ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Εκλεισε ο «κύκλος» δύο οχηματαγωγών

aegean_rearl_

Δύο ελληνόκτητα οχηματαγωγά έκαναν το τελευταίο ταξίδι τους για τα διαλυτήρια πλοίων, στην Αλιάγα της Τουρκίας κλείνοντας οριστικά τον θαλάσσιο «κύκλο» τους, όπως αποτυπώνεται στα εβδομαδιαία στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Golden Destiny.

Πιο γνωστό στο ευρύ κοινό από τα δύο ήταν το οχηματαγωγό «Aegean Pearl», που ξεκίνησε τη «ζωή» του για μια ελληνική εταιρεία και μετά από ένα εντυπωσιακό- για ro ro- κύκλο «έκλεισε» σε μια άλλη ελληνική εταιρεία, την Aegean Cargo Management συμφερόντων του κ. Κώστα Αγαπητού.

Το μήκους 141 μέτρων οχηματαγωγό κατασκευάστηκε, το 1978, στην Ιαπωνία, για λογαριασμό της εταιρείας Χανδρής. Το πρώτο όνομά του ήταν «TFL Progress», το οποίο διατήρησε μέχρι και το 1981.

Για την εποχή του ήταν ένα σύγχρονο οχηματαγωγό (ro ro) αλλά η ταχύτητά των 16 κόμβων, που ανέπτυσσε δεν ήταν το «δυνατό» σημείο του. Αντίθετα, η «γραμμή» φορτίου των 1.900 μέτρων, που διέθετε συνολικά το έκανε περιζήτητο και αμέσως ναυλώθηκε στην Hellas Syria Ferry Services (1978) και αμέσως μετά διαδοχικά στην ιταλική Merzario Emilia (1981-82), στην Ένωση S.S. Company of New Zealand (1983-87), οπότε μετονομάστηκε σε «Union Dunedin» και με την επιστροφή του άλλαξε πάλι το όνομά του σε «Progress Atlantic».

‘Όμως, ένα χρόνο αργότερα (1988) πωλήθηκε στην εταιρεία Stena και μετονομάστηκε σε «Stena Progress». Ωστόσο, δεν κράτησε για πολύ τα χρώματα της Stena και το 1989 πωλήθηκε σε μια εταιρεία γαλλικών συμφερόντων, η οποία το δρομολόγησε μεταξύ Γαλλίας και Βορείου Αφρικής.

Εκεί παρέμεινε μέχρι το 2001, οπότε αγοράστηκε από την Aegean Cargo, την εταιρεία, που είχε δημιουργήσει ο κ. Κώστας Αγαπητός μετά την αποτυχία του εγχειρήματος της τότε Minoan Flying Dolphins (MFD- σήμερα Hellenic Seaways) με στόχο να «μπει» δυνατά στις γραμμές του Αιγαίου και της Κρήτης με οχηματαγωγά πλοία.

Τότε το πλοίο μετονομάστηκε σε «Aegean Pearl» ύψωσε την ελληνική σημαία και προσπάθησε να «χτυπήσει» την γραμμή Πειραιάς- Σαντορίνη- Ηράκλειο, όπου η ΑΝΕΚ είχε το μεγαλύτερο μερίδιο των εμπορευματικών μεταφορών.

Το εγχείρημα αποδείχτηκε επιτυχημένο, ο κ. Αγαπητός επέκτεινε τις δραστηριότητες της εταιρείας και ουσιαστικά υποχρέωσε την ΑΝΕΚ να προχωρήσει στη ναύλωση των πλοίων της Aegean Cargo κάτω από την φίρμα της «ΑΝΕΚ Cargo», η οποία επεκτάθηκε εκτός της γραμμής Πειραιάς- Κρήτης, σε γραμμές όπως Πειραιά- Κρήτη- Ρόδο- Κύπρο- Ισραήλ και εναλλακτικά Αίγυπτο αλλά και στην Αδριατική.

