Εγχειρίδιο Δοκίμου: Χρήσιμες Συμβουλές για τον Δόκιμο Ε.Ν. που ταξιδεύει για πρώτη φορά [Μέρος 2]

Του Κωνσταντίνου Π. Ατματσίδη, Πλοίαρχου Β’ Ε.Ν

Συνεχίζουμε με το εγχειρίδιο δοκίμου μέρος 2 το οποίο περιλαμβάνει στο τέλος του και ένα λεξικό ναυτικών όρων.

Εγχειρίδιο δοκίμου μέρος 1

6. Καθημερινότητα

Σίγουρα θα έχεις σκεφτεί πώς θα είναι η καθημερινότητα μέσα σε ένα πλοίο και πώς θα περνάει η ώρα σου όταν θα είσαι κλεισμένος μέσα στο πλοίο και ίσως για πολλές μέρες δεν θα έχεις τη δυνατότητα να βγεις έξω λόγω ταξιδιού. Πίστεψέ με, θα έχεις πολλά πράγματα να κάνεις για να απασχοληθείς εάν έχεις όρεξη.

Για αρχή, θα πρέπει να γνωρίζεις πως η εκπαίδευσή σου στο πλοίο είναι το πιο σημαντικό για εσένα γιατί και αυτός είναι ο σκοπός του πρώτου σου μπάρκου. Οι Αξιωματικοί θα σε βοηθήσουν και θα σου δείξουν πολλά νέα, για εσένα, πράγματα πάνω στην κατεύθυνση που έχεις επιλέξει (Πλοίαρχος ή Μηχανικός). Το θέμα είναι, όμως, ότι εσύ δεν θα πρέπει να εφησυχάζεις και να περιμένεις από τους άλλους να σου δείξουν τα πάντα. Καλό είναι να ρωτάς όχι μόνο ό,τι δεν καταλαβαίνεις απο
αυτά που ακούς αλλά και ό,τι άλλη απορία τυχόν έχεις.

Η ενασχόληση με την κατεύθυνση που έχεις επιλέξει εκτός από τις απορίες που θα σου δημιουργήσει, θα δείξει και στους ανωτέρους σου ότι ενδιαφέρεσαι και ίσως θα είναι κι αυτοί διατεθιμένοι να σου μάθουν περισσότερα και να σου δείξουν πιο πολλά από ό,τι είναι υποχρεωμένοι να σου δείξουν.

Τώρα, στον ελεύθερο χρόνο σου μέσα στο πλοίο, έκτός από το να ασχοληθείς με την κατέυθυνσή σου και γενικότερα να εμπλουτίσεις τις γνώσεις σου, θα μπορείς επίσης να πηγαίνεις στο γυμναστήριο που στα περισσότερα πλοία, αν όχι σε όλα, υπάρχει και έχει επαρκή εξοπλισμό για να προπονείσαι.

Ο χώρος του καπνιστηρίου, επίσης, διαθέτει βιβλία, επιτραπέζια παιχνίδια και φυσικά τηλεόραση όπου θα μπορείς να δεις ταινίες για να χαλαρώσεις και να διασκεδάσεις με τους συναδέλφους σου. Η εκάστοτε εταιρία φροντίζει να ανανεώνει τη βιβλιοθήκη με νέα βιβλία και την ταινιοθήκη με νέες ταινίες.

Η επικοινωνία με τα αγαπημένα σου πρόσωπα είναι κι αυτή ένα σημαντικό κομμάτι της καθημερινότητας σου και έχει μεγάλη συναισθηματική αξία για έναν ναυτικό να μπορεί να επικοινωνήσει με την
οικογένειά ή ακόμα και τους φίλους του. Εκτός από το δορυφορικό τηλέφωνο, που υπάρχει στο πλοίο και θα σου δείξουν πωςχρησιμοποιείται, υπάρχει πλέον και το διαδίκτυο που θα μπορείς να συνδεθείς και α επικοινωνήσεις από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης όπως και να ενημερωθείς γενικότερα.

