Απολογισμός έτους και για τα ευρωπαϊκά λιμάνια. Έτους οικονομικής κρίσης για την ευρωζώνη τα «απόνερα» της οποίας μάλλον επηρέασαν σημαντικά και τις διηπειρωτικές διακινήσεις.
Από τα πρώτα στοιχεία πάντως των απολογισμών εμφανίζεται μία πτώση για τα λιμάνια της Β. Ευρώπης που ωστόσο εξακολουθούν να διατηρούν τα «σκήπτρα» έναντι των λιμένων της Ν. Ευρώπης τα οποία όμως εντός του έτους που φεύγει τα επόμενα 24ωρα μπήκαν ξανά στο «κάδρο» του ανταγωνισμού ελέω σιδηροδρόμου αλλά και μίας διαφαινόμενης προδιάθεσης των μεγάλων γραμμών να τα χρησιμοποιήσουν περισσότερο προσεχώς.
Αιτία τα καύσιμα, οι ρύποι αλλά και οι προθέσεις για συντόμευση των χρόνων πλεύσης. Αναλυτές του τομέα κάνουν λόγο για «μοίρασμα» της κίνησης από το νέο έτος ενώ δεν είναι λίγοι και εκείνοι που διαβλέπουν ότι τα λιμάνια της Β. Ευρώπης θα δώσουν «γη και ύδωρ» ή τον «υπέρ πάντων αγώνα» για να κερδίσουν τα νέα μεγάλα από άποψης μεταφορικής ικανότητα πλοία.
Άλλωστε για αυτό ήδη τα πλάνα εξοπλισμών φαίνεται πως θα αλλάξουν μαζί με τις τιμολογιακές πολιτικές που δεν αποκλείεται να αναπροσαρμοστούν «προς τα κάτω» στη λογική της συμπίεσης για λόγους ανταγωνισμού καθώς δεν φαίνονται πολλά περιθώρια να βελτιωθούν οι ανά ώρα κινήσεις καθώς οι ρυθμοί σε πολλά λιμάνια είναι οριακοί πλέον με βάση και τις δυνατότητες των τεχνολογικών μέσων που διαθέτουν.
Αντίθετα στο Νότο οι ορίζοντες παραμένουν ανοικτοί, καθώς όπως προαναφέρθηκε οι σιδηροδρομικές απολήξεις αλλά και η αξιοποίηση προγραμμάτων της ΕΕ μάλλον θα προσδώσουν δυναμική που μένει να διαφανεί αν θα αλλάξει τους πίνακες των αριθμών και για ποιους.