateislandsonline.com οι νησίδες Τοκμάκια στα ανοικτά του Μανταμάδου, πωλούνται, με εκκίνηση τα 4.000.000 ευρώ.

Λεπτομερεια: Οι βραχονησίες όπως φαίνεται και στο χάρτη βρίσκονται μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας απέναντι από την Β.Α ακτή της Λέσβου. Ελέγχουν το δύαυλο του νησιού με την μικρασιατική ακτή και κατα συνέπεια αποτελούν έδαφος υψηλού στρατηγικού ενδιαφέροντος.

Προφανώς κάποιοι κύκλοι επεξεργάζονται την ανάδειξη και ενδεχομένως τον εποικισμό των βραχονησίδων του Ανατολικού Αιγαίου, με απώτερο στόχο την μείωση της ελληνικής κυριαρχίας καθώς σύμφωνα με το Διεθνές Δίκαιο: «Σε ένα νησί αναγνωρίζεται υφαλοκρηπίδα μόνον όταν στο έδαφός του ασκείται έστω και μικρή οικονομική δραστηριότητα».

Βρίσκονται σε απόσταση μικρότερη του ενός χιλιομέτρου από τις ακτές της Λέσβου και ενοικιάζονταν από τους ιδιοκτήτες τους σε βοσκούς. Η ομορφιά τους, αφήνει τους επισκέπτες άφωνους.

Πρόκειται για ομάδα μικρών νησιών ανατολικά της Λέσβου στο βορειοανατολικό Αιγαίο. Οι ανθρώπινες δραστηριότητες περιλαμβάνουν τη κτηνοτροφία, το ψάρεμα και τον τουρισμό. Χαρακτηρίζονται από απόκρημνες και βραχώδεις ακτές).

Οι επιπτώσεις από ενδεχόμενη οικοπεδοποίησης τους εκτός από Εθνικές είναι και περιβαντολλογικές καθώς σύμφωνα με όσα αναφέρεται σε σχετικό δημοσίευμα της ιστοσελίδας www.lesvosreport.gr, οι μικρονησίδες θεωρούνται «εξαιρετικώς ευαίσθητα οικοσυστήματα και εάν αποσταθεροποιηθούν επέρχεται η καταστροφή τους».

Ειδικότερα το σύμπλεγμα των νησιών Τοκμάκια εντάσσονται σε Ζώνη Ειδικής Προστασίας, και αποτελούν σημαντικό χώρο αναπαραγωγής του Αιγαιόγλαρου Larus audouinii , προστατευόμενου είδους που εμφανίζεται σε μικρούς αριθμούς μόνο στη Μεσόγειο, και οι λίγες ανθρώπινες δραστηριότητες που αναπτύσσονται στην περιοχή σήμερα (κτηνοτροφία, ψάρεμα και μικρή τουριστική κίνηση από πλωτά μέσα) έχουν επιτρέψει την προστασία του.

Επιπλέον τα νησιά αυτά εντάσσονται στο δίκτυο των προστατευόμενων νήσων του Αιγαίου, όπου σύμφωνα με την Υπουργική απόφαση 9379/2002 του υπουργείου Αιγαίου, έχουν χαρακτηριστεί ως νησίδες «ιδιαίτερου φυσικού κάλους» όπου επιτρέπεται η άσκηση ΜΟΝΟ παραδοσιακών δραστηριοτήτων (κτηνοτροφία, αλιεία, γεωργία και μελισσοκομία) ενώ επιτρέπεται η κατασκευή νέων οικοδομημάτων μικρής κλίμακας για λόγους εξυπηρέτησης της εθνικής άμυνας, φαροφύλαξης, αρχαιολογίας ή επιστημονικής έρευνας, πάντα βέβαια προσαρμοσμένων στο φυσικό περιβάλλον).