Ας πούμε και λίγα πράγματα για την καθαριότητα. Υπάρχουν δωμάτια πληντυρίων που εκεί θα πλένεις τα ρούχα σου και θα τα στεγνώνεις γιατί υπάρχουν και στεγνοτήρια. Η καμπίνα σου θα πρέπει να είναι
πάντα τακτοποιημένη, καθαρή και οποιαδήποτε φθορά ή βλάβη θα πρέπει να αναφέρεται αμέσως γιατί δεν πρέπει να ξεχνάς ότι, εκτός από θέμα υγειϊνής, κάποιος άλλος θα μείνει εκεί αφού εσύ ξεμπαρκάρεις.

Η συμβίωσή σου με τους συναδέλφους σου θα σε κάνει να κατανοήσεις πάρα πολύ τη ζωή στο πλοίο και ίσως να αποκτήσεις καινούριους φίλους, ειδικά αν υπάρχουν κι άλλοι δόκιμοι στο πλοίο που θα είσαι. Η συνύπαρξη, βέβαια, με κάποιους ανθρώπους μπορεί να είναι δύσκολη αλλά το πώς θα το αντιμετωπίσεις αυτό εξαρτάται από εσένα.

Τέλος, πιστεύω πως είναι αυτονόητος ο σεβασμός στη διαφορετικότητα. Πολιτικές, θρησκευτικές πολιτισμικές, σεξουαλικές προτιμήσεις και φύλλο δεν θα πρέπει να είναι εμπόδιο για μια εποικοδομητική συνεργασία όπως επίσης και για αρμονική συμβίωση με τους συναδέλφους σου.

7. Έξοδος στα λιμάνια

Ένα ταξίδι ολοκληρώνεται όταν το πλοίο φτάσει στο λιμάνι. Για εσένα αυτό θα είναι μια ευκαιρία να βγεις από το πλοίο και να πας βόλτα, να δεις καινούρια μέρη, να αγοράσεις αναμνηστικά για εσένα και τους δικούς σου ανθρώπους και να συναντήσεις ανθρώπους από άλλους πολιτισμούς.

Η έξοδος θα γίνεται με τη συνοδεία ενός υπεύθυνου Αξιωματικού για την ασφάλειά σου. Αφού θα εισαι δόκιμος και ειδικά πρωτόμπαρκος η συνοδεία είναι απαραίτητη. Ο χρόνος ίσως να μην είναι επαρκής για να κάνεις όλα όσα θα ήθελες αλλά πρέπει να τον εκμεταλλευτείς κατάλληλα για να κάνεις τα
περισσότερα.

Δεν θα σου πω πως θα περάσεις τον ελεύθερο χρόνο σου στην έξοδό σου γιατί αυτό θα το κανονίσεις εσύ όμως, καλό είναι να έχεις στο μυαλό σου πως θα πρέπει να είσαι και προσεκτικός στα καθήκοντά σου όταν το πλοίο βρίσκεται σε λιμάνι γιατί κατά τη διάρκεια αυτή γίνονται κάποιες εργασίες, όπως φορτο-εκφόρτωση, που είναι ένα σημαντικό κομμάτι της μελλοντικής σου εργασίας.

8. Ξέμπαρκο

Αδιαμφισβήτητα η καλύτερη μέρα της ζωής ενός ναυτικού. Σίγουρα, θα σκεφτείς αυτήν την ημέρα πάρα πολλές φορές κατά τη διάρκεια του μπάρκου σου. Είναι η επιστροφή στην οικογένεια και τους φίλους σου μετά από πολλούς μήνες και είναι λογικό να έχει εξιδανικευτεί τόσο πολύ.

Ο προγραμματισμός του ξέμπαρκου έχει να κάνει με τις υποχρεώσεις σου στη σχολή σου καθώς και με την ημερομηνία έναρξής της. Είναι σημαντικό να έχεις συμπληρώσει το χρόνο θαλάσσιας υπηρεσίας που απαιτείται για να συνεχίσεις στο επόμενο εκπαιδευτικό εξάμηνο και για να αποφύγεις τυχόν προβλήματα τα οποία θα βρεις μπροστά σου μεταγενέστερα.

