Επιταχύνεται η διάλυση πλοίων ενόψει του ανοίγματος της Διώρυγας του Παναμά

scrap_ship
Ο αριθμός των container πλοίων που έχουν αποσταλεί σε διαλυτήρια μέχρι στιγμής φέτος θα ξεπεράσει σύντομα το συνολικό αριθμό των διαλύσεων για το 2015. Όσον αφορά την χωρητικότητα σε teu, το 2016 είναι ήδη πολύ μπροστά.

Αυτό αναφέρει σε πρόσφατη ανάλυση της η συμβουλευτική εταιρεία σε θέματα η κυρίως ναυτιλίας The Loadstar, συνδέοντας αυτή την τάση της αγοράς κυρίως με τα εγκαίνια της νέας Διώρυγας του Παναμά.

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία από το ναυτιλιακό γραφείο Braemar ACM, τα ποσοστά για το 2016 μέχρι σήμερα φθάνουν τα 72 πλοία και τα 243.000 teu, σε σύγκριση με 85 πλοία και 187.500 teu συνολικά το περασμένο έτος.

Η αύξηση των πλοίων που πωλήθηκαν για σκραπ – 19 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αναφέρθηκαν μόνο αυτό το μήνα – έχει βοηθήσει να μειωθεί το ποσοστό των πλοίων που μένουν αδρανή επί του στόλου, σημειώνει η συμβουλευτική Alphaliner.

Ανέφερε ότι ο αριθμός των πλοίων σε lay-up είχε μειωθεί κατά 28%, από άποψη χωρητικότητας, από τις αρχές Μαρτίου, και στις 16 Μαΐου διαμορφώθηκε στα 269 πλοία και 1,13 εκατ. teu.

Η Alphaliner εκτιμά ότι το ποσοστό διάλυσης για το σύνολο του έτους θα υπερβεί τα 450.000 teu – σχεδόν 2,5 φορές περισσότερο από ό,τι πέρυσι.

Αυτό οφείλεται εν μέρει σε μια ανάκαμψη στην τιμή του σκραπ – πάνω από 300 δολάρια ανά ldt, σε σύγκριση με το χαμηλό των 200 δολαρίων ορισμένες στιγμές πέρυσι – καθώς και τη σαφή ανάγκη της βιομηχανίας να ξεφορτωθεί τα μη-απασχολήσιμα panamax πλοία ενόψει της λειτουργίας της νέας διευρυμένης διώρυγας του Παναμά, τον επόμενο μήνα.

Σύμφωνα με τα στοιχεία, από τα 19 πλοία που πωλήθηκαν για σκραπ αυτό το μήνα, πέντε ήταν panamax της τάξης των 4.200-4.800 teu και τέσσερα ήταν over-panamax πλοία των 5.300-6.500 teu.

Παρά τη μικρή πιθανότητα απασχόλησης των panamax πλοίων – σύμφωνα με μια γερμανική ναυλομεσιτική υπάρχουν τουλάχιστον 50 που αναζητούν εργασία ανά πάσα στιγμή – οι ημερήσιες τιμές ενοικίασης είναι απογοητευτικές.

Για παράδειγμα, οι τιμές για ένα 4.400 TEU panamax πλοίο των 5.400 ανά ημέρα, φθάνουν ένα εντυπωσιακό 63% κάτω από τις τιμές της αγοράς πριν από ένα χρόνο, και σε πολλές περιπτώσεις υπολείπονται του ημερήσιου κόστος λειτουργίας.

Εξ αυτού συνάγεται ότι οι υπερωκεάνιες εταιρείες μεταφορών που χρειάζονται ναυλώσεις σύντομου χρονικού διαστήματος είναι σε θέση να επωφεληθούν πλήρως από την εξαιρετικά αδύναμη αγορά και μπορούν να υπαγορεύσουν τους δικούς τους όρους. Οι MSC, CMA CGM και Zim παραμένουν πολύ δραστήριες στην ναυλαγορά και έκλεισαν αρκετά panamax πλοία τον Μάιο για κάτω από 5.000 δολάρια την ημέρα για ευέλικτο μικρό χρονικό διάστημα με μεγάλες options.

Έτσι το κίνητρο για έναν πλοιοκτήτη να στείλει τα περιττά panamax και Post-Panamax containership του στις ακτές της Ινδίας, του Πακιστάν και το Μπαγκλαντές – όπου διαλύεται πάνω από το 70% του συνόλου των πλοίων παγκοσμίως – δεν ήταν ποτέ μεγαλύτερο.

Η τρέχουσα δυναμική σε αυτόν τομέα επίσης μειώνει την ηλικία που τα πλοία αποσύρονται για σκραπ, καθώς οι λεγόμενοι “έφηβοι” είναι τώρα πρώτοι υποψήφιοι για διάλυση.

Σύμφωνα με τον Craig Jallal από το vesselsvalue.com, ο μέσος όρος ηλικίας διάλυσης όλων των containership κατά τη διάρκεια του 2014 και 2015 ήταν 22 χρόνια και ο μέσος όρος ηλικίας για τα Post-Panamax πλοία ήταν 19,5 χρόνια.

Τον Απρίλιο, ανέφερε ότι το κατασκευασμένο το 2002 και χωρητικότητας 5447 teu Conti Taipei είχε πουληθεί για σκραπ. Και αυτό το μήνα, δύο κατασκευασμένα το 2002 πλοία πουλήθηκαν σε εταιρείες διάλυσης, το χωρητικότητας 5.600 teu Conti Helsinki και το χωρητικότητας 3.500 teu Gold.

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η λίστα των πλοίων για απόσυρση θα αυξηθεί και η ηλικία των προς διάλυση πλοίων θα μειωθεί περαιτέρω μετά το άνοιγμα των νέων πόρτων της Διώρυγας του Παναμά στις 26 Ιουνίου.

Διαβάστε επίσης: Κανονικά η κίνηση στη Διώρυγα του Παναμά παρά την κατάρρευση τείχους