Πριν, όμως, ξεκινήσει το 2003 αυτή η συνεργασία, που διήρκησε μέχρι και το 2006, τα πλοία της Aegean Cargo είχαν και άλλες ναυλώσεις, όπως μια που είχε φέρει το «Aegean Sun» σε λιμάνι στην κατεχόμενη Κύπρο προκαλώντας θυελλώδεις αντιδράσεις αλλά και άλλη, με την οποίο το «Aegean Pearl» μετέφερε εξοπλισμό του βρετανικού στρατού στο Ιράκ.

Μετά από το 2006 το πλοίο είχε και πάλι διάφορες ναυλώσεις ταξιδεύοντας σε γραμμές της Γαλλίας και της Ιταλίας ενώ το 2010 ναυλώνεται και ξεκινάει δρομολόγια στη γραμμή Λαύριο- Λεμεσός- Χάιφα, που δεν γνώρισε μεγάλη επιτυχία και διακόπηκε για να πάει το 2011 το πλοίο για πρώτη φορά στη Λιβύη.

Το Μάιο του 2013 και ενώ φαίνεται ότι το πλοίο οδηγείται στο «κύκνειο άσμα» αλλάζει, για λόγους οικονομίας, σημαία και υψώνει σημαία Αγίου Βικεντίου και Γρεναδίνες. Από τα τέλη Αυγούστου του 2013 μέχρι τα Χριστούγεννα έκανε δρομολόγια μεταξύ της Αλεξανδρέττας (Ισκεντερούν) και Χάϊφα.

Για ένα μικρό διάστημα έμεινε ακινητοποιημένο στο Πέραμα και στα τέλη Μαϊου- αρχές Ιουνίου είχε βάλει «ρότα» για τα διαλυτήρια πλοίων.

Το Rosselen

Το άλλο οχηματαγωγό πλοίο, που ήρθε η ώρα να «αποχαιρετήσουμε» ήταν το μικρό οχηματαγωγό «Rosselen», που είχε κατασκευαστεί το 1979, στα ναυπηγεία της «γνωστής» μας, HDW, στο Αμβούργο της Γερμανίας.

Το μήκους 83 μέτρων οχηματαγωγό, αγοράστηκε, τον Οκτώβριο του 2009, από την ελληνικών συμφερόντων εταιρεία JADE SA , που διατηρεί γραφεία στο Κολωνάκι. Τότε άλλαξε το όνομα, που είχε από το 2002 και ήταν «Confeed» (πρώην SLOMAN RUNNER) σε ROSELLEN και τον Ιανουάριο του 2013 άλλαξε σημαία και από τη σημαία των Νήσων Comoros ύψωσε σημαία Παναμά.

Τελικά, προ ημερών, ξεκίνησε για το τελευταίο ταξίδι του προς την Αλιάγα της Τουρκίας, όπου έφτασε στις 9 Σεπτεμβρίου.

Η εταιρεία φαίνεται ότι έχει απομείνει πλέον με ένα πλοίο καθώς τον περασμένο Μάιο (17/5/2014), ένα άλλο πλοίο της, το κατασκευής 1983, με σημαία Παναμά οχηματαγωγό «Saloos» βυθίστηκε κοντά στην είσοδο του λιμανιού Cabinda της Ανγκόλα, 343 χιλιόμετρα βόρεια από την πρωτεύουσα Λουάντα. Όλα τα μέλη του πληρώματος διασώθηκαν ενώ δεν υπήρξαν αναφορές για πρόκληση θαλάσσιας ρύπανσης.

Το «Saloos» είχε αναχωρήσει από λιμάνι του Κονγκό για την Cabinda όταν άρχισε να παρουσιάζει εισροή υδάτων. Τα μέλη του πληρώματος δεν μπόρεσαν να σταματήσουν την εισροή νερού και αναγκάστηκαν να το εγκαταλείψουν. Δύο ημέρες αργότερα μεταδόθηκε η είδηση για τη βύθιση του πλοίου.

pireas2day.gr