Επίσης, το καλύτερο θα είναι να έχεις πάρει αρκετές γνώσεις από την παραμονή σου στο πλοίο έτσι ώστε να έχεις μια βάση και να μπορέσεις να τις διευρύνεις στο επόμενο εκπαιδευτικό σου μπάρκο. Να είσαι σίγουρος πως αυτά που θα μάθεις και από τα δύο εκπαιδευτικά μπάρκα θα σου είναι χρήσιμα και θα τα ανακαλείς στη μνήμη σου καθόλη την επαγγελματική σου πορεία. Αν έχεις εκπληρώσει αυτά τότε
θα μπορείς να ξεμπαρκάρεις ακόμα πιο χαρούμενος γνωρίζοντας πως έχεις επιτύχει ένα εποικοδομιτικό μπάρκο.

Για τα διαδικαστικά του ξέμπαρκου θα ενημερωθείς πλήρως από τους Αξιωματικούς που σε καθοδήγησαν στην εκπαίδευσή σου και αποσπασματικά από άλλα μέλη του πληρώματος. Το μόνο σιγουρο είναι ότι θα ξεμπαρκάρεις.

Επίλογος

Εδώ τελείωσε αυτό το μικρό εγχειρίδιο. Είδαμε κάποια βασικά πράγματα τα οποία όμως είναι πολύ χρήσιμα. Δεν επικεντρωθήκαμε σε έναν συγκεκριμένο τύπο πλοίου ή επαγγελματική κατεύθυνση για να μπορεί ο κάθε δόκιμος να το διαβάσει και να ακολουθήσει τις συμβουλες. Οι συμβουλές είναι γενικού χαρακτήρα και δεν είναι δεσμευτικές.

Από τη στιγμή που επίλεξες αυτό το επάγγελμα γίνεσαι μέλος της μεγάλης ναυτικής οικογένειας και έτσι πρέπει να αισθάνεσαι. Ελπίζω να βοηθηθείς αρκετά από την ανάγνωσή του εγχειριδίου και να πήρες τη γενική εικόνα της ζωής στο πλοίο.

Καλά ταξίδια και ήρεμες θάλασσες!

Λεξικό ναυτικών όρων

Εδώ παρατίθεται ένα ενδεικτικό λεξικό ναυτικών όρων που, βέβαια, σου είναι χρήσιμο αλλά για περισσότερες λέξεις και πιο εξιδεικευμένο λεξιλόγιο με βάση το είδος του πλοίου σου, θα είναι καλύτερο να ψάξεις μόνος σου ή να ρωτήσεις και τους ανωτέρους σου ή τον εκπαιδευτή σου.

