Σε ρότα «αυτοκαταστροφής» ο κλάδος των containerships

H υπερπροσφορά χωρητικότητας παραμένει ένα πρόβλημα για τα containerships, όμως σύμφωνα με την τελευταία εκτίμηση του Drewry Maritime Equity Research (Q4 2013 Container Forecaster) μόνο 293.000 teu ή το 1,7% του παγκοσμίου στόλου containerships είναι ανενεργό με τάσεις συνεχούς μείωσης. Μα άλλα λόγια οι θαλάσσιοι μεταφορείς (liners) έχουν μπει σε μία πορεία αυτοκαταστροφής, αναφέρει ο Drewry.

Ένα πρόβλημα είναι ότι τα περισσότερα από τα πλοία που θα πρέπει να αδρανοποιηθούν είναι χωρητικότητας μεγαλύτερης των 8.000 teu και οι μεταφορείς δεν θέλουν να «δέσουν» τα μεγάλα τους πλοία.

Παράλληλα νέα μεγάλα πλοία προτίθενται στον στόλο. Επιπλέον 61 πλοία χωρητικότητας μεγαλύτερης των 10.000 Teu αναμένεται να παραληφθούν το επόμενο έτος και θα προστεθούν στα 25 που παραλήφθηκαν ήδη αυτό το έτος και τα 14 που αναμένεται να παραληφθούν μέχρι το τέλος του χρόνου.

Αυτό σημαίνει ότι οι ναύλοι θα παραμείνουν υπό πίεση και το επόμενο έτος, επηρεάζοντας αρνητικά τα οικονομικά τους αποτελέσματα.. Όμως οι εταιρείες απέχουν από την δραματική κατάσταση που αντιμετώπισαν το 2009 όταν το 11% του στόλου ήταν ακινητοποιημένο.

Το 2009 το έλλειμμα στις ταμιακές ροές των εταιρειών ήταν 15 δις. δολ ενώ τον τελευταίο χρόνο μειώθηκε στα 10 δις. δολ.

Διαβάστε περισσότερα στο:  http://www.theseanation.gr/

Containerships: Οι περιφερειακές αγορές «κρατούν» τον κλάδο

Στάσιμη χαρακτηρίζει την κατάσταση στην αγορά εμπορευματοκιβωτίων ο διευθύνων σύμβουλος της Danaos Corporation, δρ Γιάννης Κούστας, ο οποίος σημειώνει ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες αγωνίζονται να απορροφήσουν τα νέα πολύ μεγάλης χωρητικότητας πλοία μέσα σε ένα αδύναμο οικονομικά περιβάλλον σε ό,τι αφορά τη ζήτηση.

Αναφορικά με τα οικονομικά αποτελέσματα της εταιρείας, που είναι εισηγμένη στο NYSE, στο β’ τρίμηνο του έτους είχε έσοδα 146,58 εκατ. δολαρίων, από 146,65 εκατ. δολάρια πέρυσι.

Τα καθαρά της κέρδη έφτασαν 19,5 εκατ. δολάρια, από 8,9 εκατ. δολάρια πέρυσι. Ωστόσο, τα προσαρμοσμένα καθαρά κέρδη της εταιρείας ανήλθαν σε 11,789 εκατ. δολάρια, από 16,1 εκατ. δολάρια πέρυσι.

Το γεγονός αυτό οφείλεται στην πτώση των ναύλων με τα οποία είναι διασφαλισμένος ο στόλος της εταιρείας σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.

Οπως επισημαίνεται, τα πλοία έχουν ναυλωθεί για μικρή περίοδο και για τους υπόλοιπους 12 μήνες είναι επιβεβαιωμένη η δραστηριοποίηση του 97% του στόλου, αφού μόλις δύο πλοία είναι δεμένα τώρα από εφτά που ήταν στην αρχή της χρονιάς.