Συγκεκριμένα πρόκειται για περισσότερα από 1,900 στρ. της περιοχής που καλύπτονται από τη Ζώνη Ειδικής Προστασίας ΝΗΣIΔΕΣ ΛΕΣΒΟΥ (ΣYΜΠΛΕΓΜΑ ΤΟΜΑΡΟΝΗΣIΩΝ, ΚIΔΩΝΑΣ, ΑΓIΟΣ ΓΕΩΡΓIΟΣ, ΓΛΑΡΟΝΗΣI, ΚΛΠ.).

Το.. «ξεχασμένο» πρόγραμμα αξιοποίησης με συνδρομή του ΥΕΘΑ

Οι νησίδες Τοκμάκια πρωταγωνιστούσαν σε συγκεκριμένο σχέδιο για την αξιοποίηση πολλών βραχονησίδων του Αιγαίου στα μέσα της δεκαετίας του 90’.

Συγκεκριμένα τον Νοέμβριο του 1995 η ελληνική κυβέρνηση μελετούσε ένα πρόγραμμα εποικισμού μικρονησίδων με κρατική επιδότηση. Ανακοινώθηκε ότι το πρόγραμμα αποσκοπούσε στην ανάπτυξη μιας μορφής αγροτικού τουρισμού.

Στην πραγματικότητα, βασιζόμενη στο Δίκαιο της Θαλάσσης περί υφαλοκρηπίδας και ζώνης οικονομικής εκμετάλλευσης, στόχευε με τον εποικισμό στη διασφάλιση των εθνικών της συμφερόντων.

Η απαραίτητη υποδομή εποικισμού θα δημιουργείτο στις νησίδες Τοκμάκια Λέσβου, Βάτος Χίου, Αντικύθηρα Κυθήρων, Γαυδοπούλα Κρήτης και Νίμος, Στρογγυλή, Φαρμακονήσι, Καλόλιμνος Δωδεκανήσου.

Ήδη, πριν ακόμη το πρόγραμμα πάρει ευρεία προβολή, 500 Έλληνες και περισσότεροι από 1.200 ξένοι υπήκοοι είχαν εκδηλώσει σχετικό ενδιαφέρον.

Το υπουργείο Εθνικής Αμύνης με – τότε – υπουργό τον Γ. Αρσένη, εκπόνησε συγκεκριμένο πρόγραμμα που προέβλεπε τη μεταφορά σε μια σειρά από βραχονησίδες ορισμένων υλικών που να καθιστούν εφικτή τη διαβίωση ακόμα και υπό δυσμενείς καιρικές συνθήκες, όπως δοχεία με καύσιμα θέρμανσης και εφόδια, κάποιες στοιχειώδεις εγκαταστάσεις στέγασης, καλύβες και άλλα.

Στον κατάλογο των νησιών περιλαμβανόταν τα Αντικύθηρα και η Γαυδοπούλα και όχι μόνο βραχονησίδες του Ανατολικού Αιγαίου.
Το υπουργείο Αμύνης είχε διαθέσει τα απαραίτητα πλοία του Πολεμικού Ναυτικού, προσωπικό και υλικά για την υλοποίηση του προγράμματος’.

Σήμερα δυστυχώς είναι άγνωστο σε ποιο βαθμό υφίσταται – και αν- η υποδομή που είχαν στηθεί με τη συνδρομή των ΕΔ.

Υπενθυμίζεται ότι ο όμιλος τουρκικών συμφερόντων Dogus, απέκτησε πρόσφατα τη μαρίνας της Λέσβου θέτοντας πρωτοφανή ερωτηματικά για την εθνική ασφάλεια της χώρας καθώς οι Τούρκοι ια μπορούν πλέον να ελέγχουν «εκ των έσω» την θαλάσσια κυκλοφορία σε όλη την κρίσιμη περιοχή του Βόρειου Αιγαίου.

defencenet.gr

Συνάντηση ΕΕΚΦΝ με την Άντζελα Γκερέκου

Η Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας εξέδωσε την ακόλουθη ανακοίνωση:
«Η Ένωσή μας μέσα στα πλαίσια των προσπαθειών που καταβάλει για την ενίσχυση του τομέα της Κρουαζιέρας στη χώρα μας και την προσέλκυση κατά το δυνατόν περισσοτέρων κρουαζιεροπλοίων που θα χρησιμοποιούν τα λιμάνια μας ως home-porting καθιέρωσε επαφές με φορείς που ασχολούνται με το αντικείμενο της κρουαζιέρας καθώς επίσης και πρόσωπα που έχουν υπηρετήσει τον τομέα του Τουρισμού από υπεύθυνες κυβερνητικές θέσεις και εξακολουθούν και σήμερα να ενδιαφέρονται και να καταθέτουν τις απόψεις και σκέψεις τους για τον κλάδο που εκπροσωπεί η Ένωσή μας.

