Η ταχεία δημιουργία από τη Ρωσία του ευρέος λεγόμενου σκιώδους στόλου δεξαμενόπλοιων – που υπολογίζεται ότι αριθμεί περισσότερα από 600 πλοία – έχει καταστήσει το ανώτατο όριο των τιμών του πετρελαίου που έχει επιβληθεί από την Δύση «ανεφάρμοστο», σύμφωνα με νέα έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας.
Ως ένα από τα πολλά μέτρα κυρώσεων που τέθηκαν σε ισχύ κατά της Ρωσίας από τότε που εισέβαλε στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο του περασμένου έτους, η ομάδα G7 των πλουσιότερων εθνών έφερε ανώτατο όριο στην τιμή του αργού πετρελαίου τον περασμένο Δεκέμβριο, ακολουθούμενο από ένα παρόμοιο μέτρο για τα προϊόντα τον Φεβρουάριο του τρέχοντος έτους.
Ωστόσο, η αύξηση του σκιώδους στόλου έχει παρακάμψει αυτά τα μέτρα κυρώσεων.
Ενώ οι εξαγωγές της Ρωσίας προς την Ευρωπαϊκή Ένωση, τις ΗΠΑ, τη Βρετανία και άλλες δυτικές χώρες μειώθηκαν κατά 53% μεταξύ 2021 και 2023, αυτές έχουν αντικατασταθεί σε μεγάλο βαθμό από τις αυξημένες εξαγωγές προς την Κίνα, την Ινδία και την Τουρκία, η οποίες είναι αυξημένες κατά 40% την ίδια περίοδο, σύμφωνα με στοιχεία που περιλαμβάνονται στην τελευταία έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας για τις προοπτικές για τις αγορές εμπορευμάτων.
«Το ανώτατο όριο τιμής του ρωσικού αργού πετρελαίου που εισήχθη στα τέλη του 2022 φαίνεται ολοένα και πιο ανεφάρμοστο δεδομένης της πρόσφατης άνοδο των τιμών των Ουραλίων», δήλωσε η Παγκόσμια Τράπεζα, αναφερόμενη στο σημείο αναφοράς του ρωσικού αργού, που επί του παρόντος διαπραγματεύεται πάνω από 70 δολ. ανά βαρέλι, πολύ υψηλότερο από το ανώτατο όριο τιμής των 60 δολαρίων που επιβλήθηκε από την ηγεσία της G7 για το ρωσικό αργό.
«Φαίνεται ότι με τη δημιουργία ενός σκιώδους στόλου, η Ρωσία μπόρεσε να συναλλάσσεται εκτός του ανώτατου ορίου. το επίσημο σημείο αναφοράς των Ουραλίων πρόσφατα παραβίασε το ανώτατο όριο για περισσότερο από τρεις μήνες, κατά μέσο όρο 80 δολάρια ανά βαρέλι τον Αύγουστο», σημειώνεται στην έκθεση.
Η αύξηση του σκιώδους ή σκοτεινού στόλου ή στόλου φάντασμα έχει δει πολλά μεγάλα σε ηλικία πλοία να αποκτούν ξαφνικά μία τεράστια πηγή εσόδων και να γίνονται πολύ σημαντικά για την Ρωσία.
Τα δεξαμενόπλοια που είναι σε ηλικία άνω των 20 ετών αποτελούσαν μόλις το 1% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων πριν από τον κορωνοϊό και εξακολουθούσαν να είναι σπάνια στο 3% πριν από την εισβολή στην Ουκρανία στα τέλη Φεβρουαρίου του περασμένου έτους. Αυτή την στιγμή το νούμερο αυτού του στόλου ετοιμάζεται να εκτιναχθεί στο 11%, σύμφωνα με τους ναυλομεσίτες Braemar.