Α
ΑΒΑΡΙΑ: Ζημιά πλoίoυ ή του φορτίου του από κακοκαιρία.
ΑΒΑΡΙΣΜΑ: Απομάκρυνση σκάφους από την ακτή για να μη συγκρουσθεί ή προσαράξει.
ΑΓΑΝΤΑ: Το σημείο που πιανόμαστε για να κρατηθούμε ή να σπρώξουμε κάποιο σκάφος ή ο πάσσαλος στην ακτή που δέσουμε το σκάφος.
ΑΓΚΥΡΟΒΟΛΙΟ: Όρμος κατάλληλος για να ρίξει άγκυρα το σκάφος, επίσης λέγεται και το λιμάνι.
ΑΚΑΤΟΣ: Μεγάλη βάρκα πλωτού που κινείται με πανιά ή κουπιά.
ΑΚΡΟΔΕΑ: Λεπτό σχοινί
ΑΚΡΟΔΕΣΜΟΣ: Ναυτικός κόμπος.
ΑΚΡΟΠΡΩΡΟ: Η άκρη της πλώρης.
ΑΚΤΑΙΟΣ: Αυτός που βρίσκεται κοντά στην ακτή.
ΑΚΤΑΙΩΡΟΣ: Φύλακας ή πλοίο που φυλά τις ακτές.
ΑΛΑΡΜΗ: Το αλμυρά νερά.
ΑΛΜΠΟΥΡΟ: Κατάρτι, ιστός
ΑΜΜΟΥΔΑ: Θαλάσσιος βυθός με άμμο.
ΑΜΠΑΡΙ: Το κήτος του πλοίου.
ΑΝΑΒΑΘΡΑ: Η κινητή σκάλα πλωτού από σχοινί ή ξύλο.
ΑΝΑΜΕΤΡΗΣΗ: Προσδιορισμός της θέσης του σκάφους με υπολογισμό πορείας, ταχύτητας και μεσολαβήσαντος χρόνου.
ΑΝΑΠΡΩΡΗΣΗ: Η κατεύθυνση του σκάφους όταν αυτό είναι ακίνητο.
ΑΝΑΠΡΩΡΙΖΩ: Οταν φέρουμε την πλώρη του σκάφους αντίθετα με την κατεύθυνση του αέρα.
ΑΝΑΡΗΧΟΣ: Αυτός που δεν έχει μεγάλο βάθος.
ΑΝΕΜΙ: Ασθενής άνεμος.
ΑΝΕΜΟΓΑΛΟΥΔΑ: Ο πολύ δυνατός άνεμος.
ΑΝΕΜΟΛΟΓΙO: Το ακτινωτό διάγραμμα πυξίδας.
ΑΝΕΜΟΚΑΙΡΙ: Καιρός με πολλούς ανέμους.
ΑΝΤΑΡΑ: Η μεγάλη κακοκαιρία.
ΑΝΤΙΜΟΝΗ: Hπλεύση του σκάφους με μικρή ταχύτητα και κυματισμό στην πορεία.
ΑΠΑΓΚΙΟ: Σημείο πoυ δεν το πιάνει ο αέρας.
ΑΠΑΝΕΜΟΣ ή ΥΠΗΝΕΜΟΣ: Μέρος ήσυχο χωρίς αέρα.
ΑΠΑΡΣΗ: Απόπλους
ΑΠΙΚΟ: Κάθετα, η αλυσίδα της άγκυρας είναι απίκο / κάθετη.
ΑΠΙΚΟΥ: Κάθομαι ακίνητος πάνω από κάτι.
ΑΠΟΒΟΡΙ: Ασθενής βόρειος άνεμος.
ΑΠΟΘΑΛΑΣΣΙΑ: Η ταραγμένη θάλασσα.
ΑΠΟΚΛΙΣΗ (μαγνητική): Η διαφορά του μαγνητικού βορρά από τον γεωμετρικό βορρά.
ΑΠΟΝΕΡΑ: Τα νερά (τα κύματα) που δημιουργεί ένα πλοίο καθώς κινείται.
ΑΠΟΠΛΕΩ: Φεύγω από κάποιο λιμάνι.
ΑΠΟΠΛΟΥΣ: Η έξοδος πλοίου από το λιμάνι.
ΑΠΟΣΠΕΡΟΣ: Δυτικός άνεμος.
ΑΠΟΧΕΣ: Στενή λουρίδα του βυθού συνήθως παράλληλη με την παραλία. Υπάρχουν πολλές φωλιές ψαριών και προσφέρονται ια ψάρεμα
ΑΡΑΞΙΑ: Το ρίξιμο της άγκυρας.
ΑΡΑΞΟΒΟΛΙ: Μέρος ήσυχο κοντά στη στεριά για να αγκυροβολήσει πλοίο. ΑΡΙΒΑΡΩ: Καταπλέω, φτάνω.
ΑΡΜΕΝΙΖΩ: Πλέω με ανοικτά πανιά.
ΑΡΜΗ: Το νερό της θάλασσας.
ΑΡΜΠΟΥΡΟ: Το κατάρτι του πλοίου.
ΑΡΟΔΟΥ: Η κίνηση του σκάφους μόνο με τη δύναμη του αέρα.
ΑΦΕΓΓΟΣ: Ο ουρανός τη νύχτα χωρίς άστρα.