Μέσα σε αυτά τα πλαίσια και με πρωτοβουλία της Ενώσεώς μας είχαμε μια πολύ ενδιαφέρουσα και αποδοτική συνάντηση με την κ. Αγγελική Γκερέκου, πρώην Υφυπουργό Τουρισμού και δραστήριο μέλος του Κοινοβουλίου κυρίως σε θέματα τουρισμού.

Η κυρία Γκερέκου άκουσε με προσοχή και ενδιαφέρον τις απόψεις του Προέδρου και των μελών του ΔΣ της Ενώσεώς μας σχεδόν για όλα τα καυτά και επείγοντα θέματα που απασχολούν την Κρουαζιέρα.

Η συζήτησή μας κάλυψε μεταξύ άλλων και τα προβλήματα των λιμένων μας κυρίως στα νησιά μας με έμφαση την προώθηση λιμενικών έργων για την βελτίωση των υποδομών υποδοχής Κρουαζιεροπλοίων, την ομαλή λειτουργία των υπηρεσιών εξυπηρέτησης επιβατών, την προώθηση του home-porting καθώς επίσης και τις προσπάθειες της ΟΛΠ ΑΕ για αναβάθμιση και επέκταση του κεντρικού Λιμένα Πειραιώς με αντίστοιχη αύξηση θέσεων υποδοχής κρουαζιεροπλοίων νέας γενιάς.

Μεγάλο μέρος της συζητήσεώς μας με την κυρία Γκερέκου αφιερώθηκε στο σοβαρό θέμα της έκδοσης βίζας εισόδου στη χώρα μας για τουρίστες που προέρχονται από χώρες εκτός Schengen όπως Τουρκία και Ρωσία.

Τέλος συζητήσαμε τις έντονες πρόσφατες φήμες για πιθανή κατάργηση της ΔΟΥ Πλοίων.

Η κυρία Γκερέκου μας διαβεβαίωσε ότι από την πλευρά της θα κάνει κάθε δυνατή προσπάθεια προς τους αρμόδιους Υπουργούς που χειρίζονται τα θέματα κρουαζιέρας και ιδιαίτερα προς τον Υπουργό Οικονομικών για την διατήρηση της ΔΟΥ Πλοίων.

Ευχαριστήσαμε την κυρία Γκερέκου για τον χρόνο που μας διέθεσε και συμφωνήσαμε να συνεχιστεί η συνεργασία μας και στο μέλλον στα θέματα Κρουαζιέρας και Τουρισμού».

ΠΗΓΗ

Δικαστική «φουρτούνα» από το Τέξας για τον Τσάκο

Πετρελαϊκή εταιρία καταγγέλλει ότι έχασε $1 εκ. λόγω συνομωσίας εναντίον της

Δικαστική «φουρτούνα» χτυπά τον όμιλο Τσάκου. Μια ιστορία από το 2007 «ξύπνησε» μετά την προσφυγή στη Δικαιοσύνη πετρελαϊκής εταιρίας στο Τέξας, η οποία ισχυρίζεται ότι έχασε περισσότερα από 1 εκατ. δολάρια εξαιτίας μιας «μυστικής συμφωνίας» ανάμεσα στον πρώην διευθυντή της, υπεύθυνο για τις ναυλώσεις, Jonathan Barnes και τον ελληνικό ναυτιλιακό όμιλο Τσάκου.

