Έκρηξη στη χρήση των «έξυπνων» εμπορευματοκιβωτίων αναμένεται από τη ναυτιλιακή βιομηχανία τα επόμενα χρόνια

Ο αριθμός των «έξυπνων» εμπορευματοκιβωτίων στον παγκόσμιο στόλο πρόκειται να εκραγεί τα επόμενα χρόνια, καθώς οι φορείς εκμετάλλευσης και οι ιδιοκτήτες φορτίων επιδιώκουν να αυξήσουν τις ποσότητες των φορτίων εν μέσω διαταραγμένων αλυσίδων εφοδιασμού και συμφόρησης, σύμφωνα με ανάλυση του Drewry.

Στην πραγματικότητα, ο αριθμος του εξοπλισμού των εμπορευματοκιβωτίων με δυνατότητα τηλεματικής, γνωστός και ως έξυπνα εμπορευματοκιβώτια, προβλέπεται να αυξηθεί 8 φορές τα επόμενα 5 χρόνια και να αντιπροσωπεύει το 25% του παγκόσμιου στόλου κιβωτίων έως το 2026, λέει ο Drewry. Η ανάπτυξη θα προέλθει κυρίως από την ευρύτερη υιοθέτηση της τεχνολογίας στον αριθμό των ξηρών εμπορευματοκιβωτίων.

Σύμφωνα με τον Drewry, τα έξυπνα εμπορευματοκιβώτια έχουν αυξηθεί σε εξέχουσα θέση μετά την έναρξη της πανδημίας του Covid-19 και την επακόλουθη διακοπή της εφοδιαστικής αλυσίδας, η οποία έχει τονίσει την ανάγκη για καλύτερη διαχείρηση του φορτίου για να αντιμετωπίσουν μεγαλύτερους και πιο ασταθείς χρόνους διέλευσης. Ο ρυθμός υιοθέτησης αναμένεται να επιταχυνθεί γρήγορα τα επόμενα χρόνια.

Ένα κοντέινερ γίνεται «έξυπνο» όταν είναι εξοπλισμένο με συσκευή τηλεματικής που παρέχει παρακολούθηση σε πραγματικό χρόνο, επιτρέποντας στους χειριστές να να βελτιώνουν τη διαθεσιμότητα του εξοπλισμού. Επιτρέπει επίσης στους δικαιούχους ιδιοκτήτες φορτίου (BCO) να κατανοήσουν τη θέση και την κατάσταση του φορτίου τους με σκοπό την καλύτερη κατανόηση της κατάστασης στις αλυσίδες εφοδιασμού τους.

Υπάρχουν διάφοροι παράγοντες που οδηγούν αυτή την ανάπτυξη της αγοράς, λέει ο Drewry. Συγκεκριμένα, η συνεχιζόμενη διακοπή της εφοδιαστικής αλυσίδας και η συμφόρηση των λιμανιών, για τα οποία ο Drewry λέει ότι δεν δείχνουν σημάδια υποχώρησης, οδηγούν την ανάγκη για βελτιωμένη ορατότητα των ροών φορτίου και τη διαχείριση του στόλου εμπορευματοκιβωτίων.

Οι μεταφορείς έχουν επίσης τεράστια κεφαλαία σε μετρητά για μα επενδύσουν και βλέπουν ευκαιρίες ώστε να βελτιώσουν την αποτελεσματικότητα των δραστηριοτήτων τους μέσω της ανάπτυξης έξυπνων εμπορευματοκιβωτίων.

Τον Απρίλιο, η γερμανική εταιρεία Hapag-Lloyd ανακοίνωσε ότι σκοπεύει να εξοπλίσει ολόκληρο τον στόλο του με έξυπνες συσκευές, κάτι που θα τον καταστήσει τον πρώτο που θα το κάνει αυτό. Αυτό πιθανότατα θα αναγκάσει και άλλες κορυφαίες εταιρείες πλοίων μεταφοράς κοντέινερ να ακολουθήσουν το παράδειγμά του.