Οπως χαρακτηριστικά σημειώνει ο κ. Κούστας, η αύξηση της κερδοφορίας της εταιρείας, που σήμερα διαχειρίζεται ένα στόλο από 61 containerships συνολικής χωρητικότητας 352.065 TEU, εξαρτάται από τη βελτίωση του επιπέδου των ναυλώσεων στην αγορά.

Οι μεγάλες αγορές

Ο διευθύνων σύμβουλος της Danaos, Γιάννης Κούστας, εντοπίζει το πρόβλημα στις μεγάλες αγορές και κυρίως στο εμπόριο μεταξύ Ασίας και Ευρώπης, αφού στην Ευρωζώνη το ακαθάριστο προϊόν αναμένεται να συρρικνωθεί έστω και οριακά το 2013, ενώ και η ανάπτυξη στην Κίνα δεν είναι τόσο ισχυρή όσο αρχικά αναμενόταν.

Από την άλλη, προσθέτει, η οικονομία των ΗΠΑ φαίνεται να ανακάμπτει, αλλά αυτό δεν είναι από μόνο του αρκετό για να οδηγήσει σε βελτίωση της αγοράς.

Οι περιφερειακές αγορές έχουν πολύ καλύτερες επιδόσεις σημειώνει ο κ. Κούστας και είναι το μόνο «φωτεινό σημείο» στο σημερινό οικονομικό περιβάλλον που αντιμετωπίζουν τα πλοία.

Αναφορικά με το βιβλίο παραγγελιών σημειώνει ότι σήμερα βρίσκεται στο 20% της χωρητικότητας του εν ενεργεία στόλου, ωστόσο κρούει τον κώδωνα του κινδύνου ότι το πλεόνασμα παραγωγικής ικανότητας των ναυπηγείων και οι πολύ χαμηλές νέες τιμές που προσφέρονται για τα νεότευκτα αποτελούν εν γένει κίνδυνο για την προσπάθεια ανάκαμψης της αγοράς.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Danaos δεν άφησε ασχολίαστη και τη γενική αύξηση ναύλων που ανακοίνωσαν οι Liners, στους οποίους ναυλώνει και τα πλοία της η ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία.
Πρόκειται για πρωτοβουλία που έχει σαν στόχο τον περιορισμό των ζημιών, σημειώνει, και προσθέτει ότι σε ό,τι αφορά την αποτελεσματικότητά της «μένει να το δούμε».

Τέλος, αναφορικά με το δίκτυο P3 που έστησαν οι τρεις μεγαλύτεροι Liners του κόσμου Maersk, MSC και CMA CGM και το οποίο θα τεθεί σε ισχύ από το 2ο τρίμηνο του 2014, ο κ. Κούστας υπογραμμίζει ότι θα βελτιώσει τις λειτουργικές επιδόσεις των εταιρειών, αφού θα συμμετέχουν 255 πλοία με συνολική χωρητικότητα 2,6 εκατ. teu, κάτι που θα οδηγήσει σε μείωση των λειτουργικών εξόδων.

Από την άλλη πλευρά, καταλήγει, αυτή η συνεχιζόμενη υπερπροσφορά χωρητικότητας θα πιέσει πολύ τα containerships χωρητικότητας panamax μεταξύ 3.000 και 5.000 teu.

Οι εξελίξεις με το στόλο

Σε περίοδο ανανέωσης του στόλου της βρίσκεται η Danaos Corp, αφού κατά τη διάρκεια του α’ εξαμήνου του 2013 έχει πουλήσει πέντε από τα παλαιότερα πλοία της, με μέσο όρο ηλικίας τα 25 έτη, έναντι 32,8 εκατ. δολαρίων.

