ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Ενδιαφέρον από Κίνα-Ελβετία για τα ελληνικά ναυτιλιακά δάνεια που πουλάει η RBS

RBS_polisi
Η Royal Bank of Scotland έχει λάβει προσφορές για τον τομέα χρηματοδότησης ναυτιλιακών επιχειρήσεων, που έχει την έδρα του στην Ελλάδα, τραπεζικές και χρηματοοικονομικές πηγές που γνωρίζουν το θέμα ανέφεραν στο Reuters.

Η απόφαση αυτή έρχεται ως συνέπεια της εκτόξευσης των μη εξυπηρετούμενων δανείων κατά τη διάρκεια των τελευταίων μηνών. Αν και η επιχείρηση αξίζει περίπου 3 δισεκατομμύρια δολάρια, ναυτιλιακές πηγές εκτιμούν ότι τα δανειακά προβλήματα λόγω της ύφεσης στην αγορά, ενδεχομένως να επηρεάσουν την αξία του ότι θα μπορούσε να αγοραστεί.

Η ελβετική Credit Suisse και η κινέζικη China Merchants φέρονται να ήταν μεταξύ των υποψήφιων “μνηστήρων”, αν και καμία δεν έχει φροντίσει να επιβεβαιώσει την είδηση.

Η βρετανική τράπεζα, η οποία διασώθηκε μετά από ένα σχέδιο διάσωσης της κυβέρνησης αξίας 46 δισ. λιρών κατά τη διάρκεια της χρηματοπιστωτικής κρίσης, είχε προηγουμένως υπάρξει ένας κορυφαίος δανειστής της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας και το ελληνικό γραφείο της διαδραμάτισε καίριο ρόλο. Η επιχείρηση περιλαμβάνει επίσης μια τραπεζική άδεια, καθώς και προσωπικό 40 περίπου ατόμων.

“Η RBS έχει πραγματοποισθεί προκαταρκτικές συζητήσεις με διάφορους ενδιαφερόμενους”, ανέφερε μια πηγή. “Η μεγάλη διαφορά εδώ είναι ότι δεν πωλούν ένα χαρτοφυλάκιο δανείων, αλλά μια επιχείρηση, με προσωπικό που είναι σε θέση να κάνει τα σχετικά με την είσπραξη χρέων”.

Η RBS, η οποία είναι κατά 73% κρατική, είναι στη μέση μιας αναδιάρθρωσης με στόχο την επιστροφή της τράπεζας στην κερδοφορία μετά από οκτώ συνεχόμενα χρόνια ζημιών. Τον Ιούλιο του 2015, το Reuters ανέφερε ότι θα ξεφορτωνόταν το ελληνικό τμήμα της του και θα πουλούσε το χαρτοφυλάκιο της.

Ενώ η αγορά τάνκερ έχει πάρει τα πάνω της, ο τομέας των container και του ξηρού χύδην βρίσκονται αντιμέτωπες με ένα πλεόνασμα πλοίων, μια παραπαίουσα παγκόσμια οικονομία και την ασθενέστερη ζήτηση των καταναλωτών.

“Κατά τα τελευταία δύο τρίμηνα, οι συνθήκες στη ναυτιλία έχουν επιδεινωθεί και αυτό είχε κάποια επίδραση στο χαρτοφυλάκιο”, δήλωσε η πηγή. “Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να υπάρξει κάποια προσαρμογή στην τιμή για ό,τι βρίσκεται σε προσφορά”.

Άλλες πηγές αναφέρουν ότι τα δάνεια θα μπορούσαν να δίνονται με ένα 30% έκπτωση, προκειμένου να προσελκύσουν το ενδιαφέρον, προσθέτοντας ότι ορισμένοι αγοραστές ενδέχεται να ενδιαφέρονται μόνο για τμήματα της επιχείρησης.

Η συνολική έκθεση της τράπεζας στην ναυτιλία ανήλθε σε 7,1 δισ. λίρες (10,4 δισ. δολάρια) κατά το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους, μειωμένη σε σχέση με τις 7,5 δισεκατομμύρια λίρες στο τέλος του περασμένου έτους.

Τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια προς τη βιομηχανία – εκείνα για τα οποία η αποπληρωμή τους έχει καθυστερήσει σημαντικά – αυξήθηκαν σε 827 εκατομμύρια λίρες κατά το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους, από 434 εκατομμύρια στο τέλος του 2015, ανέφερε η RBS στην τριμηνιαία αποτελέσματά της.

Νωρίτερα αυτή την εβδομάδα το Reuters ανέφερε ότι η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα έχει δρομολογήσει μια επανεξέταση του δανεισμού των τραπεζών στον τομέα της ναυτιλίας, προκαλώντας ανησυχία στους δανειοδότες.

Το κινέζικο ενδιαφέρον

Η China Merchants ένας από τους μεγαλύτερους ομίλους της χώρας, βρίσκεται σε αναζήτηση φθηνών ναυτιλιακών και εμπορευματικών περιουσιακών στοιχείων στην Ευρώπη, ελπίζοντας να επωφεληθούν από την κάμψη της αγοράς.

Τον Μάρτιο ακούστηκε ότι η China Merchants είχε κάνει μια άτυπη προσφορά για να αγοράσει τον Baltic Exchange του Λονδίνου, το επίκεντρο της παγκόσμιας ναυτιλίας εδώ και αιώνες.

Η Ελλάδα συμφώνησε τον Απρίλιο να πουλήσει ένα 67% των μετοχών του λιμανιού του Πειραιά στον κινεζικό ναυτιλιακό γίγαντα της COSCO έναντι 368,5 εκατ. ευρώ (416 εκατ. δολάρια), με την Επιτροπή Ανταγωνισμού να εγκρίνει χθες την αγορά, παρά τις απεργιακές κινητοποιήσεις διαρκείας των εργαζομένων.

“Για μια κινεζική τράπεζα, η αγορά του ελληνικού επιχειρηματικού τμήματος της RBS είναι μια εισβολή στην Ευρώπη. Για άλλους, όπως η Credit Suisse, η RBS θα πέπει να προσφέρει κάτι περισσότερο, καθώς η Credit Suisse είναι ήδη ένας μεγάλος παίκτης αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα”, δήλωσε μια άλλη ναυτιλιακή πηγή.

“Δεν είναι σαφές εάν η κεφαλαιακή δύναμη της Credit Suisse θα της επιτρέψει να έρθουν σε συμφωνία, ειδικά αν οι Κινέζοι παίκτες ανταγωνιστούν για τα περιουσιακά στοιχείά”, πρόσθεσε ένας άλλος γνώστης της αγοράς.