Ο Drewry εκτιμά ότι μέχρι το τέλος του 2021, περίπου το 3,6% του παγκόσμιου αριθμού εμπορευματοκιβωτίων ήταν εξοπλισμένο με συσκευές έξυπνης τεχνολογίας, που αντιπροσωπεύει μια αύξηση του 30% σε σχέση με το προηγούμενο έτος.

Ωστόσο, η τεχνολογία μέχρι στιγμής προοριζόταν κυρίως για εμπορευματοκιβώτια τύπου reefer και intermodal, όπου τα έξυπνα εμπορευματοκιβώτια αντιπροσωπεύουν περίπου το ένα τρίτο και το 40% του αντίστοιχου παγκόσμιου αριθμού, σύμφωνα με τον Drewry.

Αλλά κοιτάζοντας τα ξηρά εμπορευματοκιβώτια, μόνο το 0,3% του παγκόσμιου στόλου θεωρείται επί του παρόντος «έξυπνος», σύμφωνα με την εκτίμηση του Drewry.

Ο Drewry προβλέπει ότι ο αριθμός των έξυπνων εμπορευματοκιβωτίων στον παγκόσμιο στόλο θα επιταχυνθεί γρήγορα και θα φτάσει τις 8,7 εκατομμύρια μονάδες το 2026, αντιπροσωπεύοντας έως και το 25% των παγκόσμιων αποθεμάτων κοντέινερ.

Ο Drewry λέει ότι οι προηγούμενες πρωτοβουλίες για την ανάπτυξη του ξηρού έξυπνου στόλου απέτυχαν επειδή βασίστηκαν στη ζήτηση BCO, η οποία αποτρεπόταν από πρόσθετες χρεώσεις και την έλλειψη ενσωμάτωσης στις προσφορές υπηρεσιών IoT των φορέων.

Ωστόσο, με την πρόοδο της τεχνολογίας που μειώνει το κόστος των συσκευών και ενισχύει την αξία τους τόσο για τους μεταφορείς όσο και για τους BCO, η απορρόφηση αναμένεται να επιταχυνθεί.

«Επιπλέον, η ψηφιοποίηση των στόλων εμπορευματοκιβωτίων θα επιτρέψει εταιρείες πλοίων μεταφοράς κοντέινερ να ελέγχουν καλύτερα τις ροές πληροφοριών της θαλάσσιας αλυσίδας εφοδιασμού, ενισχύοντας την προσφορά ορατότητας φορτίου και συνδέοντας έτσι τους πελάτες της BCO σε μακροπρόθεσμες συμβατικές δεσμεύσεις», λέει ο Drewry.

«Αντιμετωπίζουν αυξανόμενο ανταγωνισμό από εναλλακτικές λύσεις παρακολούθησης, όπως αφαιρούμενες συσκευές ή προγνωστικά αναλυτικά εργαλεία. Ωστόσο, για να επιτευχθεί αυτό το βήμα, η αλλαγή θα απαιτήσει περαιτέρω επενδύσεις για την ενσωμάτωση έξυπνων κοντέινερ σε συστήματα IoT και συνεργασία μεταξύ των ενδιαφερόμενων μερών του κλάδου για να καταστεί δυνατή η κοινή χρήση δεδομένων, ιδιαίτερα μεταξύ της συμμαχίας παρόχου και των εταίρων VSA.

«Εν τω μεταξύ, η ναυτιλιακή βιομηχανία των κλοιών μεταφοράς κοντέινερ θα είναι στη κρίσιμη δημιουργία των εγκαταστάσεων έξυπνων συσκευών για την αξιοποίηση των λειτουργικών πλεονεκτημάτων στους στόλους εμπορευματοκιβωτίων και στις λειτουργίες φορτίου, ενώ προετοιμάζεται για το επόμενο βήμα αλλαγής στις προσφορές υπηρεσιών ορατότητας της αλυσίδας εφοδιασμού».

Διαβάστε ακόμα