Από αυτά έχουν ήδη επενδυθεί τα 17,9 εκατ. δολάρια για την αγορά δύο πλοίων χωρητικότητας 2.500 teu το καθένα. Τα δύο πλοία με μέσο όρο ηλικίας τα 13,4 έτη έχουν ήδη ναυλωθεί για περίοδο ενός έτους.

naftemporiki.gr

Π. Παππάς: Νέες επενδύσεις σε φορτηγά και containerships

Του
Μηνά Τσαμόπουλου

Δυναμικά κινείται στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία ο πλοιοκτήτης Πέτρος Παππάς. Πιο συγκεκριμένα, η ναυτιλιακή του εταιρεία, Oceanbulk, ενισχύει τον στόλο της με τα φορτηγά πλοία , αυτή τη φορά ναυλώνοντας οκτώ νεότευκτα ultramax από κινεζικά ναυπηγεία.

Πιο συγκεκριμένα προχώρησε σε bareboat ναύλωση για οκτώ χρόνια, τεσσάρων φορτηγών πλοίων με option για άλλα τέσσερα από την ναυτιλιακή εταιρεία Yangzijiang που ανήκει στον ναυπηγικό όμιλο Jiangu New Yangzijiang Shipbuilding. H χωρητικότητα του κάθε πλοίου είναι 64.000 τόνοι και θα παραδοθούν το 2015.

Η Oceanbulk αν και παραδοσιακά δραστηριοποιείται και στην αγορά των φορτηγών πλοίων, εισήλθε και στον κλάδο των δεξαμενόπλοιων δίνοντας πρόσφατα 60 εκατομμύρια δολάρια για την απόκτηση του Northen Light, χωρητικότητας 50.300 τόνων , ναυπηγήσεως 2004 και του Northen Ocean, 50.300 τόνων , ναυπηγήσεως 2005. Πλέον διαχειρίζεται στόλο που αποτελείται από έξι δεξαμενόπλοια.

Η εταιρεία του Πέτρου Παππά μπήκε σε κοινοπραξία με την αμερικανικών συμφερόντων επενδυτική εταιρεία ιδιωτικών κεφαλαίων Oaktree Capitalμε στόχο την απόκτηση φορτηγών πλοίων και την παραγγελία νεότευκτων containerships.

newmoney.gr

Στρέφουν το βλέμμα στα μεγάλα containerships

Σε δύσκολη θέση αναμένεται να βρεθούν και μέσα στο 2013 οι ναυτιλιακές εταιρείες που διαχειρίζονται containerships, αφού αποτελεί αίνιγμα ο τρόπος με τον οποίο θα διαθέσουν τα επιπλέον 40 πλοία άνω των 10.000 teu που έπεσαν στη θάλασσα πέρυσι.

Την ίδια στιγμή, η μια μετά την άλλη οι εταιρείες τακτικών γραμμών στρέφουν το βλέμμα στα μεγάλα containerships, και καταθέτουν ή σχεδιάζουν να καταθέσουν νέες παραγγελίες, οι οποίες θα προσθέσουν ακόμα περισσότερη χωρητικότητα στον παγκόσμιο στόλο.

Όπως αναφέρει η Drewry, κατά τη διάρκεια του 2012 οι πληρότητες στις γραμμές Ασίας – Μεσογείου κυμάνθηκαν από 75% έως 85%, και το 2013 με τα 40 επιπλέον πλοία, αναμένεται ότι θα οδηγήσει σε αύξηση των συνεργασιών ανάμεσα στις μεγαλύτερες εταιρείες του κόσμου.

Συνολικά, η πορεία που θα έχουν μέσα στο 2013 οι carriers εξαρτάται αποκλειστικά από τους ίδιους, σημειώνει η Drewry, και το πόσο αποτελεσματικά θα αντιδράσουν στη νέα πραγματικότητα της οριακής αύξησης της ζήτησης, σε σύγκριση με την ολοένα αυξανόμενη χωρητικότητα.

Παρά τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εταιρείες για την απορρόφηση της νέας χωρητικότητας σε συνδυασμό με καλούς ναύλους η αναζήτηση για νέα πλοία με μεγαλύτερες χωρητικότητες συνεχίζεται. Σχέδια να κατασκευάσει mega containerships 18.000 teu έχει United Arab Shipping Co (UASC). Η εταιρεία εφόσον υλοποιήσει το στόχο της θα είναι η πρώτη που θα ακολουθήσει τη Maersk σε παραγγελίες πλοίων σε αυτό το μέγεθος.