Η Houston Refinery LP (HRO) υποστηρίζει ότι μετέφερε πετρέλαιο από την Βενεζουέλα στα διυλιστήρια του Χιούστον, έχοντας συνάψει συμβόλαιο με τον όμιλο Τσάκου, όπως είχε κανονιστεί με τον ναυλομεσιτικό οίκο Southport Maritime. Πριν από τον Σεπτέμβριο του 2007, η Houston Refining υποστηρίζει ότι ο Τσάκος της παρείχε έκπτωση ή πίστωση της τάξεως του 1,25% επί του ναυτιλιακού κόστους.

Αλλά αυτή η έκπτωση ξαφνικά «εξαφανίστηκε» γιατί όπως αναφέρει στην αγωγή της η εταιρία, ο όμιλος Τσάκου συμφώνησε να πληρώσει το χρηματικό ισοδύναμο ποσό της πίστωσης απευθείας στον διευθυντή ναυλώσεων, Jonathan Barnes και όχι να το καταβάλλει στην εταιρία.

Σύμφωνα με τους ισχυρισμούς της Houston Refining ο Barnes σκέφτηκε το εν λόγω σχέδιο όταν η Southport του έθεσε το ερώτημα αν η Houston θα μπορούσε να χρησιμοποιεί τέσσερα πλοία του ομίλου Τσάκου αντί τριών με τα οποία κάλυπταν μέχρι τότε τις ναυτιλιακές τους ανάγκες. Μάλιστα, το καλοκαίρι του 2007, ο Barnes φέρεται να συναντήθηκε με επικεφαλής του ελληνικού ναυτιλιακού ομίλου και δύο μεσίτες της Southport σε παμπ του Λονδίνου.

«Ο Barnes είπε στην συγκεκριμένη ομάδα ότι θα συμφωνήσει η HRO να χρησιμοποιήσει και τέταρτο πλοίο του Τσάκου για να μεταφέρει πετρέλαιο από την Βενεζουέλα στο Χιούστον, αρκεί ο Τσάκος να δώσει κάποιο προσωπικό αντάλλαγμα στον ίδιο», σύμφωνα με την καταγγελία που έκανε. Σύμφωνα πάντα με την HRO, οι δύο πλευρές είχαν συμφωνήσει επίσης ότι ο Barnes θα χρησιμοποιούσε μια εταιρία με έδρα τις Βρετανικές Παρθένες Νήσους, η οποία ονομαζόταν «Farid» για να στέλνει τις τιμολογήσεις στον Τσάκο και εκείνος με την σειρά του θα έστελνε το χρηματικό ποσό στο τραπεζικό λογαριασμό της Farid στην Ελβετία.

Με κάθε λεπτομέρεια

Ο Barnes, όπως υποστηρίζει η HRO, είχε υπολογίσει και την παραμικρή λεπτομέρεια του σχεδίου του. Φέρεται να είχε ανατρέξει στα αρχεία της Houston Refinery LP και έφτιαξε αντίγραφα όλων των τιμολογίων που αφορούσαν στον όμιλο Τσάκου, εκτιμώντας ότι βάσει του ποσοστού 1,25%, ο όμιλος Τσάκου του χρωστούσε για τις τιμολογήσεις από τον Σεπτέμβριο του 2007 αθροιστικά κοντά στα 260.000 δολάρια.

Η HRO υποστηρίζει ότι πράγματι ο όμιλος Τσάκου του κατέθεσε το συγκεκριμένο ποσό στον τραπεζικό λογαριασμό της Farid τον Ιανουάριο του 2008.

Πώς όλο αυτό το μυστικό σχέδιο συνωμοσίας, όπως το χαρακτηρίζει η πετρελαϊκή εταιρία, ήρθε στην επιφάνεια; Όλα ξεκίνησαν μετά από μια εσωτερική έρευνα, καθώς στελέχη της διαπίστωσαν ότι κάτι «τρέχει» με την ξαφνική διακοπή πληρωμής της προμήθειας 1,25% από τον όμιλο Τσάκου.

