ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Στροφή στα Ιστιοφόρα;

Τα ιστιοφόρα με τα τεράστια πανιά τους, τα πανύψηλα κατάρτια και το μακρύ ξύλινο κύτος τους τον 19ο αιώνα, αποτέλεσαν ένα συγκλονιστικό κατόρθωμα σχεδιασμού και έφερναν στην Ευρώπη τα εξωτικά αγαθά όλου του κόσμου: φορτωμένα με τσάι, μπαχαρικά, σοκολάτες και ότι άλλο λαχταρούσαν οι καταναλωτές, κατάφερναν να φέρουν την πραμάτεια τους παντού χάρη στην αιολική ενέργεια.

Τα ατμόπλοια εξαφάνισαν τα ιστιοφόρα, αλλά η ενεργειακή κρίση τα φέρνει ξανά στο προσκήνιο καθώς όλοι αναζητούν ένα περιβαλλοντικά βιώσιμο εμπόριο.

Πρόσφατα απέπλευσε από την Ολλανδία το πανέμορφο «Τres Hombres» για την Καραϊβική και με ένα ταξίδι 8 μηνών, θα μεταφέρει μπύρα, κρασί, ρούμι και σοκολάτα . Το σκάφος ονομάστηκε έτσι προς τιμήν των τριών ανδρών (και φίλων) που είχαν την πρωτοβουλία για το εγχείρημα.

Το σκάφος δεν έχει μηχανή και στηρίζεται για την ψύξη των εμπορευμάτων του σε ψυγεία που στηρίζονται στην ηλιακή ενέργεια.

«Πολλές ναυτιλιακές εταιρείες χρεοκοπούν επειδή τα καύσιμα είναι πλέον πανάκριβα», είπε ένας από τους πρωτεργάτες του εγχειρήματος και υποπλοίαρχος, ο Arjen van der Veen.

«Το σημερινό μοντέλο ναυτιλίας δεν είναι βιώσιμο ούτε για τους επιχειρηματίες ούτε για το περιβάλλον Επιλέξαμε ένα παραδοσιακό μοντέλο για να αποδείξουμε στον κόσμο ότι η ιστιοπλοΐα μπορεί ακόμα να είναι αποτελεσματική.».

Από τη βάση του (το Ντεν Χέλντερ στην Ολλανδία), το Tres Hombres θα κατευθυνθεί στο Brixham στην Αγγλία, απ’ όπου θα πάρει 100.000 μπουκάλια μπύρας και θα τα παραδώσει στο Douarnenez της Γαλλίας, θα πλεύσει σε άλλα ευρωπαϊκά λιμάνια και τέλος στην Καραϊβική, απ’ όπου θα επιστέψει μεταφέροντας συνολικά στη διαδρομή του 500 λίτρα κρασιού, 50.000 σοκολάτες, 4.000 φιάλες ρούμι και 5 τόννους κακάο. Όλο το φορτίο είναι οργανικά, καθιστώντας το φιλικό προς το περιβάλλον από τη στιγμή που θα παράγεται μέχρι τη στιγμή που φτάνει στα ράφια των σούπερ μάρκετ.

«Για τις επιχειρήσεις, καθιστά τα προϊόντα τους μοναδικά», είπε ο υποπλοίαρχος. «Είναι λίγο πιο ακριβά, αλλά οι άνθρωποι είναι πρόθυμοι να πληρώσουν για κάτι πιο υγιεινό και πιο φιλικό στο περιβάλλον»

«Πράσινο ταξίδι»

Η εταιρία STN (Sail Transport Network), που ειδικεύεται στο «πράσινο ταξίδι» παράλληλα σκοπεύει να δημιουργηθεί και μια πιστοποίηση μεταφορών που χρησιμοποιούν ανανεώσιμες πηγές ενέργειας –δηλαδή κάτι ανάλογο με την επισήμανση «βιολογικό προϊόν» που ισχύει για τα πιστοποιημένα τρόφιμα. Θα μπορούσε να λέγεται «δίκαιο εμπόριο» και «βιολογικό» ή κάτι παρεμφερές.

Ο ιδρυτής της STN είναι ο Jan Lundberg και προβλέπει ότι θα μπορούν να κινούνται με αιολική και μεγάλα φορτηγά πλοία και μάλιστα ότι αυτά θα αποτελούν τον κανόνα και όχι την εξαίρεση –ο λόγος θα είναι η μείωση στις προμήθειες ορυκτών καυσίμων.

«Η επιτάχυνση του ρυθμού των αλλαγών στην οικονομία και τη χρηματοδότηση, το πρόβλημα του πετρελαίου και η κλιματική κρίση είναι όλοι παράγοντες ανατροπής. Συνεπάγονται αλλαγή στη ναυσιπλοΐα και στροφή στην ιστιοπλοΐα» είπε ο ίδιος.

