Διίστανται οι απόψεις για το ράλι των ναύλων στα capes

Σχεδόν κατά 30% αυξήθηκαν οι ναύλοι για τα πλοία τύπου capes μέσα σε μία εβδομάδα. Ενώ πριν από λίγες ημέρες φλέρταραν με ναύλους μικρότερους των 10.000 δολ., χθες πέτυχαν ναύλους 14.887 δολ., τους υψηλότερους από τις αρχές του περασμένου Ιουλίου. Ωστόσο, οι γνώμες των αναλυτών διίστανται για τη διάρκεια του ράλι στο οποίο επιδόθηκαν τα capes την προηγούμενη εβδομάδα.

Η άνοδος των ναύλων από την προηγούμενη Τρίτη μέχρι και χθες Δευτέρα, που έφερε και πάλι το δείκτη Baltic Dry (BDI) πάνω από τις 1.000 μονάδες και συγκεκριμένα στις 1.115, οφείλεται στην αύξηση της ζήτησης σιδηρομεταλλεύματος από τις κινεζικές χαλυβουργίες και στον κυκλώνα Utor που έπληξε την Αυστραλία, δημιουργώντας πρόβλημα στις θαλάσσιες μεταφορές.

Η άνοδος των ναύλων δεν περιορίζεται μόνο στον Ειρηνικό, καθώς στον Ατλαντικό ο ημερήσιος ναύλος αυξήθηκε στα 12.000 δολ. την ημέρα, σύμφωνα με το ναυλομεσιτικό οίκο Clarkson.

Ο αναλυτής Doug Mavrinac της εταιρείας Jefferies εκτιμά, πάντως, ότι η άνοδος των ναύλων θα έχει συνέχεια, καθώς η ζήτηση σιδηρομεταλλεύματος από τους Κινέζους θα συνεχιστεί, ενώ η αύξηση της προσφοράς χωρητικότητας θα επιβραδύνεται. Ο ίδιος βλέπει πολύ πιθανό σενάριο ο ημερήσιος ναύλος των capes στη spot αγορά να φτάσει τα 20.000 δολ. το τέταρτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους.

Από την άλλη πλευρά, σύμφωνα με το Tradewinds, ο αναλυτής Ben Nolal της Stifel αναφέρει ότι μπορεί ο κυκλώνας της Αυστραλίας να βοήθησε την αγορά την προηγούμενη εβδομάδα, ωστόσο δεν διακρίνει ιδιαίτερη δυναμική στους ναύλους για το μέλλον. Οπως εξηγεί, η ανοδική κίνηση των ναύλων στα capes δεν υποστηρίζεται από μία ανάλογη δυναμική των ναύλων στα πλοία μικρότερου μεγέθους και πιστεύει ότι σύντομα και οι ναύλοι των capes θα επανέλθουν στα χαμηλότερα επίπεδα των προηγούμενων ημερών.

Πάντως, ο ναυλομεσιτικός οίκος Clarkson διακρίνει καλύτερες ημέρες για τη ναυλαγορά ξηρού φορτίου το δεύτερο εξάμηνο του τρέχοντος έτους.

Οι παραδόσεις νεότευκτων πλοίων επιβραδύνθηκαν κατά 43% σε ετήσια βάση, ενώ κατά 28% επιβραδύνθηκαν και οι διαλύσεις. Τα ποσοστά αυτά δίνουν μία αύξηση του στόλου κατά 6,3% σε ετήσια βάση. Ωστόσο, αύξηση αναμένεται και στο θαλάσσιο εμπόριο, καθώς θα αυξηθούν οι εξαγωγές σιδηρομεταλλεύματος, όπως ανέφερε ο Andi Case, διευθύνων σύμβουλος του ναυλομεσιτικού οίκου Clarkson.

Παρά τις αντικρουόμενες εκτιμήσεις για την πορεία της ναυλαγοράς και το γεγονός ότι βρισκόμαστε στην αιχμή των καλοκαιρινών διακοπών το ενδιαφέρον για αγορές πλοίων από δεύτερο χέρι εξακολουθεί να παραμένει αμείωτο, σύμφωνα με τον κ. Γιώργο Ηλιόπουλο, broker στο ναυλομεσιτικό οίκο Intermodal. H έντονη δραστηριότητα, αναφέρει ο κ. Ηλιόπουλος σε ανάλυσή του, δεν είναι εμφανής μόνο από τον αριθμό των αγοραπωλησιών που καταγράφονται, αλλά και από τον αριθμό των εμφανιζόμενων αγοραστών σε πλοία που βγαίνουν προς πώληση.

Περίπου οκτώ ενδιαφερόμενοι επισκέφθηκαν πριν από λίγες ημέρες το «Dannan Island», ένα panamax που ναυπηγήθηκε το 2006, ενώ δέκα ήταν οι υποψήφιοι αγοραστές για το handymax «Azuma Phoenix». Περιττό να σημειώσουμε ότι και στις δυο περιπτώσεις οι περισσότεροι ενδιαφερόμενοι ήταν Ελληνες.

Οι αγοραστές προσδοκούν να επωφεληθούν από τις χαμηλές τιμές, οι οποίες θα πρέπει να σημειωθεί ότι αφορούν σύγχρονα πλοία, αν και second hand, τα οποία είναι σύμφωνα με όλους τους κανονισμούς για περιβαλλοντικά θέματα. Δεν είναι, άλλωστε, τυχαίο ότι σε πολλές περιπτώσεις στις αγορές αυτές επενδύουν σε συνεργασία με έμπειρους πλοιοκτήτες και επενδυτικά funds.

naftemporiki.gr

Διαβάστε ακόμα

Aμείωτο παραμένει το ενδιαφέρον για πλοία τύπου capes, είτε στη second hand αγορά είτε σε νεότευκτα, καθώς εκτιμάται ότι τα θεμελιώδη μεγέθη προσφοράς και ζήτησης σε συνδυασμό με την τρέχουσα αξία των πλοίων καθιστούν την απόκτησή τους συμφέρουσα.