Η Houston Refinery ισχυρίζεται επίσης ότι πλήρωσε στον Τσάκο περισσότερα από 107 εκατ. δολ. για τις μεταφορές πετρελαίου από την Βενεζουέλα στο Χιούστον και η Southport ότι έλαβε περίπου 10 εκατ. δολάρια ως προμήθεια.

Ο Barnes αυτή την στιγμή εκτίει ποινή επταετούς φυλάκισης σε ομοσπονδιακή φυλακή, καθώς κρίθηκε ένοχος για συνωμοσία και διάπραξη απάτης, αλλά και συνωμοσία για ξέπλυμα μαύρου χρήματος διεθνώς από άλλα «ανταλλάγματα» που ζητούσε όσο εργαζόταν ως διευθυντής της εταιρίας.

Η ελληνική απάντηση

Σε ανακοίνωσή του ο ελληνικός ναυτιλιακός όμιλος Tsakos Shipping & Trading υποστηρίζει πως η εταιρία- μέχρι την ώρα που γράφονταν αυτές οι γραμμές- δεν είχε λάβει την καταγγελία στα χέρια της, και άρα «δεν μπορούμε να προβούμε σε οποιοδήποτε σχόλιο για την υπόθεση». Πάντως, τονίζουν ότι «δεν έχουν πραγματοποιηθεί ανάρμοστες πληρωμές. Γι’ αυτό σκοπεύουμε να αμφισβητήσουμε τους ισχυρισμούς και νομικά».

Άνοιξε και πάλι ο φάκελος του «Νήσος Αμοργός»

Δύο ατυχήματα ρύπανσης των ακτών της Βενεζουέλας, το ένα εκ των οποίων με ελληνικό ενδιαφέρον, απασχολούν Το Διεθνές Ταμείο Αποζημιώσεων Πετρελαϊκής Μόλυνσης και την εταιρία Gard εδώ και μία εβδομάδα. Και τα δύο συνέβησαν την δεκαετία του ’90, αλλά εκτιμάται ότι πρόκειται για τις πιο δυσεπίλυτες υποθέσεις στα χρονικά, και οι διαμάχες που είχαν ξεσπάσει πριν από 15 χρόνια περίπου και συνεχίζονταν μέχρι σήμερα, φαίνεται πως οδηγούν σε αδιέξοδο.

Ο φάκελος της υπόθεσης του πλοίου «Νήσος Αμοργός», το οποίο το 1997 ανήκε στην ελληνική εταιρία «Γλαύκη» του ομίλου Αλαφούζου, άνοιξε ξανά. Το πλοίο είχε παρουσιάσει διαρροή πετρελαίου με ψαράδες και άλλους τοπικούς φορείς στη Βενεζουέλα να μιλούν τότε για μια από τις μεγαλύτερες θαλάσσιες ρυπάνσεις.

Ακολούθησαν σφοδρές αντιπαραθέσεις, σκληρές δικαστικές διαμάχες και αντεγκλήσεις προκειμένου να δοθεί λύση στο θέμα της αποζημίωσης, όμως, μέχρι σήμερα δεν έχει υπάρξει εξέλιξη.

Υπάρχει ένα καθιερωμένο σύστημα σύμφωνα με τις διεθνείς συμβάσεις για την αποζημίωση θυμάτων πετρελαϊκών διαρροών, όμως, μεταξύ των εναγόντων και των δικαστηρίων της Βενεζουέλας, η σχετική διαδικασία διεκόπη. Η εταιρία Gard έχει απορρίψει τις αποφάσεις των δικαστηρίων της Βενεζουέλας που αρνούνται το δικαίωμα στον ιδιοκτήτη του «Νήσος Αμοργός» να περιορίσει την ευθύνη, όπως προβλέπουν οι διεθνείς συμβάσεις σχετικά με μια διαρροή περίπου 3.600 τόνων πετρελαίου στο κανάλι Maracaibo.

Το πλοίο είχε «συλληφθεί» για τέσσερις μήνες, αλλά τελικά αφέθηκε ελεύθερο, ενώ το κράτος της Βενεζουέλας εμφανίζεται να ανέλαβε τις αξιώσεις των αλιέων.

ΠΗΓΗ