«Σήμερα έχουν αδρανοποιηθεί πολλά μικρά και ηλικιωμένα φορτηγά πλοία και μετατρέπονται σε παλιοσίδερα, Κάποια θα μπορούσαν με μικρές μετατροπές να ανακυκλωθούν σε ιστιοφόρα.
Είναι γεγονός ότι η ναυτιλιακή βιομηχανία διεκπεραιώνει το 90% του εμπορίου και ότι οι ρύποι που προκαλεί αποτελούν το 4% των παγκόσμιων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Αν η ναυτιλία ήταν κράτος, θα ήταν η έκτη μεγαλύτερη πηγή εκπομπής αερίων του θερμοκηπίου στον κόσμο.

Είναι επίσης γεγονός ότι από τον Ιανουάριο του 2013 ο ΙΜΟ θα απαιτήσει από τις ναυτιλιακές εταιρίες να περικόψουν κατά 20% τις εκπομπές τους μέσα στην επόμενη επταετία και κατά 50% επιπλέον μέχρι το 2050. Εως το 2025 όλα τα νεοναυπηγούμενα πλοία θα πρέπει να καταναλώνουν 20% λιγότερη ενέργεια και κατά συνέπεια υα ναυπηγεία θα αναγκαστούν επίσης να παράγουν πιο φιλικά προς το περιβάλλον και λιγότερο ενεργοβόρα καράβια, όπως είπε στο CNN ο Simon Bennett από το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο.

«Σημαντικό ρόλο θα παίξει και το γεγονός ότι το κόστος των καυσίμων έχει αυξηθεί κατά 400% από το 2000. Τα λειτουργικά έξοδα είναι τεράστια Κάθε ναυτιλιακή εταιρεία θα θελήσει να μειώσει τις εκπομπές της.»

Το Tres Hombres

Με αυτές τις περιβαλλοντικές ανησυχίες στο μυαλό αποφάσισαν να κατασκευάσουν το Tres Hombres, ο Van der Veen και οι συνάδελφοί του πλοίαρχοι Αντρέα Lackner και Jorne Langelaan.

Για την κατασκευή του πήραν το 2007 το κύτος ενός πρώην επιβατηγού οχηματαγωγού πλοίου από τα νησιά Aran νησιά στα ανοικτά των της Ιρλανδίας. Η κατασκευή ολοκληρώθηκε το 2009 και αυτό είναι το τέταρτο εμπορικό ταξίδι του Tres Hombre –το ιστιοφόρο παρέδωσε και ανθρωπιστική βοήθεια στην Αϊτή μετά το σεισμό του 2010.

Το τρίο των Ολλανδών δεν είναι η μόνη ομάδα που κινείται προς εναλλακτικές μορφές μεταφοράς. Η βρετανική εταιρεία αιολικής ενέργειας B9 δοκίμασε πρόσφατα ένα μοντέλο του φορτηγού πλοίου που σχεδιάζει –μήκους εκατό μέτρων. Το πλοίο προβλέπεται να χρησιμοποιεί 60% αιολική ενέργεια και οι 3 ιστοί θα ελέγχονται από υπολογιστή. Θα υψώνονται στα 55 μέτρα, όσο περίπου και ένα 14όροφο κτίριο. Το υπόλοιπο 40% της ενέργειας κίνησης θα προέρχεται από βιομάζα, μάλλον από μια μηχανή που θα μετατρέπει υπολείμματα τροφών σε μεθάνιο. Η συνδιευθύντρια της Β9 Diane Gilpin, δήλωσε ο σχεδιασμός είναι πιο αποδοτικός σε μικρότερα σκάφη και τώρα η εταιρία αναζητεί για κάτι που να στοιχίζει μεταξύ 30 και 45 εκατομμυρίων δολαρίων.

«Τα τελευταία 100 χρόνια μας είχαν συνεπάρει οι δυνατότητες που μας προσέφερε το πετρέλαιο, όλα όσα μπορούσε να κάνει για εμάς», είπε η ίδια. «Τώρα όμως ξεμένουμε και πρέπει να φερθούμε λίγο πιο έξυπνα όσον αφορά την ανάπτυξη της ναυτιλίας.»

Παραδέχεται ότι θα είναι μια πρόκληση για την αλλαγή της παραδοσιακά συντηρητικής ναυτιλιακής βιομηχανίας, αλλά πρόσθεσε:
«Έρχεται αναπόφευκτα μια πράσινη επανάσταση στη βιομηχανία και σίγουρα θα ωφεληθούν εκείνοι που θα είναι οι πρωτεργάτες της.'»

pireas2day.gr