Τo μεγαλύτερο ενδιαφέρον σε ό,τι αφορά τη second hand αγορά παρατηρείται για πλοία ηλικίας 9-16 ετών, δηλαδή για πλοία που κατασκευάστηκαν μεταξύ του 1997 και το 2004, αναφέρει o ναυλομεσιτικός οίκος Intermodal.

Παράλληλα, παρά τις νέες παραγγελίες που τοποθετήθηκαν φέτος στα ναυπηγεία, ο συνολικός αριθμός αποτελεί μόλις 14% του υφιστάμενου στόλου, όταν σε άλλες κατηγορίες πλοίων, όπως π.χ. τα panamax, φθάνει το 22%.

Το βιβλίο παραγγελιών

Σύμφωνα με τον broker της Intermodal, κ. Χρήστο Μάντζιο, το βιβλίο παραγγελιών βρίσκεται στους 37,45 εκατ. dwt με ορίζοντα παράδοσης μέχρι και το 2016, όταν η υφιστάμενη δυναμικότητα του παγκόσμιου στόλου των capes ανέρχεται στους 274 εκατ. dwt. Επίσης, με βάση τον αριθμό των πλοίων αναμένεται να παραληφθούν 80 νεότευκτα capes μέχρι το τέλος του 2013, επιπλέον 74 μέχρι το τέλος του 2014 και 29 μέχρι το τέλος του 2015 κι αργότερα.

Σε μία άλλη ανάλυσή του ο ναυλομεσιτικός οίκος Platou αναφέρει ότι το πρώτο εξάμηνο του 2013 παραγγέλθηκαν συνολικά 72 capes, μεταφορικής ικανότητας 13,7 εκατ. dwt, όταν όλο το 2012 είχαν παραγγελθεί μόλις 21 μεταφορικής ικανότητας 3,9 εκατ. dwt.

Στο μεταξύ ιδιαίτερη έξαρση παρουσίασαν τον τελευταίο μήνα οι ναύλοι στα capes καθώς αυξήθηκαν από τα επίπεδα των 5.000 δολαρίων την ημέρα σε επίπεδα άνω των 15.000 δολαρίων την ημέρα. Τις  δυο τελευταίες ημέρες, πάντως, σημειώθηκε μία διόρθωση καθώς χθες ο μέσος ημερήσιος ναύλος για ένα cape διαμορφώθηκε στα 13.636 δολάρια.

Σύμφωνα με τον κ. Γιάννη Παχούλη, της Megachart, η τόσο μεγάλη άνοδος των ναύλων δεν ήταν αναμενόμενη και ως ένα βαθμό οφείλεται και στο γεγονός ότι η χρεοκοπία της STX Pan Ocean δέσμευσε ορισμένα capes τα οποία βγήκαν πρόσκαιρα από την αγορά.

Οι εισαγωγές

Παράλληλα, βέβαια, όλο το προηγούμενο διάστημα οι εισαγωγές άνθρακα για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας στην Κίνα αυξάνονταν καθώς τα αποθέματα μειώνονταν και ενώ η χώρα βρίσκεται εν μέσω καλοκαιριού όπου οι ανάγκες για ενέργεια είναι αυξημένες.

Παράλληλα, όπως αναφέρει στην εβδομαδιαία ανάλυσή του ο ναυλομεσιτικός οίκος G. Moundreas και οι εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος από την Κίνα έχουν αρχίσει και αυξάνονται, όχι μόνο γιατί τα αποθέματα είχαν φτάσει σε χαμηλά επίπεδα, (στις 8 Μαρτίου έφτασαν στο χαμηλότερο σημείο των τελευταίων 4 ετών), αλλά και γιατί οι έμποροι, λόγω ότι οι τιμές του σιδηρομεταλλεύματος έχουν αρχίσει και σταθεροποιούνται, σπεκουλάρουν ότι θα ανέβουν σύντομα και έχουν αρχίσει και αγοράζουν εκτιμώντας ότι στο επόμενο διάστημα θα το πουλήσουν σε υψηλότερη τιμή, αυξάνοντας έτσι τα κέρδη τους.

Η ανωτέρω διαδικασία της σπέκουλας έχει σαν αποτέλεσμα την αύξηση της τιμής του σιδηρομεταλλεύματος και ταυτόχρονα την αύξηση των ημερήσιων εσόδων των πλοίων τύπου Capes, σημειώνει ο ναυλομεσιτικός οίκος.

Σε κάθε περίπτωση και ανεξάρτητα από τις βραχυπρόθεσμες αυξομειώσεις των ναύλων, οι εταιρείες προβαίνουν σε παραγγελίες νέων πλοίων όταν πιστεύουν ότι η μελλοντική ζήτηση θα είναι μεγαλύτερη από την προσφορά, προσδοκώντας έτσι μεγαλύτερα κέρδη. Στην παρούσα φάση και δεδομένου των χαμηλών τιμών στην αγορά των νεότευκτων πλοίων, η αύξηση των νέων παραγγελιών σηματοδοτεί την πεποίθηση των πλοιοκτητών ότι η αγορά σιγά-σιγά και ιδιαίτερα μετά το 2014 θα ανακάμψει σημαντικά, τονίζει ο ναυλομεσιτικός οίκος G. Moundreas.

naftemporiki.gr

Διαβάστε ακόμα