Β
ΒΕΝΘΟΣ: Ο βυθός της θάλασσας.
ΒΕΡΙΝΑ: Συστροφή σχοινιού ή καδένας
ΒΙΡΑ: Τράβα, σήκωσε.
ΒΙΡΑΡΙΣΜΑ: Σήκωμα της άγκυρας.
ΒΙΣΤΑΛΟΓΚΑ: Το αλιευτικό γυαλί.
ΒΟΓΑ: Σπρώξε
ΒΟΛΙΣΜΑ: Μέτρηση του βάθους της θάλασσας με διαβαθμισμένο σχοινί που φέρει βαρίδι.
ΒΡΕΧΟΥΜΕΝΑ: Τα μέρη του σκάφους κάτω από την ίσαλο γραμμή.
ΒΟΡΡΑΣ (αληθής): Η κατεύθυνση του γεωγραφικού βορρά.
ΒΟΡΡΑΣ (μαγνητικός): Η κατεύθυνση του μαγνητικού βορρά.
ΒΟΡΡΑΣ (πυξίδας): Ο βορράς που δείχνει η μαγνητική πυξίδα.
ΒΥΘΟΜΕΤΡΟ: Ηλεκτρονική συσκευή που μετρά το βάθος του βυθού.
Γ
ΓΑΦΑ: Γάντζος για να συγκρατεί την άγκυρα.
ΓΑΣΤΡΑ: Το υποθαλάσσιο μέρος του σκάφους, αφορά σε όλο το σύνολο του σκαριού εκτός καταστρώματος και αρματωσιάς.
ΓΙΑΛΩΝΩ: Πλησιάζω στην στεριά.
ΓΡΑΜΜΗ ΘΕΣΗΣ: Είναι μια γραμμή πάνω στην οποία είναι το σκάφος μας.
ΓΡΙ-ΓΡΙ: Ψαροκάικο με πυροφάνι.
ΓΡΥΠΑΡΗΣ: Αυτός που ψαρεύει με γρύπο.
Δ
ΔΕΣΤΡΑ: Σίδερο στη προκυμαία για να δένουν τα σκάφη.
ΔΕΥΤΕΡΟΠΡΥΜΑ: Η κατεύθυνση από την κεντρική γραμμή του σκάφους.
ΔΙΑΒΑΘΡΑ: Σανίδα για να επικοινωνεί το σκάφος με τη στεριά.
ΔΙΑΚΙ: Η λαβή του πηδαλίου.

Εγχειρίδιο Δοκίμου 17
ΔΙΑΡΜΑ: Η απόσταση μεταξύ δύο στιγμάτων στην θάλασσα.
ΔΙΑΥΛΟΣ: Στενό που συνδέει δύο θάλασσες.
ΔΙΝΗ: Η περιστροφική κίνηση του νερού.
ΔΙΟΠΤΕΥΣΗ: Η γωνία που σχηματίζει η διεύθυνση ενός σημείου με την διεύθυνση του βορρά.
ΔΡΟΛΑΠΑΣ: Δυνατός αέρας με βροχή.
ΔΡΟΜΟΜΕΤΡΟ: Συσκευή μέτρησης ταχύτητας του σκάφους ως προς την θάλασσα.

Ε
ΕΙΣΠΛΕΩ: Μπαίνω σε κάποιο λιμάνι.
ΕΚΠΤΩΣΗ: Η απομάκρυνση από το επιθυμητό ίχνος / πορεία λόγω ανέμου ή ρεύματος.
ΕΚΤΑΜΑ: Το μήκος της αλυσίδα και του σχοινιού όταν υπάρχει από το σκάφος μέχρι την άγκυρα.
ΕΜΠΑΤΗ: Η είσοδος του πλοίου σε λιμάνι.
ΕΝΑΛΙΟΣ: Αυτός που ανήκει στη θάλασσα.
ΕΞΑΛΑ: Τα μέρη του σκάφους που είναι πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας.
ΕΞΑΝΤΑΣ: Όργανο που προσδιορίζει το στίγμα.
ΕΞΟΚΕΙΛΩ: Πέφτω στη στεριά.
ΕΠΙΝΕΙΟ: Μικρό λιμάνι ή όρμος.
ΕΡΜΑ: Βάρος στα αμπάρια για την ευστάθεια του πλοίου.
ΕΧΜΑΖΩ: Μποτζάρω.

Θ
ΘΑΛΑΜΙ: Φωλιά.
ΘΑΛΑΣΣΟΛΥΚΟΣ: Ο παλιός και έμπειρος ναυτικός.

