Containerships: Δεν αναμένεται ανάκαμψη το 2013

Δεν αναμένεται ανάκαμψη του κλάδου των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων το 2013, εκτιμά η διεθνής εταιρεία συμβούλων Alphaliner, η οποία παρακολουθεί πολύ στενά το συγκεκριμένο κλάδο.

Την ώρα που ο μέσος ημερήσιος ναύλος στο συγκεκριμένο κλάδο διαμορφώθηκε το 2012 κατά 55% χαμηλότερα από το μέσο όρο του ναύλου των τελευταίων είκοσι χρόνων, ξεθωριάζουν οι όποιες ελπίδες για ανάκαμψη το 2013, καθώς και τον επόμενο χρόνο αναμένεται να συνεχισθεί η υπερπροσφορά χωρητικότητας.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο μέσος ναύλος του 2012 είναι ο δεύτερος χειρότερος στην ιστορία των είκοσι τελευταίων χρόνων του κλάδου των containerships.

Ο μέσος ναύλος του 2012 ήταν ωστόσο υψηλότερος κατά 20% από τον αντίστοιχο ναύλο του 2009, που ήταν ο χαμηλότερος της τελευταίας 20ετίας και βρέθηκε σε ποσοστά 62% χαμηλότερα από το μέσο ναύλο της περιόδου αυτής (20ετία).

Σε αδράνεια

Επίσης, πέραν των μειωμένων ναύλων, εξακολουθεί να παρατηρείται έντονα το φαινόμενο των υπό αδράνεια πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, ο αριθμός των οποίων έφθασε τα 231 πλοία, συνολικής μεταφορικής ικανότητας 820.000 ΤEU, στις αρχές Δεκεμβρίου περιλαμβανομένων και 53 πλοίων τα οποία βρίσκονται αδρανοποιημένα περισσότερο από έξι μήνες.

Οι ναύλοι, το τελευταίο διάστημα, σύμφωνα με την Alphaliner, κυμαίνονται μεταξύ 5.000 δολαρίων και 9.000 δολαρίων την ημέρα για όλα τα μεγέθη των containerships, που είναι μεταφορικής ικανότητας μικρότερης των 5.000 TEU. Η Alphaliner επισημαίνει ότι οι ναύλοι των πλοίων μικρότερου μεγέθους (1.000-2.000 TEU) είναι καλύτεροι από των μεγαλύτερων (2.000-5.000 ΤEU), τα οποία δεν καλύπτουν το λειτουργικό κόστος τους.

Παραδόσεις νεότευκτων

Για το επόμενο χρόνο, η εταιρεία συμβούλων εκτιμά ότι θα πέσουν στο νερό νεότευκτα containerships, συνολικής μεταφορικής ικανότητας 1,7 εκατ. TEU. Οι παραδόσεις μεγάλης χωρητικότητας πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων θα εξακολουθήσουν να ασκούν πιέσεις στα μικρότερης χωρητικότητας και κυρίως στα μεγέθη μεταξύ 2.000 και 5.000 TEU, για τα οποία το ποσοστό αδρανοποίησης αυξήθηκε από τον προηγούμενο Αύγουστο από το 6,4% στο 8,2% το Δεκέμβριο.

Αντιθέτως, καλύτερη θα είναι η εικόνα στα μικρότερου μεγέθους containerships (1.000-2.000 TEU), το ποσοστό αδρανοποίησης των οποίων είναι στο 6%.

Τα προβλήματα του κλάδου επηρεάζουν, όπως είναι φυσικό, και τις μεγάλες ελληνικές εταιρείες που διαθέτουν στόλο από containerships, οι οποίες όμως καταφέρνουν να βγαίνουν με ελάχιστες απώλειες από την κρίση.

Ελληνικές εισηγμένες

Χαρακτηριστικά, η εισηγμένη στο NYSE Danaos Corporation του κ. Γιάννη Κούστα ανακοίνωσε ότι, στο εννεάμηνο του 2012, είχε υπό αδράνεια τέσσερα πλοία για διάστημα 342 ημερών. Πέρυσι, το ίδιο διάστημα, αδρανοποιημένο ήταν ένα πλοίο για 17 ημέρες. Ωστόσο, η Danaos που ελέγχει ένα στόλο από 64 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, κατάφερε να εγγράψει κέρδη για το εννεάμηνο της τρέχουσας χρήσης και μάλιστα αυξημένα σε σύγκριση με αυτά του αντίστοιχου διαστήματος του 2011. Ειδικότερα, το εννεάμηνο του 2012, ανακοίνωσε κέρδη ύψους 11,2 εκατ. δολ., έναντι κερδών 4,3 εκατ. δολ. το εννεάμηνο του 2011.

Επίσης, η άλλη μεγάλη εισηγμένη στο NYSE ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακή εταιρεία containerships η Costamare, της οικογένειας Κωνσταντακόπουλου, με 57 πλοία στο στόλο της, δεν είχε στο εννεάμηνο του τρέχοντος έτους κανένα πλοίο σε αδράνεια και είδε τα κέρδη να μειώνονται ελαφρώς στα 58,2 εκατ. δολ., έναντι 61,5 εκατ. δολ. το εννεάμηνο του 2011.

ΠΗΓΗ