Σημειώνεται ότι σήμερα το μεγαλύτερο εν ενεργεία containership είναι χωρητικότητας 16.000 teu «Marco Polo» της CMA CGM. Αλλά και η K Line και η Yang Ming αναζητούν μεγάλα containerships χωρητικότητας περίπου 14.000 teu, ώστε να ακολουθήσουν και τα υπόλοιπα μέλη του Alliance CKYH (Cosco Container Lines και Hanjin Shipping). Οι κινήσεις του συγκεκριμένου alliance έχουν άμεση επίπτωση και στο λιμάνι του Πειραιά, αφού τα πλοία των συγκεκριμένων εταιρειών ενισχύουν τη θέση του στην Ανατολική Μεσόγειο.

Ο παγκόσμιος στόλος containerships έφτασε τα 16,34 εκατ. teu την 1η Ιανουαρίου 2013 σημειώνοντας αύξηση κατά 6% σε σχέση με τη περσινή χρονιά. Πέρσι έπεσαν στη θάλασσα 207 νέα πλοία συνολικής χωρητικότητας 1,25 εκατ. teu ενώ αποσύρθηκαν 200 πλοία μικρής όμως χωρητικότητας, 351.000 teu. Όσο για το tonnage που βρίσκεται σε αδράνεια έφτασε τα 810.000 teu τον Ιανουάριο του 2013 από 595.000 teu το αντίστοιχο περσινό διάστημα.

marinews.gr

Containerships: Τα μεγάλα «πιέζουν» τα μικρά…

Στις short sea διαδρομές στις ενδο-ασιατικές αγορές φαίνεται να βρίσκουν «καταφύγιο» τα μικρότερα της κατηγορίας από άποψη μεταφορικών ικανοτήτων πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων καθώς στις γραμμές Ασίας- Ευρώπης που ήδη δοκιμάζονται από την οικονομική κρίση της δεύτερης το ενδιαφέρον μονοπωλούν οι γίγαντες της κατηγορίας. Στην οποία και εισήλθε πρόσφατα και η Γαλλικών συμφερόντων CMA CGM η οποία και παρουσίασε πρόσφατα το δικό της «γίγαντα». Παρά την κρίση, τις έως και αλληλοσυγκρουόμενες αναλύσεις περί πλεονασματικού και μη τονάζ ο τομέας φαίνεται να διατηρείται σε ένα διαφορετικό τέμπο το οποίο έχει μεταφερθεί και στις ηγετικές ομάδες κυρίως των μεγάλων από άποψη κινήσεων και δυνατοτήτων εμπορικών λιμανιών που «πασχίζουν» να δημιουργήσουν «νέες εικόνες» στην προσπάθεια τους να προσελκύσουν τα μεγάλα πλοία της κατηγορίας ενώ στην ίδια «μάχη» έχουν ριχτεί και οι κατασκευάστριες εταιρίες γερανογεφυρών και άλλων παρελκόμενων τους με στόχο να έχουν έτοιμες «προτάσεις» για τα λιμάνια που θα «τολμήσουν».

Από την άλλη πλευρά, και ελέω ΗΠΑ, στην ίδια μάχη με τον χρόνο έχουν ριχτεί και οι εταιρίες που διαθέτουν συστήματα ασφαλείας για λιμάνια, φορτία και εγκαταστάσεις καθώς είναι πλέον περισσότερο από σαφές ότι «ο χρόνος είναι χρήμα» και στις διαδικασίες ασφαλείας ιδίως όταν στα λιμάνια -«πελάτες»- εξυπηρετούνται μεγάλα πλοία που διακινούν ιδιαίτερα μεγάλους όγκους εμπορευματοκιβωτίων είτε σε φορτοεκφόρτωση είτε σε εναπόθεση.

ΠΗΓΗ