Ι
ΙΣΑΛΟΣ: Το μέρος του σκάφους που βρίσκεται στο ίδιο επίπεδο με την επιφάνεια της Θάλασσας

Κ
ΚΑΒΑΤΖΑΡΙΣΜΑ: Η παράκαμψη
ΚΑΒΟΣ: Χοντρό σχοινί πλοίου ή ακρωτήριο.
ΚΑΠΟΝΙ: Επωτίδα.
ΚΟΡΑΚΙ: Το πάνω μέρος του πλωριού ποδοστάματος ( ψείρα )
ΚΑΡΓΑΡΙΣΜΑ: Σφίξιμο σχοινιών.
ΚΑΡΝΑΓΙΟ: Μικρό ναυπηγείο για επισκευές.
ΚΑΤΑΠΛΕΩ: Έρχομαι από το πέλαγος στο λιμάνι.
ΚΑΤΑΣΤΡΩΜΑ: Το δάπεδο που καλύπτει εξωτερικά το σκαρί κάθε πλοίου.
ΚΑΤΑΦΑΝΕΣ (σημείο): Ενα σημείο που είναι ευδιάκριτο στην στεριά και είναι καταχωρημένο στον χάρτη.
ΚΟΜΒΟΣ: Μονάδα ταχύτητας, ένα ναυτικό μίλι την ώρα.
ΚΟΤΣΑΡΩ: Φέρνω το σκάφος κοντά σε κάποιο σημείο (Κοτσάρω το τρέιλερ στον κοτσαδόρο).
ΚΟΥΒΕΡΤΑ: Το επάνω μέρος του πλοίου.
ΚΟΥΜΠΑΣΟΣ: Διαβήτης μέτρησης αποστάσεων στον χάρτη.
ΚΟΥΠΑΣΤΑΡΙΣΜΑ: Μεγάλη σταθερή κλήση του σκάφους.

Λ
ΛΑΣΚΑ: Χαλαρά.
ΛΑΣΚΑΡΩ: Χαλαρώνω το τέντωμα σχοινιού.
ΛΙΜΕΝΟΔΕΙΚΤΗΣ: Χάρτης μεγάλης κλίμακας που περιέχει λεπτομέρειες λιμένος ή όρμου.
ΛΙΜΙΩΝΑΣ: Το λιμάνι.

Μ
MAΪNA: Πρόσταγμα που σημαίνει χαλάρωσε.
ΜΑΛΑΓΡΑ: Φαγητό που ρίχνουν οι ψαράδες για να προσελκύουν τα ψάρια
ΜΑΝΟΥΒΡΑ: Ο χειρισμός του σκάφους όταν χρειάζεται να αποφύγει η να προσεγγίσει κάτι.
ΜΑΣΚΑ: Τμήματα των πρόσθιων πλευρών ( πρόσοψης ) του πλοίου
ΜΕΤΖΑΒΟΛΤΑ: Το μπλέξιμο των αγκύρων.
ΜΟΛΑ ή ΑΜΟΛΑ: Άφησε, ελευθέρωσε.
ΜΟΛΟΣ: Τεχνητός προβλήτας για την πρόσδεση σκαφών.
ΜΟΥΡΑΓΙΟ: Το λιμάνι.
ΜΟΥΤΣΟΣ: Ο δόκιμος ναύτης.
ΜΠΟΣΙΚΑ: Χαλαρά, όχι καλά σφιγμένο.
ΜΠΟΥΝΤΕΛΙ: Βασικό σημείο στήριξης, τοποθετημένο μεταξύ των καταστρωμάτων και, κατ’ επέκταση, το εσωτερικό ύψος τους πλοίου, τους μετριέται κάθετα από το ανώτερο στρώμα τους καρίνας έως το χαμηλότερο ζυγό τους μαΐστρας.
ΜΠΟΥΡΙΝΙ: Ξαφνική επιδείνωση του καιρού.
ΜΠΟΦΟΡ: Εμπειρική κλίμακα μετρήσης έντασης ανέμου που καθιερώθηκε από τον Ναύαρχο
SirFrancisBeaufortτο 1805.
ΜΥΧΟΣ: Το πιο βαθύ σημείο ενός λιμανιού ή κόλπου.
ΜΩΛΟΣ: Τεχνητός προβλήτας για την πρόσδεση σκαφών.

Ν
ΝΑΥΔΕΤΟΝ: Τσαμαδούρα για πρόσδεση σκαφών.
ΝΑΥΛΟΣ: Aντiτιμο για την μεταφορά φορτίου ή ανθρώπων.
ΝΕΤΑ: Τακτοποιημένα.
ΝΕΤΑΡΩ: Ισιώνω το σχοινί, το παραγάδι, ευπρεπίζω, τακτοποιώ, ξεμπερδεύω.
ΝΕΩΡΙΟ: Μέρος που κατασκευάζονται σκάφη.
ΝΤΟΚΟΣ: Μέρος που δένουν πολλά πλοία στο λιμάνι.

