Ναυτιλία: »Μεγάλο ρίσκο οι επενδύσεις»

Του Μηνά Τσαμόπουλου

Αν και η αύξηση χωρητικότητας των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου τον περασμένο Ιούνιο κινήθηκε σε χαμηλότερο ποσοστό από ό,τι στα τέλη του 2009 και πιο συγκεκριμένα κατά 6,63%, δημιουργώντας μεγαλύτερες προσδοκίες για ανάκαμψη της αγοράς ιδιαίτερα από τα τέλη του 2014, παρ’ όλα αυτά υπάρχουν οι μετριοπαθείς εκτιμήσεις του WTO για την ανάπτυξη του Παγκόσμιου Εμπορίου και του IMF για την ανάπτυξη της Παγκόσμιας οικονομίας, οι οποίες λειτουργούν ως τροχοπέδη στην ανάκαμψη της ναυτιλιακής αγοράς επηρεάζοντας αρνητικά τα οφέλη από την μειωμένη αύξηση χωρητικότητας.

Την ίδια ώρα, παρατηρείται το οξύμωρο, να υπάρχει μεγάλη αύξηση των παραγγελιών το τελευταίο διάστημα καθώς οι πλοιοκτήτες εκμεταλλευόμενοι τις ιδιαίτερα ελκυστικές τιμές και για πλοία νέα τεχνολογίας με χαμηλότερη κατανάλωση, Eco Design Vessels, προέβησαν στην τοποθέτηση αρκετών νέων παραγγελιών και η τάση αυτή δείχνει να συνεχίζεται.

«Στις ημέρες μας έχει αρχίσει μία ενδιαφέρουσα συζήτηση μέσω αντικρουόμενων δηλώσεων αν η αναμενόμενη ανάκαμψη της αγοράς τελικά θα επέλθει από τα τέλη του 2014 η θα παραμείνει σε χαμηλά επίπεδα ακόμη και μετά από το 2014» επισημαίνει σε ανάλυσή του ο διεθνής ναυλομεσιτικός οίκος G.Moundreas SA:

«Ο Managing Director της Drewry Group, Arjun Batra, δήλωσε ότι τα ρίσκα είναι μεγαλύτερα από την οποιαδήποτε προοπτική ανόδου της αγοράς στα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου, καθώς η μεγάλη αύξηση των νέων παραγγελιών και η επιβράδυνση της ζήτησης για εμπορεύματα, ιδιαίτερα από την Κίνα που η οικονομία της επιβραδύνει, θα μεταφέρει την ανάκαμψη της αγοράς από το 2014 στο 2016» και προσθέτει:

«Αντίστοιχα ο Henning Oldendorff, της Olderndoff Carriers η οποία έχει υπό την κατοχή της πάνω από 400 πλοία ξηρού φορτίου, επισήμανε πως η επανάληψη της κατάστασης της κακής αγοράς των τελευταίων 4 χρόνων, θεωρώντας ότι η τωρινή ανάκαμψη είναι προσωρινή, θα επιφέρει ιδιαίτερα αρνητικές επιπτώσεις στις εταιρίες καθώς θα απομακρύνει την οποιαδήποτε ευκαιρία για «χτίσιμο» κεφαλαιακών αποθεμάτων. Προειδοποίησε μάλιστα ότι τα επόμενα 2 χρόνια θα δούμε αρκετές εταιρίες να αντιμετωπίζουν προβλήματα ρευστότητας και επιβίωσης».

Αντίθετα, ο Jeffrey Landsberg, Πρόεδρος της Commodore Research & Consultancy, θεωρεί ότι οι φόβοι για μείωση των εισαγωγών από την Κίνα είναι υπερβολικοί αφού η ζήτηση για εισαγωγές εμπορευμάτων (χύδην φορτία) μακροπρόθεσμα θα παραμείνει υψηλή.

Επίσης, επεσήμανε ότι η μεγαλύτερη απειλή για την πορεία της αγοράς είναι η υπέρ – προσφορά τονάζ, ιδιαίτερα αν οι παραγγελίες συνεχίσουν με τον ίδιο υψηλό ρυθμό που κινήθηκαν το 1ο εξάμηνο του έτους.

newmoney.gr