Η δεύτερη μέρα του Seatrade Maritime Crew Connect Global 2023 είδε ανώτερα στελέχη να συζητούν ζητήματα για την διατήρηση των υφιστάμενων ναυτικών όσο και αυτό των νέων που θα ακολουθήσουν το επάγγελμα στη θάλασσα..
Η συζήτηση επικεντρώθηκε σε διάφορους τομείς, όπως η έλλειψη ορατής πορείας σταδιοδρομίας, ο τρόπος παρουσίασης της ναυτιλίας, η αποτυχία της προγραμματισμένης αλλαγής του πληρώματος και η συνδεσιμότητα.
Σε μια ενδεικτική απεικόνιση της πρόκλησης που αντιμετωπίζει ο κλάδος, μια δημοσκόπηση των επαγγελματιών της ναυτιλίας σχετικά με το αν θα ήθελαν να εμπνεύσουν τα παιδιά τους να γίνουν ναυτικοί, περίπου το 57% είπε «όχι».
Για τους νέους που ξεκινάνε καριέρα στην θάλασσα υπάρχει μια διπλή πρόκληση που έχει να κάνει τόσο με την εικόνα του ναυτικού επαγγέλματος ως καριέρας όσο και η έλλειψη μιας ορατής επαγγελματικής πορείας.
Ο Gerardo Borromeo, Διευθύνων Σύμβουλος και Αντιπρόεδρος του Ομίλου PTC, ενός από τους μεγαλύτερους ομίλους πληρωμάτων στον κόσμο, είπε ότι η φράση «υψηλού κύρους» θα έπρεπε να συμπεριληφθεί στην αφήγηση όταν προωθείται το ναυτικό επάγγελμα για καριέρα. Το PTC έχει ένα σύνθημα «Moving the world» υπογραμμίζοντας τον παγκόσμιο οικονομικό αντίκτυπο των πληρωμάτων.
Στις Φιλιππίνες οι άνθρωποι έλκονταν από τη ναυτιλία και από την δυνατότητα να κερδίζουν πολύ υψηλότερους μισθούς από αυτούς που θα κέρδιζαν στην στεριά.
Ο Δρ Martin Kroger, Διευθύνων Σύμβουλος της Ένωσης Γερμανών Εφοπλιστών (VDR), είπε ότι η βιομηχανία πρέπει να αρχίσει νωρίς να πηγαίνει στα σχολεία και να εκπαιδεύει τους μαθητές σχετικά με τη ναυτιλιακή βιομηχανία.
Η Susanne Justesen, Διευθύντρια Έργου, Human Sustainability για το Παγκόσμιο Ναυτιλιακό Φόρουμ είπε ότι η τεχνολογία θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για να κάνει την σταδιοδρομία στη θάλασσα πιο ευέλικτη και επίσης και πιο ορατή.
Ωστόσο, στην προσπάθεια να προωθήσει τα θετικά της καριέρας στη θάλασσα, ο Capt. John Hafner, Αντιπρόεδρος, Ναυτιλιακή Επάνδρωση και Εκπαίδευση για το IRI/Marshall Islands, ανέφερε επίσης ορισμένες δυσκολίες του επαγγέλματος. Τόνισε ότι το γεγονός ότι η επικινδυνότητα του ναυτικού επαγγέλματος είναι κάτι το οποίο δεν μπορεί να αλλάξει. «Τις τελευταίες δύο ημέρες κανείς δεν ανέφερε ότι το ναυτικό επάγγελμα είναι ένα επικίνδυνο επάγγελμα. Δεν υπάρχει τρόπος να βρίσκεσαι στη θάλασσα για πολλές ημέρες, εβδομάδες ή μήνες χωρίς κίνδυνο».
Ο Capt . Hafner πρόσθεσε ότι ένας ναυτικός θυσιάζει μήνες και χρόνια από την ζωή τους μακριά από την οικογένειά του.
Η αποτυχία να επαναπατρίσουν τα πληρώματα με την λήξη της σύμβασης τους είναι ένα πολύ σοβαρό ζήτημα. Ο Νίκος Γαζελίδης, Chief Commercial Officer της APTI Marine Travel, τόνισε το γεγονός ότι κάθε τρίτο αεροπορικό εισιτήριο για έναν ναυτικό ακυρώνεται, αριθμός που ξεπερνά κατά πολύ τη δικαιολογία ότι συνέβη άτι απρόβλεπτο.
Ο Tommy Olofsen, Chief Commerical Officer και Πρόεδρος της OSM Thome, και επίσης ο πρόεδρος του συνεδρίου, σχολίασε το άγχος που προκαλεί αυτό στις οικογένειες και ότι η ναυτιλία ήταν ένας κλάδος που ήταν δυνατός στην επίλυση προβλημάτων, αλλά όχι στον προγραμματισμό.
Ο Capt. Ashok Srinivasan, Διευθυντής του Τμήματος Ναυτιλιακής Ασφάλειας της Bimco, είπε ότι το να μην επιστρέψει στο σπίτι του όταν ήταν προγραμματισμένο ήταν η μεγαλύτερη πρόκληση που είχε να αντιμετωπίσει όταν ταξίδευε και ήταν αυτό που τελικά τον οδήγησε να αναζητήσει μια δουλειά στην στεριά.
Το θέμα της συνδεσιμότητας φαίνεται επίσης μεγάλο για τους ναυτικούς σήμερα και αυτό τόνισε ο Capt. Hafner. «Δεν μπορώ να φανταστώ έναν νεαρό άνθρωπο να πηγαίνει στη θάλασσα για 8-9 μήνες με κακό ίντερνετ», είπε.
Τα προβλήματα φυσικά που αντιμετωπίζει ένας ναυτικός είναι πολλά περισσότερα από το να μην ξεμπαρκάρει στην ώρα του και να μην έχει καλό ίντερνετ… Απαιτήσεις επαγγέλματος, πίεση από αρχές και γενικά τη ναυτιλιακή βιομηχανία, ιατροφαρμακευτική περίθαλψη επί του πλοίου, αντίξοες συνθήκες, υποτίμηση του ναυτικού και του ναυτικού επαγγέλματος.