Ξ
ΞΑΝΕΜΙΑ: Μέρος που δεν το πιάνει ο αέρας.
ΞΑΡΤΙ: Καθένα από τα πλευρικά σχοινιά τα οποία χρησιμοποιούνται για την στήριξη του καταρτιού στο πλοίο.
ΞΕΜΠΟΤΣΑΡΩ: Αφήνω ελεύθερο κάτι που έχει δεθεί στο σκάφος.
ΞΕΝΕΡΙΣΜΑ: Όταν βγαίνει η προπέλα του σκάφους από το νερό.
ΞΕΠΕΣΟΥΡΑ: Εκπτωση.
ΞΕΡΑ: Βράχος στη μέση της Θάλασσας που φαίνεται δύσκολα.
ΞΕΡΕΣ: Έχει μόνο βράχια ακανόνιστα και μεγάλα ανοίγματα

Ο
ΟΡΜΙΣΚΟΣ: Το μικρό λιμάνι.
ΟΡΜΙΖΩ: Αράζω το πλοίο
ΟΡΜΟΣ: Μέρος για αγκυροβόλιο.
ΟΡΤΣΑ: Παράγγελμα. Προς το ρεύμα (κόντρα) του ανέμου.
ΟΣΤΡΙΑ: Νότιος άνεμος.

Π
ΠΑΓΚΟΙ: Ο βυθός με μικρά βουναλάκια.
ΠΑΛΑΜΑΡΙ: Χοντρό σχοινί που δένουμε το σκάφος.
ΠΑΡΑΛΛΑΓΗ (πυξίδας): Hγωνία που εκτρέπεται η μαγνητική πυξίδα από τον γεωγραφικό βορρά.
ΠΑΡΑΛΛΑΞΗ: Η θέση ενός σκάφους ως προς καταφανές σημείο, όταν η σχετική διόπτευση του σημείου αυτού είναι στο εγκάρσιο του σκάφους.
ΠΑΡΕΚΤΡΟΠΗ (πυξίδας): Η γωνία εκτροπής της μαγνητικής πυξίδας από τον μαγνητικό βορρά λόγω μαγνητικών πεδίων.
ΠΕΛΑΓΟΔΡΟΜΩ: Ταξιδεύω στο πέλαγος.
ΠΕΝΤΕΝΙ: Σχοινί πρόσδεσης που περνά από την δέστρα του προβλήτα και επιστρέφει στο σκάφος.
ΠΡΥΜΝΑ: Το πίσω μέρος του σκάφους, εκεί όπου βρίσκεται το πηδάλιο.
ΠΛΑΓΙΟΔΡΟΜΙΑ: Η πλεύση με τον άνεμο πλάι στο σκάφος.
ΠΛΕΥΣΗ: Η πορεία του σκάφους περιγραφικά, όχι σε μοίρες π.χ. όρτσα
ΠΛΕΥΡΙΣΜΑ: Το πλησίασμα του σκάφους στη προκυμαία / ντόκο.
ΠΛΩΡΗ: Το μπροστινό μέρος του πλοίου.
ΠΟΔΙΣΜΑ: Η αλλαγή στην πλεύση του πλοίου.
ΠΟΝΤΙΖΩ: Ρίχνω την άγκυρα.
ΠΟΡΤΟ: Λιμάνι.
ΠΡΙΜΑ: Το ταξίδι με ούριο άνεμο.
ΠΡΟΒΛΗΤΑ: Η φυσική ή τεχνητή προεξοχή στη θάλασσα.
ΠΡΟΣΑΡΑΞΗ: Όταν κολλήσει το πλοίο στο βυθό.
ΠΡΟΣΩ: Διαταγή εκκίνησης προς τα εμπρός
ΠΡΩΡΑ: Στην πλώρη
ΠΡΥΜΑΤΣΑ: Σχοινιά της πρύμνης

Ρ
ΡΑΔΑ: Αγκυροβόλιο σε ανοιχτό μέρος.
ΡΕΜΕΝΤΖΟ: Χοντρό σχοινί που χρησιμοποιείται για το δέσιμο του σκάφους.
ΡΟΤΑ: Η κατεύθυνση του πλοίου όταν ταξιδεύει.

Σ
ΣΑΛΑΜΟΥΡΑ: Νερό με μεγάλη ποσότητα αλατιού για τη διατήρηση ψαριών.
ΣΑΜΠΑΝΙ: Ιμάντας, σχοινί για την ανύψωση βάρους.
ΣΕΝΤΙΝΑ : Εσωτερικό κάτω μέρος του καραβιού, όπου συνήθως τοποθετείται η σαβούρα και συγκεντρώνονται τα βρόμικα νερά.
ΣΚΑΝΤΖΑ: Αλλαγή.
ΣΚΑΤΖΑΡΩ: Μπαίνω στη θέση κάποιου άλλου.
ΣΚΑΡΜΟΣ : Καβίλια, κατά κανόνα από ξύλο, στερεωμένη πάνω στην αρμαδούρα του πλοίου ή την κουπαστή βάρκας , και η οποία, βοηθά στο δέσιμο σχοινιών ή την κοπηλασία
ΣΚΟΠΕΛΟΣ: Ο βράχος που εξέχει λίγο από την επιφάνεια της Θάλασσας.
ΣΟΦΡΑΝΟ: Η πλευρά από όπου φυσάει ο άνεμος.
ΣΤΙΓΜΑ: Ακριβής γεωγραφική θέση

Τ
ΤΑΜΠΟΥΚΙ : Μικρή υπερκατασκευή (καταστρώματος) για την κάλυψη των εξόδων από τις σκάλες που οδηγούσαν από τα κατώτερα επίπεδα στο άνω κατάστρωμα .
ΤΙΜΟΝΕΜΑ: Ο χειρισμός του πηδαλίου ενός σκάφους.
ΤΡΑΒΕΡΣΟ: Όταν το σκάφος χτυπιέται στα πλάγια από τα κύματα.
ΤΡΑΓΑΝΕΣ: Είναι οι σχετικά ομαλοί βυθοί, που έχουν μόνο άμμο και πέτρες.
ΤΣΑΜΑΔΟΥΡΑ: Συμαντήρας, επιπλέουσα, αλλά αγκυροβολημένη κατασκευή για επισήμανση ή πρόσδεση.

Υ
ΥΦΑΛΑ: Τα μέρη του σκάφους που βρίσκονται κάτω από την επιφάνεια της Θάλασσας.
ΥΦΑΛΟΣ: Ο βράχος κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας.
ΥΦΑΛΑ: Το βυθισμένο μέρος του σκάφους κάθε πλοίου.

Φ
ΦΑΝΑΡΙ: Φάρος, πλοικά φώτα σκάφους.
ΦΕΡΜΑ: Τέντωσε
ΦΛΑΜΠΟΥΡΟ: Σημαία που χρησιμοποιούν τα σκάφη.
ΦΟΥΝΤΑΡΙΣΜΑ: Το ρίξιμο της άγκυρας.
ΦΡΕΣΚΑΡΙΣΜΑ: Επιδείνωση ανέμου ή κυματισμού

Χ
ΧΕΙΡΙΣΜΟΣ: Μανούβρα

Δύο λόγια από τον συγγραφέα…

Το παρόν εγχειρίδιο όπως θα διαπιστώσατε, εφόσον φτάσατε εώς το τέλος του, αφορά σε χρήσιμες οδηγίες για την ζωή εντός του πλοίου και τις σχέσεις με το υπόλοιπο πλήρωμα βασισμένες αποκλειστικά στην προσωπική μου εμπειρία. Δεν εχεί πραγματοποιηθεί, τουλλαχιστόν εκούσια, ουδεμία αναφορά στα επαγγελματικά καθηκόντα και τις αρμοδιότητες εντός του πλοίου καθώς για αυτά θα πρέπει να συμβουλευτείτε αποκλειστικά τους κανονισμούς, τις πολιτικές της εκάστοτε εταιρειας και φυσικά τις οδηγίες των ανωτέρων σας. Σε κάθε περίπτωση η τελευταία συμβουλή μου είναι να δείξετε ήθος, σεβασμό σε όλους εντός του πλοίου και ενδιαφέρον για το ναυτικό επάγγελμα.

Διαβάστε ακόμη: Εγχειρίδιο δοκίμου μέρος 1